MUUT LEHDET:
TUNNUSTELE
PISTIMELLÄ
Kirkon johto terävöittää äänensävyä niitä kohtaan,
joilla on perinteinen virkanäkemys. Vuonna 2001 piispainkokous päätti, että
pappisvihkimystä hakevat miehet vihitään yhdessä vihkimystä tavoittelevien
naisten kanssa, mikäli sellaisia on saatavilla. Tämä oli ollut jo jonkin aikaa
käytäntönä. Nyt on otettu askel eteenpäin. On päätetty, että kukaan pappi ei voi
kieltäytyä tekemästä yhteistyötä naispuolisten virkatoverien kanssa. Mikä on
syynä siihen, että tällä tavalla rikotaan lupaus kunnioittaa vähemmistön
vakaumusta ja omaatuntoa?
Päätöksen perustana ollut raportti oli
tarkoituksenhakuinen tuote. Sitä tulee tarkastella enemmänkin työkaluna tietyn
linjan ajamiseksi kuin asiallisena lausuntona. Olisi piispojen aliarvioimista
uskoa, että tämän tyyppinen dokumentti käänsi heidän myötätuntonsa naispappien
puolelle. Kysymys on aivan yksinkertaisesti vallasta.
Ponsi kotipaikkaoikeudesta vanhauskoisille hyväksyttiin
samanaikaisesti naispappeuden kanssa vuonna 1986. Tuolloin vastustajat olivat
kyllin vahvoja lähestulkoon estämään riittävän enemmistön saavuttamisen.
Vastustajia oli huomattavan paljon ja oli myös taistelutahtoa. Näin vahvaa
vähemmistöä ei voi kohdella miten tahansa. Arkkipiispakin alleviivasi tarvetta
estää kirkon hajoaminen.
Vähitellen vastustus on vähentynyt. [...]
Herätysliikkeistä ei ole enää pelkoa, ja siten suuri osa organisoidusta
vastarinnasta on murtunut. Ei ole mikään sattuma, että muuttunutta kirkollista
maantiedettä, jota havainnollistavat Seppo Suokunnaan johtaja-aika
suomenkielisessä evankeliumiyhdistyksessä (SLEY) ja vastaavasti Göran Stenlundin
ruotsinkielisessä evankeliumiyhdistyksessä (SLEF), seurasi em. vuoden 2001
päätös.
Vanhauskoisten alistuminen uuteen tilanteeseen raivasi
vuorostaan väistämättömästi tietä seuraavalle askeleelle. Valtaa on kaikkina
aikoina harjoitettu sen periaatteen mukaan, jonka Lenin muotoili näin:
”Tunnustele pistimellä. Jos kohtaat terästä, peräänny. Jos kohtaat pehmeyttä,
jatka eteenpäin.” Luther-säätiötä lukuun ottamatta, joka kokoaa ainoastaan osan
vanhauskoisista, ei mitään järjestäytynyttä liikekannallepanoa ole tapahtunut
eikä mihinkään kurinpidollisiin toimenpiteisiin piispoja kohtaan ole ryhdytty.
[...] Olisi todellakin merkillistä, jos piispoilta olisi jäänyt käsittämättä
nämä heikkouden merkit, ja he olisivat jättäneet etenemisen sikseen.
Arkkipiispa Paarma kommentoi raporttia, johon piispat
tukeutuivat sanomalla, että ongelma on osoittautunut odotettua vähäisemmäksi ja
että on erityyppisiä naispappeuden vastustajia. Niille, jotka uskovat, että
kaikessa tässä on kysymys pyrkimyksestä ymmärtää toinen toistaan, löytää keinoja
yhdessä elämiseksi ja osoittaa kristillistä rakkautta, näyttää johtopäätös,
johon on tultu, yllättävältä ajatellen näitä sanoja. Eikö voitaisi jatkaa kuten
ennen, jos ongelmat ovat näin vähäisiä? Sille, joka oivaltaa, että kysymys on
vallasta, johtopäätös on sitä vastoin täysin johdonmukainen. Näin vähän ongelmia
aiheuttavien vastustajien ylitse voidaan ajaa ilman, että se tuo mukanaan mitään
vakavia ongelmia.
Tärkeä elementti piispojen toimintatavassa on ollut se,
että samanaikaisesti, kun he sulkevat oven konservatiiveilta, he pitävät sen
hieman raollaan. Joku kandidaatti päästetään silloin tällöin läpi, kun
naispuolisia kandidaatteja ei ole saatavissa ja kenelläkään naispapilla ei ole
avustamisvuoroa. Sillä tavalla voidaan seuloa pois potentiaalisesti vaarallisia
kandidaatteja sekä pitää toisia toiveikkaina piinapenkissä ja houkutella heitä
yhteistyöhön. Mutta parasta kaikesta: vanhauskoisten keskuuteen kylvetään toivoa
– toivoa, joka on sidottu piispojen hyväntahtoisuuteen. Piispat näet
pelkäävät, että nämä tahot ottavat pappisvihkimyksen omiin käsiinsä. Mutta
jos heidät saadaan uskomaan, että on olemassa muita ratkaisuja, tämä riski tulee
mahdollisimman pieneksi. Pitämällä tätä oljenkortta esillä saadaan heidät
heikentymään vähitellen ja suutelemaan piiskaa pitelevää kättä.
Niiden suositusten mukaan, jotka on hyväksytty,
siirrytään nyt kuitenkin kuulustelemaan kandidaattien yhteistyöhalukkuutta.
Saamme nähdä, mitä seurauksia tästä on. Parhaassa tapauksessa useat
konservatiiveista heräävät näkemään omien piispojen tarpeen. Mutta uni voi olla
niin syvää, ettei tahdota mielellään herätä, erityisesti jos piispojen uusi
linja toimii joustavasti.
On nostettava hattua vihollisilleen. He ovat taitavampia
strategeja kuin me.
Joakim Förars
Kristet Perspektiv
1/2006
Kirjoituksen lyhentäen suomentanut ja toimittanut Hannu Lehtonen.