PÄÄSIÄISSAARNA
Jürgen Diestelmann, pastori, Saksa
”Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja
Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan
häntä. Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon
noustessa. Ja he sanoivat toisilleen: ’Kuka meille vierittää kiven hautakammion
ovelta?’ Ja katsahtaessaan ylös he näkivät kiven poisvieritetyksi; se oli näet
hyvin suuri. Ja mentyään hautakammion sisään he näkivät nuorukaisen istuvan
oikealla puolella, puettuna pitkään, valkeaan vaatteeseen; ja he peljästyivät
suuresti. Mutta hän sanoi heille: ’Älkää peljästykö; te etsitte Jeesusta,
Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut ylös; ei hän ole
täällä. Katso, tässä on paikka, johon he hänet panivat. Mutta menkää ja sanokaa
hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: ’Hän menee teidän edellänne Galileaan;
siellä te saatte hänet nähdä, niin kuin hän teille sanoi’. Niin he tulivat ulos
ja pakenivat haudalta, sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys, eivätkä
sanoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.” (Mark. 16:1-8)
Pääsiäinen on meille kristityille Herramme Jeesuksen
Kristuksen ylösnousemuksen juhla. Se on juhla, jossa kaikuu pääsiäisriemu,
riemulaulu ristiinnaulitun Vapahtajan voitosta pimeyden valloista. Tämä
pääsiäisriemu kaikuu kaikkialla maailmassa, missä kristityt juhlivat pääsiäistä,
niin päiväntasaajan polttavassa auringossa kuin Etelänapamantereen jäisessä
ilmassa. Se ei ole riippuvainen säätilasta, siitä lupaavatko säätieteilijät
meille kirkasta vai pilvistä säätä. Herran syvän alennuksen jälkeen
pitkäperjantaina kuulemme nyt, että hän elää, että hän on noussut ylös. Nyt me
saamme pääsiäisenä laulaa iloisesti Hallelujan.
Tietyssä mielessä on silti oikein odottaa tähän juhlaan
ihanaa, loistavaa säätä. Ylösnousemuksen sanomastahan täytyisi koko Jumalan
luomakunnan tulla iloiseksi ja juhlia sitä. Niin valtava on tämä sanoma! Toisina
vuosina, kun pääsiäinen on todellakin valjennut säteilevänä kevätpäivänä,
saatamme kokea niin. Silloin ehdottomasti koko luonto tuntuu osallistuvan Herran
ylösnousemuksen juhlimiseen.
Mutta mitenkä oli tuona aamuna, kun naiset tulivat
Jeesuksen haudalle? Heitä ei taatusti askarruttanut säätila. Heillä ei aluksi
ollut mitään loistavasta juhlasta ja suuresta pääsiäisilosta. Naiset kuulivat
ensimmäisinä pääsiäissanoman. Uskollisina ja hurskaina he pitivät Vapahtajastaan
kiinni myös tämän kuoltua. Meidän miesten täytyy häveten tunnustaa, että naiset
ovat siinä paljon meitä edellä. He reagoivat usein aivan toisin kuin me miehet.
Opetuslapset pysyttelivät joka tapauksessa vielä lamaannuttavassa tuskassaan
lukittujen ovien takana. He eivät nähneet enää mitään tulevaisuuden
mahdollisuuksia. Silti Herra oli valtuuttanut ja lähettänyt heidät apostoleinaan
julistamaan evankeliumia kaikkeen maailmaan. Miten se voi tapahtua epätoivossa
ja ilman rakkautta ja uskollisuutta Vapahtajaa kohtaan, kun kuoleman pelon
annetaan horjuttaa itseä?
Naiset eivät anna uskonsa järkkyä niin helposti kuin me
miehet. Sen tämä pääsiäiskertomus sanoo aivan selvästi, olkoonkin että he eivät
vielä olleet pääsiäisuskon täyttämiä. Pitkäperjantain hirvittävä tapahtuma löi
täydellisesti leimansa samalla tavalla kaikkiin, miehiin ja naisiin. Mutta
naisilla, jotka sapatin päätyttyä lähtivät varhain pääsiäisaamuna liikkeelle, ei
ollut sydämissään muuta kuin yksi ajatus: löydämmekö Vapahtajan vielä
pitkäperjantain katastrofin jälkeen.
