PÄÄKIRJOITUS * HANNU
LEHTONEN
Niin sanotun Heikan komitean
ehdotukset ovat aiheuttaneet suurta huolta monien pappien ja seurakuntalaisten
keskuudessa. Yhtenä reaktiona julkisuuteen tuli maaliskuussa Rakentavia
ratkaisuja -niminen kansalaisadressi, joka julkaistiin internetissä. Sen on
allekirjoittanut suuri joukko ihmisiä.
Tämä kansalaisadressi pyrkii nimensä mukaisesti etsimään
rakentavaa ratkaisua vaikeaan tilanteeseen. Adressin esittämä ratkaisu on se,
että tunnustetaan erimielisyys, mutta järjestetään kirkolliset olot siten, että
myös vähemmistö kykenee jatkamaan kirkon viroissa jne. Konkreettisena
esimerkkinä Rakentavia ratkaisuja mainitsee
kotikirkkovihkimiset tuomiokirkoissa tapahtuvien ohella.
On syytä korostaa sitä, että adressissa varmasti
ilmaistaan aito huoli tilanteestamme. Monet kristityt ovat nähneet tässä
mahdollisuuden tuoda julki oma tunnustautumisensa raamatulliseen oppiin ja
osoittaa tukensa niille, jotka ovat erityisesti uhattuina. Tämä on aivan
oikein.
Adressin sisältämät ehdotukset antavat valitettavasti
aihetta vakavaan kritiikkiin. Näissä ehdotuksissa lähdetään siitä, että
kristillisessä kirkossa voisi olla yhtä aikaa kaksi oppia voimassa. Adressi
puhuu kirkon yhteydestä: ”Tässä ehdotetut toimintatavat varjelevat kirkon
yhteyttä.” Mutta mitä yhteyttä on sellainen yhteys, joka ei ole yksimielisyyttä
Jumalan sanan ja luterilaisen tunnustuksen pohjalla?
Adressin ehdotuksissa esitetään, että ”virkanäkemys ei
ole papiksi vihkimisen eikä kirkon viran tai toimen saamisen kriteerinä”.
Logos-lehden viimeisimmässä numerossa Roger Pettersson osoittaa, että tämä ei
nouse Raamatun pohjalta. Hän viittaa Raamatun kohtaan 1. Kor.
14:37s.
Rakentavia ratkaisuja -adressi uskoo, että sen
ehdotukset toteutuessaan ”vähentävät painetta uusien jumalanpalvelusyhteisöjen
perustamiseen ja kirkkomme herätysliikkeiden toiminnan ohjautumiseen kirkkomme
rakenteiden ulkopuolelle”. Onko meillä todellisuudessa vaihtoehtoa sille, mikä
tässä lausumassa epäsuorasti asetetaan kielteiseen valoon? Eikö ole niin, että
monet kristityt tänä päivänä kaipaavat turvallista paikkaa, jossa voisi käydä
sanaa kuulemassa ja pyhällä ehtoollisella? Jumalanpalvelusyhteisöissä on
epäilemättä saatu kokea jotakin tästä todeksi. Voimme myös miettiä sitä, mitä
Apostolien teot kertovat apostoli Paavalin työstä. Paavali teki ensin työtä
juutalaisen kirkon rakenteiden sisäpuolella Efesoksessa. Mutta kun hänen evankeliuminsa torjuttiin, ”hän
meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä
keskusteluja Tyrannuksen koulussa” (Ap. t. 19:9).