HEIKAN TYÖRYHMÄN
MIETINNÖSTÄ
Sakari Meinilä,
Oulu
Johdanto
Piispainkokous otti äskettäin
monille ehkä yllättävänkin tiukan kannan naispappeuden vastustamiseen.
Keskustelu naispappeudesta on viime aikoina muutenkin kärjistynyt. Koko ajan
asia, eli ristiriita naispappeuden vastustajien ja puolustajien välillä on
kytenyt pinnan alla, vaikka välillä on ollut rauhallisempaa. Piispainkokouksen
kannanotto on mielestäni johdonmukainen seuraus pitkällisestä kehityskulusta,
joka alkoi kirkolliskokouksen päätöksestä avata pappisvirka naisille 1986. Nyt
tapahtunut irtiotto on voinut saada yllykkeitä viimeaikoina aktiivisesti
esiintyneiden naispappeutta vastustavien tahojen, etenkin Luther-säätiön
edustajien julkisista toimista, joiden huipentuma oli ehkä TV-ohjelma
”Tunnustus”. (Olisiko juuri se saanut ”maljan vuotamaan yli äyräiden”?) Heikan
työryhmän toimeksiannossa – mikä lienee tapahtunut ennen kyseistä ohjelmaa –
näet puhuttiin vielä sanamuodoin, jotka tuntuivat etsivän myös kummankin
osapuolen kannalta rakentavaa ratkaisua koettuihin ongelmiin (vrt. Heikan
työryhmän mietintö (lyh. HTRM), s.1 ja tämän artikkelin alaviite 5).
Naispappeuskysymys on mielestäni
edelleen ajankohtainen vaikka moni kokenee jo kyllästymistä aiheeseen. Käsitys
naispappeudesta heijastelee näet käsitystä Raamatusta, ja Raamattu-kysymys on
kaikkien aikojen kristityille aina ajankohtainen. Erityisen tärkeä se on
ajankohtaisuutensa lisäksi nimenomaan luterilaiselle itseymmärrykselle, jonka
kivijaloista yksi on ”sola scriptura”, eli periaate ”yksin kirjoitukset”. Tämä
tarkoittaa, että kaikki opit kirkossamme on ammennettava ainoastaan Raamatusta,
sillä yksin myös koeteltava ja sillä tuomittava. Mikään Raamatun vastainen oppi
ei voi olla kirkkoamme sitova, vaan sellainen on siitä karsittava ja pois
heitettävä.
Tunnustuskirjojen asema on sekin
alisteinen Raamattu-periaatteelle. Luterilaisuus tunnustautuu
Tunnustuskirjoihinsa ”ohjattuna ohjeena” kun Raamattu on se ”ohjaava ohje”.
Tunnustuskirjoihin tunnustaudutaan, koska ne ovat Raamatun mukaisia.[1]
Tunnustuskirjat ovat osa Kristuksen kirkon jatkuvaa tunnustautumista itse
Raamattuun, joka tunnustautuminen uskonpuhdistuksen aikoihin kirjattiin myös
kirjalliseen muotoon ja hyväksyttiin yhteisesti noudatettavaksi (vrt.
Tunnustuskirjojen erään osan nimitys: ”Yksimielisyyden ohje”). Tunnustuskirjat
eivät siten merkitse irtautumista Raamatusta, vaan siihen sitoutumista, ja sen
opin julkista julistamista Raamatun vastaisia oppeja vastaan.