Kaikki oli tullut niin käsittämättömäksi. Eivätkö he
kaikki olleet panneet toivoaan tähän Jeesukseen? Myös tänä päivänä monet ihmiset
kysyvät, kun tapahtuu katastrofeja: Jumala, missä sinä olet, missä sinä olit.
Onko Jumala hylännyt meidät, kuten Jeesus itse ristinpuulla viime hetkinään
vielä psalmin sanoilla rukoili, huusi ja vaikeroi?
Tämä oli naisten sisäinen tila pääsiäisaamuna. Se kuuluu
pääsiäisaamun todellisuuteen! Se on jotakin aivan muuta kuin keväinen
pääsiäistunnelma. Tämä on se todellisuus, miten Jumala toimii. Myös nuo hurskaat
naiset kokivat, että Jumala on käsittämätön toiminnassaan. Heidän ajatuksensa,
”mistä me löydämme kuolleen Vapahtajan”, ei vienyt heitä
eteenpäin.
Meidän ihmisperäiset kuvitelmamme Jumalasta ovat järjen
mukaisia. Niissä kaiken täytyy tapahtua loogisesti ja järkeenkäyvästi. Radiossa
keskusteltiin hiljattain Jeesuksen ristinkuolemasta. Eräs keskustelija järkeili:
Jeesus ei voi olla Jumalan Poika ja hänen ristinuhrinsa ei voi olla
lunastusuhri, sillä ei ole toki välttämätöntä, että Jumalalle on annettava
sellainen verinen uhri. Niin, se kuulostaa loogiselta, se kuulostaa järjen
mukaiselta. Ja kuitenkin se sivuuttaa kokonaan todellisuuden. Todellisuus on tuo
suuri kauhistuminen siitä, että tämä katastrofi tapahtui
todellisesti.
Tähän naisten mielialaan pääsiäisaamuna kajahtaa sana:
”Älkää peljästykö; te etsitte Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu. Ei hän ole
täällä.” Näin enkeli puhui naisille. On oikein etsiä ristiinnaulittua. Hän
on meidän pelastuksemme. Hän on kuollut ristillä, että hän kantaisi syntimme ja
tempaisisi meidät kuoleman turmiosta. Hän elää ja mekin saamme elää. Siksi
meidän tulee etsiä häntä, mutta ei kuolleitten joukosta eikä Golgatan
haudasta.
Hän on noussut kuolleista, että meidän sydämemme
löytäisivät hänen luonaan rauhan, anteeksiantamuksen ja armon. Juuri sen tähden
sydämemme täytyi pitkäperjantaina tulla niin kauhistuksen ja tuskan
koskettamaksi, koska hän, Vapahtajamme, on se, joka siellä ristillä riippui.
Mutta kauhistumisemme ei voi perustua ainoastaan tähän katastrofiin, vaan ennen
kaikkea siihen, että tämä tuomio, joka hänen ylitseen kävi, oli ja on tuomio
meidän synneistämme. Näin Jumala tuomitsee meidän syntimme ja ottaa ne kuitenkin
itse päälleen ristille. Siksi on oikein etsiä
ristiinnaulittua.
Mutta älä etsi Vapahtajaasi inhimillis-loogisista
mietiskelyistä. Sillä vielä paljon käsittämättömämpi on tapahtunut: Hän on
noussut kuolleista. Niinpä naisille, jotka tahtoivat pysyä uskollisina Herralle
kuolemankin yli, sanotaan: ”Menkää ja sanokaa hänen opetuslapsilleen. Hän menee
teidän edellänne Galileaan. Sanokaa se hänen opetuslapsilleen, hänen
lähettiläilleen. Sanokaa se apostoleille, joiden tunnustuksen varaan Herra
tahtoo perustaa kirkkonsa.” Kirkko saa nyt ylösnousseen Herransa valtuuttamana
julistaa: Herra on noussut ylös. On varmaa, että opetuslapset myös kohtasivat
sen jälkeen Herransa. He saivat puhua hänen kanssaan. Hän lähetti ja valtuutti
heidät uudelleen. Mutta ensiksi he olivat saaneet tämän sanoman uskollisilta,
hurskailta naisilta, jotka ensimmäisinä katselivat sitä paikkaa, jossa hän oli
maannut ja jossa enkeli heille nyt julisti: Hän ei ole täällä, hän on noussut
ylös.
