LUTHER JA
JUUTALAISET
Staffan Bergman
Kirjassaan Mein Kampf Hitler onnittelee Lutheria. Hän kutsuu tätä yhdeksi
Saksan ja Saksan kansan suurimmista sankareista. Mutta hän ei ylistänyt Lutheria
hänen uskonpuhdistustyönsä tähden eikä myöskään hänen ”yksin Raamattu”-, ”yksin armosta”- ja
”yksin uskosta”- kirjoitustensa tähden, vaan sen
tähden, mitä hän on sanonut eräässä vuoden 1543 kirjoituksessaan juutalaisista.
Hitler luki oman rotuajattelunsa ja antisemitistisen tuhoamisohjelmansa Lutherin
lausumiin. Jos Luther olisi aavistanut, että hänen sanojaan esitettäisiin
puolustuksena jollekin niin kauhealle kuin natsismin tuhoamisleirit ja
kaasukammiot, olisi hän varmasti punninnut sanansa tarkemmin joillakin
kirjoituksensa ”Juutalaisista ja heidän valheistaan”
sivuilla.
Luther ei ollut sanan nykyisessä merkityksessä
antisemiitti tai juutalaisten vihaaja (näistä sanoista on tullut samaa
merkitseviä), ts. että juutalaiset ovat syntyjään ominaisuuksiltaan
halveksittavia ja muodostavat alempitasoisen rodun. Yhtä vähän kuin muilla tuon
ajan ihmisillä hänen toimintansa lähtökohtana oli käsitys ihmissuvun korkeampi-
tai alempitasoisista roduista. Se tuli darwinismin
myötä (Hitler muuten omisti Mein Kampfinsa juuri Darwinille, jota syystä voidaan kutsua
nykyaikaisen rasismin isäksi). Kun Luther kolme vuotta ennen kuolemaansa
kirjoitti kirjan juutalaisista, niin se tapahtui kiistassa ”heidän valheitaan”
vastaan, ts. heidän vääriä oppejaan ja rienaavia lausumiaan Kristuksesta
vastaan.
Luther oli julkaissut vuonna 1523 juutalaisia kohtaan
epätavallisen myönteisen kirjoituksen otsikolla ”Että Jeesus Kristus syntyi
juutalaisena”. Se oli epätavallinen siksi, että juutalaiset olivat yleisesti
epäsuosiossa lähes koko Euroopassa. Heitä syytettiin ahneudesta ja kaikesta
mahdollisesta kavalasta ja pahasta juonittelusta. Kaikki onnettomuudet, jopa
musta surma, pantiin heidän kontolleen. Useimmista Saksan maista ja
ruhtinaskunnista juutalaiset ajettiin pois tai heidät saarrettiin hyvin
ankaralla lainsäädännöllä, joka rajoitti voimakkaasti heidän
liikkumisvapauttaan. Maurien islamilaisen vallan murruttua 1400-luvun lopulla
alkoi Espanjassa julma juutalaisvaino. Ne, jotka eivät välittömästi kääntyneet
katolisen kirkon jäseniksi, ajettiin ulos maasta. Paavi antoi 1517 bullan, jossa
vaadittiin, että juutalaisten tuli kantaa erityistä merkkiä vaatteissaan, myydä
omaisuutensa ja asua getossa (juutalaisten asuinalue). Lutherin mielestä Rooman
kirkko kohteli juutalaisia hyvin pahasti, ”ikään kuin he olisivat koiria”. Hän
ilmaisi ymmärtävänsä, että he tätä taustaa vasten eivät tahtoneet tulla
kristityiksi. Mutta hän toivoi, että juutalaiset kuitenkin nyt, kun Sana ja
evankeliumi jälleen loisti kirkkaana uskonpuhdistuksen kirkoissa, kääntyisivät
ja tulisivat uskoon Kristukseen. Hänen juutalaisia kohtaan ystävällisestä
kirjoituksestaan otettiin useita painoksia ja sitä levitettiin paljon.
Juutalaiset arvostivat sitä, vaikkakaan eivät ehkä sillä tavalla kuin Luther oli
ajatellut. Osa rabbeista vaali tiettyä toivoa siitä, että Luther voitaisiin
suorastaan voittaa juutalaisuuden puolelle.
Ajan myötä Lutherin näkemys juutalaisista muuttui.
Juutalaiset eivät osoittaneet mitään ymmärtämystä evankeliumin kutsua kohtaan.
