1. KYMMENEN KÄSKYN KAKSI TAULUA
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin
maasta, orjuuden pesästä. 3. Älä pidä muita jumalia
minun rinnallani. 4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä
mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä
taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä,
äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 5.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan
isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille,
jotka minua vihaavat; 6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat
ja pitävät minun käskyni." (2. Moos. 20:2–6, rinn. 5.
Moos. 5:6–10)
Ensimmäisen taulun käskyt (ensimmäinen, toinen ja kolmas
käsky) koskevat jumalasuhdetta. Ne ovat siten ankkuri, johon toisen
taulun ihmisten välisiä suhteita koskevat käskyt (4.–10.)
kiinnittyvät. Ilman Jumalaa toisen taulun käskyt jäävät
tyhjiksi ja voimattomiksi, hurskaiksi ja ulkokultaisiksi toivomuksiksi.
Jumalalta me saamme elämän ja voiman käskyjen täyttämiseen.
Herralle me olemme erityisesti kuoleman hetkellä ja viimeisellä
tuomiolla vastuussa teoistamme. Vain tätä ensimmäisen taulun
taustaa vasten myös toisen taulun käskyt saavat painavuutensa
ja sitovuutensa.
2. KÄSKYT KUVAAVAT JEESUSTA
Kymmentä käskyä tutkittaessa on hyvä huomata, että
VT:n alkukielessä, hepreassa, ne eivät tarkkaan kieliopillisesti
tutkittuina ja käännettyinä ole käskyjä vaan toteamuksia:
– Sinulla ei ole muita jumalia, – Sinä et tee itsellesi jumalankuvaa,
– Et käytä Herran, Sinun Jumalasi nimeä, vääryyteen/turhuuteen,
– Muistaminen sapatinpäivän sen pyhittämiseksi, – Et tapa,
– Et tee huorin, – Et varasta, – Et lausu väärää todistusta
lähimmäisestäsi, – Et himoitse lähimmäisesi omaisuutta.
Tästä opimmekin yhden tärkeän opetuksen käskyistä
– kuten myös kaikesta muusta, mitä Raamattuun on kirjoitettu:
Kaikki kirjoitukset, myös kymmenen käskyä, tähtäävät
Jeesukseen Kristukseen. Kaikki, mitä Raamatussa on, kuvaa ja kertoo,
kuka ja millainen on ihmiseksi maan päälle syntyvä Jumalan
ainosyntyinen Poika. Kymmenen käskyä kuvaavat täydellistä
ja synnitöntä ihmistä, eli siis Vapahtajaamme.
3. JEESUS ELÄÄ USKOVISSAAN
Sen enempää minusta kuin sinustakaan ei ole oman lihamme eli
vanhan langenneen ihmisemme puolesta noiden käskyjen täyttäjiksi.
Mutta Jeesus pitää ne kaikki rikkeettä ja virheettä.
Ja Jeesus yhä tänäkin päivänä täyttää
noita käskyjä niissä, jotka Hänen omikseen ovat uudestisyntyneet.
"Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt
ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen
kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä
hänet sellaisena, kuin hän on. 3. Ja jokainen, joka panee häneen
tämän toivon, puhdistaa itsensä, niin kuin hän on puhdas.
4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on
laittomuus. 5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit;
ja hänessä ei ole syntiä. 6. Kuka ikinä hänessä
pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän
ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut. 7.
Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää.
Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on
tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi,
että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. 9. Ei yksikään
Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä;
eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta
syntynyt. 10. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja
ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän
ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä
rakasta." (1. Joh. 3:2–10)
4. USKOVA ON SAMANAIKAISESTI VANHURSKAS JA SYNTINEN
Jeesuksen oma, Jumalan sanan ja pyhän kasteen kautta uudestisyntynyt
ihminen, täyttää tänäkin päivänä
kymmenen käskyn lakia. Mutta samalla meissä yhä elää
myös lihallinen ihminen, vanha langennut Aadam ja Eeva, joka vikoilee
ja tuottaa meissä ja meidän kauttamme huonoa hedelmää.