Piispainkokouksen päätöksen
arviointia
Kaiken kaikkiaan
piispainkokouksen edellä mainittu kannanotto vaikuttaa minusta ylimitoitetulta,
jos tarkastellaan vain Suomen ev. lut. kirkon taisenpaikallisseurakuntien
sisäistä tilaa. Ainoastaan parissa prosentissa on koettu varsinaisia ongelmia
naispappeuskysymyksen johdosta.[2](…) ”Kevään
2004 valmistusvaliokunta katsoi, että virkakysymys kuuluu seurakuntatyön
ytimeen. Harvatkin ongelmatilanteet ovat liikaa ja voivat merkittävästi
vaikeuttaa seurakunnan perustehtävän hoitoa.” (Harv. SM). Tämäkin viittaa siihen, että
kysymyksessä on enemmän julkisuuteen kuin kirkkoon itseensä kohdistuva
toimenpide. On tärkeää pitää yliote julkisuuskuvasta käytävässä taistelussa,
koska julkisuuden kautta ajatellaan mahdolliseksi saavuttaa nopeita tuloksia?
Taistelu julkisten tiedostusvälineiden kautta luotavasta kuvasta on tietysti
tosiaan jokaisen itseensä vakavasti suhtautuvan ja kansanliikkeeksi (tai
sellaisen aseman säilyttämiseen) pyrkivän ryhmittymän kannalta olennainen.
Mikään ei näet ole niin nopeasti katoavaa pääomaa kuin hyvä julkisuuskuva. Voi
sanoa, että joka hallitsee julkisuutta, hallitsee suurten ihmisryhmien
mielipiteitä omasta ryhmästään. Tällä voidaan ajatella olevan merkitystä oman
yhteisön jäsenmäärälle ja oman kannattajakunnan
lukuisuudelle.
Onko piispainkokouksen
kannanotto kuitenkin kaksiteräinen miekka nimenomaan kirkon naispappeutta ajavan
siiven itsensä kannalta? Alkaako kirkko näyttämään ikävältä sananvapauden
rajoittajalta, vaikka naispappeuden vastustajien alasajo koetetaankin viedä läpi
vetoamalla tasa-arvokysymykseen? Näen tässä vaaroja myös tällaisen strategian
kannattajien todennäköisesti omiksi kokemien arvojen
suunasta.
Tasa-arvo ja uskonnonvapaus
vastakkain?
Mietintö asettaa selvästi
nykyisin yleisesti hyväksyttyjä arvostusten eri osa-alueita
tärkeysjärjestykseen. Naisten tasa-arvo on vain yksi asia. Toisaaltahan Suomessa
on myös uskonnonvapaus. Tietyn ryhmän (mietinnössä siis naispappeuden
vastustajien) sananvapauden rajoittaminen on eräänlaista uskonnonvapauden
rajoittamista. Naispappeuden vastustajiltahan viedään mielipiteen vapaus
kiellettäessä vapaus kirkon virantoimituksissa sanoa sitä ääneen. Sellainen
mielipiteen vapaus, jossa mielipide saa kyllä olla olemassa, mutta sitä ei saa
missään ilmaista, on ontto. Tähän mietinnössä oleva huomautus, että mielipiteen
vapaus toteutuu niin, että henkilöillä, jotka eivät omantunnon syistä voi
noudattaa lain sallimia ammatillisia tehtäviä on oikeus vaihtaa ammattia, on –
sen lisäksi, että sen käyttö naispappeuden vastustamisen sallimisen ohella
kirkossamme vaikuttaa helposti humoristiselta –myös kaksiteräinen lausuma.
Naisten tasa-arvokin toteutuisi näet vastaavalla tavalla. Onhan naispapeilla
myös aina oikeus luopua ammatistaan yhteisössä, joka ei arvosta tai arvioi
naisen ja miehen tehtäviä samalla tavalla kuin hän.
