HERRAN SIUNAUS
4. Moos. 6:22-27
Martti Luther
Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: ”Puhu Aaronille ja
hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille: Herra
siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua.”
Tämän siunauksen ensimmäinen osa koskee ajallista elämää
ja ajallista hyvää, kuten Mooseksen ensimmäisen kirjan ensimmäisessä luvussa ja
usein muuallakin sanotaan: ”Ja Jumala siunasi heidät ja sanoi: Kasvakaa ja
olkaa hedelmällisiä.” Sen tähden Raamattu tavallisesti puhuu näin: ”anna
minulle siunaus”, ”eikö sinulla enää ole siunausta?” Se on: anna minulle vähän
tavaraa, leipää, vaatetta jne. Sillä nuo ovat kaikki Jumalan lahjoja ja hänen
siunauksensa kautta meillä on se, mitä meillä on. Niitä siis kutsutaan
siunaukseksi, ts. Jumalan lahjaksi, jonka hän meille siunauksensa kautta
antaa.
Tämä siunaus siis on toivomus, että Jumala antaisi
kansalle onnea ja kaikkea hyvää, sekä varjelisi ja ylläpitäisi sitä; nimittäin
ensinnäkin, että sillä olisi ruumiillista hedelmää, uskollisia aviopuolisoita,
ravintoa, vaatetta ja kaikkea mikä on tarpeen tässä ajallisessa elämässä, olkoon
sitten koti ja kontu, peltoja, karjaa tai palvelusväkeä; ja kun hän sen antaa ja
se meillä on, että hän sen myös suojelisi ja varjelisi, kuten ruumiin
sairaudelta ja vaivoilta, karjan, talon, pellot tulelta, vedeltä, rajuilmoilta
ja kaikenlaiselta vahingolta.
Sitä paitsi opettaa tämä siunaus, että meidän tulee olla
kiitollisia. Ruumiimme ja henkemme, kaikki omaisuutemme ja elämämme tarpeet,
eivät ole omalla työllämme ja toimellamme hankittavissa emmekä niitä liioin voi
säilyttää emmekä pitää voimassa omalla ahkeruudellamme ja huolellamme, vaan
kaikki tämä on Jumalan siunausta, Jumalan varjelusta ja huolenpitoa. Ei niin,
että me, koska näin on, saisimme käydä laiskoina, tekemättä työtä ja
varjelematta. Ei, vaan tulee meidän omalta osaltamme tehdä työtä ja varjella,
mutta kuitenkin olla tietoisia siitä, että Jumalan täytyy antaa menestys ja onni
töillemme ja varjelemisellemme, kuten pyhä Paavali ensimmäisen
Korinttolaiskirjeen kolmannessa luvussa opettaa: ”Minä istutin, Apollos
kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun” (1. Kor.
3:6).
(Mehän näemme kuinka voi sattua ja joka päivä sattuukin
runsaasti sairautta ja raihnaisuutta itsessämme, vaimossamme, lapsissamme,
palvelijoissa, kuinka lukemattomia vaaroja ja vitsauksia karjassa, kuinka
lukemattomia vahinkoja esim. syöpäläisten muodossa hedelmäpuissa ja muussa
omaisuudessamme, niin että meidän on mahdoton omalla voimallamme tai älyllämme
säilyttää hengissä tai varjella yhtä ainoaa kananpoikaa tai porsasta, saati
sitten että voisimme sellaisia tehdä eli valmistaa. Luojan joka kaiken tuon
meille valmistaa ja antaa, täytyy myös kaikki varjella ja pitää yllä; mutta
meidän tietenkin tulee tehdä työtä, eikä laiskotella ja
veltostella.)
”Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle
armollinen.”
Toinen kohta koskee hengellistä elämää ja sielua.
