KIRKON MURROS JA
PAPPISVIRKA
Ilpo Sinkko, pastori,
Kokemäki
1. Kirkon murros on muutos sekulaariin suuntaan uskontulkinnassa, pappisvirassa ja
seurakuntaelämässä
Kirkko on murroksessa. Väsymykseen asti olemme saaneet
kuulla tätä hokemaa. Mitä se merkitsee? Mikä on kirkon murros? Eiköhän kirkon
murros ole pohjimmiltaan sekularisaatio, maallistuminen. Edesmenneen professori
Seppo A. Teinosen kirjassa Teologian sanakirja
selitetään sanaa ”sekularismi” seuraavasti: ”Sekularismi on maailman,
yhteiskunnan ja ihmiselämän tulkitseminen ei-uskonnollisesti.” Voisiko tuota
asiaa ytimekkäämmin sanoa? Sekularismi on tauti, joka on valloittamassa kirkkoa
entistä enemmän. Sekularismi tunkeutuu kirkon ”tontille” muuttaen ja vääristäen
alkuperäisiä kristinuskoon liittyviä totuuksia. Totuus on suhteellista ja sitä
on arvioitava yleisen mielipiteen totuus- ja sopivaisuuskäsityksestä käsin.
Tällaiset sanat voisi hyvinkin kuulla nykyaikaisen länsimaisen ihmisen
suusta.
Sekularismi näkyy yhä selvemmin kirkon kentässä. Piispa
Spongin kristinuskon sekulaaristamisohjelma, jossa
rationalismi syrjäyttää perinteiset raamatulliset totuudet, on yksi aikamme
merkki. Paikallisseurakunnissa todellista seurakunnan ominaispiirteiden
kieltämistä merkitsee myös se pienkunnallispoliittinen malli, jolla seurakuntia
nykyään johdetaan. Toisin sanoen, seurakuntia johdetaan mitä suurimmassa määrin
kunnallispoliittisella toimintatavalla. Kunnallispoliittinen toimintatapa ja
kunnallisvirkamiesten työsuhteet toimivat varmaan hyvin kuntapuolella, mutta
seurakunnalla on sanomansa, perinteensä ja ominaispiirteensä, jonka tähden
kunnallispoliittista mallia ei voi enempää soveltaa seurakunnissa. Ongelmana on
mm. se, että poliittiset puolueet saavat seurakuntavaaleissa avoimesti käyttää
tunnuksiaan. Samalla seurakuntiin ajetaan periaatteita, jotka ovat
kristinuskolle vanhastaan vieraita.
Seurakunnissa puoluepolitiikka ei saa syrjäyttää
kristinuskoa. Valitettavasti humanismi ja nykyaikaisten periaatteiden mukainen
suvaitsevaisuus on nykyään nousemassa seurakuntaelämän keskeiseksi arvoksi.
Toisten ymmärtäminen ja kristillinen rakkaus ovat kyllä Kristuksen julistuksen
mukaisia periaatteita. Tärkeää kuitenkin on, miten kristillinen rakkaus
ilmaistaan. Mikäli seurakunnan elämään tulee ”kaikenhyväksyvä rakkaus”
keskipisteeksi, väistyy seurakunnan elämästä ja julistuksesta Jumalan rakkaus.
Jumalan rakkaudella on tietty muoto. Jumala rakastaa ihmistä. Mutta hän rakastaa
ihmistä omien periaatteidensa mukaisesti. Raamatussa kerrotaan Jumalan rakkauden
toimintatapa ja rajat. Jumala rakastaa ja siksi hän on lähettänyt Poikansa
Jeesuksen Kristuksen maailmaan. Tästähän aivan selvästi kerrotaan
pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16). Raamatussa
ilmoitettu Jumalan rakkaus ei siis ole yleistä hyväksymistä tai sallivuutta.
Jumalan rakkaus on toimivaa rakkautta. Jumalan rakkaus kohdistuu meihin,
itsessämme kadotettuihin ja tuomittuihin ihmisiin.
