JEFTAN TYTÄR

Frans Kärki, Pastori

Edellinen kirjoitus  Seuraava kirjoitus

Concordia 2/2010


Joosuan kuoleman jälkeen Israelin lapset hylkäsivät Herran, tekivät pahaa ja palvelivat pakanain jumalia. Siitä Herran viha syttyi Israeliin, ja hän antoi heidät viholliskansojen käsiin. Mutta kun kansa nöyrtyi ja ahdistuksissaan kääntyi Herran puoleen, herätti Jumala heille tuomareita, jotka vapauttivat maan sortajista ja hallitsivat kansaa Herran pelossa. Heidän kuoltuaan kansa lankesi taas synnin teille. Niin tapahtui tuomari Jairinkin kuoleman jälkeen. Silloin Herra jätti kansansa ammonilaisten käsiin, jotka 18 vuotta olivat Israelin ikeenä. Kun Israel sitten tunnusti syntinsä Herralle ja luopui pahuudestaan, armahti Jumala heitä käyttäen välikappaleena Jeftaa.

Jeftasta Raamattu kertoo: "Gileadilainen Jefta oli sotaurho, mutta hän oli porton poika; Jeftan isä oli Gilead. Mutta Gileadin vaimo synnytti hänelle poikia, ja kun tämän vaimon pojat kasvoivat suuriksi, niin he karkottivat Jeftan ja sanoivat hänelle: ’Et sinä saa perintöosaa meidän isämme talossa, sillä sinä olet toisen naisen poika’. Niin Jefta lähti pakoon veljiänsä ja asettui Toobin maahan. Ja Jeftan luo kerääntyi tyhjäntoimittajia, ja ne retkeilivät yhdessä hänen kanssaan. Jonkun ajan kuluttua ammonilaiset aloittivat sodan Israelia vastaan." (Tuom. 11:1–4)

Synti tuo aina ikävät seuraukset mukanaan. "Murhe ja vaiva kunkin ihmisen päälle, joka pahaa tekee." Sen sai Gileadkin tuskalla tuntea. Hän oli kuitenkin sikäli kunnon mies, että otti porttonaisen pojan lapsekseen luoksensa, vaikkei voinutkaan hänen äitiään ottaa. Hurskaallekin sattuu erehdyksiä, mutta he tunnustavat ne ja haluavat niitä välttää.

Eripuraisuuden ja riitojen aiheuttajana oli Jeftakin isänsä talossa, ja hänet ajettiin isän kuoleman jälkeen perinnöttömänä pois kotoaan. Silloin hän pakeni Toobin maalle, joka on Arabian erämaassa lähellä Ammonin rajoja. Hänen luoksensa kokoontui joutilaita, rohkeita miehiä, jotka retkeilivät hänen kanssaan. Sitten hän kävi sissisotaan viholliskansoja vastaan ja oli niiden kauhuna. Näin hän tuli kuuluisaksi, kuten myöhemmin Daavidkin pakolaisena ollessaan.

Kun nyt ammonilaiset aloittivat sodan Israelia vastaan, lähtivät Gileadin vanhimmat noutamaan Jeftaa Toobin maasta. Ja he sanoivat Jeftalle: "Tule ja rupea meidän päälliköksemme, sotiaksemme ammonilaisia vastaan."

Jeftasta tulee Israelin tuomari

Mutta Jefta soimasi heitä: "Ettekö te vihanneet minua ja karkottaneet minut isäni talosta? Kukaan teistä ei ole välittänyt minun oikeudestani. Niin kuin kulkurikoira piti minun paeta pois. Minkä tähden tulette minun luokseni nyt, kun teillä on hätä? Jos minä mittaisin teille samalla mitalla enkä auttaisi teitä, ette voisi vääryydestä valittaa." Silloin kansan vanhimmat selittivät, että he täydellä luottamuksella ovat tulleet hänen luoksensa pyytämään häntä sotapäällikökseen ja päämiehekseen. Jefta vastasi heille: "Jos te viette minut takaisin, taistelemaan ammonilaisia vastaan, ja Herra antaa heidät minun valtaani, niin minä rupean teidän päämieheksenne." Tästä näemme, että Jefta, vaikka olikin miehekäs mies, ei luottanut itseensä, vaan Herraan, kuten Daavidkin teki. Saadakseen järjestyksen aikaan, tahtoi Jefta saada vanhimmilta vakuutuksen johtoasemastaan. Vanhimmat vannoivat lupauksensa. Näin tuli Jeftasta Israelin tuomari. Silloin Jefta kokosi miehensä ja varustuksensa ja lähti kotimaahansa.