Sellaista siunausta eivät eläimet ja tavaramme voi ottaa vastaan; niiden
siunaus, joka on sama ruumiillinen siunaus kuin meilläkin, rajoittuu
ensimmäiseen kohtaan. Tässä meidän täytyy oppia hepreaa sekä tuntea sitä kieltä,
sillä saksan kielellä ei (eikä suomeksikaan) kuulu miltään, jos sanon: Jumala
valistakoon kasvonsa sinun päällesi. Mutta koska tuo ei ole muunlaisella
käännöksellä ilmaistavissa, niin meidän täytyy antaa sen olla heprean kieltä ja
puhua perässä.
Saksaksi (suomeksi) merkitsee se kutakuinkin: Herra
Jumala osoittautukoon sinulle ystävälliseksi ja lohdulliseksi, älköön katsoko
puoleesi tuimasti ja vihaisesti, älköön kauhistuttako sydäntäsi, vaan naurakoon
sinulle iloisen isällisesti, jotta hänestä tulisit iloiseksi ja huolettomaksi ja
saisit sydämellisen luottamuksen häneen. Näin käy, kun hän antaa syntimme
anteeksi eikä käy tilille kanssamme, vaan sanallaan ja Hengellään julistaa
murheellisen, aran omantuntomme vapaaksi. Näin me voimme sydämessämme tuntea,
että Jumala ei tahdo katsoa syntejämme, vaan unohtaa ne iäksi sekä että Hän
tulevaisuudessakin aina tahtoo olla armollinen, ystävällinen, lohdullinen ja
lempeä meitä kohtaan.
Aivan samoinhan armas aurinkokin noustessaan sekä
valaessaan runsasta valoaan ja lempeää hohdettaan koko maailmaan, valistaa
kasvonsa koko maailmalle, ts. paistaa kirkkaan iloisena. Se ei ilahduta
ainoastaan ihmisiä, vaan myös eläimet, linnut ym. ja tekee kaikki mitä on
taivaassa ja maan päällä, valoisiksi ja aivan kuin uusiksi luomuksiksi. Mutta
laskiessaan se peittää kirkkaat, suloiset kasvonsa, ja silloin kaikki näyttää
kolkolta, murheelliselta, synkältä, mustalta, kuin olisi se kuolleena
tuonelassa. Näin ymmärrä siis myös tämä siunausta käsittelevä kohta. Kun Jumala
antaa sanansa, silloin paistavat hänen kasvonsa iloisina ja kirkkaina kaikkiin
omiintuntoihin ja tekevät ne siten iloisiksi, rohkeiksi, valoisiksi; ne tekevät
sydämet ja ihmiset kuin uusiksi. Sillä sana tuo mukanaan syntien
anteeksiantamuksen ja todistaa Jumalan armolliseksi, laupiaaksi Isäksi, joka
säälii ja armahtaa tuskaamme ja murhettamme. Mutta kun hän ottaa pois sanansa,
silloin hän peittää kasvonsa; ja silloin on omassatunnossa pimeys, mustuus,
murhe, tuska ja kipu. Silloin tunnetaan paljasta vihaa eikä yhtään
armoa.
Siis toivottaa tämä siunaus – jos sen saksaksi
(suomeksi) sanoisin –, että Jumala antaisi armollisen sanansa runsaasti loistaa
ja siten synnyttää iloisia sydämiä, niin etteivät synti, omatunto, laki ja
perkele voi meitä kauhistuttaa eikä saattaa meitä alakuloisiksi, aroiksi ja
murheellisiksi, ettemme sydämissämme tuntisi hänen vihaansa, vaan hänen
mielisuosiotaan ja rakkauttaan. Tämä vasta on hengellinen, suuri siunaus, joka
antaa hengellisen ja iankaikkisen elämän, joka ei voi tulla eläinten, karjan,
lintujen yms. osaksi.
Mutta hän liittää siihen vielä: ”ja olkoon sinulle
armollinen”, eikä tyydy siihen, että antaa kasvonsa paistaa eli loistaa
päällemme. Tässä siunauksessa näet on kaksi osaa, jotka pyhä Paavali erottaa
toisistansa nimittäen niitä ”Gratia et donum”, ”armoksi ja lahjaksi”.
