YKSITTÄISEN SEURAKUNNAN OIKEUKSISTA JA
RAJOISTA II
Hermann Sasse (1895-1976), professori,
Australia
Uusi testamentti ei sisällä mitään lakia yksittäisen
ekklesian (seurakunnan) järjestysmuodosta. Yhdessä kaupungissa ei ole pakko olla
vain yksi ekklesia. Ekklesian rajojen ei myöskään täydy käydä yksiin kaupungin
rajojen kanssa. Muutoinhan olisi mahdotonta – kuten jo aiemmin muistutimme –
käyttää sanaa ekklesia myös yhden kaupungin sisäpuolella olevista
kotiseurakunnista ja kristityistä pienemmällä tai suuremmalla (koko Akhaia! 2.
Kor. 1:1) kaupunkia ympäröivällä alueella. Tarkoitamme tällä sanoa, että
paikallisseurakunnan käsitteeseen ei voi sisältyä määritelmää ”paikasta”. Täytyy
sanoa, että jos yksittäisen ekklesian jäsenmäärä kasvaisi niin suureksi ja sen
”paikka” niin laajaksi, että yhteen tuleminen ei olisi enää mahdollista, niin
kyseinen ekklesia lakkaisi olemasta se, mitä sen olemuksensa mukaan on määrä
olla. ”Seurakunta”, joka ei enää voi yhdessä kuulla evankeliumia ja viettää
alttarin sakramenttia, ei ole enää yksittäinen ekklesia Uuden testamentin
mielessä.
Paikallisseurakunnan ”paikan” ongelma näyttäytyi
erilaiselta suurissa kaupungeissa, joissa Paavali teki lähetystyötä, ja Galatian
ilmeisesti enemmän maaseutumaisissa olosuhteissa. Samoin Rooman valtakunnan
tiiviisti asutut alueet – ainoastaan niiden olosuhteista meillä on
yksityiskohtaista tietoa – poikkesivat idän maaseutualueista. Korinton ja Rooman
tapaisissa kaupungeissa seurakunta oli luonnollisesti erilainen kuin idän
alueilla, jossa kristillistä uskoa eivät ottaneet ensiksi vastaan ainoastaan
yksilöt vaan ruhtinaat kansoineen (Odessa, Armenia). Kun lähetystyö myöhemmin
eteni lännessä kelttien ja germaanien keskuuteen, täytyi sen tuottaa
väistämättömästi aivan erilaisia yksittäisen ekklesian muotoja. Kuka epäilee,
etteikö Jeesuksen Kristuksen kirkko kaikkine armonvälineineen ja kaikkine
lupauksineen ollut olemassa skottilais-iiriläisessä kirkossa, jossa sielunhoito
keskittyi luostareihin. Apotit ja suurapotit (munkkiluostarien johtajia) olivat
yksittäisen ekklesian johtajia. Yksittäinen ekklesia tarkoitti samaa kuin klaani
(sukulaisuuden yhdistämä ryhmä ihmisiä), jopa niin paljolti, että apotin virka
oli perinnöllinen hallitsevassa perheessä. Se periytyi sedältä veljenpojalle
aivan kuten katholikoksen virka myöhemmin nestoriolaisilla. Yksittäinen ekklesia
sai taas erilaisen ilmenemismuodon gooteilla suuressa kansainvaelluksessa. Siinä
se samaistui armeijan marssivan joukko-osaston kanssa. Se oli erikoislaatuinen
”paikallisseurakunta”. Silti se oli Jumalan kirkko, jossa oli evankeliumi,
avainten virka ja sakramentit! Ja eivätkö Mayflowerin (laiva, jolla ihmisiä
muutti Englannista Amerikkaan 1620) pyhiinvaellusisät olleet
”paikallisseurakunta”? Mainitsemme nämä esimerkit ainoastaan osoittaaksemme,
miten mahdotonta on rajoittaa yksittäistä ekklesiaa Uuden testamentin ja
dogmatiikan mielessä muotoon, joka oli mahdollinen tai välttämätön kaupungeissa,
joissa Paavali teki lähetystyötä, tai joka 1800-luvun Missourissa ja tänä
päivänä jossain maallistuneessa suurkaupungissa voi olla
sovelias.