Saatuaan hallitusvallan Jefta tahtoi ratkaista valtiolliset riidat sovinnolla. Sitä varten hän lähetti sanansaattajat Ammonin kuninkaan luo sanoen: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, kun tulet minun maatani vastaan sotimaan?" Ammonilaisten kuningas vastasi: "Ottihan Israel tullessaan Egyptistä minun maani Arnonista Jabbokiin ja Jordaniin asti; anna se nyt hyvällä takaisin." Silloin Jefta lähetti uudet sanansaattajat ja selitti, että Israel ei ole ottanut Ammonin lapsilta mitään. Mutta kun amorilaisten kuningas Siihon rupesi aiheettomasti sotimaan Israelia vastaan, antoi Herra Israelille voiton, ja Israel valloitti koko Siihonin maan. Koska Siihonille kuului Arnon, Jabbokin ja Jordanin välinen alue, joutui se siis Israelille. "Näin siis Herra, Israelin Jumala, karkotti amorilaiset kansansa Israelin tieltä. Ja nyt sinä ottaisit omaksesi heidän maansa. Eikö ole näin: minkä sinun jumalasi Kemos antaa sinun omaksesi, sen sinä otat omaksesi; ja kenet hyvänsä Herra, meidän Jumalamme, karkottaa meidän tieltämme, sen maan me otamme omaksemme?" Näin Jefta sanoi Ammonin kuninkaalle. Ja hän muistutti vielä, kuinka Israel on 300 vuotta pitänyt riidanalaista maata hallussaan, eikä kukaan ole rohjennut sitä itselleen vaatia. "Minä en ole rikkonut sinua vastaan, mutta sinä teet pahasti minua kohtaan, kun ryhdyt sotimaan minua vastaan. Herra, joka on tuomari, tuomitkoon tänä päivänä israelilaisten ja ammonilaisten välillä."

Kaikesta tästä näkyy, että Jefta tunsi Jumalan voiman ja hänen ihmeellisen johdatuksensa. Hän ei ollut unohtanut Mooseksen kirjoituksia, vaikka hänen oli täytynyt elää kauan kansastaan erotettuna ja käydä yksin sotaa viholliskansoja vastaan.

Kun Ammonin kuningas ei mitään välittänyt Jeftan sanoista, tuli Herran Henki Jeftaan, ja hän kulki Manassen läpi ja edelleen Gileadin Mispeen, ja Gileadin Mispestä hän lähti ammonilaisia vastaan.

Jeftan lupaus

Siinä hirveässä taistelussa, mikä silloin alkoi, näytti voiton saaminen varmaan mahdottomalta. Israelin elämä ja kuolema häilyi miekan terällä. Silloin Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: "Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi." Varmaan Jefta oli murheissaan ajatellut tähän tapaan: "Minä olen kelvoton kaikkeen ja syntinen. Mutta minulla on yksi tytär, joka ihmissilmin katsoen on jaloin kaikista, mitä tiedän, ja rakkain, mitä omistan. Hänet minä annan sinulle, oi Jumala, polttouhriksi, jos voiton saaneena kohtaan hänet huoneeni ovella. Vapahda kurja kansasi ja ota oma tyttäreni…" On kuin Jeftan mieleen olisi väläyksessä muistunut kaikki se rauhaisa ja hurskas onni, mitä hän oli saanut nauttia kodissaan tyttärensä kanssa. Hänen vaimonsa oli varmaankin varhain kuollut erämaan vaivoissa. Hänen rakastettava, jalo ja hurskas tyttärensä oli hänelle silloin sitäkin kalliimpi.

