VAKAUMUKSEN MUKAAN ELÄMINEN
KIELLETTY
Jos uskonyhteisö puolustaa jotakin tiettyä oppia ja
väittää vastakkaista oppia harhaopiksi, niin silloin tilanne on yksiselitteinen:
sen, joka opettaa väärin eikä tahdo ojentautua, tulee itse vetää johtopäätökset
kannastaan tai muussa tapauksessa hänet suljetaan uskonyhteisöstä
pois.
Onko tämä sääntö sovellettavissa ajatellen
naispappeusjärjestystä, joka ajettiin läpi Suomen ev.lut. kirkossa. Kirkon
johtajien mukaan ei ensinkään. Aiempi arkkipiispa John Vikström (JV) väittää
päättäväisesti (Kyrkpressen 6.4.): ”Mikään kirkollinen
taho ei ole julistanut kirkossamme laittomaksi ja kielletyksi näkemystä, että
naista ei voida kutsua papinvirkaan. Päinvastoin...” Sitten JV viittaa
piispainkokouksen työryhmän mietintöön tältä vuodelta, jossa ”sanotaan selvästi,
että naispappeuden torjuminen ei ole ristiriidassa kirkon tunnustuksen
kanssa”.
Naispappeuden torjuminen Uuden testamentin tekstien
nojalla ei siis ole mikään harhaoppi. Se ei ole ristiriidassa tunnustuksen
kanssa, vaan päinvastoin yksiselitteisesti laillinen. Jos valtaa pitävä taho
tarkoittaisi sitä, mitä se sanoo, olisi siinä tapauksessa täysin luvallista elää
vakaumuksensa mukaisesti ja tuoda se ilmi sanoissa ja teoissa. Mutta ei. Näin
toimiminen julkisesti siellä, missä uusi näkemys on edustettuna, ei ole
sallittua. Sitä vastaan rikkomisella voi olla mitä radikaaleimmat seuraukset.
Ensin vastarinnan harjoittajia painostetaan. Jos se ei riitä, niin juridisilla
toimenpiteillä huolehditaan siitä, että vakaumuksen soveltaminen käytäntöön
lakkaa. Mainittu työryhmä on jopa ottanut avuksi yhteiskunnan rikoslain: edellä
mainitun mietinnön sivulla 55 puhutaan sakoista ja korkeimmillaan yhden vuoden
vankeudesta. Ruotsin kirkon uusi arkkipiispa sanoo toivottavansa tervetulleeksi
sen, että naispappeuden vastustajista tehdään ilmoitus poliisille (Svenska
Dagbladet 1.4.).
Kirkonjohtajien puhe on osittain valheellista. He
tahtovat puijata sillä hyväuskoisia ihmisiä. Mutta kaikille niille, jotka eivät
anna tämän puheen huiputtaa itseään, on selvää, että ”vanhaa” näkemystä pidetään
tässä kysymyksessä harhaoppina. Se voidaan panna hengellisen kiroustuomion alle.
Sen lisäksi sitä pidetään kaikin tavoin laittomana. Mikään epäröinti ei enää
estä turvautumasta yhteiskunnan rangaistuskoneistoon, jotta näihin
”kerettiläisiin” päästäisiin käsiksi.
Mikä usko se on, jota ei saa toteuttaa käytännössä? Jopa
tiukkojen diktatuurivaltioiden täytyy sallia sen kaltainen toiminnan- ja
mielipiteenvapaus, josta kirkonjohtajat puhuvat. Ketään ei nimittäin
välittömästi saada kiinni siitä, mitä hän vain sisimmässään
ajattelee.
Voidaanko luottaa sellaisen henkilön asennoitumiseen ja
luonteenlaatuun, joka ilmiselvästi ei tahdo elää vakaumuksensa mukaan? Ei voi
kunnioittaa sitä, joka sanoo, että apostolisen järjestyksen mukaan naispappeus
on väärin, ja kuitenkin itse messussa keskeisesti rikkoo tätä
vastaan.
Piispoille ei riitä sen järjestyksen muuttaminen, joka
Kirkolla on ollut alusta saakka apostolisen sanan mukaan. Kirkon jäsenten
kuuliaisuus uudelle järjestykselle hankitaan väkisin halpamaisilla menetelmillä,
joissa valta kulkee oikeuden ja vakaumuksen edellä.
Halvar Sandell,
pastori
Helsinki