Mitä enemmän Luther syventyi juutalaisiin Talmud-kirjoituksiin ja siihen, mitä
rabbit todellisuudessa opettivat, sitä enemmän hän alkoi ottaa etäisyyttä heistä
ja varoittaa heidän vaikutuksestaan. Hän muun muassa näki juutalaisen
propagandan sen takana, että osa luterilaisista oli ympärileikkauttanut itsensä
ja väitti, että sapattia täytyy noudattaa juutalaisella tavalla. Tämä antoi
hänelle aiheen kirjoittaa vuonna 1538 pamfletti ”Sapattilaisia vastaan”.
Ulkonaisena vaikuttavana syynä siihen, että Luther
kirjoitti kirjan ”Juutalaisista ja heidän valheistaan”, oli eräs rabbiininen
kirjoitus. Eräs ystävä lähetti sen hänelle pyytäen häntä vastaamaan siihen.
Kirjoituksessa sanottiin muun muassa, että Jeesus oli äpärä. ”Hänen äitinsä oli huora,
joka synnytti hänet aviorikoksessa erään sepän kanssa.” Luther havaitsi myös,
että juutalaiset odottivat maallista Messiasta, joka tekisi heistä pakanoiden
herroja (joihin myös Saksan kristityt laskettiin). Hän ei nähnyt heidän oppiaan
ainoastaan koko kristillisen uskon kumoavana, vaan myös valtiolle vihamielisenä
ja yhteiskuntaa kumoavana. Kauhuissaan ja tukahdutetussa vihassa juutalaisten
näkemyksestä Luther tarttui kynään.
”Juutalaisista ja heidän valheistaan” on noin
180-sivuinen kirja. Suurimmaksi osaksi se koostuu raamattuteologisista
selityksistä. Luther lainaa joukon VT:n messiaanisia profetioita ja osoittaa
perusteellisesti, että ne eivät tarkoita ensinkään sitä, mitä juutalaiset
halusivat niiden tarkoittavan. Rikkaalla todistusaineistolla lähinnä VT:sta, juutalaisten omasta Raamatusta, hän kumoaa heidän
käsityksensä. Samalla hän syyttää heitä paatuneesta sokeudesta, kun he eivät
tahdo nähdä, että Jeesuksen elämä ja teot sopivat täysin yhteen Raamatun
lausumien kanssa luvatusta Messiaasta. Luther ei mene tässä yli sen, mitä Uusi
testamentti ja Jeesus itse sanovat surullisina ja vihassa oman aikansa
juutalaisuutta kohtaan, esimerkiksi Matt. 23:n
leimuavissa voi-huudoissa fariseuksista ja kirjanoppineista. Voidaan myös
huomata, että Luther – toisin kuin monet aikalaisensa – ei pitänyt tässä eikä
muissa kirjoituksissaan juutalaisia vastuullisina Kristuksen kuolemaan. Hän
painottaa usein sitä, että me kaikki olimme synteinemme syyllisiä
siihen.
Jos Luther olisi päättänyt kirjoituksensa tähän, olisi
se tuskin herättänyt mitään suurempaa huomiota, mutta sitä hän ei tehnyt. Sen
sijaan hän lisäsi muutamia sivuja siitä, mitä kristittyjen tulee tehdä ”hylätyn
ja kirotun kansan” kanssa, etteivät he tule osallisiksi heidän valheisiinsa ja
rienauksiinsa. ”Meidän täytyy rukouksella ja jumalanpelolla harjoittaa ankaraa
laupeutta, pelastaaksemme, jos mahdollista, joitakin heistä tulisista
lieskoista. Kostaa emme saa. Heitä uhkaa tuhat kertaa pahempi kosto, kuin me
voimme heille toivoa. Siksi annan uskollisilleni seuraavan neuvon.” Sitten
seuraa seitsenkohtainen toimintaohjelma. Tulee 1) polttaa heidän synagoogansa ja koulunsa, 2) hävittää heidän asuntonsa ja
antaa heidän asua erityisissä paikoissa kuten mustalaiset, 3) ottaa heiltä pois
kaikki rukouskirjat ja Talmud-kirjoitukset, 4) kieltää rabbeja hengen menetyksen
uhalla opettamasta tulevaisuudessa, 5) kumota oikeus vapaaseen suojaan (=
matkustuskielto), 6) kieltää heidän koronkiskontansa, lainakorkojärjestelmä ja
ottaa heiltä pois käteisvarat, 7) ”nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja
juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki tai
värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä.” Tämän sijasta
voi Luther myös ajatella, ”että ainiaaksi ajaa juutalaiset heidän omaan
maahansa”.