Luvattuaan Herralle kalleimman kaikista, mitä hän omisti, täytti rohkeus ja voiton varmuus jälleen Jeftan sydämen. Hänellä oli suuri tehtävä suoritettavana. Ukkosen tavoin kajahteli hänen sotahuutonsa: "Herran ja Jeftan miekka."

Jeftan joukot järjestyvät. "Herran ja Jeftan miekka", kajahtaa uudestaan. Ensimmäiset rivit törmäävät vastakkain. Syntyy hirveä hämminki. Mutta valiojoukkonsa etunenässä Jefta siitä selviytyy. Taas kuuluu huuto: "Herran ja Jeftan miekka!" Ammonilaiset joutuvat hillittömään pakokauhuun. Kamelit pakenevat, hevoset pakenevat. Niin kuin Gideonin päivinä niin nytkin valtasi hämmästys vihollisen. Jefta valloitti yhteen mittaan 20 kaupunkia aina Minnitiin asti. Ammonilaiset kärsivät suuria tappioita. Vihollisen röyhkeys ja voima oli murrettu.

Kun voitto oli saatu, palasi Jefta kiireisesti kotiinsa. Ei saaliinjako enempää kuin kunniaparaatikaan voinut häntä enää pidättää. Mutta kun Jefta sitten tuli kotiinsa Mispaan, niin katso, hänen tyttärensä tuli ulos häntä vastaan vaskirumpua lyöden ja karkeloiden. Kuten Daavidia ja kuningas Saulia vastaan tuli joukko Israelin naisia laulaen ja soittaen, samoin Jeftankin tytär seurueensa kanssa riensi iloissaan isäänsä vastaan. Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, tyttäreni, nyt sinä masennat minut maahan, nyt sinä syökset minut onnettomuuteen! Sillä minä avasin suuni Herralle enkä voi sanaani peruuttaa."

Mutta tytär vastasi: "Isäni, jos sinä avasit suusi Herralle, niin tee minulle, niin kuin suusi on puhunut, koska Herra on antanut sinun kostaa vihollisillesi, ammonilaisille. Ole sanasi mittainen mies. Sillä kuka panee sanallesi ja käskyillesi arvoa, ellet itse kunnioita etkä tottele omia lupauksiasi. Jefta täyttäköön työnsä ja aikeensa. Jeftan tytär kuolkoon kansan uhrina ja Israel eläköön Jumalan kansana."

Yhden ainoan pyynnön Jeftan tytär kuitenkin esitti isällensä. Hän sanoi: "Myönnettäköön minulle kuitenkin tämä: jätä minut vapauteeni kahdeksi kuukaudeksi, että minä yhdessä ystävättärieni kanssa menen vuorille itkemään neitsyyttäni." Jefta täytti tyttärensä pyynnön. Tämä lähti toisten nuorten naisten kanssa vuorille ja itki siellä neitsyyttänsä. Mutta kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo, ja tämä pani täytäntöön lupauksensa, jonka oli tehnyt.

Jefta teki alttarin, nosti tyttärensä sen päälle, vuodatti hänen verensä ja poltti sitten kaiken polttouhrina Herralle. Näin täytti Jefta hirmuisen lupauksensa, vaikka Jumala oli kieltänyt kaiken viattoman veren vuodattamisen ja vaikka sellaiset uhrit olivat Herralle kauhistus.

Tapaus järkytti mieliä suuresti. Raamattu kertoo, että tuli tavaksi Israelissa, että Israelin tyttäret joka vuosi menivät lauluin ylistämään gileadialaisen Jeftan tytärtä – neljän päivän ajaksi joka vuosi. Mutta varmaan silloin myös huomattiin, että Israelin kansan hallitsijaksi oli tullut ankara ja jäykkä mies, jonka kanssa ei ollut leikittelemistä. Mutta siitä huolimatta rohkenivat efraimilaiset tehdä kapinan, joka kovalla tylyydellä kukistettiin.

