Aivan oikein on joskus tavattu sanoa, että luterilaisessa teologiassa
on paljon verbejä ja vähän adjektiiveja. Näin on silloin
kun puhutaan Jumalasta: hän ei ole vain oleva Jumala, vaan hän
on ennen kaikkea Jumala joka tekee asioita. Tämä sama ote
on läsnä myös kun Martti Luther kirjoittaa Saatanasta. Luther
ei tee teoreettista spekulaatiota Perkeleen olemuksesta, vaan puhuu hänen
töistään.
Tässä esityksessä, Lutherin esimerkin mukaisesti,
ei paneuduta pahuuden filosofiaan, Saatanan olemukseen tai muihin tämänkaltaisiin
teoreettisiin kysymyksiin. Kysymys pahuudesta paljastaa tietyllä tapaa
teologin ja filosofin eron. Filosofille pahuus ja Saatana ovat ennen muuta
rationaalinen probleema ratkaistavaksi. Kirkolliselle teologille sen sijaan
on selvää, että teologian tehtävänä ei ole "ratkaista"
Perkelettä, vaan vastustaa ja tehdä tyhjäksi hänen juonensa.
Saatanan teot käsitellään tässä kolmitahoisen
jaottelun kautta. Näistä ensimmäinen, Saatana ja luomakunta,
käsitellään nyt. Toiset kaksi: Saatana ja kirkko sekä
Saatana ja yksittäinen kristitty, käsitellään seuraavassa
osassa. Artikkelini pohjautuu Concordia Theological Seminaryn päättötyönä
tekemääni tutkimukseen, jonka tähden nootistossa oleva aineisto
on englanninkielistä. Luther-viittaukset on pääosin tehty Lutherin
teosten englanninkieliseen laitokseen, Luther’s Worksiin.
1. Saatanan teot luomakunnassa – hengellisen ja aineellisen yhteys
Lutherin käsitys paholaisen toiminnasta luomakunnan piirissä
on monelle modernille tarkastelijalle kova pähkinä purtavaksi –
tai ehkä pikemminkin liian paksua nieltäväksi. Tässä
emme vain kohtaa noitia ja kummituksia ja kaikenlaisia outoja ilmiöitä,
vaan eteemme aukenee kokonainen maailmankuva, jossa luonnollinen ja yliluonnollinen,
hengellinen ja ruumiillinen tuntuvat sulautuvan yhteen valistuneelle maailmalle
sietämättömällä tavalla.
Helpoin tapa selvitä Lutherin "kummitusjutuista" olisi vain
sivuuttaa ne, siirtää ne syrjään todeten niiden vain kuuluvan
Lutherin aikalaisten maailmankuvaan ilman teologista merkitystä. Tällainen
perkaaminen voi kuitenkin riistäytyä käsistä. Mitä
lopulta voimme enää säilyttää Lutherilta Saatanaa
koskien? Onko perusteltua uskoa yhä Saatanaan sielujen kiusaajana, jos
kuitenkin sen enempää kyselemättä heitämme syrjään
Saatanan ruumiiden piinaajana?
Erottelu "luonnolliseen" ja "yliluonnolliseen" ei ollut vieras Lutherille
ja hänen aikalaisilleen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että he
eivät tehneet näiden välille sellaista terävää
erotusta kuin nykyään. Melko mutkattomaan tapaan Luther ymmärsi
syvän yhteyden luonnonilmiöiden ja henkimaailman välillä.
Hänellä ei ollut ongelmaa nimetä onnettomuudet, rajuilmat,
taudit yms. Saatanan töiksi. Luther sanoo eräässä kirjeessään:
"Vastustajamme paholainen käy ympäri, aikoen ei vain niellä
sielumme, vaan myös heikentää ruumiimme."
Lutherin käsityksen mukaan ruumiinvaivat saattoivat syntyä
pahoista hengistä jotka myrkyttävät ilman tai istuttavat taudit
suoraan uhreihinsa. Demonit majailevat "tummissa pilvissä joista tulevat
raekuurot, salamat ja ukkosenjyrinä"; ne "myrkyttävät ilman,
laitumet ja pellot." Tällaisen Perkeleen teot eivät siten ole koskaan
kaukana – ne ympäröivät jokaista ihmistä hyvinkin nähtävällä
ja koettavalla tavalla, kaikessa kärsimyksessä. Luther toteaa:
Väitän, että Saatana aiheuttaa kaikki ihmiskuntaa
kohtaavat vaivat, sillä hän on kuoleman ruhtinas. Pyhä Pietari
kertoo kuinka Kristus paransi kaikki, joita Saatana oli vaivannut. Hän
ei parantanut vain riivattuja, vaan myös antoi näön sokeille,
kuulon kuuroille, puheen mykälle, voiman halvaantuneelle – siksi uskon,
että kaikki vakavat vammat ovat Paholaisen lyöntejä.
