ANNA MEILLE TÄNÄ PÄIVÄNÄ MEIDÄN
JOKAPÄIVÄINEN LEIPÄMME (Matt. 6:11)
C. O. Rosenius
Se sana alkutekstissä, joka tässä rukouksessa on
käännetty sanalla jokapäiväinen, on tosin hämärä ja epämääräinen
merkitykseltään, mutta kaikki selitykset ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että
se merkitsee jotakin meidän olemuksellemme välttämätöntä – ei mitä tahansa sydän pyytää, vaan välttämätöntä. Se merkitsee
oikeastaan sitä, ”mikä kuuluu meidän olemuksemme ylläpitämiseen”. Nyt kysytään
siltä, jotka tahtoo ”riidellä Jumalan kanssa”: etkö sinä ole tähän asti saanut
kaikkea sitä, mikä on välttämätöntä elämäsi ylläpitämiseen? Ja jos et ole saanut
kaikkea niiden piirustusten mukaan, jotka itse olet tehnyt maallisen elämäsi
tiestä, olet kuitenkin saanut kaiken, mitä on luvannut hän, joka
parhaiten tietää, mikä sinulle on hyödyllisintä. Vai tiedätkö, kuinka paljon
köyhyyden ja murheiden kuritusta sinä tarvitset sielusi iankaikkiseksi hyödyksi?
– Mutta tähän vastannee kristitty, joka ei ole ainoastaan köyhä, vaan myös
velkaantunut, näin: ”On jotain muuta, minkä rinnalla köyhyys ei ole mitään, se
nimittäin, että minun täytyy olla velassa. Ehkäpä vielä pilkkaajat minusta
laulavat, ja niin olen evankeliumille häpeäksi.” Vastaus: sikäli kuin sinulla ei
ole jotakin erityistä taipumusta ylpeyteen, joka vaatisi hyvin syvää nöyryytystä
– ja sikäli kuin et ”kiusaa Herraa” joko
huolimattomuudellasi tai laiskuudellasi tai turhamaisuudellasi ja tuhlaamalla
hänen lahjojaan, vaan olet kunnollinen, nöyrä, ahkera ja uskollinen
kutsumuksessasi ja yksinkertaisessa uskossa rukoilet tätä rukousta, on sinulla
kaikki Herran lupaukset siitä, että hän on antava sinulle niin paljon, ettei
sinun tarvitse petturin tavoin joutua häpeään, vaan voit olla oikeudenmukainen
jokaista kohtaan. Joko sinä kiusaat Herraa laiskuudellasi tai ylellisellä
elämälläsi tai olet hyvin ylpeä ja sen vuoksi tarvitset kuritusta – vain se tuo
kristitylle sen katkeran kokemuksen, joka on monin verroin raskaampi kuin kaikki
köyhyys, nimittäin sen, ettei hän voi olla oikeudenmukainen jokaista kohtaan.
Mitä taasen siihen tulee, että moni Jumalan lapsi joko sairauden tai muiden
seikkojen tähden ei voi aina huolehtia itsestänsä, vaan hänen täytyy luottaa
veljien laupeuteen, on se varmaan tarpeen meidän ylpeän luontomme
nöyryyttämiseksi ja kuuluu Herran tapaan kasvattaa muutamia lapsiaan. Tai se on
heille tarpeen joksikin määrätyksi ajaksi, kunnes heitä on kyllin nöyryytetty,
niin että he kestävät joitakin Jumalan lahjoja. Sitä on aina kuitenkin
tarkastettava Jumalan pelossa ja nöyrästi alistuen Herran, ainoan viisaan ja
kaikkivaltiaan Isän tahtoon, hänen, jonka oikea käsi voi kaiken
muuttaa.
