NAISPAPPEUS JA
HOMOT
– 10 yhteistä perustelua
Petri Hiltunen, pastori, Valkeala
Kirkollisessa ”keskustelussa” halutaan mielellään
erottaa naispappeuden ja homoseksuaalien oikeuksien hyväksyminen toisistaan.
Useimmat näiden puolustamiseksi käytetyt argumentit ovat kuitenkin aivan samoja.
Väitelauseisiin voi siis sijoittaa X:n kohdalle joko ”naispappeus / naispapit”
tai ”homoseksuaalisuus / homot”.
1. Raamattu puhuu X:stä vain vähän tai ei
lainkaan.
Kuinka monta kertaa Raamatun pitäisi puhua asiasta,
jotta se vakuuttaisi vastaväittäjät? Kaikki asiaa käsittelevät kohdat joka
tapauksessa torjuvat X:n. Asian vähäinen käsittely Raamatussa saattaa hyvin
osoittaa, että kielteinen suhtautuminen oli niin itsestään selvää Jeesukselle ja
apostoleille, ettei sitä tarvinnut enempää perustella.
2. Raamatunkohdat eivät puhu nykyisenkaltaisesta
X:stä.
Kirkon virka ja homosuhteet eivät olleet kehittyneet
sille korkealle tasolle, jolla ne nyt ovat. Mikään ei kuitenkaan estä
ajattelemasta, että Raamatun käskyt annettiin kaikkien aikakausien
kehittynyttäkin X:ä varten. Ohjeisiin ei ole liitetty
viimeistä käyttöpäivää.
3. Raamatun kirjoittajat olivat sidoksissa oman aikansa
kulttuuriin, erityisesti sen sukupuolikäsityksiin.
Raamatun kirjoittajat tunsivat ympäristössään monia
koulutettuja naispappeja ja siivoja homoseksuaaleja, mutta eivät silti
hyväksyneet heidän toimintaansa. Jeesus arvosti naisia ja seksuaalivähemmistöjä,
mutta ei silti ottanut näitä apostoleiksi. Mekin olemme sidoksissa omaan
jälkikristilliseen kulttuuriimme, johon moni ei näytä osaavan ottaa
etäisyyttä.
4. Ei ole kysymys Raamatun totuudesta vaan Raamatun
tulkinnasta.
Pakeneminen ”tulkinnan kehälle” tekee totuuskysymyksen
käsittelyn mahdottomaksi myös uskon ja opin kysymyksissä. Onko Jeesuksen
ristinkuolema ja ylösnousemuskin vain aikasidonnaista tulkintaa, josta pitäisi
voida vapautua?
5. On kyse X:n suuntautuneisuudesta, joka on lähtöisin
Jumalasta.
Jos väitetään naispappien ja homojen toteuttavan
sisäistä ”kutsumustaan”, paetaan subjektiivisuuden hämäryyteen. Samoinhan voi
ateisti tai pedofiili väittää toteuttavansa vain kutsumustaan alttarilla tai
sängyssä. Jumala ei luo sellaista, minkä Hän Sanassaan
kieltää.
6. Kristillinen rakkaus vaatii hyväksymään
X:n.
Kristillinen rakkaus hyväksyy sen, minkä Raamattu
hyväksyy. Rakkaus hyväksyy ihmisen, mutta ei kaikkea hänen toimintaansa. Jumalan
asettamien rajojen kunnioittaminen on rakkautta
parhaimmillaan.
7. Tiedekin on osoittanut, että X voi hyvin toimia
roolissaan.
Tieteen tulokset – jos mitkä – ovat aika‑ ja
arvosidonnaisia varsinkin humanistisissa tieteissä. Kaikki, mihin tiede osoittaa
ihmisen pystyvän, ei kuitenkaan ole sellaista, mitä ihminen saa
tehdä.
8. Käytäntö osoittaa, että X toimii, eikä aiheuta
vahinkoa kenellekään.
Toiminnan arvioiminen on äärettömän vaikeaa, sillä se
riippuu inhimillisistä mittareista. Monet asiat näyttävät ja tuntuvat toimivan
(esim. taloudessa), vaikka ne pitkällä aikavälillä tuottavat vahinkoa. Herran
käskyjen rikkominen on synti, ja synti turmelee aina ihmistä itseään ja hänen
ympäristöään.
9. Kansankirkon on hyväksyttävä X, koska kansa sen
hyväksyy ja yhteiskunta sitä vaatii.
Kansankirkon yritys oman asemansa turvaamiseen näyttää
olevan tärkein yksittäinen tekijä opin muuttamisessa. Pelko jäsenkadosta,
verotuloista ja imagosta painavat vaakakupissa enemmän kuin Raamattu, tunnustus
ja oppi. Kun tavoite on selvä, niin kyllä perustelut aina jostain löydetään.
Pääasia, ettei valta mene!
10. Kaikki, jotka kyseenalaistavat X:n ovat tuomitsevia
fundamentalisteja ja äänekkäitä änkyröitä, jotka pitää eristää ja vaientaa.
Siis valtaosa kristikuntaa, apostolit ja
Kristus.