Onko sana "kaikki" vain retorinen kärjistys? Ei vaikuta siltä.
Paholainen on kuoleman ruhtinas, ja siten täydellinen vastakohta
Jumalalle kaiken elämän antajana. Kristuksen ja paholaisen taistelussa
vallitsee täysi vastakohtaisuus. Mitä tahansa Kristus tekeekään,
paholainen vastustaa. Kristus on elämä, paholainen on kuolema. Ilman
Jumalan suojelusta, Saatana pian tuhoaisi kaiken elämän.
Luther kuvaa Saatanan ja Kristuksen suhdetta vahvan dualismin kautta.
Manikealaisuuden pelossa kristityt tapaavat kavahtaa kaikkea dualismiin vivahtavaakin,
mutta sanana se tuntuu kuitenkin kaikkein sopivimmalta tämän vastakohtaisuuden
kuvaamiseen. Asian oikein ymmärtämiseksi on kuitenkin osattava erottaa
persoonien dualismi ja olemuksen dualismi. Luther ei väitä
Jumalan ja Saatanan olevan manikealaiseen tapaan olemuksellisesti dualistinen
vastakohtapari. Olemuksen tasolla Jumala on luoja ja kaikkivaltias, Saatana
on pelkkä luotu ja siten aivan muuta kuin Jumala. Persoonan ja tahdon
tasolla nämä ovat kuitenkin täydelliset vastakohdat. Mitä
Jumala tahtoo, sitä Saatana aina ja täydellisesti vastustaa.
Saatanan ymmärtäminen "kuoleman ruhtinaana" seuraa luonnollisesti
Jumalan ymmärtämisestä "kaiken elämän antajana".
Katekismuksen ensimmäistä uskonkappaletta selittäessään
Luther kuvaa Jumalaa ei vain luojana, vaan myös kaikkien hyvien asioiden
jatkuvana lahjoittajana. Kun Jumala antaa näitä asioita, ne useimmiten
lahjoitetaan meille täysin "luonnollisten" ilmiöiden kautta. Kuitenkin
kaiken luodun hyvän takana toimii Jumala. Luodut lahjat ovat larvae
Dei, Jumalan "naamioita" joiden takaa hän hoitaa luotujaan.
Paholainen "kuoleman ruhtinaana" on tämän luomisen artiklan
synkkä mutta luonnollinen kääntöpuoli. Koska Jumala antaa
hyvää, Saatana pyrkii tuhoamaan ja turmelemaan sen. Siksi Luther
voikin sanoa, että Isä meidän –rukouksen neljäs pyyntö:
"Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen
leipämme" on suoraan suunnattu Saatanaa vastaan. Luther kirjoittaa:
Ennen kaikkea tämä rukous suuntautuu kuitenkin
pahinta vihollistamme Perkelettä vastaan. Mitään hän
ei näet halua kiihkeämmin kuin saada riistetyksi meiltä kaiken,
minkä olemme Jumalalta saaneet, tai estää meitä sitä
käyttämästä. . . . Hän saa aikaan paljon riitoja,
murhia, kapinoita ja sotia, samoin rajuilmoja ja rakeita viljan ja karjan
turmaksi, hän saa ilman myrkyttymään, ja kaikkea muuta sen kaltaista. Sanalla sanoen hän kärsii, jos yksikin
ihminen saa Jumalalta murusen leipää ja syö sen rauhassa.
Luonnonilmiöiden lisäksi tämä Saatanallinen
häirintä ja vaino kohdistuu myös Jumalan käskemiin, kunniallisiin
säätyihin kuten avioliittoon ja maalliseen hallintoon. Saatana pyrkii
vieraannuttamaan aviopuolisot toisistaan ja tekemään liitosta heille
epämieluisan asian – ellei sitten pysty kokonaan estämään
ihmisiä avioitumasta. Tämä tulee esiin hyvin Lutherin laatiman
avioonvihkimisen kaavan esipuheessa – siunauksen pyytämisessä pyydetään
suuresti myös suojausta Saatanan juonilta avioliittoa vastaan.
Samaten maallisen hallinnon puolella perkele pyrkii luomaan tyytymättömyyttä,
kapinaa, sotaa, ja turmelemaan hallitusmiehet. Missä vain on hyvä
ja oikeudenmukainen hallitsija, sinne Saatana pyrkii kasaamaan kaikki vaikeudet
ja ongelmat.