Jumala oli aikaisemmin samalla tavalla koetellut Aabrahamin uskoa, kun hän käski häntä uhraamaan ainoan, rakkaan poikansa Moorian vuorella. Jo oli alttari tehtynä, halot sille ladottuna, tuli valmiina ja poika sidottuna. Mutta Aabraham päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään ja sen tähden hän saikin poikansa tämän vertauskuvana takaisin (Hepr. 11:19). Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa. Mutta "silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: ’Aabraham, Aabraham!’ Hän vastasi: ’Tässä olen’. Niin hän sanoi: ’Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi’. Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta. Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi ’Herra näkee’." (1. Moos. 22:11–14)

Näin Aabraham säästyi vaikeasta tehtävästään. Mutta Jeftalle ei ilmestynyt mitään enkeliä, vaan hän sai järkyttävästi täyttää lupauksensa.

Raamatun pilkkaajat pitävät tätä tekoa kaikkein selvimpänä todistuksena siitä, että Raamattu on kauhea kirja ja Jumala on hirmuinen Jumala. Jotkut Raamatun arvostelijat selittävät tämän niin, että Jeftan teko oli pakanallisen tavan matkimista. Jos se tosiaankin tapahtui sen tähden, se on mitä pahimpia kompastuskiviä Raamatussa.

 

Minkä vuoksi Jumala antoi Jeftan uhrata tyttärensä?

Heprealaiskirjeen mukaan on Jefta ollut vanhurskas ja armosta autuas mies, joka uskon kautta on heikkoudestaan tullut väkeväksi ja voimalliseksi sodassa (Hepr. 11:32–34). Ja Tuomarien kirjasta näkyy, että Jefta uskoi Herraan jo ennen tyttärensä kuolemaa. Mutta miten saattoi uskovainen mies tehdä sellaisen teon? Ja miten Jumala on antanut sen tapahtua, vaikka hän esti Aabrahamin sellaisesta? Tähän vastaamme, että se on tapahtunut meitä varten ja kirjoitettu Raamattuun meitä varten (2. Tim. 3:16; 2. Piet. 1:20, 21).

Aabraham sai Moorian vuorella Pyhän Hengen kautta nähdä Jeesuksen päivät ja hän ihastui (Joh. 8:56). Sillä siellä hän ymmärsi Jumalan rakkauden suuruuden ja Jumalan Karitsan ihmeellisen sovintouhrin siunauksen. Sen tähden Aabraham pani sen paikan nimeksi ’Herra näkee’. Mutta samalle Moorian vuorelle rakennettiin Jerusalemin temppeli ja samalla vuorella, porttien ulkopuolella, Golgatalla, antoi Jeesus itsensä lunastuksen hinnaksi. Näin kiinnittää tämä asia meitä Jeesukseen ja vahvistaa uskoamme.

Samaten tuomari Jeftankin käsittämätön lupaus ja sen peruuttamaton, hirveä täytäntöönpano samoin kuin hänen tyttärensä vapaaehtoinen uhriksiantautuminen kuvaavat nekin kalliin Vapahtajamme kärsimistä ja kuolemaa. Kuten Jefta palasi auttamaan omia vihamielisiä karkottajiaan, niin ei Jumalakaan ole meitä hyljännyt, eikä ole lakannut meille hyvää tekemästä. Ja niin kuin Jefta uhrasi maansa tähden ainoan lapsensa, niin Jumalakin on rakastanut syntistä maailmaa antaessaan sille ainoan Poikansa. Apostoli sanoo: "Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä. Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme." (Room. 5:6–8) "Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." (1. Joh. 4:9–10). Rakkautensa tähden meihin alensi Jeesus itsensä ja tuli meidän kaltaiseksemme ja täytti mielellänsä Isän tahdon itsensä uhriksi antaen.

Jeftan tytär kärsi kuoleman syyttömänä. Raamattu todistaa Jeesuksesta, että hän on ollut kaikessa kiusattuna samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä (Hepr. 4:15). "Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä." (1. Joh. 3:5) "Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi." (2. Kor. 5:21)

