USUS JA ACTIO
EHTOOLLISTEOLOGISIA
NÄKÖKOHTIA
YKSIMIELISYYDEN OHJEESSA
II
Jürgen Diestelmann, pastori, Saksa
B. Johtopäätöksiä tämän päivän ehtoolliskäytäntöä
varten
Mitkä periaatteet on otettava huomioon messuliturgiaa –
ja erityisesti ehtoollisliturgiaa – luotaessa? Tämä kysymys tulee vastaan
aina silloin, kun tarkoituksena on muuttaa tai uudistaa liturgisia
järjestyksiä. Ruotsin kirkossa asian on tehnyt ajankohtaiseksi ehdotus
uudeksi kirkkokäsikirjaksi. Samat ongelmat koskevat kuitenkin myös Saksaa. Otan
tässä kantaa vain niihin kysymyksiin, jotka liittyvät esitykseeni termeistä
usus ja actio.
Myös professori Bengt Hägglund on esittänyt kysymyksen
jumalanpalvelusuudistuksen periaatteista kirjassaan ”Traktat om liturgin i den Svenska kyrkan”.
Traktaatissaan hän kritisoi voimakkaasti viime vuosikymmenten liturgista
kehitystä ja näki siinä kasvavaa loittonemista luterilaisen kirkon
perinteestä. Hän totesi, että ”jumalanpalveluksen muodon suhteen on syntynyt
uudenlainen ihanne, joka on peräisin useista eri roomalais-katolisista ja
anglikaanisista lähteistä, tai myös muotoiltu itsenäisesti oman maan
korkeakirkollisissa piireissä.” Tämä kritiikki on osuvaa paitsi Ruotsin
tapauksessa myös muualla. Siksi se on luonteeltaan
periaatteellista.
Kun luterilaiseen tunnustukseen pitäytyvät kirkot
lainaavat tekstejä muista kirkollisista perinteistä, on tarkistettava, jos
ja miten pitkälle ne vastaavat sisällöltään Yksimielisyyden ohjetta. Jo
puhtaasti muodollisesta näkökulmasta Hägglundin uusiin kaavoihin
messu-uhriajatuksen takia kohdistama kritiikki on aiheellista (esim. FC DC
VII, 87). Arvostelu ei kuitenkaan koske vain muodollisia
seikkoja.
Seuraavat näkökohdat on otettava huomioon: Lännessä on
roomalais-katolisen tradition ohella – jos hurmahenkisiä ryhmiä ei oteta
lukuun – kolme erilaista ehtoollisen vieton päätyyppiä:
a) Kalvinistinen käsitys. Tämä kieltää Kristuksen
ruumiin ja veren todellisen läsnäolon maallisissa ehtoollisaineissa,
leivässä ja viinissä. Ehtoollista vietetään erikseen
sananjumalanpalveluksen ohella. Vakiintuneesta messun muodosta
luovutaan.
b) Luterilainen reformaatio piti sitä vastoin
tietoisesti kiinni peritystä messun muodosta. Luterilainen kristitty
tietää, että sama Kristus, joka puhuu seurakunnalle saarnassa, on siunaavan
sanansa kautta myös messussa olemuksellisesti läsnä leivässä ja viinissä,
jotka ovat hänen ruumiinsa ja verensä. Myös ne jumalanpalvelusvieraat, jotka
eivät osallistu ehtoolliselle, voivat palvoen ylistää sanassa ja
sakramentissa vaikuttavaa Kristusta. Tämä oli perusteena sille, että
vanhemmassa luterilaisuudessa jumalanpalveluksen uudistuminen johti
suunnattomaan ehtoollishurskauden noususuhdanteeseen. Luterilaisen messun
yllä oli reaalipreesenssiin pohjautuva, pyhän
kohtaamisen vetovoima.
c) Filippismi piti kyllä
kiinni perinnäisestä messun muodosta, mutta se kantoi itsessään jo syytä siihen,
että messu kadotettiin, koska se ei nähnyt Kristuksen ruumista ja verta konsekroiduissa ehtoollisaineissa vaan vain
ehtoollistapahtumassa, joka tähtää ehtoollisen vastaanottamiseen. Siksi oli myös
johdonmukaista, että ne jumalanpalvelukseen osallistujat, jotka eivät
halunneet vastaanottaa sakramenttia kyseisessä jumalanpalveluksessa,
poistuivat saarnan jälkeen.
