BENGT BIRGERSSONIN VASTINE GÖTEBORGIN
TUOMIOKAPITULILLE
Olemme kertoneet tässä lehdessä tapahtumista Missionsprovinssissa (Lähetyshiippakunta). He ovat lähteneet
rohkeasti liikkeelle. Tämän seurauksena piispa Arne Olssonilta otettiin pois
pappisoikeudet Ruotsin kirkossa. Hiljattain Göteborgin tuomiokapituli on
vaatinut Missionsprovinssin sihteeriltä, pastori Bengt
Birgerssonilta selvitystä toimistaan. Ohessa
poimintoja Birgerssonin laajasta vastineesta.
Birgersson huomauttaa aluksi siitä, että Missionsprovinssin päämäärä ja tarkoitus ei ole ristiriidassa Ruotsin kirkon lain ja järjestyksen
kanssa. Hän mainitsee myös, että Göterborgin piispa ei
ole ottanut häneen mitään yhteyttä ennen hänelle esitettyä selvitysvaatimusta.
Sitä vastoin Birgersson kertoo pyrkineensä
aktiivisesti keskusteluyhteyteen piispan kanssa, mutta
tuloksetta.
Birgersson sanoo vastineessaan, että hän on pappisviran
harjoittamisessaan ainoastaan Göteborgin piispan alainen. Se että hän
toiminnassaan Missionsprovinssissa on sen johdon
alainen tai se että hän henkilökohtaisesti saa hengellistä opastusta toiselta
piispalta, ei ole Birgerssonin mukaan mitenkään
kirkkojärjestyksen vastaista.
Tuomiokapituli vetoaa siihen päätökseen, jonka Ruotsin
kirkon valituslautakunta teki koskien Arne Olsonia ja
hänen vihkimystään piispaksi (Olsonilta otettiin pois
pappisoikeus Ruotsin kirkossa). Birgerssonin mukaan
valituslautakunnan päätöstä voi tuskin kuitenkaan tulkita niin, että pelkkä
jäsenyys tai toiminta Missionsprovinssissa olisi
ristiriidassa Ruotsin kirkon lain ja järjestyksen kanssa.
Pappisvihkimyksessä annetut
lupaukset
Birgersson käsittelee niitä lupauksia, jotka hän antoi
pappisvihkimyksessään 1970. Nämä lupaukset hän antoi ”kaikkitietävän Jumalan
edessä ja suuri tilinteon päivä silmiensä edessä”. Birgersson sanoo, että hänen ehdoton halunsa on ollut
kaikissa suhteissa hoitaa täten Kirkon Herralta saamaansa tehtävää. Tilanne
kirkossa on muuttunut sen jälkeen kun hän sai pappisvihkimyksen. Ongelma syntyy
siitä, että kirkko tekee lakia ja järjestystä koskevia päätöksiä, jotka ovat
ristiriidassa Jumalan sanan ja kirkon tunnustuskirjojen kanssa.
Suuri tilinteon päivä
Birgersson puhuu siitä vakavuudesta, joka sisältyy suureen
tilinteon päivää eli viimeiseen tuomioon. Jumalan sanan ja kirkon tunnustuksen
mukaan tuo päivä sisältää lopullisen erottelun ihmisten välillä. Kirkon Herra
puhuu niistä, jotka joutuvat iankaikkiseen rangaistukseen ja niistä, jotka
saavat iankaikkisen elämän. Birgersson iloitsee siitä,
että hän saa antaa vastauksensa tätä taustaa vasten. Mutta hän huomauttaa siitä,
että suuri tilinteon päivä ei tunnu enää sisältyvän Ruotsin kirkon oppiin
käytännössä. Hän viittaa erääseen arkkipiispan julkiseen lausumaan
tiedotusvälineissä. Birgersson kysyy, viittaako
tuomiokapituli suuren tilinteon päivään vain kauniina vahvistuksena vai täyttä
totta tarkoittaen.
Uskollisuus
Apostoli Paavali terottaa 1.
Kor. 4:1:ssä sitä, että Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijalta vaaditaan ennen
kaikkea uskollisuutta. Uskollisuuden apostolista sanomaa kohtaan tulee olla
papin tärkein asia ja tuomiokapitulin tärkein kaitsennan alue, huomauttaa Birgersson. Hän valittaa sitä, että tuomiokapitulit eivät
puutu pappien tai piispojen väärään julistukseen Jeesuksesta Kristuksesta.
Melkein mitä tahansa uskon totuuksia voi kieltää ilman seuraamuksia. Samoin
pappi voi seuraamuksitta hylätä vaimonsa toisen naisen tähden tai elää
homoseksuaalisessa suhteessa, vaikka Jumalan sana yksiselitteisesti torjuu
sellaisen elämäntavan.
Birgersson viittaa apostoli Paavalin kirjeiden opetuksiin. Hän
sanoo, että meidän tulee pitää niistä kiinni, joko on sitten kyse ristin
salaisuudesta tai Kirkon järjestyksistä. ”Monet torjuvat apostoli Paavalin
viitaten siihen, että hän oli vain ihminen. Mutta se johtaa tällöin myös siihen,
että hänen ehdoton paikkansa Kirkon historiassa ristin suuren salaisuuden
esiintuojana menetetään ja silloin menetetään myös ristin salaisuus, ts.
evankeliumi. Juuri näin on hyvin suuressa määrin käynyt kirkossamme.”