Jefta armahti rukoilevaa tytärtään ja antoi hänelle kahden kuukauden armonajan. Mutta Jumala "ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?" (Room. 8:32) Verihikeä hikoillen Jeesus rukoili Getsemanessa sanoen: "Isäni, jos on mahdollista, niin menköön pois minulta tämä kalkki." Mutta Jumala, joka on rakkaus, ei peruuttanut armopäätöstään, eikä lieventänyt vanhurskautensa vaatimuksia. Sillä jos Jeesusta, takausmiestä, olisi armahdettu, niin meiltä syntisiltä ihmisiltä vaadittaisiin uutta maksua. "Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa." (Jes. 53:10) "Niin kuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." (Matt. 20:28) "Mitä en ole ryöstänyt, se täytyy minun maksaa" (Ps. 69:5). Golgatan ristilläkin, kun Jumalan viha, lain kirous, perkeleen hirveä etuoikeus ja ihmisten pilkka Jeesusta painoivat, huusi hän tuskissaan: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" Jeftan tyttärellä oli uskollisia, hyviä ja auttavia ystäviä, jotka kaksi kuukautta valmistivat häntä kuolemaan. Mutta Jeesuksella ei ollut yhtään sellaista.

Jeftan tytärtä muistettiin Israelissa. Joka vuosi menivät Israelin tyttäret itkemään häntä neljä päivää. Totta kai meillä on paljoa suurempi syy muistaa Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta. Jeftan tytärtä muistettiin ainoastaan Israelissa, mutta Jeesuksen uhrikuolema ja sovintotyö kuuluu koko maailmalle. Jeesus onkin säätänyt kuolemansa muistoksi, armon tuojaksi, pyhän ehtoollisen. "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on iankaikkinen elämä ja minä olen herättävä hänet viimeisenä päivänä." Pyhä ehtoollinen vakuuttaa sinua siis uskomaan syntien anteeksisaamisen. "Niin usein (huom. ei sanota: "niin harvoin") kuin te sen teette, niin tehkää se minun muistokseni." Jeesus sanoo vielä: "Totisesti, totisesti sanon minä teille: Ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, niin ei ole elämä teissä." Älä siis, ystäväni, anna minkään estää sinua käymästä pyhällä ehtoollisella. Sillä ihanaa on elää sydämen uskossa rakkaaseen Jeesukseen. "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hän pysyy minussa, ja minä hänessä." (Joh. 6:53–56)

Jeftan menettely on ihmismielen mukaan hirmuinen teko. Samoin on myös evankeliumi "näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi" (2. Kor. 2:16). "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: ’Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi’. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus." (1. Kor. 1:18–23) Tämän itsekylläisen maailman järkeilijät kyselevät: Kuinka viatonta voidaan rangaista syyllisten tähden? Kuinka pyhä Jumala voisi menetellä niin väärin omaa Poikaansa kohtaan? Eikö ihminen itse mihinkään kykene autuuden asioissa? Mutta he ovat "pimentyneet ymmärrykseltään ja vieraantuneet Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden" (Ef. 4:18). "Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutusta" (1. Kor. 2:14).

Kuten Jefta lupauksen tehtyään sai uskalluksen ja voiton toivon sekä voimaa sen toteuttamiseen, samaten on evankeliumi meillekin Jumalan voima: he, joilla ei uskoa ole, se saattaa uskovaisiksi ja uskovaisille se on Jumalan voima (Room. 6:6; Tiit. 2:11–12; Gal. 6:14). Jeesuksen veren kautta olemme vanhurskaat (Room. 5:9). Sama veri vapauttaa omantunnon kuolleista töistä palvelemaan elävää Jumalaa (Hepr. 9:14). Samassa veressä ja todistuksen sanassa on lopullinen voittomme (Ilm. 12:11).

Jeftan menettelyyn ovat monet pahentuneet. Mutta vielä useammat ovat ne, jotka ovat pahentuneet ristiinnaulitun Jeesuksen tähden. Sekä jumalaton maailma että järkeisoppisuus ja juutalaismielinen tekohurskaus ovat aina pahentuneet Jeesuksen sijaiskärsimykseen ja hänen ristiinsä. Ystäväni! Älä sinä pahennu siihen. "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." (Joh. 3:36) Tottelemalla evankeliumia vältämme iankaikkisen vaivan ja kadotuksen (2. Tess. 1:8,9).

Frans Kärki, Jeftan tytär, s. 124–134. Vaskikäärme. Helsinki 1949. SLEY. Väliotsikot toimituksen.



Edellinen kirjoitus  Seuraava kirjoitus