Mikä sitten liittää kaikki nämä yksittäisen ekklesian
eri muodot yhteen? Ei organisaation muoto, vaan se seikka, että kristityt
kokoontuvat aivan konkreettisesti yhteen, armonvälineet hoidetaan sekä tehdään
se, mikä tekee tämän mahdolliseksi. Armonvälineille on näet ominaista, että
niitä voidaan toimittaa vain elävien henkilöiden keskuudessa, ihmiseltä
toiselle. Evankeliumin puhuu yksi ihminen toiselle. Kastetta ei voi toimittaa,
jos kastettava puuttuu. Ehtoollisen viettoa varten pitää kokoontua yhteen.
Syntien anteeksiantamusta ei voi antaa kirjeitse – paitsi erityisissä
poikkeustapauksissa. Tällainen on kristillinen seurakunta, yksittäinen ekklesia.
Se on paikka, jossa tapahtuu kaikki se, mitä Kristus on lahjoittanut kirkolleen
armonvälineiden myötä. Ilman niitä sitä ei tapahtuisi. Una sanctaa (yksi, pyhä,
yhteinen seurakunta) ei olisi, jos ei olisi yksittäistä seurakuntaa. Siksi oikea
kristillinen seurakunta on suurin ja ihanin asia kristikunnassa. Se on enemmän
kuin suurin ajateltavissa oleva ja mahtavin kokonaiskirkon edustus, mitä voisi
olla olemassa. Olettakaamme, että saataisiin koolle aito ekumeeninen
kirkolliskokous, jossa kristikunta esiintyisi kaikkein ihanteellisimmalla
tavalla ilman synkkiä varjoja, jotka ovat tähän saakka langenneet jokaisen
kirkolliskokouksen ylle. Tämä kirkolliskokous ei olisi mitään verrattuna yhteen
yksinkertaisen ja aidon kristillisen seurakunnan jumalanpalvelukseen. Sillä
mikään ekumeeninen kirkolliskokous ei voi antaa anteeksi syntejä eikä harjoittaa
avainten virkaa. Mikään Rooman kirkolliskokous ei myöskään väittäisi tällaista
itsestään, ei liioin kardinaalikollegio koskaan luulottelisi antavansa syntejä
anteeksi.
Ainoastaan tästä käsin voimme ymmärtää, mitä yksittäinen
ekklesia, seurakunta tai paikallisseurakunta on – tai miksi ikinä sitten
kutsummekin konkreettista Jumalan kirkkoa. Yksittäisessä ekklesiassa tapahtuu
se, mitä kirkossa pitää tehdä. Siellä saarnataan, kastetaan, annetaan
synninpäästö sekä jaetaan Herran ruumis ja veri. Siellä toimii kirkollinen virka
(ministerium ecclesiasticum), sanan ja sakramenttien palvelu, joka on asetettu
kirkkoa varten. Siellä harjoitetaan sitä, mikä Lutherille ja luterilaisille
tunnustuksille on kirkon hallinto (saks. Kirchenregiment), Kristuksen lauman
johtaminen sanan ja sakramenttien välityksellä. Se, mitä me nykyajan
kristikunnassa olemme tottuneet kutsumaan kirkon hallinnoksi (seurakuntien ja
pastorien tarkastus, seurakuntien kokoaminen yhteen suuriksi kirkoiksi
synodeineen, konsistoreineen ja piispan virkoineen sekä johtamisen ja
hallinnoinnin työ, joka tällaisissa kokonaisuuksissa tapahtuu), on yhtä
poikkeusta lukuun ottamatta seurakunnan alaista avustavaa palvelua. Se ei ole
seurakunnan yläpuolella. Poikkeuksena on pastorien vihkiminen virkaan niiden
viranhaltijoiden välityksellä, jotka on sitä varten nimitetty. Mutta ne, jotka
vihkivät virkaan, eivät myöskään ole mitään muuta kuin pastoreita eikä heillä
ole korkeampaa asemaa kuin näillä. Tässä vaikuttaa seurakunnan elämään
instanssi, joka ei kuulu siihen, mutta sen vaikutus on sidottu seurakunnan
ratkaisevaan myötävaikutukseen tai jopa aloitteeseen. Mutta muusta pätee
seuraava: kirkon hallinto kuuluu varsinaisessa merkityksessä yksittäiselle
seurakunnalle. Se panee täytäntöön avainten vallan (potestas clavium), joka on
annettu koko kirkolle. Tätä ei synodi eikä konsistori (kirkon hallintoelin) voi
tehdä, eikä piispakaan kirkon hallintomiehenä vaan ainoastaan pastorina ja
kristittynä.