Silmieni edessä on kuva, joka näytettiin kerran
televisiossa, kun Neuvostoliitto oli vielä olemassa. Se on kuva erään venäläisen
kirkon pääsiäisjumalanpalveluksesta. Pääosa sinne kokoontuneista oli naisia.
Tietysti oli myös venäläisiä miehiä, jotka eivät olleet vielä sydämessään
irtautuneet kirkon uskosta ja jotka kävivät toisinaan salaa kirkossa. Mutta nämä
naiset, jotka olivat nähtävissä tuossa pääsiäisjumalanpalveluksessa Venäjällä,
palavat pääsiäiskynttilät kädessään, olivat ikään kuin noiden hurskaiden naisten
vertauskuva. He olivat ne, jotka välittivät ja säilyttivät pääsiäisuskon
kirkolle.
”Hän menee teidän edellänne, kuten hän on teille
sanonut.” Tämä naisten piti kertoa. Hän
menee myös meidän edellämme, kuten hän on sanonut. Hän on tämän maailman loppuun
asti läsnä kirkossaan. Täällä hän elää ja lahjoittaa meille, uskovilleen, uuden
elämän. Hän kulkee edellämme pyhän sanansa ja Pyhän Henkensä kanssa. Hän on
luonamme pyhissä sakramenteissaan, kuten hän on sanonut. Hän elää – meillä ei
ole mitään kuollutta Vapahtajaa.
Meidän täytyy nykyään sanoa ja tunnustaa selvemmin tämä:
Jeesus elää. Tämä juuri siksi, että välillä myös teologien suusta voidaan kuulla
muuta, vaikka heidän tulisi olla asiasta paremmin selvillä. Jeesus on noussut
ylös. Hän on jättänyt haudan. Hän on se, josta jo profeetta ennusti:
”...meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä”
(Jes. 53:4). Sen hän teki, kun hän kuoli ristillä. Mutta nyt Kristus on
ylösnoussut. Hän on noussut ylös kolmantena päivänä ja kulkee nyt itse omiensa
edellä. Me saamme seurata häntä, emmekä ainoastaan maallisen elämämme tiellä,
jolla hän jo nyt ylenpalttisella armollaan tekee meidät onnellisiksi ja
virvoittaa meitä, vaan aina taivaalliseen kirkkauteen
saakka.
Käsittämätön ja ihana on siis tämä pääsiäissanoma.
Keskelle meidän ajatuksiamme ja mietiskelyjämme siitä, miksi Jumalan toiminta on
niin käsittämätöntä, tulee tämä sanoma: Herra on ylösnoussut. Hän antaa meille
uuden toivon. Vaikka me emme sitä järjellämme koskaan käsitäkään, niin saamme
kuitenkin uskoa ja ottaa sen vastaan. Hän puhuu sen meille sanansa kautta.
Pyhällä alttarilla hän on läsnä kaikkein pyhimmässä sakramentissa ja tulee
luoksemme täynnä armoa. Siinä koemme erityisen selvästi, että hän totisesti elää
ja lahjoittaa meille osallisuuden elämäänsä.
Siksi riippumatta siitä, onko ihana kevätilma vai
sataako ja myrskyääkö, pääsiäinen pysyy pääsiäisenä, Herramme ylösnousemuksen
juhlana. Ja riippumatta siitä, antaako Jumala elämäämme hyviä ja onnellisia
päiviä vai johtaako hän meidät hädän ja ahdistuksen kautta, hän on ja pysyy
ylösnousseena Herranamme, joka on kanssamme joka päivä maailman loppuun asti.
Siksi yhdymme koko uskovan seurakunnan kanssa maan päällä pääsiäisen
riemulauluun ja ylistämme Ylösnoussutta! Herra on ylösnoussut! Hän on
totisesti ylösnoussut! Halleluja. Aamen.
Saarna pidetty 1. pääsiäispäivänä 15.4.2001
Braunschweigissa. Suomennos: Hannu Lehtonen. Lyhennelmä.