PÄÄKIRJOITUS Concordia 6/2008Hannu Lehtonen |
Edellinen
kirjoitus Seuraava kirjoitus Concordia 6/2008 |
”Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.” (Matt. 1:21) Marian ja Joosefin ei tarvinnut miettiä, minkä nimen he lapselleen antaisivat. Lapsen nimi annettiin taivaasta käsin: ”...sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.” Jeesuksen nimeen sisältyy hänen elämäntehtävänsä, joka oli vapahtaa kaikki ihmiset heidän synneistään. Joululaulussa lauletaan joulun tapahtumista: ”Heinillä härkien kaukalon nukkuu lapsi viaton. Enkelparven tie kohta luokse vie rakkautta suurinta katsomaan.” Tällä tavalla laulun muodossa tuodaan eteemme ensimmäisen joulun suloinen näkymä: Jeesus-lapsi Beetlehemin seimessä. Mutta laulun viimeisessä säkeistössä lauletaan: ”Ristillä rinnalla ryövärin nukkuu uhri puhtahin. Enkelparven tie kohta luokse vie rakkautta suurinta katsomaan.” Beetlehem ja Golgata kuuluvat erottamattomasti yhteen. Beetlehemin seimen herttainen Jeesus-lapsi on maailman Vapahtaja, joka vuodatti verensä ja kuoli Golgatan ristillä meidän veriruskeiden syntiemme tähden. Luther sanoo: ”Oppikaamme siis ahkerasti tätä nimeä oikein tuntemaan, tietäen että tällä lapsella on nimenä Jeesus eli Vapahtaja sen tähden, että hän vapahtaa suurimmasta ja vaarallisimmasta kurjuudesta, nimittäin synnistä, ei vain jostakin vähäpätöisestä hädästä ja ulkonaisesta ahdistuksesta, joita tämä elämä tuo mukanansa, toiselle kun sattuu tämä ja toiselle tuo onnettomuus ruumiin, tavaran tai muun puolesta.” Hän jatkaa: ”Hänen oikea virkansa, jota varten hän syntisille osoittaakin nimensä merkityksen, sitä vastoin on se, että hän auttaa synnistä, kuolemasta ja perkeleen valtakunnasta; ja siihen ihmiset häntä tarvitsevatkin. Ellei nimittäin olisi helvettiä, ei perkeleen valtakuntaa eikä myös iäisen kadotuksen rangaistusta, mihin sitten tarvittaisiinkaan Herraa Jeesusta?” Kun Pietari oli saarnannut helluntaipäivänä, sai moni kuulija piston sydämeensä. Kun he sitten hätääntyneinä kyselivät, mitä heidän tulee tehdä, vastasi apostoli: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” (Ap. t. 2:38-39) Kristillinen kaste tuo koko pelastuksen omaksemme (Tiit. 3:4-7). Kaste on kertakaikkinen, mutta uudelleen uskomista sitä vastoin tarvitsemme päivittäin. Apostoli kehottaa meitä: ”Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.” (Kol. 3:17) Heprealaiskirje muistuttaa ja rohkaisee meitä: ”Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.” (Hepr. 13:8) |
|
Edellinen
kirjoitus Seuraava kirjoitus |