Yksittäinen ekklesia on konkreettinen Jumalan kirkko,
jossa Jumalan pelastavat teot tässä maailmassa tulevat todellisuudeksi. Jos
sillä ei ole mitään korkeampaa maallista instanssia yläpuolellaan, niin mikä
voima pitää monet yksittäiset ekklesiat yhdessä? Miten ilmenee se ykseys, joka
sitoo ne yhteen? Eikö yksittäisen kirkon riippumattomuuden täydy johtaa väärään
itsehallintoon, independentismiin (seurakunnan absoluuttinen riippumattomuus) ja
sen myötä kaikkien ekklesioiden ykseyden tuhoutumiseen? Uuden testamentin
vastauksesta ei voi erehtyä. Monet kirkot ovat yksi kirkko, koska kukin
niistä on Jumalan kansa, Kristuksen ruumis, Pyhän Hengen temppeli:
”Yksi ruumis ja yksi Henki... yksi Herra, yksi
usko, yksi kaste, yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli
kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa” (Ef. 4). Mutta missä tämä Kirkon
Herra ja hänen auktoriteettinsa tulee näkyväksi? Hänhän on näkymätön. Missä ja
miten hänen auktoriteettinsa tulee näkyväksi?
On hyvin mielenkiintoista, että juutalaiskristillisyys
ei ajan oloon kyennyt vastustamaan kiusausta tehdä Herran auktoriteetti
näkyväksi. Sen jälkeen kun kahdentoista (apostolin) kollegio oli hajonnut
Jaakobin, Sebedeuksen pojan, kuoltua marttyyrikuoleman ja Pietarin lähdettyä
Jerusalemista, Jaakobista, Herran veljestä, tuli seurakunnan johtaja. Se
huomionarvoinen seikka, että Jaakobin virkaa pitivät hallussaan vuorotellen
Jeesuksen muut verisukulaiset, osoittaa, että hänen arvovaltansa ei perustunut
siihen, että hän oli apostoli kahdentoista piirin ulkopuolelta kuten Paavali (1.
Kor. 15:7ss.). Se perustui sen sijaan siihen seikkaan, että hän oli Herran
ruumiillinen veli. Juutalaiskristillisyys oli kehittymässä kalifaatiksi
(johtajan asema perinnöllinen). Suurin ja johdonmukaisin yritys saada aikaan,
että yhden kirkon näkymätön Herra tulee näkyväksi, on myöhempi Rooman
paavius (room. kat. oppi paavista Kristuksen sijaisena). Kirkon historiassa on
ilmennyt muitakin yrityksiä tehdä Kristuksen auktoriteetti kouriintuntuvaksi.