Edellä mainitun traktaattinsa esipuheessa professori
Hägglund kertoo keskustelustaan erään kirkon vahtimestarin kanssa.
Jumalanpalveluksiin osallistumisen vähenemisestä tämä oli sanonut:
”Ihmiset eivät enää tule tänne. Ne eivät välitä kaikista näistä
uudistuksista.” Täten syyksi jumalanpalveluksen taantumiseen esitettiin
edellisten vuosikymmenten uudistusyritykset. On kuitenkin kysyttävä, eikö
kirkollisia uudistuksia Ruotsissa – niin kuin myös Saksassa – tehty juuri
vastatoimena edeltävälle jumalanpalveluselämän taantumiselle. Voidaan myös
kysyä, saako liturgiaa sitten ylipäätänsä muuttaa. Joka tapauksessa on tuotava
esiin ne syyt, joiden perusteella uudistusta pidetään
välttämättömänä.
Luterilaisen tunnustuksen pohjalta nousevan
jumalanpalvelusuudistuksen on lähdettävä luterilaisen messun
tuntomerkeistä. Juuri nykyisessä maallistuneessa maailmassa kirkko on
ihmisille velkaa sen, että se todistaa Jumalan armollisesta laskeutumisesta
ihmisten luo (kondesendenssi).
Tässä kohtaa voin viitata esitelmääni Pohjois-Euroopan
Luther-Akatemian symposiumissa Helsingissä vuonna
1999. Kysymys oli siitä, että Augsburgin tunnustuksen
(V) mukaan sana ja sakramentit ovat se väline, jonka kautta syntinen, jumalaton
– siis kirjaimellisesti Jumalasta osattomaksi tullut – ihminen omistaa
Kristuksen lahjoittaman vanhurskautuksen. Tämä voi merkitä paljon
maallistuneelle ihmiselle, jonka käsityksen mukaan Jumalaa ei enää ole
mahdollista löytää tästä maailmasta. Hänen on voitava kuulla saarnassa
Kristuksen ääni, eikä vain saarnaajan enemmän tai vähemmän hurskaita
selityksiä Raamatun ajatuksista. Alttarilla hänen on voitava tuntea, että sama
Jumala, joka näyttää olevan niin suunnattoman kaukana, lahjoittaa hänelle
ristillä uhratun ruumiinsa ja meidän edestämme vuodatetun verensä syntien
anteeksiantamiseksi. Usko vanhurskauttamiseen ja reaalipreesenssiin liittyvät toisiinsa. Tämän Luther on
tuonut esiin Vähän katekismuksen viidennessä pääkappaleessa, kun hän painottaa
jokaisessa vastauksessa sanoja ”sinun puolestasi” tai ”teidän puolestanne”.
Ristillä alttiiksi annettu ruumis ja ristillä vuodatettu veri jaetaan
meille alttarin sakramentissa ja siten meille lahjoitetaan yksin armosta syntien
anteeksiantamus, elämä ja autuus.
Jumalanpalveluksen uudistamisessa on oltava kysymys
siitä, että löydetään taas uudestaan kadoksissa oleva tietoisuus Kristuksen
läsnäolosta sanassa ja sakramentissa. Ehtoollisen kohdalla on erityisesti
tuotava esiin reaalipreesenssi. Tätä ei pidä toteuttaa
vain teoreettisen opetuksen avulla, vaan sen voi tuoda esiin monella eri
tavalla:
- liturgisten tekstien ja musiikin
avulla
- jumalanpalvelusta toimittavien pappien hurskaan
esiintymisen ja eleiden avulla
- elevaation, adoraation ja
muiden adiaforien eli ehdonvallan asioiden
avulla.
