HEIKAN KOMITEAN MIETINTÖ JA
RAKENTAVIA RATKAISUJA -LISTAHANKE
Kulunut talvi toi meille kirkon internetsivuille
piispa Mikko Heikan komitean mietinnön, jossa
selvitellään, miten kansankirkko ”hoitelisi” apostolisen virkanäkemyksen
edustajat. Heikan työryhmä ehdottaa mm. pakottamista,
esimiesten kanteluja ja rangaistuksia sekä virasta erottamista. Jopa maallinen
rangaistuslaki liitetään asiaan, ja puhutaan myös sakoista ja vuoden vankeudesta
(s. 55). Nyt edellytetään tiukkaa kuuliaisuutta naispappeusharhalle. Ei saa edes
opettaa sitä vastaan (s. 57).
Piispa Heikan työryhmän
ehdotukset ovat herättäneet reaktioita tunnustuksellisissa piireissä, mikä on
tietysti oikein. Nettiosoitteessa www.rakentaviaratkaisuja.fi voi allekirjoittaa
vetoomuksen nykyisille piispoille, etteivät he lähtisi mainitun komitean
ehdottamaan toimintaan. Ensimmäinen allekirjoittaja on kirkkoherra Keijo Rainerma, joka oli komitean jäsen ja joka on myös
kirjoittanut eriävän mielipiteen mietintöön.
Vetoomuksen ensimmäinen osa kuvailee korrektisti
sen tilanteen, joka seuraisi jos nämä ideat toteutetaan. Toinen puolisko
käsittelee vetoomustekstin laatijain näkemyksiä, miten nyt pitäisi toimia ja
suhtautua. Tässä esiintyy hyvin ongelmallisia näkökohtia ja suoraan sanoen myös
jopa harhaanjohtavia kirkko-opillisia teesejä.
Kristilliseen kirkkoon ei saisi vihkiä sellaisia
viranhaltijoita, jotka eivät pitäydy apostoliseen oppiin ja järjestykseen.
Vetoomusteksti sanoo päinvastoin, ettei virkanäkemys saa olla esteenä viran tai
toimen saamiseen kirkossa.
Evankelisluterilaisessa kirkossa kaikkien messujen
on oltava perinteisen virkajärjestyksen mukaisia. Vetoomuksen laatijat toivovat
seurakuntien resurssien mukaan järjestävän myös perinteisen virkajärjestyksen
mukaisia messuja. Tämä riittää ilmeisesti heille. Mutta mitä sanoo Kristus ja
apostolinen sana?
Vetoomusteksti siteeraa vuoden 1986
kirkolliskokouksen pontta, jossa enemmistö lupasi toimintavapautta
vähemmistölle. Ponsi oli harhaan menevän enemmistön (olemukseltaan pettävä,
kuten nyt tiedämme) lupaus vähemmistölle, ja sellaisena sitä pitää aina
käsitellä. Hyvin vaaralliseksi tilanne tulee, jos nykyinen vähemmistö
ideologisoi tätä pontta ja opettaa, että kirkossa saa opettaa kahdella tavalla
ja ylläpitää kahta oppia.
Lopuksi vetoomusteksti vielä puhuu kaikkien
toimintamahdollisuuksista ja vetoaa luopiopiispoihin, että he toimisivat niin,
että vaihtoehtoja riittäisi ja jumalanpalvelusyhteisöjen perustamisista
vältyttäisiin. Voidaan todeta, että ne tällaisten yhteisöjen aktiivit, jotka
ovat tämän tekstin allekirjoittaneet, ovat tehneet jotakin hyvin ristiriitaista.
Apostaatit (luopiot, harhassa olevat) pyydetään apuun,
ettei tulisi lisää tällaisia yhteisöjä! Näin se väki, joka on näissä
jumalanpalvelusyhteisöissä, sahaa sitä oksaa, jolla he itse istuvat. Papit,
jotka ovat opastaneet tällaiselle tielle, tuntekoot
vastuunsa.
Tekstin laatijat viittaavat pyrkimyksessään
Paavalin ohjeeseen (Room. 12:10), jossa hän sanoo: ”Kunnioittakaa kilvan
toinen toistanne.” Tässä Paavali puhuu pyhästä yhteisöstä, jossa ollaan
samassa apostolisessa uskossa ja järjestyksessä. Kun puhutaan erilaisista
harhoista, jotka rikkovat apostolista seurakuntaa, pitää päinvastoin siteerata
Room. 16:17: ”Vetäytykää pois heistä!” Väärää oppia ja sen edustajia ei
saa kunnioittaa kristillisessä kirkossa. Muutoin joutuu osalliseksi heidän
synnistään. (1. Tim. 5:22) Paavali edellyttää, ettei harhaopettajaa
tunnusteta (1. Kor. 14:37-38).
Myötätuntomme on niiden puolella, jotka ovat
tulleet sen tarkemmin ajattelematta mukaan ja allekirjoittaneet, kun vihdoin on
tullut tempaus, joka päällisin puolin vaikuttaa olevan oikealla asialla. Varmaan
moni allekirjoittaja on valmis paljon enempään kuin tämän tekstin teologit,
jotka ovat tietoisesti lähteneet heterodoksian
(monioppisuuden) tielle. Heterodoksiasta on nyt
varoitettava. Todellinen ortodoksia (oikeaoppisuus) ei pysty pitkän päälle
elämään, jos sen ohessa kunnioitetaan tottelemattomuutta Kristusta kohtaan.
Tämän piispa Heikan mietintökin selvästi osoittaa. On
toivottava Heikan komitean mietinnön aiheuttaman
keskustelun saavan aikaan monien kristittyjen heräämistä heidän huomatessaan,
että apostolinen usko ja järjestys eivät säily heterodoksisen opin alamaisuudessa tai tietoisessa
hengellisessä yhteiseksistenssissä.
Halvar Sandell, pastori
Helsinki