KRISTUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEN
HEDELMÄ
”Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua,
kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen
edessänsä.” (Hoos. 6:2)
Jos tarkoin tutkistelet näitä profeetan sanoja,
osoittavat ne hänen selkein sanoin puhuvan Kristuksen ylösnousemuksesta. Tämä on
se raamatunkohta, jota pyhä Paavali edellisessä Korinttolaiskirjeessä tarkoittaa
sanoessaan Kristuksen nousseen kuolleista kolmantena päivänä ”kirjoitusten
mukaan” (1. Kor. 15:4). Sitä ei todista ainoastaan se,
että hän sanoo: ”kahden päivän kuluttua” ja ”kolmantena”, vaan että hän vielä
lisää: ”Herra tekee meidät eläviksi ja me saamme elää hänen edessänsä”. Tämä on
suunnattava ja sovellettava meidän lihamme ylösnousemukseen ja iankaikkiseen
elämään.
Mutta sinä sanonet: profeetta ei puhu Kristuksen
ylösnousemuksesta tai iankaikkisesta elämästä tulevaisuudessa, vaan meidän
ylösnousemuksestamme. Sillä meidät, hän sanoo, hän tekee eläviksi kahden päivän
kuluttua. Vastaamme: Juuri tähän meidän tulee ehdoin tahdoin pitäytyä, sillä
tällä hän osoittaa Kristuksen ylösnousemuksen hedelmän. Kristus yksin tehtiin
eläväksi kahden päivän kuluttua ja nousi kolmantena päivänä kuolleista.
Profeetta osoittaa nyt, että tämän ylösnousemisen hedelmä kuuluu meillekin; sen
tähden hän tekee Kristuksen elämän meidän elämäksemme ja hänen ylösnousemuksensa
meidän ylösnousemukseksemme. Niin apostolienkin on tapana tehdä, sanoohan pyhä
Paavali: ”Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon
nukkuneista” (1. Kor. 15:20). Sen tähden profeetta on
oikeassa vaihtaessaan henkilöt. Näin piti sanottaman: Kristus tehdään eläväksi
kahden päivän kuluttua ja kolmantena päivänä hän jälleen nousee kuolleista,
”tehtiin eläväksi hengessä”, niin kuin pyhä Pietari sanoo
(1. Piet. 3:18). Niinhän kävi, että Kristus nousi kolmantena päivänä
kuolleista. Mutta profeetta sanoo: meidät hän tekee eläviksi kahden päivän
kuluttua, ja kolmantena päivänä, kun Kristus nousi kuolleista, mekin nousemme.
Koska me synnin tähden olimme kuoleman lapsia, meidän olisi myös täytynyt
iankaikkisesti jäädä kuolemaan. Mutta Jumalan Poika on ottanut kantaakseen
meidän syntimme ja ristin häpeäpuussa täysin sovittanut ne, ja kun hän nousi
kuolleista, hän voitti kuoleman, jonka hän oli kärsinyt meidän edestämme. Sen
tähden mekin saamme aikanamme nousta kuolleista ja elää, koska Kristus on
noussut kuolleista. Hänen kauttansa meidän kuolemamme on voitettu ja elämä,
jonka olimme kadottaneet, meille takaisin annettu.
Luther, Hengellinen virvoittaja, s. 231-232. SLEY. Helsinki 1952