Mutta neljäs rukous on myös opetukseksi niille
onnellisille, jotka eivät tiedä mitään toimeentulon murheista eivätkä luule
tarvitsevansa rukousta jokapäiväisestä leivästä. On kaksi sanaa tässä
rukouksessa, joita heidän tulisi miettiä, nimittäin sanat: meille ja
meidän. Jos teillä on Kristuksen mieli, niin teidän tulee myös ajatella
näitä Kristuksen sanoja. Hän ei sano: ”Anna minulle minun jokapäiväinen
leipäni”, vaan: ”Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme.” Luuletko
sinä, että Jumala antaa sinulle paljon hyvää elääksesi siitä yksin oman mielesi
mukaan tai kootaksesi aarteita ainoastaan lapsillesi? Mitä Herra sanoo? ”Tee
tili huoneenhallituksestasi, sillä sinä et saa enää minun huonettani
hallita”. Katso tästä, mikä Jumalan tarkoitus on hänen antaessaan muutamille
niin paljon maallista omaisuutta. Oletko milloinkaan ajatellut, minkä tähden
Jumala jakaa omaisuutta niin eri tavoin täällä maan päällä, että toinen on rikas
ja omistaa paljon enemmän kuin mitä tarvitsee, ja toinen on niin köyhä, ettei
hänellä ole edes sitä, mikä on välttämätöntä? Tämän ihmeellisen ja epätasaisen
jaon salaisuus ei ole mikään muu kuin se, että meillä on eri kutsumuksia:
niiden, jotka ovat saaneet enemmän kuin tarvitsevat, tulee olla Herran
”taloudenhoitajia”, jotka hallitsevat hänen lahjojansa hänen hyväksensä. Hän
antaa joukon köyhiä kerääntyä näiden ympärille joka päivä, koetellakseen heitä,
tahtovatko he rehellisesti hallita hänen lahjojansa, niin kuin taloudenhoitajien
tulee, ja jakavatko he niitä oikein, vai tahtovatko he
kaivaa leiviskänsä maahan ja tehdä itsellensä ja lapsillensa siitä
epäjumalan. Jospa me emme koskaan unhottaisi tuota suurta yleistä sääntöä:
”Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan, ja jolle on
paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään”, ja kuninkaallista käskyä: ”Rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Älä siis unohda, että ympärilläsi on paljon
köyhiä, sairaita, heikkoja ja kivulloisia, jotka kaikki ojentavat käsiänsä
saadakseen leipää. Sinun tulee sen tähden tässä rukouksessa rukoilla kaikkien
ihmisten edestä eikä ajatella: minulle, minun, vaan:
meille, meidän. Mutta edelleen: sinä et saa rukoilla tätä rukousta
niin kuin konna, niin että sanot rukouksessa meidän, mutta sitten käytät
saamaasi hyvää niin kuin se olisi sinun. Ei, sinä olet ainoastaan
taloudenhoitaja. Ja sellaisia tulee meidän mielellämme olla Kristuksen rakkauden
tähden, niin että hän kaikesta siitä hyvästä, mitä me olemme tehneet, voisi
sanoa: te olette tehneet sen minulle.
Kun me tämän lisäksi tiedämme, että
ilmaus jokapäiväinen leipämme ei merkitse vain ruokaa ja vaatteitamme,
vaan kaikkea, mikä kuuluu tämän maallisen elämän ylläpitoon ja tarpeesee, niin kuin talo ja koti, omaisuus ja rahat,
hurskas puoliso, hurskaat lapset, hurskas palvelusväki, hyvä ja uskollinen
esivalta, hyvä hallitus, hyvä, suotuisa ilma, rauha, terveys, kuri ja kunnia,
hyvät ystävät, uskolliset naapurit ja sen kaltaista, ei keneltäkään kristityltä
– joka ei elä itsellensä, vaan myös rakastaa lähimmäistään – puuttune aihetta
rukoilla tätä rukousta. Sitä paitsi
Herra voi äkkiä ottaa pois sen omaisuuden, minkä nyt omistat. Sen tähden sinulla
aina on syytä rukoilla häntä armossaan varjelemaan sinua eli joka
päivä antamaan sinulle ”jokapäiväisen leivän”. On sangen terveellistä
kristitylle tuntea itsensä aina riippuvaiseksi Herrasta.
”Suot, Herra, kaiken mitä tarvitsemme, on sulta leipä jokapäiväinen, sun
lupauksessas on varmuutemme, on sanas totuus luja, iäinen.”
C. O. Rosenius, Elämän leipää, s. 448-450. SLEY-Kirjat.
1980.