LOHDUTUS KOETTELEMUKSISSAMartti Luther |
Edellinen kirjoitus
Seuraava kirjoitus Concordia 3/2010 |
”Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli
Aabrahamia ja sanoi hänelle: ’Aabraham!’ Hän vastasi: ’Tässä
olen’. Ja hän sanoi: ’Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja
mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella,
jonka minä sinulle sanon’.” (1. Moos. 22:1–2) Tämä on siis kirjoitettu meille lohdutukseksi, että oppisimme luottamaan lupauksiin, jotka olemme saaneet. Olen kastettu ja siis minun on pääteltävä, että olen siirretty Saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Joku toinen on taas solminut avioliiton ja siinä kohtaa monenlaisia vastuksia. Hänen on siis kiinnitettävä katseensa neljänteen käskyyn ja ajateltava, että tämä elämänmuoto on Jumalan silmissä mieluinen. Sehän käskee kunnioittamaan vanhempia ja osoittaa näin, että tämä elämänmuoto on Jumalalle mieluinen. Näin on kaikissa muissakin koettelemuksissa tehtävä; milloin hyvänsä saamme kokea jotakin lupauksen vastaista, meidän on lujasti pääteltävä, että milloin Jumala näyttää toisenlaiselta kuin lupauksen sanat kuuluvat, silloin on kysymys vain koettelemuksesta. Emmehän me siksi salli tätä lupauksen sauvaa vääntää pois kädestämme. Epätoivoisuuden koetus kohtaa melkein kaikkia ihmisiä, ja mitä hurskaampia ihmiset ovat, sitä tiheämmin Saatana kohdistaa heihin tämän aseensa. Mitä muuta voisit tässä tapauksessa tehdä kuin sanoa: Tiedän olevani kastettu, ja minulle on Jumala Poikansa tähden luvannut armonsa. Tämä lupaus ei valehtele, vaikka minut heitettäisiin syvimpään pimeyteen. Ei siis ole Jumalan tahto se, mitä Saatana minulle esittää, vaan Jumala koettelee minua tällä tavoin, jotta tulisivat näkyviin sydämeni syvimmät ajatukset. Onhan Jumala niistä hyvinkin selvillä, mutta minä en, ja siksi hän tahtoo tilaisuuden tullen minussa murskata käärmeen pään. Ihmissydän on näet tutkimaton, ja lihan mieli eli ajatus on vihollisuutta Jumalaa vastaan. Ihminen ei kuitenkaan tätä käsitä, jos ei laki tee työtään, jolla surmataan käärmeen pää niin, että me virkoamme eloon sen mukaan kuin Raamattu sanoo: ”Jumala vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen” (1. Sam. 2:6). Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24, s. 266. Suomen Luther-säätiö. Hämeenlinna 2005. |
|
Edellinen
kirjoitus Seuraava kirjoitus |