Ruotsin kirkossa oli voimassa ns. omantunnon klausuuli
silloin, kun Birgersson vihittiin papiksi. Tämä
klausuuli takasi naispappeutta vastustaville papeille oikeuden työskennellä
kirkossa pitäen kiinni vakaumuksestaan. Vuonna 1982 se poistettiin [kuten nyt
näyttää tapahtuvan vastaavasti myös Suomen ev.lut. kirkossa, toim. huom.]. Birgersson puhuu siitä, että sananpalvelijan tulee kasvattaa
nuoria kristittyjä Jumalan valtakunnan työntekijöiksi. Tähän sisältyy niiden
nuorten miesten ohjaaminen ja innostaminen, joilla on sisäinen kutsu
papinvirkaan. Mutta: ”Kirkon lain ja järjestyksen mukaan kaikilta, jotka
on määrä vihkiä papeiksi ja kaikilta, jotka hakevat kirkkoherran virkaa (tai
korkeampaa virkaa), vaaditaan, että he ovat valmiit kaikissa suhteissa tekemään
yhteistyötä kaikkien virkatoverien kanssa sukupuoleen katsomatta.” Jos ei tähän
suostu, ei voi saada vihkimystä. Birgersson jatkaa:
”Jos omatuntoni on sidottu Jumalan sanaan ja pappisvihkimyksessä antamani
lupauksen kautta Jumalan sanan käskyyn, että evankeliumia tulee saarnata, niin
en voi hiljaa pysyen katsoa, kun Ruotsin kirkko kulkee tällaista tietä. Sitä
vastoin näen, että kirkkokansa seurakunnissamme pelottavan suuressa määrin saa
pappeja, jotka eivät ole uskollisia Jumalan sanaa kohtaan. Näen, miten ihmiset
yleisesti maassamme – sekä kirkon jäsenet että muut – eivät saa kirkon
edustajilta koskaan kuulla ajankohtaisissa kysymyksissä, mitä Jumala sanoo, ts.
he eivät saa koskaan Raamatun vastausta. Kirkko on luopunut profeetallisesta
tehtävästään. Näen ja tunnen nuoria miehiä, joilla on sisäinen kutsu tulla
papeiksi ja jotka on varustettu kaikilla niillä lahjoilla ja ominaisuuksilla,
jotka nuorella papilla tulee olla. Silloin minun omatuntoni on Jumalan sanan
sitoma toimimaan. Omassatunnossani sidottuna Jumalan sanaan ja kirkkomme
tunnustukseen olen aktiivisesti ja tietoisesti osallistunut työhön Missionsprovinssin muodostamiseksi.”
”Olen toiminut avoimesti”
”Ne toisinaan Ruotsin kirkkoa kohtaan kriittiset
artikkelit, jotka olen kirjoittanut, lienevät Ruotsin
kirkon piispojen ja niiden tiedossa, jotka seuraavat debattia.” ”En ole ollut
kirkon vihollinen vaan sen ystävä. Mutta jos kirkko menettää evankeliumin, se
lakkaa olemasta kirkko. Olen arvostellut kirkkoa avoimesti sitä uhkaavan tuhon
edessä.” ”Syyskuusta 2001 alkaen olen osallistunut aktiivisesti Missionsprovinssin suunnitteluun ja perustamiseen. Olen
kirjoittanut siitä eri yhteyksissä. Olen avoimesti antanut median haastatella
itseäni. Se ei voi olla tuntematonta kenellekään kirkon johdossa. Mutta Missionsprovinssin hyväksi tehdyn työn aikana ei piispa tai
hänen sijaisensa ole antanut kuulua itsestään ilmoittaakseen, että tämä on
jotain sopimatonta ja jotakin sellaista, joka voisi johtaa tutkintaan
tuomiokapitulin taholta.”
”Tässä tuomiokapitulin tutkimusasiassa minusta
vaikuttaa, että tuomiokapituli toimii siitä näkökohdasta käsin, jossa
hierarkkinen piispallinen rakenne on ykseyden takeena. Tämä on vastoin kirkkomme
tunnustusta. Missionsprovinssi tunnustaa piispallisen
rakenteen, mutta ei ykseyden takeena vaan hyvänä ihmisten säätämänä
järjestyksenä kirkon hyvinvointia varten.”
Hyvä omatunto
”Väitän hyvällä omallatunnolla, etten ole millään tavoin
tarkoituksellisesti rikkonut pappisvihkimyksessä antamiani lupauksia.” Tausta
Missionsprovinssin synnylle... on siinä, että piispat
eivät vihi (ja vuoden 2000 kirkkojärjestyksen mukaan eivät saa vihkiä) niitä
miehiä, jotka eivät varauksetta hyväksy yhteistyötä kaikkien papiksivihittyjen kanssa sukupuoleen katsomatta. Se
tarkoittaa, että me olemme tilanteessa, johon tunnustuskirjat antavat opastusta.
Jos piispat eivät vihi niitä miehiä, jotka seurakunnat toivovat vihittäväksi,
tulee seurakunnan huolehtia vihkimisestä muulla tavalla. ”Milloin siis
varsinaisista piispoista tulee evankeliumin vihollisia tai kun he kieltäytyvät
vihkimästä pappeja, seurakunnat säilyttävät silti oikeutensa. Sillä missä ikinä
on seurakunta, siellä sillä on oikeus evankeliumin virkaan. Sen vuoksi on
välttämätöntä, että seurakunta säilyttää oikeuden kutsua, valita ja vihkiä viran
hoitajia. [...] Kun siis piispoista tulee kerettiläisiä tai kun he kieltäytyvät
vihkimästä virkaan, silloin seurakuntien on jure divino
(jumalallisen oikeuden mukaan) pakko jo virassa olevien paimentensa välityksellä
vihkiä uusi paimenia ja viran hoitajia.” (Paavin valta ja johtoasema 66-67, 72. TK 1990, 293-294) ”Kautta
kirkon pitkän historian on pätenyt se, mitä apostolit tunnustivat suuren
neuvoston edessä: ’Enemmän tulee totella Jumalaa kuin
ihmisiä.’”