Voi kysyä, miten olisi mahdollista pelastaa muutamia
juutalaisia liekeistä tämän seitsenkohtaisen ohjelman avulla. Ne sivut, jotka
puhuvat tästä, sisältävät paljon loukkaavia, karkeita ja halventavia ilmauksia
juutalaisista. Ne aiheuttavat tänä päivänä useimmille niitä lukeville
mielipahaa. Mutta myös siihen aikaan, kun juutalaisista oli tapana puhua
halveksivasti, oli luterilaistenkin keskuudessa niitä, jotka ottivat etäisyyttä
tämän kirjoituksen terävään ja vihamieliseen äänensävyyn. Näin menetteli
esimerkiksi Melanchthon.
Kirjaa levitettiin hyvin vähän ja niillä seitsemällä
kohdalla, joita ei ollut osoitettu yksittäisille ihmisille vaan esivallalle tai
ruhtinaille, oli vähän tai ei mitään vaikutusta. Kukaan ei seurannut niitä.
Lutherin kirjoitus on sittemmin saanut pääasiassa levätä unohdettuna – aina
siihen saakka, kunnes se jälleen 1900-luvulla joutui parrasvaloihin natsismin
syntymisen myötä.
Hitler tulkitsi Lutherin kirjoitusta juutalaisista
tietoisesti väärin. Hän ei tuntenut mitään myötätuntoa uskonpuhdistuksen uskoa
Raamattua, Kristusta ja evankeliumia kohtaan. Hitler oli raivopää, jota
riivasivat jumalattomat, nietzscheläiset yli-ihmiskäsitykset ja ajatus
juutalaisten täydellisestä hävittämisestä rotuna. Mitään sellaista ei ollut
Lutherilla. On aivan mieletöntä tehdä Lutherista vastuullinen toisen
maailmansodan tuhoamisleireihin.
Jos jotakin on sanottava Lutherin puolustukseksi, niin
se on se, että hänellä on juutalaisia kohtaan vihamielisessä kirjoituksessaan
lähtökohtana omansa ja uskonpuhdistajien käsitys siitä, miten uskonnonvapautta
olisi harjoitettava. Kaikilla oli ajatuksen ja uskonvapaus. Mutta jos ihminen
halusi harjoittaa toista uskoa kuin hallitsevan ruhtinaan, niin vapaus oli
siinä, että sai muuttaa toiseen maahan tai toisen ruhtinaan alueelle (periaate
cujus regio, eius religio, ”se, joka hallitsee
maata, määrää uskonnon”). Eräässä Nya Väktaren -lehden artikkelissa (5/1983) huomauttaa Tom Hardt, että Luther oli itse valmis alistumaan siihen
periaatteeseen, jota hän sovelsi juutalaisiin: ”jos esivalta ei ole
luterilainen, ’minun luterilaiseni lähtevät mielellään tiehensä’. [...] Ei siis
ainoastaan juutalaisia, baptisteja ja roomalaiskatolisia voida pakottaa
häipymään ja jättämään kaikki, vaan myös tohtori Martti Luther itse ja hänen
luterilaisensa.”
Meidän ei kuitenkaan pidä puolustaa liikaa Lutheria. Hän
oli syntinen kuten me kaikki. Hän ei suinkaan ollut erehtymätön. Hän itse
myönsi, että hänen temperamenttinsa ajoi hänet toisinaan liian pitkälle
taistelun kuumuuteen, erityisesti kun hän raivostui rienaavista hyökkäyksistä
Kristusta ja hänen sanaansa kohtaan. ”En voi kieltää, että kiivastun toisinaan
enemmän kuin minun pitäisi...”, kirjoittaa hän eräässä
kohdassa.
Viimeisessä saarnassa, jonka Luther piti, hän sanoo
juutalaisista: ”Tahdomme menetellä heidän kanssaan kristillisessä rakkaudessa ja
rukoilla heidän puolestaan, että he kääntyisivät ja ottaisivat Herran vastaan.”
Siihen me yhdymme.
Lutheranen 1/2005
Suomennos: Hannu Lehtonen