YKSITTÄISEN SEURAKUNNAN OIKEUKSISTA JA
RAJOISTA
Hermann Sasse (1895-1976), professori, Australia
Vetoamme lukijaan etukäteen, että hän, mikäli
mahdollista, varoisi sitä virhettä, jonka me kaikki alituisesti teemme –
nimittäin että tuomme Uuteen testamenttiin modernin ajattelumme käsitteet,
teologiset ja sosiologiset luokitukset ja ehkä jopa tutun termistömme. Tämä on
virhe, jonka me kaikki teemme tietämättämme ja väistämättömästi. Otan esimerkin
tarkastelemaltamme alueelta. Olisi hyvä asia, jos lakkaisimme kääntämästä sanan
ekklesia toisinaan ”kirkoksi” (Kirche) ja toisinaan ”seurakunnaksi” (Gemeinde).
Se on modernin teologian tai paremminkin modernin sosiologian paha tapa. Jumalan
sana ei käytä ilman syytä samaa sanaa siitä, mitä me kutsumme ”kirkoksi” ja
siitä, mitä me kutsumme ”seurakunnaksi”. Ja kaikki suuret kirkolliset Raamatun
käännökset seuraavat tietoisesti tätä yleistä kielitieteellistä käytäntöä.
Latinalainen Raamattu ilmaisee kreikan sanan ekklesia johdonmukaisesti
lainasanalla ecclesia. Luther kääntää sen koko ajan sanalla ”Gemeine” ja
englantilainen Raamattu sanalla ”church”. Luther-Raamattu ei käytä sanaa Kirche
(kirkko), englantilainen Raamattu käyttää sanaa congregation (”seurakunta”)
ainoastaan Vanhan testamentin ”kokouksesta” tai ”heimosta”. Miksi me olemme
hylänneet sen, mitä kaikki nämä käännökset ovat säilyttäneet alkutekstistä mitä
hienoimmalla kielellisellä vaistolla? Luther korvasi sanan ”kirkko” sanalla
”Gemeine”. Saattaa hyvinkin olla, että me tänä päivänä syistä, jotka ovat hyvin
samanlaisia kuin ne, jotka saivat hänet näin menettelemään, teemme täsmälleen
päinvastoin: väärinkäsityksen välttämiseksi me puhumme kirkosta emmekä
seurakunnasta. Mutta silloin meidän tulisi tehdä se johdonmukaisesti. Kun me
tänä päivänä, toisin kuin Luther, sallimme Herran Kristuksen Matt. 16:ssa sanoa,
että Hän tahtoo rakentaa ”kirkkonsa”, niin silloin meidän täytyy myös sallia
Paavalin kirjoittaa Jumalan ”kirkolle” Korintossa.[1]
Muutoin menetetään jotain aivan olennaista käsityksessä kirkosta. Tahdomme olla
hyvänä esimerkkinä ja muuttaa tämän esityksen otsikkoa. Puhumme yksittäisen
ekklesian oikeuksista ja rajoista jättääksemme taaksemme modernien kielten
ilmaukset sille, mitä Uusi testamentti tarkoitti.
1.
Uusi testamentti puhuu ekklesiasta ja ekklesioista.
Monikon käyttö osoittaa, että on olemassa sellainen asia kuin yksittäinen
ekklesia. Jokainen ekklesioista on ekklesia sanan täydessä merkityksessä.