Jumalanpalvelusuudistuksen periaatteiden on ilman muuta
oltava vanhurskauttamisopin kanssa yhteen sopivia. Bengt Hägglundin tätä kohtaa
koskeva kritiikki on aiheellista, mikäli ehtoollisrukousten sananmuoto on
tässä kohden hämärä ja jos nämä rukoukset ovat – kuten hän kirjoittaa –
”peräisin useista eri roomalais-katolisista ja anglikaanisista lähteistä,
tai myös muotoiltu itsenäisesti oman maan korkeakirkollisissa piireissä.”
Myös ehtoollisrukoukset kuten offertorium, epikleesi ja anamneesi voivat
todistaa reaalipreesenssistä. Tästä syystä professori
Hägglundin kritiikki ei mielestäni ole aiheellista siinä tapauksessa, että
näiden rukousten sanamuoto todistaa Jumalan läsnäolosta sakramentissa täällä
maan päällä, kaikista ihmisteoista riippumatta, pelkästä Jumalan armosta.
Samoin voivat muutkin liturgiset elementit antaa todistuksen tästä
käsittämättömästä Jumalan armotyöstä sekä ”pyhän vetovoimasta”, joka liittyy
reaalipreesenssiuskoon.
Jumalanpalvelusuudistuksessa tulisi juuri luterilaisen vanhurskauttamisopin
taustaa vasten nähdä erityisen tärkeänä se, että liturgian avulla annetaan
tämän päivän ihmiselle todistus ”pyhän vetovoimasta”, joka monesti on
kadoksissa.
Lopuksi haluaisin käsitellä vielä joitakin
johtopäätöksiä, jotka koskevat pyhän ehtoollisen toimittamista ja ovat seurausta
siitä reaalipreesenssiuskosta, joka löytyy
Yksimielisyyden ohjeesta. Erityisesti kyse on siunatun leivän ja viinin
käsittelystä ehtoollisen vieton yhteydessä. Palaan täten alussa esittämiini
kysymyksiin.
1. Aina kun ihminen kohtaa Jumalan, hänen on osoitettava
jumalanpelkoa (esim. 1. Moos. 28:16 ja 2.
Moos. 3:5). Tämä koskee uudessa liitossa
armonvälineitä: saarnaa, rippiä, kastetta, ehtoollista sekä rukousta.
Ensisijaisesti tämä koskee ehtoollista. Se on Kristuksen käskemä ja pyhä
toimitus. Siksi pitäisi olla itsestään selvää, että palvelusta toimittava pappi
ja koko seurakunta osoittavat koko ehtoollisenvieton ajan suurta
kunnioitusta Herralle, joka on sen asettanut.
2. Ehtoollisenvietto elää reaalipreesenssistä, ruumiin ja veren läsnäolosta
siunatussa leivässä ja viinissä. Myös rukoukset ja liturgiset eleet ja
tavat (adiafora) voivat olla omiaan antamaan
todistuksen kunnioituksesta läsnäolevaa Herraa
kohtaan. Myös elevaatio, adoraatio ja ostensio (elevaatio = siunattujen aineiden kohottaminen;
adoraatio = palvonta; ostensio = siunattujen aineiden ojentaminen seurakunnan
nähtäväksi) – niin kauan kun ne tapahtuvat Kristuksen asettaman toimituksen
puitteissa – eivät ole vain sallittuja ja hyviä, vaan niistä voi
tunnustustilanteessa (in statu confessionis) tulla kieltäjien edessä luovuttamattomia
tunnusmerkkejä.
3. Pyhässä ehtoollisessa läsnäolevaa Herraa kohtaan tunnettava kunnioitus tulee
esiin erityisesti siinä tavassa, jolla leipää ja viiniä alttarilla käsitellään.
Kunnioittavaa suhtautumista voidaan odottaa erityisesti luterilaiselta papilta.