Molemmilla em. arvoilla on siis
lain suoja. Naisten tasa-arvo naispappeuden toteuttamisen muodossa asettuu
kuitenkin mietinnössä ristiriitaan naispappeuden vastustajien uskonnonvapauden
kanssa edellisen eduksi. Ei ole kuitenkaan hengelliseksi itseään kutsuvan
yhteisön kannalta itsestään selvää, kumpi on asetettava etulyöntiasemaan
ristiriitatilanteessa. Valintahan voi myöhemmin heijastua joihinkin uusiin ja
ennakoimattomiin tapauksiin. Naisten tasa-arvo ei esimerkiksi ole leimallisesti
vain uskonnollinen teema. Tässä asiassa ollaan helposti samassa rintamassa
humanistien, poliitikkojen ja muiden maalliseen alaan kuuluvien, vaikka sinänsä
hyvienkin asiakokonaisuuksien kanssa. Myös naispappeuden puoltajilla on
kuitenkin mitä ilmeisimmin edelleen arvoja, joiden perustelu puhtaasti järjen
tai maallisen lainsäädännön avulla voi käydä tukalaksi ilman Raamatun
yliluonnollisen ilmoituksen antama perustelua. Kristinuskon luonteeseen kuuluu
tietty tavallisen järjen, taiteen, tieteen ja kulttuurin ylittävä osa – muuten
se lakkaa olemasta uskontoa, ja palautuu ihmisperäiseen ajatteluun. Tasa-arvon
alueella kristinuskokin joutuu kilpailemaan tieteen, kulttuurin ja taiteen
kanssa. Ellei kristinuskolla ole mitään uutta ja toisenlaista annettavaa
mainittujen tietämisen ja taitamisen piirien lisäksi, se käy kokonaan
tarpeettomaksi.
Vaarallinen jyrkän strategian
naispappeuden vastustamiseen omaksuvan suunnasta on mielestäni myös se, että
mietinnössä vedotaan uhkakuvaan, missä työsuojelupiirit voisivat ruveta
nostamaan oikeusjuttuja naisia syrjivää kansankirkkoamme vastaan, jos kirkko
sallii naispappeuden vastustajien vältellä yhteisiä työtehtäviä naispappien
kanssa. Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että mietintö katsoo naisten
välilliseksi syrjinnäksi jopa sellaisenkin miespappien toimesta tapahtuvan
työtehtävien väistelyn, joka tapahtuu kummankin osapuolen taholta
vapaaehtoisesti. Koska ev.lut. kirkko ei tässä voi luonnollisestikaan
olla maassamme missään erikoisasemassa – lain edessä pätee lain mukaan
tasavertaisuuden periaate – tämän vaaran rajaaminen yksin ev.lut. kirkkoon on
keinotekoista. Ajatellaanko Heikan työryhmän mietinnössä siis esim., että
työsuojelupiirit ehkä piankin puuttuvat katolisen tai ortodoksisen kirkon
harjoittamaan naisten syrjintään, kun nämä eivät edes lainkaan ole hyväksyneet
naispappeutta? Tähän verrattunahan ev. lut kirkoissa tapahtuva työtehtävien
väistely on hyvin pieni asia – oikeastaanhan siinä miespappi syrjäyttää
itsensä virantoimituksesta, eikä nimenomaan tällä toimellaan estä
naispappia toimimasta. Juuri tätä vastaan mietintö on kuitenkin myös suunnattu.
Onkin nähtävissä, että mietinnön tavoite ajaa (ehkä huomaamattaan) helposti
vaakalaudalle myös mietinnön laatijoiden omalta kannaltaan tärkeiksi kokemia
arvoja. Kannanotto naisten tasa-arvon asettamisesta uskonnonvapauden edelle on
helposti vaarallinen leimallisesti uskonnolliselle yhteisölle.
Pyrkiessään ajamaan
naispappeuden vastustajat nurkkaan, mietinnön intentiolla voi siis olla
ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Niistä voi myöhemmin muodostua sen tosiasiallisia
päävaikutuksia. Tehty ennakkopäätös maallisen lain soveltamisessa tunnetusti
usein asettuu myöhemmin yleiseksi ratkaisuperusteeksi myös toisissa yhteyksissä,
kuin alun perin on tarkoitettu. Esimerkiksi mietinnön käyttämä peruste,
perustuslaki, sallisi kirkon noudattaa sen omalakista linjaa, koska se varaa
kirkoille erityisen oikeuden poiketa mm. naisten tasa-arvolaista.[3]Kannattaa
huomata, että lopun maininta ei ole siis lain omaa tekstiä, vaan kirkkomme
naispappeutta puoltavan edustajan tulkinta kyseisestä lain kohdasta.