Ekklesian ja kunkin monista ekklesioista välillä on olemuksen samuus. Myöhemmän
kristikunnan kielenkäyttö ja teologinen ajattelu ei koskaan unohtanut, ettei ole
olemassa ekklesiaa ilman ekklesioita eikä ekklesioita ilman ekklesiaa. Rooman
paavikin yhä tietää tämän, vaikka hän muutoin näyttääkin paljolti unohtaneen,
mikä kirkko on. ”Minä tunnustan pyhän katolisen ja apostolisen Rooman kirkon,
kaikkien kirkkojen äidin ja hallitsijattaren” (Sanctam catholicam et apostolicam
Romanam ecclesiam omnium ecclesiarum matrem et magistram agnosco). Näin täytyy
jokaisen katolisen viranhaltijan vannoa uudelleen ja uudelleen Trenton
uskontunnustuksessa (Professio fidei Tridentina). Roomallekaan ei siis ole
olemassa vain yhtä ekklesiaa vaan ekklesioita, joiden äiti ja hallitsijatar on
pyhä Rooman kirkko – jossa erehtymättömän opettajattaren tylyys rajoittaa
vaativan äidin rakkautta, joka on niin valmis neuvomaan. Koska Vatikaanin
ensimmäisen kirkolliskokouksen mukaan[2]
paavilla on universaali piispuus, joka tarkoittaa suoraa ja välitöntä
piispallista arvovaltaa kokonaiskirkkoon, ei jää paljoakaan tilaa ekklesioille
ekklesian rinnalla (rakas äiti nieli tyttärensä). Pieni tila aina jää,
esimerkiksi kun kutsu Vatikaanin kirkolliskokoukseen 1869 julkaistiin, ja
epäilemättä seuraavassa kirkolliskokouksessa[3]
kutsut julkaistaan myös ”kaikille itäisen riitin kirkkojen piispoille, jotka
eivät ole yhteydessä apostolisen istuimen kanssa” (ad omnes episcopos
ecclesiarum ritus Orientalis communionem cum Apostolica Sede non habentes). On
hyvä katolinen väittämä, että Rooman kirkko on kaikkien kirkkojen, vieläpä idän
skismaattisten kirkkojen, äiti ja hallitsijatar. Sillä on kylläkin tänä päivänä
toinen merkitys kuin silloin, kun Lateraanin pyhän Johanneksen kirkolla – paavin
katedraalilla yhä tänä päivänä – oli nimitys ”maailman kaikkien kirkkojen pää ja
äiti” (Caput et mater omnium orbis ecclesiarum). Että kirkko ei koostu kirkoista
vaan sen sijaan tavallaan on kirkoissa, on väittämä, jota ei enää voida ymmärtää
sen kirkkokäsityksen kanssa, joka perustuu Vatikaanin kirkolliskokouksen
jälkeisiin moderneihin olettamuksiin. Tämä totuus perustuu viime kädessä Uuteen
testamenttiin eikä katoliseen kanoniseen lakiin tai katoliseen dogmatiikkaan. Se
on syntyisin tiedostamattomasta uskon teologiasta, joka jokaisella kirkolla on
sen virallisesti formuloidun dogmatiikan ohessa. Tässä mielessä Rooman
hiippakunnat, arkkihiippakunnat, maakunnalliset kirkot, kansalliset kirkot ja
patriarkaatit ovat Rooman kielenkäytön mukaan kirkkoja. Huolimatta siitä kuinka
kauas me muutoin saatamme joutua Uudesta testamentista, ainakin tässä
termistössä elää Uuden testamentin näkemys, että kirkko on olemassa
kirkoissa.
Kirkko Jumalan kansana, Kristuksen ruumiina ja Pyhän
Hengen temppelinä on olemassa jokaisessa yksittäisessä ekklesiassa ja kaikissa
niissä yhdessä. Tämä Uuden testamentin näkemys elää kaikkien kirkkojen kielessä.