Esimerkiksi ekumeenisista kirkolliskokouksista on ajateltu, että ne eivät voi
erehtyä, koska ne edustavat koko Kristuksen kirkkoa. Uusi testamentti vastustaa
näitä yrityksiä selvällä opilla, että tässä maailmassa Herran auktoriteetti on
kirkolle käsitettävissä ainoastaan hänen sanassaan – mutta siinä myös
todellisesti. Elävä ja voimallinen Jumalan sana, Jeesuksen Kristuksen
evankeliumi, on auktoriteetti, joka on sekä jokaisen yksittäisen kirkon että
koko kirkon yläpuolella, ja siinä kaikki kirkon auktoriteetti kohtaa rajansa.
Miten tämä auktoriteetti tulee meille? Varhaiskirkon
näkemyksen mukaan Jumala puhui sille ennen kaikkea Vanhan testamentin pyhissä
kirjoituksissa, toiseksi myös Pyhän Hengen vaikuttamassa profetian sanassa (Ap.
t. 11:28; 21:10; 1. Kor. 12:28; 14:29ss.; 1. Tim. 1:18) ja kolmanneksi – ja tämä
on kaikkein tärkein sanan muoto – apostolin julistuksessa lihaksi tulleen Sanan
silminnäkijänä. Näitä vastaa kolme suurta virkaa, jotka Jumala on antanut
kirkolle. Ne ovat arvojärjestyksessä: apostolit, profeetat, opettajat (1. Kor.
12:28). Opettaja tarkoittaa tässä niitä, jotka Pyhän Hengen johtamina selittävät
Raamattua. Toisin kuin kaikkien muiden kirkollisten virkojen kohdalla, näihin
virkoihin ei kutsuta ihmisten välityksellä. Nämä virat eivät myöskään kuulu
yksittäiselle ekklesialle, kuten vanhinten, piispojen ja diakonien virat. Ne
kuuluvat sitä vastoin kaikille kirkoille, koko kristikunnalle. He voivat
harjoittaa saarnavirkaansa kaikkialla, kuten Didakhe yhä todistaa. Virat
peittävät osittain toisensa. Niinpä Paavali oli opettajana Antiokiassa (Ap. t.
13:1), ennen kuin hän alkoi suuren toimintansa apostolina. Kaikkein tärkein
näistä viroista oli apostolin virka. Profeetat väistyvät taka-alalle
apostoleihin nähden (vrt. myös Ef. 2:20), ja opettajan virka siirtyy pian
piispoille ja presbyteereille (1. Tim. 3:2; 5:17). Apostolin virka kuuluu
ainutlaatuiseen historian sukupolveen, silminnäkijöiden sukupolveen. Sillä on
voittamaton arvo ja auktoriteetti siinä, että sen tehtävä oli kirkolle perustava
ja ainutlaatuinen. Kristuksen kirkko on olemukseltaan apostolinen kirkko
(ecclesia apostolica), kuten se tunnustaa itsestään Nikean-Konstantinopolin
-uskontunnustuksessa. Siten me ymmärrämme, että sekä varhaisimpien aikojen
ekklesioille että kaikkien aikojen kirkolle ei ole ollut mitään korkeampaa
auktoriteettia kuin apostolinen sana, erityisesti kun Herran sana on sen takana
(vrt. 1. Kor. 7:10; 9:14; 11:23). Tässä meidän pitää panna merkille, että
apostolin virka ei suinkaan rajoitu kahteentoista. Sillä Ylösnoussut oli
kutsunut myös muita tähän virkaan, jos he olivat ylösnousemuksen todistajia (1.
Kor. 15:7ss.).