Käsittääkseni laki on edelleen voimassa juuri siinä muodossa kuin se on
laadittukin, eli niin, että sitä ei sovelleta Suomen ev. lut. kirkkoon. Tältä
pohjalta Heikan työryhmän mietinnössä tapahtunut tasa-arvolain selkänojana
käyttäminen naispappeuden vastustajien kuriin panemiseksi vaikuttaisi lain
omasta suunnasta olevan vailla pohjaa. Kirkko hyväksymällä
tasa-arvolain ehdottoman velvoittavaksi itseään kohtaan ikään kuin itse
vapaaehtoisesti luopuu tästä sille lain taholta tarjotusta vapaudesta. Tämän se
tekee vetoamalla maalliseen lakiin ohi hengellisen omalakisuuden ja kirkolle
tarjotun oikeuden sisältäpäin tapahtuvaan ohjautuvuuteen. Kirkon naispappeutta
puolustava enemmistö käyttää näin hengellisen alueen ulkopuolelta, maallisesta
laista, otettuja perusteita selkänojana vastapuoleksi kokemansa naispappeuden
vastustajien nurkkaan ajamiseksi.
Kuvatun periaatteen
vahvistumisen tulevia huonoja vaikutuksia hengelliseksi mielletylle yhteisölle
lienee helppo kuvitella. Tässä mielessä mietintöä ja siihen perustuvaa
piispainkokouksen kannanottoa voidaan pitää lyhytnäköisenä. Vaikka asian ei
periaatteessa tarvitsisi huolestuttaa juuri meitä luterilaisia, käytännössä
ev.lut. kirkko mahdollisella lopullisella päätöksellään ratifioida
piispainkokouksen suositus voi synnyttää vaikeuksia myös toisille
kirkkokunnille, etenkin toiselle kansankirkollemme ortodoksisuudelle, joissa
naispappeutta ei ole toteutettu. Mietinnön sanamuoto antaa lain
toimeenpanijoille aseita käteen tarvittaessa toimia myös muiden kirkkojen
naispappeuden torjuvaa virkakäsitystä vastaan maassamme. Tämän täytyy olla
kiusallista kirkkomme nykyiselle johdolle, sillä se on johdonmukaisesti pyrkinyt
pitämään yllä hyviä ekumeenisia suhteita mm. katoliseen ja ortodoksiseen
kirkkoon. Nähdäkseni tämä on myös yksi tärkeä syy siihen, että kirkkomme
naispappeuden torjujia ei ole nimetty harhaoppisiksi. Asia särähtäisi ehkä liian
pahalta ekumeenisten toverien korviin, kun ekumeniassa tavoitteeksi on
asettumassa se, että yhdenkään ekumeeniseen sisäpiiriin hyväksytyn kirkkokunnan
omia käsityksiä ei saa sanoa harhaopeiksi (vrt. Rahner-Fries julkilausuma )[4].
Mietinnön tarkempi kommentointi
– näkökohtia
Piispa Mikko Heikan mietintö
ottaa siis äärimmäisen jyrkän kannan naispappeuden vastustajia kohtaan. Tätä
voidaan kritisoida myös ilman että esim. oltaisiin välttämättä naispappeutta
vastaan. Paperissa on näet kysymys, ei niinkään naispappeuden vastustamisesta,
vaan naispappeuden vastustamisen vastustamisesta, siitä strategiasta,
mitä naispappeuden vastustajia itseään kohtaan on sovellettava. Tässä suhteessa
kaikuvat erityisen ankarina korvaani mietinnön ne lausumat, joilla naispappeuden
vastustajia nimenomaan edellytetään toimivan omaatuntoaan vastaan. Naispappeutta
vastustavan kannan vakaumuksen ei saa näkyä viran hoidossa, ja se koskee myös
opetusta. Tämä lausutaan paperissa yksiselitteisesti, kuten alla voidaan nähdä.