Tämä myös selittää lausuman, joka aloittaa Augsburgin tunnustuksen ja johon
usein viitataan: ”Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden
vallitessa” (Ecclesiae magno consensu apus nos docent).[4]
Usein on kysytty: mitä nämä opettavat seurakunnat (ecclesiae docentes) lopulta
ovat. Tarkoitetaanko niillä seurakuntia (Kirchengemeinden)? Tarkoitetaanko
niillä allekirjoittajien edustamia alueellisia kirkkoja? Mutta näitä ei vielä
ollut olemassa. Ne olivat enintään muotoutumisvaiheessa (statu nascendi) ja
seurakuntia sanan täsmällisessä merkityksessä ei ylipäänsä ollut olemassa
aikana, jolloin kansalaisyhteisö oli täysin identtinen kirkollisen yhteisön
kanssa. Augsburgin tunnustuksen kanssa evankeliset valtakunnansäädyt esittivät
”omien saarnaajiemme ja oman uskontunnustuksemme, josta ilmenee, millaista oppia
he pyhän Raamatun ja puhtaan Jumalan sanan mukaisesti ovat tähän saakka
julistaneet keskuudessamme”.[5]
On selvä, että tunnustus ei puhu opettavista seurakunnista – puhuaksemme vain
tästä ajasta. Niitä ei koskaan ollut olemassa 1500- ja 1600 -lukujen
luterilaisuudessa. Pitäjän seurakunta (Kirchspiel, Pfarrei) ei ole sen kaltainen
seurakunta, jota Luther kuvailee kirjoituksessaan ”Seurakunnan oikeudesta ja
vallasta arvostella kaikkea oppia sekä kutsua, ottaa ja eroittaa opettajia sekä
saarnavirasta” (WA 11, 408-416). Ei saa koskaan unohtaa, että sellainen ”kokous
tai seurakunta”, jollainen Lutherilla oli tässä mielessään, ei koskaan
toteutunut uskonpuhdistuksessa. Mutta tällä ei tietenkään tarkoiteta sanoa, että
”seurakuntaa” Uuden testamentin syvällisessä merkityksessä, minkä Luther oli
uudelleen löytänyt, ei ollut olemassa. Mutta emme voi puhua myöskään opettavista
alueellisista kirkoista 1500-luvulla. Yksimielisyyden ohjeessa eivät puhu
alueelliset kirkot, vaan ”Augsburgin tunnustuksessa pysyvät vaaliruhtinaat,
ruhtinaat ja säädyt sekä myös kirjan loppuun allekirjoituksensa liittäneet
jumaluusoppineet...”[6]
Yksimielisyyden ohjeen esipuhe puhuu siitä, mitä ”alueillamme, kirkoissamme ja
kouluissamme” (”in ditionibus, ecclesiis et scholis”)[7]
tulee tai ei tule opettaa. Ja jo alituinen kirkkojen ja koulujen (scholae tai
Academiae) yhdistäminen Yksimielisyyden ohjeessa (vrt. myös Yksimielisyyden
ohje, Täydellinen selitys, Opin summa, perusta, sääntö ja ohje, TK 1990, 460ss.)
osoittaa, että ”evankelisia” tai ”uudistettuja” kirkkoja, ts. Augsburgin
tunnustuksen kirkkoja, ei ajateltu alueellisina kirkkoina. Mutta ne eivät ole
myöskään seurakuntia siinä merkityksessä, jonka me tälle sanalle annamme. Se on
tuon ajan tavallinen kielellinen ilmaus, kuten osoittaa muun muassa
Württenbergin kirkon suuren kristologisen tunnustuksen otsikko (Tübinge 1572):
”Württenbergin vaaliruhtinaskunnan kirkkojen ja koulujen muuttumattomasti
toistettu ja perusteellinen julistus opista ja tunnustuksesta, joka koskee
Herramme ja Vapahtajamme Kristuksen persoonaa ja molempia luontoja... esittäneet
Württenbergin teologit.” Se on omistettu ”Saksin kirkkojen ja koulujen”
professoreille, teologeille, superintendenteille, pastoreille ja palvelijoille.
Kirkko Saksissa tai Württenbergissä on olemassa sikäläisissä kirkoissa.
Kielenkäyttö on sama, jonka Rooman kirkkokin on jatkuvasti säilyttänyt, ja sen
juuret ovat Uuden testamentin termistössä. Myös luterilaisen opin mukaan kirkko
on kirkoissa, Augsburgin tunnustuksen kirkko on olemassa Augsburgin tunnustuksen
kirkoissa.
Jos ekklesia on yksittäisissä ekklesioissa, niin mitä
sitten on yksittäinen ekklesia? On selvä, että me voimme oppia tämän vain
sieltä, missä tämä kielenkäyttö syntyi ja missä sillä on perimmäinen teologinen
perustansa, Uudesta testamentista. Tässä tulisi olla etukäteen selvää, että emme
saa lukea Uuteen testamenttiin myöhempiä käsityksiä kirkosta ja seurakunnasta.