Apostolin virka oli Uuden testamentin kirkossa se side,
joka piti monet yksittäiset seurakunnat yhdessä. Mikään ei niin hyvin kuvaa
tämän viran olemusta kuin sen suhde yksittäiseen ekklesiaan. Apostolit eivät
vallitse seurakunnan uskoa, vaan sen sijaan he tekevät työtä, että se saisi
iloita (2. Kor. 1:24). He ovat uskovien isiä (1. Kor. 4:15; 1. Tess. 2:11;
Filem. 10). Vaikka Paavalilla oli sellainen auktoriteetti, jota ei kenelläkään
muulla henkilöllä kristikunnassa ollut, hän salli Antiokian kirkon (edustajien)
panna kädet hänen päällensä, vaikka Kristus itse oli jo lähettänyt hänet (Ap. t.
13:3). Apostolilla oli luonnollisesti oikeus etsiä itselleen ne työtoverit,
joita hän piti tehtävään sopivina. Hänellä oli myös täydellinen valtuutus
asettaa vanhimpia perustamiinsa seurakuntiin (Ap. t. 14:23, jossa ei sanota
mitään valinnasta). Mutta sikäli kuin voimme Paavalin kohdalla tarkistaa, hän
pitää tarkoin silmällä sitä, että seurakunta on mukana kaikessa. Hän oli
vihkinyt virkaan rakkaimman työtoverinsa, ”poikansa” Timoteuksen, kätten päälle
panemisella sen jälkeen, kun Herran tahto oli ilmoitettu ”profetian kautta”.
Mutta hän piti kiinni siitä, että Lystran seurakunta toteutti kätten päälle
panemisen vanhimpiensa välityksellä ja siten osallistui virkaan vihkimykseen (1.
Tim. 4:14; 2. Tim. 1:6). Viranhaltijan ja seurakunnan sekä kokonaiskirkon ja
yksittäisen kirkon oikeuksia ei siis eroteltu huolellisesti toisistaan, kuten
myöhemmässä kirkko-oikeudessa. Virka ja seurakunta kuuluvat erottamattomasti
yhteen, jopa silloin – kuten apostolin ja hänen työtoverinsa tapauksessa –
jolloin oli kyseessä virka, jota seurakunta ei ollut vielä lainkaan perustanut.
Ne kuuluvat yhteen samalla tavalla kuin kokonaisekklesia ja yksittäinen
ekklesia, joita ei voida mitenkään erottaa toisistaan. Kaikki se, mikä myöhemmän
kirkkohistorian kulussa on niin usein repäisty irti ja asetettu toinen toistaan
vastaan, on tässä Uuden testamentin kirkossa vielä sidottuna yhteen Kristuksen
ruumiin ykseydessä.
Koetus, jossa Uuden testamentin ekklesian ykseyden
monissa ekklesioissa täytyi osoittautua kestäväksi, oli apostolisen ajan suuri
ratkaisu juutalaiskristillisyyden ja pakanakristillisyyden välillä. Emme yleensä
käsitä tämän ratkaisun merkitystä, koska emme kykene ajattelemaan, että siinä
olisi voinut käydä toisinkin. Kysymys oli siitä, pitikö pakanoiden, joista oli
nyt tullut ”Israel”, ottaa päälleen laki. Tätä ei voinut ratkaista yksittäinen
ekklesia, ja kuitenkin se koski kaikkia. Se oli ratkaisu jokaisen kirkon
tulevaisuuden tiestä, koska se oli ratkaisu koko kirkolle. Se tuli ns.
apostolisen kirkolliskokouksen osalle, ja kannattaa tarkastella sitä lyhyesti
sen kirkko-oikeudellisen luonteen suhteen.
