TAPAHTUMIA AJASSA
Palkinto piispa Obarelle
Gottesdienst-lehti (ilmestyy Missouri-synodin, LCMS, piirissä) on
myöntänyt vuodesta 1996 alkaen tunnustuspalkinnon (Sabre of Boldness) henkilölle,
joka on kunnostautunut taistelussa Kirkon tunnustuksen puolesta. Lehden
nettisivuilla kerrotaan tämän vuoden palkinnon saajasta ja palkitsemisen
perusteista: ”Vuoden 2006 Sabre of Boldness-palkinnon saaja on piispa Walter Obare Keniasta. Kenian kirkko syntyi aikoinaan Ruotsin
kirkon lähetysponnistusten tuloksena. Nyt äitikirkosta on kuitenkin tullut
röyhkeä luopio. Piispa Obare on kuuliaisuudessa omaa
vihkimysvalaansa kohtaan tullut avoimesti Ruotsin hädänalaisen
vastarintaliikkeen – Missionsprovinssin – avuksi. Hän
on uhmannut rohkeasti valtionkirkkoa, ja hänet on erotettu neuvonantajan
asemasta Luterilaisessa maailmanliitossa.”
Opetusministerin nuiva suhtautuminen kristillisiin
kouluihin
Valtioneuvosto hylkäsi useimpien kristillisten koulujen
hakemat luvat helmikuussa tekemässään päätöksessä. Vain kahdelle myönnettiin
jatkolupa. Opetusministeri Antti Kalliomäki perustelee päätöstä Etelä-Suomen
Sanomissa 10.2.2006 julkaistussa jutussa sanomalla, ettei ”lapsia ja nuoria pidä
valjastaa yhden uskon välikappaleeksi”. ”Suomalaisen koululaitoksen ihanne on
moniarvoisuus ja sen pitää toteutua myös yksittäisten oppilaiden opetuksessa”,
Kalliomäki sanoo. Kalliomäki sanoo myös lehtihaastattelun mukaan: ”Oikeanlaista
moniarvoisuutta ei ole se, että yksi koulu opettaa yhden vakaumuksen mukaisesti
ja toinen toisen.”
Erityisesti herättää huomiota seuraavat sanat:
”Opetusministerin mukaan kristillisten koulujen opetus on osin ristiriidassa
virallisten tavoitteiden kanssa. Opetus ei saisi olla tunnustuksellista, mutta
Kalliomäen mukaan esimerkiksi kristillisten koulujen biologiantunneilla
opetetaan myös evoluutioteorialle vaihtoehtoista kreationistista oppia.”
Lehtijuttu jatkuu: ”Totuutta, miten evoluutio on kehittynyt, ei Raamatusta
löydä.”
Opetusministerin perustelut tuntuvat perin
ristiriitaisilta. Toisaalta hän peräänkuuluttaa moniarvoisuutta. Toisaalta hän
on sitä vastaan, että ”esimerkiksi kristillisten koulujen biologiantunneilla
opetetaan myös evoluutioteorialle vaihtoehtoista kreationistista oppia”. Eikö
moniarvoisuuden mukaista olisi juuri se, että evoluutioteoria esitettäisiin
todellakin vain teoriana ja esitettäisiin myös muut vaihtoehtoiset
selitykset?