Ehkä kaikkein tärkein asia tutkittaessa Uuden testamentin kirkkokäsitettä on se,
että me ensiksi kerta kaikkiaan unohdamme alueellisen kirkon, kansankirkon,
kansallisen kirkon, universaalisen kirkon, pitäjän seurakunnan, paikallisen
seurakunnan ja henkilöjäsenseurakunnan käsitteemme ja mitä ikinä ne saattavat
tarkoittaa. Sillä ymmärtääksemme mikään tästä ei esiinny lainkaan Uudessa
testamentissa. Ja sitten meidän täytyy ponnistella pannaksemme syrjään ne
ennakkokäsitykset, jotka jokainen meistä tuo mukanaan sekulaarista
sosiologiastaan, kun lähestymme Uuden testamentin oppia Kirkosta.
Läntisen ihmisen ajattelua ihmisyhteisöistä luonnehtii
kaksi suurta sosiologista näkemystä. Näiden näkemysten juuret ovat antiikin
maailmassa, ja ne ovat alituisesti poikkiteloin toistensa kanssa. Toinen
ymmärtää yhteisön yksilöstä käsin yksilöiden liittona. Rousseaun[8]
oppi sosiaalisesta sopimuksesta ja kommunistisen manifestin[9]
näkemys yhteisöstä ”yhteenliittyneinä yksilöinä”, ovat tämän teorian täydellinen
ilmaus. Ja huolimatta sen heikkouksista, jotka kaikki ovat tunnustaneet, vieläpä
huolimatta siitä, että se aina uudelleen on johtanut kaiken inhimillisen elämän
hajoamiseen, se on saavuttanut arveluttavan voiman myös uskonnollisiin mieliin.
Se on tuottanut modernin protestantismin kirkkokäsityksen, joka syntyi
uskonpuhdistuksen baptistisissa lahkoissa ja Bucerin kristillisessä yhteisössä
Strassbourgissa. Se kypsyi Englannin kongregationalistien ja baptistien
keskuudessa ja saavutti voiton 1700- ja 1800 -luvun pietistisissä virtauksissa.
Luterilaisuuteen levisi syvälle näkemys, että kirkko on seurakunta, jonka
muodostavat ”uudestisyntyneet yksilöt liittymällä yhteen”, kuten Schleiermacher
sanoo juhlitussa määritelmässään kirkosta. Tässä mielessä pietistis-metodistiset
ekklesiolat (pikkukirkot kirkoissa) ja mitä erilaisimmat ekklesiat koettivat
toteuttaa kirkon siinä syvässä vakaumuksessa, että ne eivät siinä toteuttaneet
muuta kuin Uuden testamentin kirkon. He eivät huomanneet, että he olivat itse
asiassa lukeneet Uuteen testamenttiin sekulaarista sosiologiasta peräisin olevan
kirkkokäsityksensä, sosiaalisen sopimuksen teorian. Uudessa testamentissa meille
ei koskaan sanota, että ihmisten on liityttävä seurakuntaan. Kirkko oli aina jo
olemassa, ja ihmisiä ”liitettiin siihen” (Ap. t. 2:41), ja näin oli asian laita
myös niissä tapauksissa, joissa apostolin saarnaamisen tuloksena jollekin
paikkakunnalle syntyi se, mitä me kutsuisimme yleensä uudeksi seurakunnaksi ja
mitä Uusi testamentti kutsuu ”Jumalan kirkoksi”. Tämän sosiologian hallitsema
kirkko-oppi ei voi koskaan ymmärtää, mitä Uusi testamentti sanoo kirkosta
Kristuksen ruumiina. Se ei koskaan tajua kirkon ykseyttä.