Ensimmäinen on armo eli mielisuosio, kun Jumala peräyttää vihansa, katsoo meihin
sanansa läpi armollisesti ja antaa meille kaikki synnit anteeksi, tehden näin
mielemme häntä kohtaan turvatuiksi ja iloisiksi. Sitten hän myös antaa meille
Henkensä rikkaat ja moninaiset lahjat, joiden avulla saamme paljon aikaan sekä
itsessämme että kaikessa maailmassa, kuten että opetamme, lohdutamme, neuvomme,
autamme, kastamme, jaamme sakramenttia, teemme ihmeitä ynnä muuta sellaista,
kuten pyhä Paavali ensimmäisen Korintolaiskirjeen kahdennessatoista luvussa (1.
Kor. 12:8s.) luettelee.
Samoin kuin armas aurinko yletessään herttaisella ja
kauniilla valollaan ei ainoastaan ilostuta koko maailmaa, vaan myös saa aikaan,
että sekä ihmisten että eläinten käy mahdolliseksi tehdä kaikkea, työskennellä,
olla liikkeessä ja käyttää jäseniään, lämmöllään kasvattaa esiin kaikenlaisia
kasveja ja hedelmiä kunnes kypsyttää ne ja kehittää täydellisiksi, – niin samoin
sanoo tämä siunauskin, että Jumala ei ainoastaan valaise meitä kirkkaasti armon
sanalla sekä ilostuta meitä syntien anteeksiantamuksella ja todistamalla
suosiostaan meitä kohtaan, vaan Hän tahtoo olla meille armollinenkin, ts.
armiaasti auttaa, Hengellään ja lahjoillaan vahvistaa tekemään kaikkea hänen
tahtoaan. Tuo sana ”olla armollinen” siis merkitsee samaa kuin
armoittamista eli armiaasti antamista, kuten kantaisä Jaakob ensimmäisen
Mooseksen kirjan 33. luvussa käyttää samaista sanaa sanoessaan Eesaulle:
”Nämä ovat lapset, jotka Jumala on palvelijallesi lahjoittanut, ts.
armiaasti antanut.” (1. Moos. 33:5)
Tämä siunaus opettaa meitä taas, että meidän tulee olla
kiitollisia ja huomata, että emme millään ansiolla emmekä työllä, emme edes
millään pyhyydellä ja viisaudella täällä maan päällä voi vapautua synnistämme.
Kaikki muut saarnaajat ja opettajat, olkoon keitä tahansa, eivät kykene
viihdyttämään tai lohduttamaan ainoatakaan omaatuntoa pienimmässäkään synnissä,
vaan Jumalan sanan yksin täytyy se tehdä. Ei että meidän silti tulisi jättää
kaikki hyvät työt tekemättä tai elellä jumalattomasti. Meidän tulee harjoittaa
hyviä töitä, mutta kuitenkin muistaa, ettei iloista omaatuntoa saada millään
muulla tavalla kuin siten, että Jumala valistaa kasvonsa päällemme, ts. syntien
anteeksiantamuksella sulasta armosta ja laupeudesta. Meidän tulee pitää mielessä
sekin, että emme voi saarnata tai tunnustaa emmekä saada syntymään ainoatakaan
tosikristillistä työtä tai sanaa, vielä vähemmän sitä toteuttaa, ellei Hän ole
meille armollinen, ts. ellei Hän meille armiaasti anna lahjojaan, vahvista ja
vie toimintaan.
”Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon
sinulle rauhan.”