2. Saatana, Luther ja paranormaalit ilmiöt
Viimeiseksi tässä aihepiirissä voidaan mainita konkreettiset
saatanalliset ilmiöt, kuten kummitukset, noituus ja erilaiset pahat henget
ja muut oudot olennot. Nämä eivät muodosta Lutherin ajattelussa
omaa, erillistä aihettaan, vaan ovat vain yksi osa siinä monisyisessä
pahuuden ja kärsimyksen rakenteessa, jolla Saatana pyrkii tekemään
tyhjäksi Jumalan hyvät lahjat.
Poltergeist-ilmiö oli tuttu Lutherille, joskin hän nimittää
poltergeistiksi laajaa kirjoa okkultistisia ilmiöitä. Eräässä
pöytäpuheessa Süpitzilainen pastori pyysi Lutherilta neuvoa
tilanteeseen, jossa Saatana oli jo yli vuoden ajan kiusannut häntä
heittelemällä astioita ja lautasia aivan hänen päänsä
vierestä, ja nauraen ääneen näkymättömissä.
Sekä kiusattu pastori että Luther pitivät selvänä,
että tällainen ilmiö oli Saatanasta.
Lutherin neuvo oli rukoilla Jumalaa ja myös julistaa Saatanalle
senkaltaisten hyökkäysten olevan laittomia, sillä hän
(pastori) oli kyseisen talon päämies ja myöskin paikallinen
pastori. Samassa yhteydessä Luther kuvaa tilannetta jossa hän itse
oli joutunut vastaavankaltaisten hyökkäysten kohteeksi.
Paholainen usein kiusasi minua, kun olin vangittuna Patmokselleni,
lintujen valtakunnassa [Wartburgin linnan tornissa]. Vastustin häntä
uskossa ja asetin häntä vastaan tämän sanan: "Jumala,
joka loi ihmisen, on minun – ja kaikki on hänen jalkainsa alla. Jos sinulla
on mitään valtaa hänen ylitsensä, sopii kokeilla!"
Luther kertoi eri yhteyksissä useammastakin kokemuksesta Saatanan
fyysisistä hyökkäyksistä. Toisaalla Luther kuvaa sitä,
kuinka Wartburgissa vadit putoilivat pitkin portaita, pöydällä
olevat saksanpähkinät alkoivat liikkua itsestään ja yöllä
hänen sänkynsä alkoi täristä ilman syytä. Vaikka
tällaiset ilmiöt voivat olla pelottavia, Luther ei pitänyt
niitä varsinaisesti vaarallisina. Ahdistus ja hämmennys ovat pahimmat,
mitä tällaisista ilmiöistä voi seurata. Jos hyökkäysten
kohde säilyttää uskonsa ja rohkeutensa, hän selviää
hyvin ja kummittelu ajan myötä lakkaa. Koputtelevista hengistä
kärsiviä Luther ohjeistaa:
Tehkää ristinmerkki päällenne ja luottakaa
uskoonne. . . . Halveksikaa tätä henkeä vahvassa uskossa ja
pankaa rohkeasti toivonne Jumalan sanaan; hän ei kykene vahingoittamaan
teitä eikä hyökkäämään Jumalan sanaa vastaan.
Älkää huolehtiko, sillä minun käsitykseni mukaan
tällaiset räyhähenget [poltergeist] eivät ole Jumalan
lähettämä rangaistus. Omin luvin ja omaksi ilokseen ne koettavat
säikäyttää meidät – turhaan, sillä niillä
ei ole valtaa oikeasti vahingoittaa ihmisiä.
Henkien ilmestymisen suurin vaara perustui siihen, millaisia sanomia
ne joskus välittivät uhreilleen. Monissa tapauksissa tällaiset
henget tekeytyivät kuolleeksi omaiseksi, kuvailivat kiirastulen kauhuja
ja pyysivät elossa olevia sukulaisiaan ostamaan sielunmessuja kärsimysten
helpottamiseksi. Luther oli varma siitä, että tällaiset henget
eivät olleet kuolleita sieluja, vaan vain valepukuisia paholaisia. Sekä
Mooseksen laki että rikkaan miehen ja Lasaruksen kertomus osoittaa, että
kuolleita ei lähetetä takaisin elävien maille kertomaan viestejä
tuonpuoleisuudesta. Tällaisten selkeiden raamatunkohtien rohkea esiintuominen
väistämättä ajaisi tiehensä sellaiset henget.