On ymmärrettävää, että tätä näkemystä vastaan on yhä
uudelleen asettunut toinen näkemys. Se ei lähde yksilöstä vaan yhteisöstä, ja se
ei ymmärrä kirkkoa kristittyjen kokonaissummaksi vaan kristityiksi kirkon
jäseninä. Tämän kirkko-opin taakse kätkeytyy toinen suuri sosiaalisen elämän
teoria. Se nousi esi-kristillisestä idästä ja raivasi tiensä stoalaisuuteen ja
siitä eurooppalaisen ihmisen henkiseen elämään. Se on oppi yhteisöstä elävänä
organismina, jossa yksilöt ovat olemassa vain jäseninä. Me löydämme tämän opin
idän ja lännen katolisuudesta. Itse asiassa suuret venäläiset teologit ja
filosofit vakuuttavat meille sopusoinnussa lännen katolisten ajattelijoiden
kanssa, että juuri tämä on katolisuuden ja siten kristinuskon olemus: totuus on
täyteydessä, kokonaisuudessa. 1800-luvun romanttis-konservatiivinen reaktio
valistusta ja sen yhteisön pirstomista vastaan johti ihmiselämän suurten yksilön
yläpuolella olevien yhteisömuotojen, avioliiton, perheen, kansan ja valtion,
uudelleen löytämiseen. Tämä omalla tavallaan suurenmoinen kokonaisuusajattelun
idea ei voinut välttyä joutumasta katoliseen käsitykseen kirkosta. Siinä
uskottiin, että Rousseau ja Marx voitiin kohdata kristillisellä opilla
yhteisöstä. Ja luultiin, että siinä, mitä Uusi testamentti sanoi kirkosta
Kristuksen ruumiina, jonka täyteys täyttää kaiken kaikissa (Ef. 1:23), oli
löydetty arvovaltainen vahvistus koko opille yhteisöstä.
Ei huomattu, että Kristuksen ruumis Uudessa
testamentissa ei ole mikään organismi. Ei pantu merkille sitä, että Uuteen
testamenttiin oli luettu oppi, jota siellä ei ollut. Yksi esimerkki riittää
tekemään tämän selväksi. Kaikkialla missä romanttinen orgaaninen kirkko-oppi
määrää kirkkokäsitteen, tulee näkyviin ajatus, että totuus löydetään kirkon
kokonaisuudessa; että opin yleisyys (katolisuus) olisi sen totuuden tae. Tämä
teoria voi saavuttaa lumoavan voiman sieluihin. Se antaa idän ja lännen
katoliselle kristitylle hänen horjumattoman varmuutensa uskonsa
oikeellisuudesta. Siinä John Henry Newman, Englannin kansan suurin uskonnollinen
lahjakkuus Wesleyn jälkeen, löysi rauhan sielulleen sen jälkeen, kun häntä oli
järkyttänyt huomautus, jota Augustinus kerran käytti. Osoittaakseen Afrikkaan
rajoittuvan donatolaisuuden harhan tämä sanoi: Peloton mies tuomitsee maailman!
(Securus judicat orbis terrarum!). Osa kirkosta voi erehtyä, jokainen osa on
alttiina erheelle, mutta kirkko kokonaisuutena ei erehdy. Tämän ajatuksen
pettävä voima on toisinaan voittanut luterilaisetkin. Se voima, jota se on
harjoittanut mieliin sen jälkeen, kun se raivasi tiensä kirkkoon toisella
vuosisadalla, ei saa johtaa meitä sivuuttamaan sitä, että se on epäkristillinen
ajatus, jota ei löydy Uudesta testamentista. Millä Raamatun kohdalla sitä
tuettaisiin? Islamilla on sama vakuuttuneisuus. ”Minun kansani ei tule koskaan
olemaan yhtä mieltä harhan kanssa.” Tämä Muhammedin sana antaa hurskaalle
muslimille horjumattoman varmuuden kaikkea sitä vastaan, mitä hän pitää harhana.
Lopuksi se ilmaisee pakanallisen ajatuksen ”kansan ääni on Jumalan ääni” (vox
populi vox Dei). Jumalan kirkko voitti tämän harhan, kun uskonpuhdistaja
katsoessaan taaksepäin siihen hetkeen, jolloin hän yksinään tunnusti katolisen
kirkon arvovaltaa vastaan evankeliumin yksinomaisen arvovallan myös yli Kirkon,
uskalsi sanoa: Silloin minä olin kirkko! (Tunc eram ecclesia!) Kukaan
katolilainen ei voi ymmärtää tätä huomautusta. Ja mikään organismiteoria ei voi
koskaan käsittää, mitä yksittäiselle kristitylle, joka on Kristuksen ruumiin
jäsen, merkitsee, että Herra Kristus kuoli hänen, syntisen, puolesta, täysin
henkilökohtaisella tavalla, ja ajatteli häntä huutaessaan: ”Se on täytetty!”
Siten Hän on kuin vertauksen paimen, joka huolehtiessaan yhdestä kadonneesta
lampaasta jättää yhdeksänkymmentä yhdeksän autiomaahan eikä lepää, kunnes hän on
löytänyt sen yhden.