2. Kristuksen seurakunta on kuin äiti, jossa meidät
synnytetään uudesti
Kristus antaa synnit anteeksi. Miten ja missä saamme
syntimme anteeksi ja kohtaamme oikean rakkauden? Raamatun ja kirkon historian
perusteella syntien anteeksisaamisen ja Jumalan rakkauden paikka on seurakunta,
Kristukseen uskovien yhteisö. Rakkautta on myös varoittaa vääränlaisesta
elämäntavasta. Sekin on annettu seurakunnan tehtäväksi. Keskeisellä sijalla
tässä kaikessa on kristillinen julistus, laki ja evankeliumi. Laki paljastaa
sen, missä olemme väärässä ja olemme tehneet syntiä, evankeliumi Kristuksesta
taas vapauttaa meidät lainalaiset syntiemme taakasta. Tässä toteutuu Jumalan
rakkaus ja armo meitä kohtaan. Se on siis toimivaa rakkautta, ei yleistä kaiken
hyväksymistä. Älkäämme markkinoiko kirkossamme ja seurakunnissamme vääränlaista
sallivuutta ja vääränlaista rakkautta! Edistäkäämme Kristuksen rakkautta
syntisiä kohtaan! Kristus rakastaa meitä niin paljon, että on suostunut
kärsimykseen ja ristinkuolemaan puolestamme.
Tämä rakkaus murtaa kaikensallivuuden ja väärän
rakkauden. Kristus on kuollut puolestamme, tämä on toivomme perusta. Jos tämä
perimmäinen sanoma otetaan kirkoltamme pois tai se jää syrjään, ei kirkolla ole
olemassaolon oikeutta. Silloin kirkko on muuttunut pelkäksi yhteisymmärryksen ja
sosiaalietiikan vaalimisen yhteisöksi. Tänä aikana on meidän vakavasti
kysyttävä: Onko kansankirkon sisällä uskonto muuttumassa? Kaikesta päättäen näin
on käymässä. Nykyajan maallistunut ja rationaalinen ihminen haluaa hävittää
kirkon sanomasta keskeisimmät totuudet, luomisen ja lunastuksen. Hän haluaa
jättää jäljelle toisten yleisen hyväksynnän ja humanistisen kaikkien ihmisten
veljeyden aatteen. Mutta hän ei halua kuunnella sanomaa Jumalan Pojasta,
ristiinnaulitsemisesta, ihmisen perisynnistä, eikä tulevasta tuomiosta. Ihminen
haluaa olla omasta mielestään hyvä, vaikka Raamattu opettaa, että ihminen on
langennut ja luonnostaan Jumalan kirkkautta vailla.
3. Kirkollinen myllerrys näkyy erityisen selvästi
pappisvirassa
Entäpä sitten
pappisvirka? Kirkon totuus- ja
arvomyllerrys näkyy selvästi pappisvirassa. Tässä asiassa on aivan erityisen
paljon tuotu ”vierasta tulta Herran alttarille”. Naispappeusratkaisu oli ikään
kuin ovi, joka avattiin. Tuo ovi on vieläkin auki ja siitä tulee eteemme mitä
erilaisimpia asioita. Pappisviran ”uudistaminen” alkaa todellakin saada
lisävauhtia. Hurja muutos on valmisteilla kirkossamme koskien pappisvirkaa.
Tästä on saatu esimakua jo seurakuntien akavalaisten luottamusmiesten
kursseilla. Tästä asiasta kerrotaan Pappisliiton jäsenlehden sivuilla (Crux 6/2005, s. 20).
Asia siis liittyy virkaan. Tulevaisuudessa tietenkin
tulisi olemaan pappeja, mutta papit jaetaan entistä voimakkaammin kahteen
ryhmään: niihin, jotka työssään käyttävät valtaa ja niihin, jotka sitä eivät
käytä. Ainoastaan niillä, jotka työssään käyttävät julkista valtaa, olisi
tulevaisuudessa pysyvä virka seurakunnassa. Virat, joissa ei käytetä julkista
valtaa, muutettaisiin työsopimussuhteisiksi. Käytännössä seurakuntatasolla tämä
merkitsee sitä, että seurakunnan kirkkoherroilla olisi virka, mutta muiden
seurakuntapappien virat olisivat työsopimussuhteisia virkoja. Muiden kuin
kirkkoherrojen (ja johtavassa asemassa olevien pappien) osalta tämä tulisi
merkitsemään myös sitä, että näille papeille tulisi työaika. Mitä tämän
”uudistuksen” jälkeen olisi enää jäljellä oikeasta pappisvirasta? Eikö pappi
olisikaan pappi enää kokoaikaisesti, vaan esimerkiksi kahdeksan tuntia päivässä
viitenä päivänä viikossa!