Tämä kolmas kohta koskee niin ikään hengellistä puolta
ja sielua. Siinä toivotetaan lohdutusta sekä lopullista voittoa rististä,
kuolemasta, perkeleestä, kaikista helvetin porteista, maailmasta sekä vielä
lihamme pahoista himoista. Sillä vaikka Hän on tullut meille armolliseksi,
antanut synnit anteeksi ja kaunistanut Hengellään, niin on meillä aina edessämme
perkele ja jäljellä olevat synnit, niin, saamme vielä alinomaa taistella niiden
kanssa.
Kun perkele näet huomaa, että meillä on Jumalan
armollinen sana ja että olemme ryöstetyt hänen valtakunnastaan sekä tulleet
Jumalan lapsiksi, niin hän raivopäissään ärsyttää kimppuumme maallisen vallan
miekkoineen, rovioineen jne., lisäksi maailman viisauden harhaoppeineen ja
moninaisine erhetyksineen, vielä väärien veljien ja ulkokullattujen kautta
esiintyvän maailman pyhyydenkin, niin että kyllä on tarpeen että Hän ei vain ala
meitä valistaa ja antaa Henkeään eli kuten Paavali sanoo ”Hengen
esikoislahjaa”, vaan myös jatkaa työtään meissä, niin että saamme Hengen
täyteyden ja lopulta täydellisen voiton. Sillä autuaaksi ei tule se, joka alkaa,
vaan se, joka pysyy vahvana.
Tässä täytyy meidän jälleen oppia puhumaan hepreaa.
Sillä eipä tuo saksaksi (eikä suomeksikaan) miltään kuulu jos sanon: Herra
kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi. Mutta tuskin sitä voidaan kielellemme
tulkita. Ajatus on seuraava: kun Herra antaa kasvonsa meitä valaista eli meille
loistaa, niin silloinpa perkeleen, maailman ja oman lihamme kiusaukset ja vaino
nostavat sellaisen rajuilman sydämissämme, että meistä näyttää kuin kalliin
jumalallisen sanan armas valo menisi mailleen jättäen meidät
pimeään.
Juuri samoin kuin aurinko kyllä somasti ylenee,
iloisesti paistaa ja herttaisesti valaa hohdettaan, mutta sitten nousee
pilvenlonka ja rajuilma sitä kohti ja ryöstää siltä paisteen, niin että se jo
kokonaan hävisi näkyvistä ja näyttää siltä kuin se olisi sortunut ylivoimaisen
rajuilman alle, niin että tekee mieli huutaa auringolle: Pidä puoliasi, aurinko
armas, älä anna rajun pilvisään itseäsi sortaa ja päivästä yötä tehdä, vaan
nosta ihana valosi yli kaikkien pilvien ja rajusäiden ja säilytä meille päivä,
niin etteivät pimeät pilvet ja rajuilmat pääsisi voitolle, vaan jäisit
voittajaksi ja herraksi sinä kauniine valoinesi! Niin juuri samalla tavalla
toivottaa tämä siunaus, että Herra Jumala korottaisi ylitsemme sanansa valon ja
myös pitäisi sen ylhäällä, jotta se sydämissämme valaisisi korkeammalla ja
voimakkaammin kuin ikinä kaikki perkeleen, kuoleman ja synnin ahdistukset,
epätoivo, alakuloisuus, kauhistus ja kaikki onnettomuus. Sillä missä hän ei tätä
tee, siinä on perkele rajuilmoineen ja pilvineen ylivoimaisena, ja pimittää ja
himmentää Hänen sanansa alulla olevan armaan valon, niin surkeasti ryöstäen sen
meiltä että tilamme tulee pahemmaksi kuin koskaan ennen. Tuonhan näemme ja
saamme joka päivä kokea niissä, jotka ulkonaisen painostuksen tai sitten
harhaoppien kautta luopuvat uskosta. Sillä, kuten Kristus sanoo, kun saastainen
henki on ajettu ulos ihmisestä, niin se tulee takaisin seitsemän häntä pahempaa
henkeä mukanaan (Matt. 12:43s.). On siis kyllä tarpeen tässä siunata ja
rukoilla, huutaa ja toivotella, että Jumala kääntäisi kasvonsa meidän puoleemme,
ts. voimalla säilyttäisi kallisarvoisen sanansa valon sydämissämme nousemaan
korkealle tuota murhaajaa ja valehtelijaa, perkelettä, vastaan, joka murhaten ja
valheopilla tahtoo meissä sanan sortaa ja tukahduttaa.