3.
Miksi suurten sosiologisten systeemien täytyy pettää,
kun on ymmärrettävä kirkon olemus yhteisönä. Niiden täytyy, koska tämä yhteisö
on kerta kaikkiaan luonteeltaan yliluonnollinen, ja sitä ei voi ymmärtää
rinnastamalla se luonnollisiin yhteisöihin. Yhteisö, joka on kirkko, on Pyhän
Hengen toiminnan tulos. ”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä
Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää,
koska se on tutkisteltava hengellisesti.” (1. Kor. 2:14) Luonnollinen
ihminen – ja tämä sisältää myös teologin vanhan Aadamin – sekoittaa Pyhän Hengen
uskonnollisen ihmisen hengen kanssa tai uskonnollisen yhteisön yleisen hengen
kanssa. Hän ymmärtää esimerkiksi uskontunnustuksen yksityisten uskonnollisten
vakaumusten ilmauksena tai ihmisyhteisössä hyväksyttyjen uskonnollisten
näkemysten ilmauksena. Hän näkee eron, jännityksen, yksittäisen ihmisen
tunnustuksen ja kaikkien yhteisen tunnustuksen välillä. Hän ei käsitä, että
Jumalan kirkossa tätä vastakohtaa ei ole olemassa. Yksilön credo (minä uskon) ja
kirkon mahtava ”me uskomme, opetamme ja tunnustamme” eivät varmasti voi olla
ristiriidassa keskenään, jos ne kumpikin tunnustavat Pyhän Hengen vaikuttaman
uskon. Sillä ”Pyhä Henki ... on pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa
uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja
Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa
uskossa.” (Vähä katekismus, TK 1990, 306) Luonnollinen ihminen ei ymmärrä tätä
Pyhän Hengen ihmettä, että minun uskoni on koko kirkon usko ja kirkon usko on
minun uskoni. Ja kirkon yhteys on Kristuksen ruumiin yhteys. Mikään
sosiologia ei myöskään ymmärrä tätä, vaikka ne, jotka kannattavat oppia
yhteisöstä elävänä organismina, ovat erikoisella mieltymyksellä tarttuneet
siihen, samalla kun heidän edeltäjänsä antiikin filosofiassa jo rakastivat
vertausta yhteisöstä ruumiina. Mutta muistutamme lukijaa siitä, mitä olemme
aiemmin [HS viittaa toiseen artikkeliin] sanoneet kirkosta Kristuksen ruumiina
Uudessa testamentissa. Ei ainoastaan ekklesiaa sen kokonaisuudessa vaan jokaista
yksittäistä ekklesiaa tarkastellaan Kristuksen ruumiina (1. Kor. 12:27; vrt.
3:16; 6:19; Ef. 5:30). Mistään ”seurakunnasta” ei koskaan sanota, että se on
Kristuksen ruumiin jäsen. Ruumiin jäsenet ovat aina uskovat. Aivan kuten
Lutherin mukaan Kristuksen sakramentaalinen ruumis on todellisesti ja
olemuksellisesti, mutta ei paikallisesti tai kvantitaviisesti (määrällisesti)
läsnä konsekroidussa leivässä, ja jokainen ehtoollisvieras vastaanottaa koko
Ruumiin, niin myös kirkko Kristuksen ruumiina ei ole rajoitettu
maallis-inhimillisten yhteisöjen ominaispiirteisiin. Kirkko on Kristuksen
jakamattomana ruumiina siellä, missä tuhat kertaa tuhat ja kymmenen tuhatta
kertaa kymmenen tuhatta seisoo Karitsan valtaistuimen edessä. Se on läsnä myös
siellä, missä kaksi tai kolme on kokoontunut Hänen nimessään. Kirkko ei ole
kirkkojen kokonaissumma. Yksittäinen kirkko ei ole aritmeettinen osa
kokonaiskirkosta. Kirkko ei koostu kirkoista, se on kirkoissa.