Myöhempi kirkko on pitänyt Jerusalemin kokousta synodina
(kirkolliskokous), kaikkien synodien perusmuotona. Se ei näet voinut käsittää,
että sellainen ratkaisu voitaisiin saavuttaa millään muulla keinolla kuin
säännönmukaisen synodin avulla. Mutta synodi oli vielä Uuden testamentin
näköpiirin ulkopuolella. Synodit syntyivät vasta toisen vuosisadan viimeisten
vuosikymmenien aikana seurakunnan kokouksista. Synodin varhainen muoto on
seurakunnan kokous, johon vieraat muista seurakunnista ottivat osaa. Jerusalemin
kokous sitä vastoin oli Jerusalemin kirkon kokous, joka koostui vanhimmista,
veljistä ja apostoleista. On selvää, että Luukas lukee heidät tähän kirkkoon
kuuluviksi. Se, miten kauas Jerusalemin ekklesia ulottui kaupungin rajojen
ulkopuolelle ja pitikö se kaikkia Israelin seurakuntia ja ekklesioita osana
itseään, voidaan tässä jättää avoimeksi kysymykseksi. Se oli joka tapauksessa
yksittäinen ekklesia, joka vallitsevassa järjestysmuodossa kokoontui
valitsemiensa toimihenkilöiden kanssa, ei synodi. Antiokian kirkon edustajat
ottivat osaa kokoukseen. Johto oli Jaakobin, Herran veljen, käsissä, joka oli
Jerusalemin ensimmäinen piispa. Paavali, Barnabas ja heidän seuralaisensa
ottivat kirkkonsa virallisesti valtuutettuina edustajina (Ap. t. 15:2) osaa
kokoukseen ja neuvottelivat jerusalemilaisten kanssa vapaasti puhuen ja esittäen
vastaväitteitä. Tekstistä ei voi päätellä varmuudella, missä määrin seurakunta
kokonaisuudessaan otti osaa koko neuvonpitoon ja missä määrin moni asia
käsiteltiin ainoastaan apostolien ja vanhinten läsnäollessa. On kuitenkin
selvää, että antiokialaisilla ei ollut äänioikeutta. He ottivat Jerusalemin
kirkon tarjoaman päätöksen vastaan. Se vastasi täysin heidän toiveitaan. Heidän
mukanaan takaisin (Antiokiaan) seurasi Jerusalemista lähetystö. Se jätti
muodollisen dekreetin (ratkaisu, päätös), joka vakuutetaan laaditun Pyhän Hengen
avulla. Siten se ilmaisee Herran tahdon, joka koskee jokaista yksittäistä
ekklesiaa ja näin ollen koko Jumalan kirkkoa.
Ymmärtääksemme tämän tapahtuman merkityksen meidän
täytyy kysyä, olisiko myös päinvastainen tilanne ollut mahdollinen. Jos
antiokialaiset kristityt olisivat saapumisellaan tehneet Jerusalemin kirkon
levottomaksi, olisiko se lähettänyt lähetystön Antiokiaan ja saanut aikaan
sikäläisen kirkon päätöksen siitä, mikä kanta lakiin otetaan? Tämä ei tietenkään
ole ajateltavissa. Jerusalem ja Antiokia eivät ole tässä yhdenvertaisia, vaikka
molemmat ovat Jumalan kirkkoja. Jumalan edessä Jerusalem ei ole enempää kuin
Antiokia. Kaikki yksittäiset ekklesiat ovat samanarvoisia Kristuksen ruumiina.
Mutta tämä ei merkitse demokraattista yhtäläisyyttä konstitutionaalisessa
(rakenteellisessa) suhteessa. Se on aivan kuten ekklesiassa, jossa yksittäisillä
kristityillä on Kristuksen ruumiin jäseninä sama arvo. Silti kaikilla ei ole
samoja tehtäviä, kuten Paavali selvästi sanoo 1. Kor. 12:ssa. Jerusalem on
erityisesti kunnioitettu muiden kirkkojen äitinä, pyhän kaupungin kirkkona,
apostolien asemapaikkana. Meidän on ainoastaan tarpeen ajatella sitä, miten
Paavali, vaikka hän mitä päättäväisimmin torjuu monien jerusalemilaisten kaikki
hierarkkiset (arvojärjestystä koskevat) vaatimukset, oli tehnyt tämän kirkon
erityisen aseman selväksi seurakunnilleen hyvin tahdikkaasti (Room. 15:27).