Lopullisesti vahvistettuna asiakirjan näkemys antaisi kirkon sisällä vankan
selkänojan vaikka kuinka jyrkille toimenpiteille naispappeuden vastustajien
kurissa pitämiseksi, jopa häiritsevien opettajien poistamiseksi kirkon
opetusviran piiristä.
Referoin ja kommentoin
seuraavaksi puheena olevaa asiakirjaa (Piispainkokouksen 10.-11.2.2004 asettaman
työryhmän mietintö Sarja B 2006:2; mietintöön viitataan lyhenteellä ”HTRM”,
kursivoinnit SM).
”Kirkon työntekijä ei
voi käytännön työssään noudattaa sellaista yleisestä
lainsäädännöstä tai kirkolliskokouksen päätöksestä poikkeavaa
teologista vakaumustaan, jolle ei ole lain turvaamaa suojaa.
Työnantaja siis tosiasiallisesti velvoittaa naispappeuteen torjuvasti
suhtautuvan kirkon työntekijän työtehtäviin, jotka voivat olla henkilön oman
teologisen näkemyksen vastaisia (vrt. työryhmän toimeksianto).”[5]
(HTRM, s. 54)
Yllä oleva on työryhmän
toimenpidesuosituksissa liitteessä 1. Kuvattu vaatimus esitetään siitä
huolimatta, että sama mietintö myöntää että kohdehenkilöiden vakaumus ei ole
kirkkomme tunnustuksen vastainen:
”Naispappeutta vastustavaa
mielipidettä ei pidetä harhaoppisena.” (HTRM, s. 61)
”Kirkolliskokouksen päätös
merkitsee sitä, että kumpikaan osapuoli – naispappeutta vastustava tai
sen hyväksyvä – ei ole harhaoppinen.” (HTRM, s. 50)
Vaikka mietinnössä suositellaan
aluksi pastoraalista menettelyä naispappeuden torjuvan vakaumustaan noudattavan
papin saamiseksi syrjintäkiellon noudattamiseen, jatko osoittaa että
naispappeuden vastustajille ei anneta elintilaa toimia vakaumuksensa mukaan.
1986 naispappeuspäätöksen ponsi tulkitaan vain mielipiteenvapaudeksi, jota
sitäkään ei saa julkisesti tuoda esille: ”Naisen pappisvirkaa vastustavalla on
mielipiteen vapaus, mutta hän ei voi toimia kirkon ykseyttä vahingoittaen
(koskee myös opetusta) tai kieltäytyä minkään laillisesti annetun
työtehtävän hoitamisesta” (HTRM, s.57).
Jos kirkkoherra vaikka eri
osapuolten yksimielisenä ollessa suostuu järjestelemään työtehtäviä sukupuolen
mukaan, tämä tulkitaan syrjintäkiellon loukkaamiseksi sukupuolen perusteella:
”Välilliseksi syrjinnäksi on
katsottava tilanne, jossa (...) osapuolten yksimielisellä tahdolla
pyritään tekemään työvuorojärjestelyjä naispuolisen papin tai naispappeuteen
kielteisesti suhtautuvien toiveiden mukaisiksi näiden sukupuolen perusteella.”
(HTRM, s. 58)
Sama koskee ns.
erillisvihkimyksiä (HTRM, s. 60). On selvää, että näiden kohtien perusteella
naispappeuden vastustajien elintila kirkossamme kuristuu olemattomiin.