"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme
itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9. Jos me tunnustamme syntimme, on
hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille
synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet
valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. 2:1. Lapsukaiseni,
tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi;
mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän
tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. 2. Ja hän on
meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös
koko maailman syntien. (1. Joh. 1:8 – 2:2)
"Kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään,
joka etsii Jumalaa; 12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi
käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä
on, ei yhden yhtäkään. [...] 19. Mutta me tiedämme,
että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että
jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään
vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. 21.
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu
ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen
tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään
erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan
kirkkautta vailla."(Room. 3:9–12, 19–23)
Jeesukseen uskova ihminen on samanaikaisesti Jeesuksen uskon kautta vanhurskas
ja pyhä, mutta oman itsensä kautta syntinen (lat. simul iustus
et peccator).
5. LUTHERIN KATEKISMUKSET
VÄHÄ KATEKISMUS
Kymmenen käskyä niin kuin perheenisän on ne väelleen
yksinkertaisesti opetettava:
Ensimmäinen
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia
minun rinnallani.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Meidän tulee yli kaiken pelätä
ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.
ISO KATEKISMUS
Martti Luther opettaa Isossa katekismuksessa: – Jumalaksi kutsutaan sitä,
jolta tulee odottaa kaikkea hyvää ja johon on turvauduttava kaikessa
hädässä. Jonkun Jumala on juuri se, mihin hän sydämen
pohjasta luottaa ja uskoo. [...] pelkkä sydämen luottamus ja usko
luovat sekä Jumalan että epäjumalan. Mikäli usko ja
luottamus ovat oikeita, on myös Jumalasi oikea. Missä sitä
vastoin luottamus on valheellista ja väärää, siellä
ei myöskään ole oikeaa Jumalaa. Nämä kaksi nimittäin
kuuluvat yhteen, usko ja Jumala. Sinun Jumalasi on oikeastaan - näin
sanon - se, mihin sydämesi kiintyy ja minkä varaan sen uskot. ...
Odota hyvää, jota kaipaat, minulta (Jumalalta, toim. huom.) ja
etsi sitä minun tyköäni, ja mikäli kärsit onnettomuutta
ja hätää, tule minun turviini ja pysy luonani. Minä
annan sinulle mitä tarvitset ja autan sinut kaikesta hädästä,
kunhan vain et anna sydämesi kiintyä muuhun etkä levätä
missään muussa.
Suosittuja epäjumalia ovat Lutherin mukaan raha eli mammona, suuri
oppineisuus, viisaus, valta, sukulaisuussuhteet, hyvä maine.
6. MEIDÄN EPÄJUMALIAMME
Nykypäivän muita epäjumalia: turvallinen ja rauhallinen
elämä, ystävät (erityisesti nuorilla), perhe (seurustelukumppani,
myöhemmin erityisesti lapset), terveys, kauneus, arvostettu asema työyhteisössä
ja yhteiskunnassa, seksistä, päihteistä, musiikista, peleistä,
internetistä, urheilusta, viihdeteollisuudesta (TV, elokuvat) tai syömisestä
saatu nautinto, luonnon- tai eläintensuojelu, jokin elämänkatsomus
tai uskonto (ateismi, tieteisusko, kommunismi, muotokristillisyys [nimikristillisyys
tai Raamatun sanasta irrotettu kristillisyys], taikausko [horoskoopit ym.],
saatananpalvonta, islam, hindulaisuus, jehovantodistajuus, mormonismi, buddhalaisuus).
Miten voi testata, onko joku asia minun (epä)jumalani? Kuvittelen
elämäni olevan raiteillaan ja olevani onnellinen silloin, kun minulla
se/sitä on. Ja päinvastoin, jos se/sitä puuttuu, niin olen
kuin maani myynyt ja epätoivoinen. Miten helposti luodut asiat tulevat
Luojaa tärkeämmäksi, lahjat lahjojen antajaa rakkaammaksi!
Mikä on tai on ollut sinun epäjumalasi?
Ensimmäiseen käskyyn liittyy ensin myös kauhistuttava uhkaus
sekä sitten ihana, lohdullinen lupaus:
"Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä
(epäjumalia, toim. huom.). Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi,
olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja
neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 6. mutta teen laupeuden
tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
(2. Moos. 20:5–6)
|