Ja tämä kolmas kohta sisältää niin ikään kaksi osaa,
nimittäin kasvojen kääntämisen ja rauhan. Sillä hän ei ainoastaan toivota, että
tulisimme vahvistetuiksi ja lohdutetuiksi sillä, että hän kääntää kasvonsa
perkelettä vastaan jne., vaan että hän myös antaisi meille rauhallisen sydämen
ja rohkean mielen tuossa taistelussa ja levottomuudessa, jotta emme vain
kestämällä viimein voittaisi, vaan että meillä taistelun tuoksinassakin ja
levottomuudessa olisi rauha, ylistäisimme ja kiittäisimme Jumalaa emmekä
kärsimättöminä napisisi hänen jumalallista tahtoaan vastaan. Niinhän pyhä
Paavali opettaa, että sydämissämme oleva rauha saa voiton, niin ettemme
kärsimättöminä ryhdy mitään toimimaan Jumalaa eikä ihmisiä vastaan, vaan pysymme
niin sisällisesti kuin ulkonaisestikin hiljaisina ja rauhallisina Jumalan ja
ihmisten edessä, kunnes saapuu lopullinen ja iankaikkinen rauha.
Tämä siunaus ei eroa paljon toisesta, tavallisesta
latinankielisestä siunauksesta, joka käännettynä kuuluu näin: Siunatkoon teitä
Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki, aamen. Sillä Isälle omistetaan luomistyö, jota
tässä käsiteltävänämme olevassa siunauksessakin kosketellaan jopa selvästi
lausutaan sanoissa: Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua, ts. hän
armiaasti antakoon sinulle ruumiillisen elämän ja mitä siihen kuuluu. Samoin
Pojalle omistetaan lunastustyö. Sitä tämä siunaus myös koskettelee ja selittää
näillä sanoilla: Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle
armollinen, ts. hän auttakoon sinua synneistä, olkoon sinulle armollinen ja
antakoon sinulle Henkensä. Ja Pyhälle Hengelle omistetaan jokapäiväisen
pyhittämisen työ, lohduttaminen ja vahvistaminen perkelettä vastaan sekä viimein
kuolleista herättäminen. Sitäkin tämä siunaus koskettelee ja selittää sanoen:
Herra kääntäköön kasvonsa jne., ts. hän sinua vahvistakoon, lohduttakoon
ja antakoon lopullisen voiton, kuten yllä sanottiin.
Mutta se, että Jumala tätä siunausta lausuttaessa käski
heidän panna hänen nimensä Israelin lasten päälle, merkitsee, että Hän siten
kieltää epäjumalien, kuten Baal-jumalan, Danin jumalan ynnä muiden sellaisten
siunauksen, jolla väärät profeetat oikean Jumalan varjolla tapasivat siunata
kansaa, kuten toisinaan profeetoissa kuulemme valitettavan. Samoin ovat meillä
papit ja munkit meitä siunanneet pyhimysten nimissä, kuten nähdään
kirkkorukouksista, joissa he hävyttömästi rukoilevat Jumalaa antamaan meille
tätä tai tuota sen ja sen pyhimyksen tähden. Se on epäjumalista rukousta ja
siunausta, joka ei, niin kuin pitäisi, tapahdu yksin Jumalan nimessä.
Martti Luther, Autuuden lähteillä, ss. 277-286. Suomen
Lutherilainen Evankeliumiyhdistys. Helsinki 1917. Suomennos: A. E. Koskenniemi.
Kieliasua varovasti muokattu. Käsiteltävä Raamatun kohta RK 38:n
mukaan.