Neuvostoliitossakin oli kuulemma myös uskonnonvapaus, muttei sen levittämisen
vapautta. Ehdotettu ratkaisu muistuttaa minun silmissäni tätä Neuvostoliiton
uskonnonvapauden tulkintaa. Vakaumuksen on jäätävä pään sisään tai sydämeen,
julkisesti sitä ei saa tuoda esille. Kokemuksen ja yleisen ihmistuntemuksen
mukaan tällainen vakaumus uhkaa kuihtua. Erityisen arveluttavana, ja jopa
yleistä moraalitajua rapauttavana koen työryhmän kaikille kirkon työntekijöille
mietinnössä eksplisiittisesti kohdistetun velvoituksen olla noudattamatta
vakaumustaan ja selvää oman omantuntonsa ääntä.
Näyttää että työryhmä
käytännössä ratkaisee piispainkokouksen sille kuvaamat ongelmat lopulta
suosittelemalla ongelman toisen osapuolen heittämistä kirkon ulkopuolelle:
”Omantunnon vapauden toteuttaminen viranhoidon yhteydessä merkitsee
perustuslailliselta kannalta sitä, että työntekijää ei voida pakottaa
omantuntonsa ja vakaumuksensa vastaiseen työhön. Toisaalta työntekijä ei
kuitenkaan ole oikeutettu kieltäytymään annetuista tehtävistä. Perustuslainsuoja
toteutuu siten, että työntekijä, joka ei voi omantuntonsa ja vakaumuksensa
vuoksi suorittaa työnantajan laillisesti antamia tehtäviä, on oikeutettu
jättämään virkansa ja siirtymään toisiin tehtäviin.” (HTRM, s.
39)
Tämä on varsin rankkaa tekstiä,
kun muistetaan että puhutaan ihmisistä, jotka ovat usein kutsumusammatissaan, ja
joilla on toimeentulonsa vain tästä virastaan ja perheensä elätettävänään.
Mietinnön suositus johtaa käytännössä lopulta jopa kirkon piirissä tapahtuvan
naispappeuden vastustamisen kriminalisointiin:
”Toimivaltaisen kirkon
toimielimen lisäksi esimerkiksi työsuojelupiirit saattavat puuttua
naispappeusasiasta johtuvaan syrjintään. Sekä syrjintä että työnantajatahon
puuttumattomuus syrjivään tilanteeseen voivat johtaa kärjistyneissä tilanteissa
joparikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Vastuuseen voi joutua sekä työn
johto että luottamushenkilöt (RikosL 47:1 § ja 3 §, rangaistuksena sakko tai
enintään vuosi vankeutta).” (HTRM, s. 55)
Mieleeni alkaa tästä kohdasta
tulla muistumia jopa alkukirkon ajoilta. Kaikki selitetään kauniisti lain
puitteissa tapahtuvaksi, mutta tähän joudutaan vain kirkon omien päätösten
kautta. Eikö Paavali kuitenkin kirjoittanut nuhtelevasti: ”Vaan veli käy
oikeutta veljen kanssa, vieläpä uskottomain edessä!” (1. Kor.
6:6).
Laki siis asetetaan mietinnössä
omantunnon yläpuolelle, vaikka omatunnon samanaikaisesti mietinnössä
katsotaankin olevan sopusoinnussa tunnustuksemme, ja sitä kautta luonnollisesti
Raamatunkin kanssa. Tällainen näkemys on mielestäni kirkkohistoriamme valossa
etenkin luterilaisen identiteetin pohjalta kestämätön. Lutheriahan juuri
ihaillaan hänen lujuutensa vuoksi, kun hän maallisia tai hengellisiä sanktioita
pelkäämättä julisti ettei voi toimia omaatuntoaan vastaan. Nyt Lutherin nimeä
kantavaa kirkkoa suositetaan velvoittamaan toimimaan omaatuntoa vastaan!
Mielestäni kirkon tehtävänä ei ole kehottaa työntekijöitään toimimaan
omaatuntoaan vastaan vaikka itse maan laki velvoittaisi sellaiseen. Päinvastoin,
kirkon tulisi rohkaista omantunnon noudattamiseen vaikka vastoin lakia, jos laki
on tunnustusta tai raamattua vastaan. Voimmeko millään perusteella ajautua
suorastaan näin inhorealistiseen näkemykseen, mitä mietintö suosittelee? Luulen
jopa tavallisten ei-uskovien maallikoidenkin väistämättä huomaavan tässä
piilevän kohtalon ironian. Jeesushan sanoi: ”Te olette maan suola; mutta jos
suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään
muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.” (Matt.