Hän tietää, että Kristus on hänet pappisvihkimyksessä kutsunut (rite vocatus CA XIV) ja että
hän toimii Kristuksen sijassa (”... cum
sacramenta porrigunt, Christi vice et loco porrigunt” Apologia VII,
28).
Roomalais-katolinen pappi johtaa virkaan perustuvan
valtuutuksensa hänelle annetusta vihkimyksestä ja sanoo muuttumisen (transsubstantiaatio) aikaansaavat sanat hänelle annetun
valtuutuksen nojalla. Sovinnon kaava (FC SD VII, 74) sanoo sen sijaan, että
”Kristuksen ruumiin ja veren todellista läsnäoloa ehtoollisessa ei saa aikaan
kenenkään ihmisen sana tai teko, ei jumalanpalveluksen toimittajan ansio
eikä puhe ...” Kristus itse on se, joka vaikuttaa omalla, vaikkakin papin
lausumalla, sanallaan, jonka vaikutus perustuu ensimmäisen ehtoollisen
asettamiseen. Sovinnon kaava (FC SD VII, 76) siteeraa sen tähden Khrysostomosta seuraavasti: ”Sanat lausuu papin suu, mutta
esiin pannut ehtoollisaineet siunaa Jumalan voima ja armo, kun hän sanoo: ”Tämä
on minun ruumiini.” Jos se, että minä saan sanoa ehtoollisaineiden ”ylitse”
Kristuksen sanat, joilla hän siunaa leivän ja viinin, on Kristuksen tahto ja
häneltä saatu tehtävä, velvoittaa tämä minut erityisen kunnioittavaan käytökseen
alttarilla ja sakramentin huolelliseen käsittelemiseen. Tämä velvoitus
koskee luterilaista pappia vielä enemmän kuin roomalais-katolista ja todellakin
paljon enemmän kuin niitä, jotka haluavat tietää vain vähän tai eivät yhtään
mitään Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolosta alttarin
sakramentissa.
4. Tämä merkitsee myös velvollisuutta erottaa konsekroidut ehtoollisaineet tarkasti konsekroimattomista. Jotta tämä olisi mahdollista, on
ehtoollisvieraiden määrä jollakin tapaa voitava todeta ennen ehtoollisen
vieton alkamista, sillä on periaatteellisesti luvallista konsekroida vain se määrä leipää ja viiniä, joka tarvitaan
ehtoollisen aikana. Vain siten voidaan varmasti välttää ne ”kiusalliset ja
vaaralliset kysymykset”, joista Luther varoitti.
5. Reformaation aikana oppi määräsi käytännön
toimintaa. (Uhrirukoukset jäivät pois, koska Raamatun oppi vaati sitä.
Maallikoillekin annettiin taas ehtoollisviiniä, koska se oli ainoa Raamatun
mukainen käytäntö jne.) Vastaavasti, kun kyseessä on ehtoollisen toimittaminen,
tulee usus (tai actio) sacramentalista
koskevan opin määrätä käytännön toimintaa. Koska ehtoollisen asettamisen
tarkoituksena oli Kristuksen ruumiin ja veren jakaminen, on tärkeää, että
ehtoollisaineiden määrä mitataan kulloinkin odotettavissa olevan
ehtoollisvieraiden määrän mukaan. Jos ehtoollisvieraiden määrä ei ole ennen
messun alkua edes kuta kuinkin tiedossa, on vaikeaa tai mahdotonta arvioida
konsekroitavien ehtoollisaineiden määrä. Sen
seurauksena on vaarana, että leipää ja viiniä konsekroidaan joko liian vähän tai liian
paljon.
6. Jos ehtoollisaineita jää yli, on ne nautittava ennen
ehtoollisen vieton loppua. Muuten syntyy helposti juuri niitä loukkaavia ja
ratkaisemattomia kysymyksiä, joita ainakin Luther – kuten hän
varoittavasti kirjoitti Wolferinukselle – tiesi
haluavansa välttää.