Tällaiset kertomuksen kuulostavat kaikesta huolimatta monen
korviin varsin uskomattomilta. Kyllä Luther itsekin ymmärsi, että
monet täytenä totena kerrotut kummitusjutut olivat vain mielikuvituksen
tuotetta, eikä jokaista tarinaa kannattanut uskoa. Sen lisäksi hän
kuitenkin uskoi, että tämänkaltaiset ilmiöt joko tarkoituksellisesti
tai pakosta alkoivat käydä yhä harvinaisemmiksi ja harvinaisemmiksi.
Kertoessaan lapsuusajastaan, Luther totesi:
Kun olin poika, oli vielä paljon noitia, jotka loihtivat
karjaa ja ihmisiä – erityisesti lapsia. Nyt kun evankeliumi on tullut
esiin, senkaltaisista asioista ei enää kuule kerrottavan, sillä
evankeliumi ajaa paholaisen ja kaikki hänen lumouksensa pois niiden
valtaistuimilta.
Sananjulistuksen vaikutus ei siten rajoittunut vain kirkkoon ja
yhteiskuntaan, vaan se myös muutti henkien, noitien ja menninkäisten
maailmaa, ajaen karkuun ja tukahduttaen nämä kaikkein dramaattisimmat
Saatanan teot. Toisaalta Luther ymmärsi, että moisten ilmiöiden
väheneminen oli osaltaan myös Saatanan oma valinta:
Ennen vanhaan oli paljon henkiä ja peikkoja, ja ne pelottelivat
ihmiset tekemään niiden vaatimusten mukaan. Näin oli siksi,
että ihmiset eivät tunnistaneet paholaista näiden olentojen
takana. Mutta nyt kun hänet on tunnistettu, hän itse vetäytyy
tällaisesta pelistä. Nykyään hän etsii toisenlaisia
keinoja lumotakseen ihmiset ja johtaakseen heidät harhaan. Tämän
hän tekee ruumiillisten räyhähenkiensä ja lahkolaistensa
kautta.
Siten paranormaalien ilmiöiden väheneminen tai täysi
katoaminen on toisaalta seurausta Kristuksen sanan esiin murtautumisesta,
toisaalta Saatanan omasta strategianvaihdoksesta. Luther uskoi elävänsä
siirtymävaihetta tavassa jolla paholaisen työt tapahtuivat. Ennen,
hengellisen pimeyden aikana, Saatana oli vapaa käyttämään
suorempia keinoja; nyt hän mukautti menetelmänsä vastaamaan
uudistunutta tilannetta.
3. Luomisen ja Saatanan sovellusmahdollisuudet?
Millä tapaa Lutherin käsitystä Saatanan töistä
luomakunnassa voidaan soveltaa nykyaikana? Ensinnäkin, hänen ajattelunsa
auttaa luomaan yhteyttä aivan liian usein aivan liian täydellisesti
erotettujan "maallisen" ja "hengellisen" välille. Saatanan ja Kristuksen
kamppailu ei rajoitu pelkästään hengellisiin, teologisiin kysymyksiin
– se vaikuttaa myös luomisen piirissä. Paholaisen tunnistaminen
perimmäisenä vaikuttajana tyrannien ja riistäjien, nälänhädän
ja sairauden, sotien ja vainon takana, kutsuu kristittyjä vastustamaan
häntä myös näillä alueilla. Sortajat ovat tavallaan
larvae Diaboli, Saatanan "naamioita" joiden takaa Jumalan vastustaja
toteuttaa suunnitelmiaan. Liian usein Kristuksen ja Saatanan kamppailu eristetään
koskemaan vain niitä alueita elämässä, joita nimitämme
"hengellisiksi". Lutherin ymmärrys hengellisen ja ruumiillisen yhteydestä
ajaa kristittyjä tunnistamaan Saatanan työt maailman hädän
keskellä, ja taistelemaan niitä vastaan.
Samalla kuitenkin juuri Saatanan, eli hengellisen vihollisen näkeminen
inhimillisen hädän takana varjelee kirkkoa ajautumasta puhtaan sekulaariin
auttamistyöhön. Kaikki inhimillinen kärsimys kumpuaa loppukädessä
pahuudesta ja paholaisesta, ja siksi kirkon, joka mielii taistella tätä
vastaan, täytyy välttämättä säilyttää
hengellinen näky ja teologia mukana auttamistyössään.
Tällöin siis tuloksena ei ole puhtaasti sekulaareilla keinoilla
toimiva sosiaalisen auttamisen ja kehitysyhteistyön diakoniakirkko, vaan
kirkko, joka ymmärtää että osa sen hengellistä
kutsumusta on taistella Saatanaa vastaan myös luodun maailman
asioissa. Hengellisen ja aineellisen yhteyden näkeminen ei johda hengellisen
latistumiseen, vaan luomakunnan teologisempaan ymmärtämiseen.
|