Miten hoidetaan työajan ulkopuolella olevat
sielunhoitopyynnöt, kuolevan ehtoolliset jne.? Seurakuntarakenne on tulevina
vuosina nopeasti muuttumassa, yhä useammat seurakunnat yhdistyvät ja
seurakuntakoot kasvavat. Tämä merkitsee sitä, että kirkkoherranvirkoja olisi
kirkossamme paljon vähemmän kuin nykyään ja muiden kuin kirkkoherranvirkojen
osuus kasvaisi huomattavasti. Työsopimussuhteisten tointen määrä siis
lisääntyisi merkittävästi. Mallina pappisviran muuttamiselle on jälleen
kunnallinen virkarakenne. Taas seurakuntia maallistetaan kunnallisen rakenteen
mukaisesti. Jo on aikoihin eletty! Tämän esityksen mukaisesti, mikäli se menee
läpi, toteutuisi lähes täydellinen pappisviran sekularisointi, viipalointi ja
silppuaminen. Tämä olisi kyllä kansankirkon kannalta kätevää, sillä hankalista
papeista päästäisiin helposti eroon normaalin irtisanomismenettelyn avulla.
Tähän asti vakinaisessa virassa olevia pappeja on suojellut viran pysyvyys.
Tulevaisuudessa työsopimussuhteisen papin irtisanominen kävisi
helposti.
4. Johtopäätöksiä
Jumalan kansalle on heitetty kova haaste. Se koskee niin
kristinuskon keskeistä sanomaa kuin pappisvirkaakin. Kummassakin asiassa on
kirkossamme monenlaista kiehuntaa. Katoaako aito sanoma ja aito pappisvirka
lopullisesti kirkostamme? Jos jompikumpi katoaa, katoaa myös aito kristinusko
kansankirkostamme. Me joudumme kysymään: keillä byrokraateilla kirkossamme on
aikaa ja tarmoa tehdä tämänkaltaisia uudistuksia? Sinä aikana, jolloin olen
ollut seurakuntapappina (21 vuotta), on kirkossamme otettu käyttöön esimerkiksi
neljä kertaa uudet kirkollisten toimitusten kaavat. Jossain päin kirkon
hallinnossa on todella löysää, kun oman työpaikan säilyttääkseen täytyy
suunnitella ja laatia jatkuvasti uudistuksia ja kaataa ne seurakuntien, pappien
ja muiden työntekijöiden kannettavaksi. On suhtauduttava erittäin vakavasti myös
siihen, että tulevaisuudessa pappisvihkimys korvautuisi yleisellä kirkon
”virkaan vihkimisellä”. Tällainen ajatus ja esitys oli
jo edellisessä ehdotuksessa uudeksi kirkollisten toimitusten kirjaksi. Vielä
tämä ”yleinen vihkimys” pystyttiin estämään, mutta pystytäänkö
tulevaisuudessa?
Raamattu ja Tunnustuskirjat ovat kirkollisen opin, viran
ja järjestyksen perusteokset. Nämä kirjat työnnetään nyt syrjään ja aletaan
lukea kunnallislainsäädäntöä. Sitä sitten yritetään soveltaa lähes sellaisenaan
seurakuntien elämään. Kirkon taistelu ihmissieluista käydään
perusseurakuntatasolla. On murheellista, että kirkon johdon toimin
perusseurakuntatyöltä ollaan viemässä raamatullinen arvovalta. On kyseessä
kirkon ominaispiirteiden muuttaminen ja kirkon sekulaaristaminen. Tämä on tuhon
tie. Tänä päivänä kirkon opillinen ja käytännöllinen puhdistaminen on
välttämätöntä. Semper reformanda.