Myös Lima-asiakirja, joka ei suinkaan ole mikään
luterilaisuuden pohjalta syntynyt dokumentti, sisältää vaatimuksen, että
”ehtoollisaineita kohtaan osoitettava kunnioitus tuodaan julki parhaiten
siten, että ne nautitaan loppuun, kuitenkaan sulkematta pois mahdollisuutta
käyttää niitä sairaille vietävässä ehtoollisessa”. Luterilaisessa kirkossa
tämä itsessään dogmaattisesti hyväksyttävä käytäntö viedä sairaille ehtoollista
jumalanpalveluksesta ei ole käytännöllisistä syistä levinnyt. Niinpä sairaiden
kohdalla jää jäljelle edelleenkin vain se vaihtoehto, että ehtoollista vietetään
erikseen sairasvuoteen äärellä.
7. Jälkikonsekraation välttämättömyys käy ilmi
Yksimielisyyden ohjeen usus- ja
actio- termien määritelmästä. Jos konsekroidut ehtoollisaineet eivät riitä, otetaan
ehtoolliselle lisää leipää tai viiniä siten, että myös niiden ”ylitse” sanotaan
Kristuksen asetussanat.
8. Ehtoollismaljan huolellinen huuhtominen vedellä
ehtoollisen jälkeen (purificatio), on vanha,
myös luterilaiseen käytäntöön sopiva tapa, joka alunperin oli itsestään
selvä.
Päätän Martti Lutherin vuonna 1533 kirjoittamin sanoin:
”Me kuulemme nämä sanat ‘Tämä on minun ruumiini’, ikään kuin niitä ei lausuisi
pappi tai [Herran] palvelija, vaan ikään kuin Kristuksen omasta suusta, [hänen,]
joka on läsnä ja puhuu meille: ‘Ottakaa ja syökää. Tämä on minun ruumiini.’
Muussa tapauksessa me emme kuule emmekä ymmärrä niitä... Niin kuulemme myös
käskyn ja määräyksen, kun hän sanoo: ‘Tehkää se minun muistokseni’, ikään kuin
papin henkilö ei sitä sanoisi, vaan kuulemme Kristuksen itsensä puhuvan
papin suulla meidän kanssamme ja käskevän, että meidän tulee ottaa leipää
ja viiniä hänen sanansa ’Tämä on minun ruumiini jne.’ kanssa, ja siinä
syödä ja juoda hänen ruumiinsa ja verensä hänen käskynsä mukaan. Sillä tämä
meidän on uskottava ja oltava siitä varmoja, ettei kaste ole meidän vaan
Kristuksen, ettei evankeliumi ole meidän vaan Kristuksen, ettei saarnavirka
ole meidän vaan Kristuksen, ettei sakramentti ole meidän vaan Kristuksen, ettei
avaintenvalta eli syntien anteeksiantaminen tai pidättäminen ole meidän vaan
Kristuksen. Lyhyesti: Virka ja sakramentit eivät ole meidän vaan Kristuksen,
sillä hän on sen kaiken säätänyt ja jättänyt kirkon harjoitettavaksi ja
käytettäväksi maailman loppuun asti. Hän ei valehtele eikä meitä petä. Siksi me
emme myöskään voi mennä sitä muuttamaan, vaan meidän on tehtävä hänen käskynsä
mukaan ja pidettävä se. Mutta jos me muutamme tai parannamme sitä, se ei ole
enää mitään, eikä Kristus eikä hänen säätämyksensä ole
siinä.”
Astu arkkiin. Reijo Arkkilan
60-vuotisjuhlakirja. Toim. Sakari Korpinen, Markku Niemelä ja Juhana Pohjola.
Suomen Luther-Säätiö 2002. Käännös Marjo
Ahlqvist. Artikkelin alkuosa
julkaistu edellisessä numerossa.
Huom! Diestelmannilla on netissä
omat sivut: www.luther‑in‑bs.de