Mutta minkä varassa Jerusalemin seurakunnan päätökset
viime kädessä lepäsivät? Eivät Jerusalemin kirkon arvostuksessa. Antiokialaiset
ja Paavali eivät koskaan olisi tunnustaneet ratkaisua, jos he eivät olisi olleet
vakuuttuneita sen oikeellisuudesta. Ja miksi se oli oikea? Sitä on kutsuttu
apostoliseksi dekreetiksi, vaikkakin virheellisesti. Apostolit toki seisoivat
arvovallallaan sen takana. Mutta apostolitkin saattoivat erehtyä. Antiokiassa he
tämän myöhemmin oppivat. Apostolien kollegiolle ei ollut luvattu, että se voisi
sanoa kaikista päätöksistään: Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi! Jokin muu
on tässä se, joka antaa apostolien ratkaisulle vakuuttavan arvovallan. Apostolit
saattoivat väittää omaavansa eniten pätevyyttä kirkossa tässä kysymyksessä.
Silti he asettuivat nöyrinä vaatimattomien vanhinten rinnalle, joiden nimiä
kukaan ei tiedä, ja seurakunnan vähäisimpien veljien rinnalle (joilla varmasti
ei ollut mitään teologista pätevyyttä, mutta jotka tunsivat Vapahtajansa). Näin
he kumarsivat auktoriteettia, joka on myös heidän yläpuolellaan. Kun Jumalan
pakanakristittyjen keskuudessa tekemistä ihmeistä oli kerrottu kaikki, mikä
osoitti, että näillä oli yhtäläinen asema (juutalaiskristittyjen rinnalla),
Jaakob, ankara juutalaiskristitty, astui esiin todistaen Raamatulla: ”...ynnä
kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän
tekee” (Ap. t. 15:17). ”Profeettojen sanat pitävät yhtä” (Concordant verba
prophetarum) (15:15). ”Kristuksen apostolien kuoroon” liittyy ”profeettojen
suuri joukko” sanoaksemme asian Te Deumin sanoilla, jonka Luther luki kirkon
uskontunnustusten joukkoon. Tämä on ratkaisu kirkon tiestä. Kuka teki tässä
ratkaisun? Kuka puhui? Antiokian kirkko? Jerusalemin kirkko? Yksittäinen kirkko?
Paikallisseurakunta? Piispa? Vanhimmat? Seurakunnan kokous? Apostolien kollegio?
Kaikki he puhuivat, järjestyksessä ja epäjärjestyksessä, selvissä tai
epäselvissä kirkko-oikeudellisissa olosuhteissa, suuremmalla tai vähäisemmällä
auktoriteetilla. Mutta ratkaisevaa ei ollut mikään ihmissana vaan Herran sana.
Se tulee kaikille sukupolville Herran apostolien ja profeettojen sanassa
kaikkialla, missä se kaikuu. Rakennettaessa vähäisintä paikallista kirkkoa
rakennetaan koko Jumalan kirkkoa. Sillä siellä, missä ”kunniakas apostolien
kuoro” ja ”profeettojen ylistettävä joukko” on läsnä – lainatakseni vielä kerran
varhaisen kristikunnan suurta ylistysvirttä – siellä on läsnä myös koko kirkko.
Se on jokaisessa paikalliskirkossa ja samalla se ulottuu kauas sen tuolle
puolen: ”Pyhä kirkko kautta maailman!” (per orbem terrarum sancta
ecclesia).
Hermann Sasse, Über Recht und Grentze der Einzelgemeinde (Briefe an lutherischen Pastoren, Nr 11, Februar 1950). Sisältyy kokoomateokseen In Statu Confessionis I, ss. 146-151. Lutherisches Verlagshaus Berlin und Hamburg 1966. Suomennos: Hannu Lehtonen. Artikkelin alkuosa julkaistu edellisessä numerossa. Lyhennelmä.