5:13)
Lähteet:
SAA
Saarinen, Risto. Johdatus ekumeniikkaan. Kirjaneliö. Helsinki.
Sisälähetysseuran kirjapaino. Raamattutalo. Pieksämäki
1994.
HTRM
Piispainkokouksen 10.-11.2.2004 asettaman työryhmän mietintö. Sarja B
2006:2
Viitteet:
[1] Joskus
tunnustautumisessa käytetty ilmaus ”sikäli kuin Tunnustuskirjat ovat Raamatun
mukaisia” ei tee oikeutta Tunnustuskirjoille ja luterilaiselle
itseymmärrykselle. Tämä siksi että kyseiseen sanamuotoon ei itse asiassa sisälly
mitään sitovaa tunnustautumista kohteena olevaan asiakirjaan. Sellainen
tunnustautuminen luonnollisesti olisi turha; samalla sanamuodollahan voisimme
tunnustautua ”hyvällä omallatunnolla” vaikka Koraaniin, Veda -kirjoihin tai Karl
Marxin pääomaan
[2] (HTRM, s. 10)
”Valmistusvaliokunta totesi, että valtaosassa Suomen seurakuntia naispappeuden
toteutuminen ei ole aiheuttanut ongelmia.” (…) (HTRM, s. 11) ”Työyhteisöjen
toimimattomuuteen on useita erilaisia syitä. Kysymys erilaisista
virkakäsityksistä ei todennäköisesti koko kirkon tasolla muodosta kovinkaan
keskeistä työyhteisöjen toimintaa haittaavaa tekijää. Silti asia saattaa
yksittäistapauksissa kärjistyä. Mediassa ongelmasta on paisunut suurempi kuin
asia on todellisuudessa” (kurs. SM). (…) (HTRM, s. 12) ”Kovin harvan
seurakunnan tosiasialliset ongelmat aiheutuvat siitä, että miespapit tai jotkut
muut kirkon työntekijät kieltäytyvät osittain tai kokonaan yhteistyöstä
naispappien kanssa. Kannattaako kirkon uhrata resursseja pohtimaan
kysymystä, joka harvoin aiheuttaa hankalia ongelmia kirkon perustehtävän
hoitamiselle?” (kurs. SM).
[3] Vrt. HTRM, s.
40: ”Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
Lain
tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuvaa syrjintää ja edistää naisten ja
miesten välistä tasa-arvoa (1 §). Kyseinen laki on säädetty ennen päätöstä avata
pappisvirka naisille. Tästä syystä lain 2 §:ssä mainitaan, että sitä ei
sovelleta evankelisluterilaisen kirkon uskonnonharjoitukseen liittyvään
toimintaan . Näin papinviran varaaminen ainoastaan miehille ei ollut
tasa-arvolain vastaista. Kun kirkko teki päätöksen pappisviran avaamisesta
naisille, papin virkaan valintaan ja työtehtäviin ei voida soveltaa erilaisia
kriteerejä miehille ja naisille.”
[4] Viime
vuosisadan merkittävimmäksi sanotulle katoliselle uskonnonfilosofille, Karl
Rahnerille myös ekumenia oli lähellä sydäntä. Tämän merkkinä hän viimeisenä
ekumeenisena tekonaan laati konkreettisen ekumeenisen ohjelman (Fries-Rahner
1983), joka ’on herättänyt laajan keskustelun’ (Risto Saarinen, Johdatus
ekumeniikkaan. s. 131). Se koostuu
kahdeksasta kohdasta (jaottelu numeroihin minun):
1) Raamattu,
Apostolinen uskontunnustus ja Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustuksen opit
sitovat kaikkia ns, osakirkkoja, jotka ovat tulevan yhden kirkon jäseniä.
