MUUT LEHDET:
WALTER OBARE: ”ON AIKA SANOA ASIA NIIN
KUIN SE ON!”
- Vaikutusvaltainen, liberalisoitunut ja
vallantahtoinen kirkollinen eliitti ajaa omaa ideologiaansa koko kirkon
ideologiaksi. Älyllisen ja teologisen epärehellisyyden on loputtava, lataa
Kenian arkkipiispa Walter Obare
Kenian luterilaisen kirkon (ELCK) arkkipiispa Walter
Obare osallistui huhtikuun 22. ja 23. päivä
ruotsalaisen Missionsprovinsin (suom.
lähetyshiippakunta) piispanvihkimykseen, jossa piispoiksi vihittiin Lars Artman ja Göran Beijer. Obare vieraili myös Suomessa huhti-toukokuun vaihteessa. Teologian tohtori Reijo Arkkilan isännöimässä keskustelutilaisuudessa 2.5. hän
tapasi suomalaisia teologeja ja teologian opiskelijoita.
Kirkollisen johdon valtapeliä
Walter Obare johti helmikuussa
2005 lähetyshiippakunnan piispanvihkimyksen, jossa Arne Olssonista tehtiin sen
ensimmäinen piispa. Monen mielestä kyse oli sopimattomasta puuttumisesta Ruotsin
kirkon sisäisiin asioihin ja tarkoituksellisesta kirkollisen ykseyden
hajottamisesta. Syyskuussa 2005 Walter Obare
puolustautui Luterilaisen maailmanliiton kokouksessa
Jerusalemissa.
- Ruotsin kirkko itse edistää ja vaalii
jakautumista ja skismaa sisällään. Pappisvihkimyksen kieltäminen niiltä, jotka
eivät hyväksy naisten vihkimistä pappisvirkaan, on esimerkki
tästä.
- Pohjoisen kristillisyydessä liberaalit
teologiset suuntaukset valtaavat jatkuvasti alaa kirkkojen johdossa.
Tavallisille kristityille nämä vallantahdon sisään päästämät virtaukset
tarjoillaan kauniisiin kääreisiin verhottuina ja kirkollisen vallankäytön
avulla. Lempeän kuuloisista ilmauksista tulee aseita liberaalien kirkkojen
harrastaman eristämispolitiikan palvelukseen, Obare
moittii.
Lahjontaa ja kiristystä kirkkojen
suhteissa?
- Luterilainen maailmanliitto on organisaatio, jota
johtavat pääasiassa pohjoisen rikkaat ja liberaalit kirkot. Se, että nämä
hallitsevassa asemassa olevat vahvat eturyhmät nyt syyttävät afrikkalaista
piispaa sopimattomasta puuttumisesta sisarkirkon elämään, on
ulkokultaisuutta.
Haastattelussamme 2.5. Walter Obare kertoi
samaa kuin syyskuisessa puheessaankin [Walter Obaren puhe suomennettuna:
www.luthersaatio.com/Obaren_puhe.pdf]. Hän väittää, että liberaalit ja
varakkaat länsimaiset kirkot lupasivat huomattavaa taloudellista tukea Kenian
luterilaiselle kirkolle, mikäli hän olisi perunut osallistumisensa Arne Olssonin
vihkimykseen. Obaren mukaan myös jotkin suomalaiset
tahot olivat valmiita huomattaviin rahallisiin lahjoituksiin, mikäli hän
taipuisi.
- Afrikassa ei ole harvinaista, että raha-avustukset
liitetään liberaalin toimintaohjelman toteuttamiseen, Obare kertoo.
Länsimaissa etenevä kristinuskon liberalisoituminen asettaa Afrikan
kirkot hankalaan asemaan omalla maaperällään. Moni uskossaan nuori afrikkalainen
kristitty järkyttyy ja epäilee kuullessaan uutisia esimerkiksi homoseksuaalien
siunaamisesta. Vanhojen kirkkojen rappio on myös oiva lyömäase muslimien
käsissä.
”Ruotsin kirkko ei ole enää kirkko”
Ennen osallistumistaan ensimmäiseen lähetyshiippakunnan
piispanvihkimykseen Walter Obare joutui pitkään
harkitsemaan hänelle esitettyjä pyyntöjä ja Ruotsin kirkon
tilannetta.
- Minulle tuli yhä selvemmäksi, että Ruotsin kirkko
ajautuu ja on jo ajautunut pois kristillisestä uskosta. Se ei ole enää kirkko,
vaan ihmisoikeusjärjestö – tosin sitäkään tehtävää se ei hoida oikein.
Homoseksuaalisuuden siunaaminen ei edistä ihmisoikeuksia,
päinvastoin!
Pitkään jatkunut kiista naispappeudesta ei hämmennä
arkkipiispaa.
- Uuden testamentin kirjeissä on aivan selvästi
luettavissa sulhanen – morsian -asetelma. Kristuksen palvelijana seurakunnan
pastorin tehtävä on toimia sulhasena kirkolleen. Naisten vihkiminen papeiksi
tuhoaa sukupuolille annettujen erilaisten vastuiden
rikkauden.
Kristittyjä kutsutaan rukoilemaan
Walter Obare kertoi
vierailleensa Uppsalan maaseudulla.
- Minulle esiteltiin vanha katedraali, johon
mahtui 2000 ihmistä. Järkytyin kuullessani, minkä verran kirkkovieraita
normaalisti käy. Vajaat 50 ihmistä osallistuu messuun kirkossa, joka aikoinaan
on rakennettu kahdelle tuhannelle! Mitä tälle voi tehdä?
- Kristittyjen täytyy rukoilla Kristuksen kirkon
puolesta. Paholainen ei pelkää teologeja, dogmatiikkaa tai kirkon johtajia.
Mutta hän pelkää Kristusta, ja hän pelkää sellaista rukousta, jossa huudetaan
Kristusta avuksi. Kaikkein vaikeimpienkin tilanteiden läpi Jumala valmistaa
tien. Tie on usein tuskallinen, mutta se vie elämään.
Esko Murto
Uusi tie 11.5.2006