IANKAIKKINEN LUNASTUSMartti Luther |
Edellinen kirjoitus
Seuraava kirjoitus Concordia 4/2009 |
"Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen." (Hepr. 9:11-12) Evankeliumin ja koko Raamatun mukaan Kristus on ylimmäinen pappi, joka kerran uhraamalla itsensä on ottanut pois kaikkien synnit, ja pyhittänyt heidät ikuisesti, kun hän omalla verellään meni kaikkein pyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen [Hepr. 9:12]. Meidän syntisten puolesta ei siis anneta muuta uhria kuin tämä ainoa uhri, johon puhtaalla uskolla luottaen me pelastumme synneistämme ilman omia tekojamme ja ansioitamme. Tästä uhrista ja itsensä uhraamisesta Kristus on asettanut ikuisen muiston, kun hän on halunnut pyhässä ehtoollisessa tehdä tiettäväksi tuon uhrin ja ravita uskoamme siihen. Mitä tekemistä tässä on paavilaisten iljettävillä vihkimyksillä? Mutta ikään kuin tuo yksi ainoa uhri ei olisi kylliksi
eikä olisi kerralla aikaansaanut iankaikkista lunastusta, paavilaiset
lukemattomissa paikoissa ympäri maailman uhraavat päivittäin
ruumiin ja veren. Tällä omalla uhrillaan he lupaavat syntien anteeksiantamusta,
eivät iankaikkista vaan anteeksiantamusta, joka on uudistettava päivittäin.
Tämä iljettävyys käy yli kaiken ymmärryksen. Nimellisesti
tämä on Kristuksen uhrin ylistämistä, mutta tosiasiallisesti
sen kieltämistä ja kumoamista, ei mitään muuta. Miten
näet minun olisi mahdollista uskomalla kerran uhrattuun Kristukseen
saada synnit iankaikkisesti anteeksi ja samalla uhraamalla päivittäin
yrittää saada anteeksiantamusta synneistä yhä uudestaan
ja uudestaan. Jos nimittäin uskon, että syntini ovat kerran uhratun
Kristuksen kautta iankaikkisesti anteeksi annetut, en voi enää
etsiä anteeksiantamusta synneistä jollakin toisella uhrilla. Jos
taas etsin syntien anteeksiantamusta jokapäiväisellä uhrilla,
pakostakin usko häviää – usko siihen, että kerran uhrautuneen
Kristuksen kautta kaikki syntini ovat anteeksi annetut iankaikkisesti.
|
|
Edellinen
kirjoitus Seuraava kirjoitus |