2)Yksikään kirkko ei saa pitää harhaoppina sellaista oppia, jota jokin sen
osakirkko pitää dogmina. 3) Osakirkot voivat olla maantieteellisesti
päällekkäisiä, 4)Kaikki osakirkot hyväksyvät Paavin primaatin, kuitenkin siten,
että 5)Paavi sitoutuu käyttämään opillista ’ex cathedra’-auktoriteettiaan vain
yhteisymmärryksessä osakirkkojen piispojen kanssa. 6) Osakirkkoja johtavat
piispat. Piispoja ei ”välttämättä” nimitä Paavi vaan osakirkot voivat valita
piispansa ’muullakin tavoin’. 7)Osakirkkojen välillä on konkreettinen
sakramentaalinen ja saarnastuolin yhteys8) Osakirkot sitoutuvat suorittaman
pappisvihkimyksen rukouksen ja kätten päälle panon kautta siten että
roomalaiskatolinen osakirkko voi ne hyväksyä.
Kohdassa kaksi
on sanottu päätekstissä viittaamani asia. Saarinen toteaa sitten, että ’Malli
edellyttää oppituomioiden poistamisen’ (SAA 131). YJ:n perusteluissa puhutaan
oppituomioiden ”kohteettomaksi tekemistä”. Havaittaneen, miten lähellä nykyinen
kehitys (Yhteinen Julistus!) on Rahnerin hahmottelemaa ekumeenista mallia.
[5] Heikan
työryhmä näyttää kuitenkin toimineen ainakin jossain määrin tehtävänantonsa
vastaisesti:
Lainaus: (HTRM,
s. 1) ”Piispainkokous päätti kokouksessaan 10.2.2004 (6 §) yksimielisesti
valmistusvaliokunnan esityksen mukaisesti
1. perustaa työryhmän
kartoittamaan, mitä ongelmiajohtamisen, työyhteisöjen ja työterveyden tai
työhyvinvoinnin kannalta syntyy tilanteissa, joissa
a) henkilö
omantunnon vakaumuksen perusteella kieltäytyy tai pyrkii painokkaasti
välttelemään työtehtäviään tai yhteistyötä,
b) joku työtovereista tai
seurakuntalaisista jatkuvasti ja painokkaasti kiistää yhden tai useamman
työntekijän ammatillisen identiteetin oikeutuksen tai
c) työnantaja
velvoittaa tai painostaa työtehtäviin, jotka ovat henkilön oman vakaumuksen
vastaisia, ja ehdottamaan toimenpiteitä
ongelmatilanteidenratkaisemiseksi tai niiden aiheuttamien
haittojen minimoimiseksi” (kurs. SM).
Kohta C
näyttää yhdessä muiden lihavoimieni kohtien kanssa edellyttävän henkilön
vakaumuksen huomioon ottamista jollain ”työntekijän kannalta rakentavalla
tavalla. Työryhmän ratkaisusuositus tähän (kohtaan C) on kuitenkin
yksiselitteinen, jopa karsea:
(HTRM, s. 61):
”Kirkon työntekijän toimintavapaus
Työryhmän toimeksiantoon kuului selvittää
myös tilanteita, joissa työnantaja velvoittaa tai painostaa työtehtäviin, jotka
ovat henkilön oman vakaumuksen vastaisia. Työryhmän mielestä esimies
työtehtäviä antaessaan ei voi ottaa huomioon papin tai muun työntekijän
vakaumusta,joka poikkeaa kirkolliskokouksen päätöksestä. Työntekijän
vakaumus ei siten voi näkyä työtehtävien hoitamisessa. Naispappeuteen
torjuvasti suhtautuvalla on edelleen mahdollisuus tulla vihityksi papiksi, mutta
hänen tulee sitoutua kaikkeen yhteistyöhön kaikkien pappien kanssa.”
(Kurs. SM).