Tästä näkökulmasta me ymmärrämme sen arvon, jonka Uusi
testamentti omistaa yksittäiselle ekklesialle. Yksittäinen ekklesia,
”seurakunta” on kirkko. Sillä on kaikki ne määreet, jotka kuuluvat
kokonaiskirkolle. Sillä on kaikki koko kirkon oikeudet. Siltä ei puutu mitään,
mikä kuuluu kirkolle. Jokainen yksittäinen kirkko on Kristuksen lauma, samalla
tavalla kuin koko kristikunta on Hyvän Paimenen lauma. Kukin niistä on ostettu
Hänen kalliilla verellään. Kukin niistä seisoo kuin kultainen lamppu Hänen
edessään (Ilm. 1:20). Hän näkee jokaisessa niistä kuninkaallisen papiston, pyhän
kansan. Ja aivan kuten Kristus kunnioittaa kutakin näistä ekklesioista – kukin
Vähän Aasian seitsemästä kirkosta saa oman kirjeensä oman piispansa välityksellä
– samoin apostolitkin kunnioittavat niitä. Paavali ei kirjoittanut Galatian
evankeliselle aluekirkolle vaan Galatian kirkoille. Hänen kirjeensä tuli
kullekin niistä, ja kukin niistä luki sen. Ilmestyskirja on osoitettu
kristityille Aasian maakunnassa. Seitsemän seurakuntaa edustavat koko Aasian
kirkkoa. Kirkko on olemassa kirkoissa.
Miten nämä kirkot ilmenivät? Millainen konstituutio
(järjestysmuoto) niillä oli? Mitkä ovat yksittäisen ekklesian oikeudet? Missä
ovat sen oikeuksien rajat? Ensiksi, pyrkiessämme vastaamaan näihin kysymyksiin
me emme ota Jerusalemia ja Palestiinan kirkkoa huomioon, koska siinä vallitsivat
selvästi erityiset olosuhteet. Tällä kirkolla oli myös kirkollinen laki, joka
poikkesi monessa suhteessa siitä, mikä pakanakristityillä oli. Meidän täytyy
varoa, ettemme yritä löytää samoja olosuhteita ja järjestyksiä jokaisessa
kristikunnan seurakunnassa Antiokian ja Rooman välillä. Kuten kaikilla
kirkollisen elämän alueilla, myös tässä moninaisuus oli alkuperäinen,
yhtenäisyys tuli myöhemmin. Mutta voidaan havaita suuria yleisiä linjoja eri
kirkkotyyppien ulkoisessa ilmenemisessä. Ensiksi nimi. Ryhmä ihmisiä kerääntyy
evankeliumin ja Kristuksen sakramenttien kokoamana yhteen ja kutsuu itseään
ekklesiaksi. Tämä ei ole itsestään selvää. He olisivat myös voineet kutsua
itseään ”synagoogaksi”, jolla nimellä oli sama kielitieteellinen alkuperä. He
olisivat myös voineet valita monia muita nimityksiä. Mutta he valitsivat tämän
sanan ja käyttivät sitä ilmaistakseen, mitä he olivat. Sanan synagooga, kokous,
he jättivät juutalaisille, joiden synagoogista he itse olivat lähtöisin. He
kutsuivat itseään ”ekklesiaksi”, ”kokoukseksi”, mitä käytetään kreikankielisessä
Vanhassa testamentissa (Septuaginta) vastineena sanalle gahal, joka tarkoittaa
Israelin juhlallista kokoontumista Jumalan kasvojen eteen. Tähän sanaan sisältyy
siis väite siitä, että ollaan todellinen Jumalan kansa, Israel Hengen mukaan.
Kirkko Efesoksessa on Jumalan kansa Efesoksessa. Ensimmäisessä Kleemensin
kirjeessä Jumalan kansa Roomassa kirjoittaa Jumalan kansalle Korintossa.
Synagoogassa ei ollut tällaista itsetietoisuutta. Tähän kytkeytyy ero
järjestysmuodossa. Nuoret kristityt seurakunnat toivat synagoogasta
hämmästyttävän paljon mukanaan: Raamattunsa, virsikirjansa, huomattavan suuren
osan liturgiastaan, hämmästyttävän monet myös sapatin pyhittämisen sunnuntain,
”Herran päivän”, ohella. Siellä missä me tapaamme vanhimpien instituution, se
osoittautuu perustuvan ”vanhinten neuvostoon” (synagoogan gerusia), vaikkakin
heti otettiin käyttöön uusi nimitys presbyteeri (vanhin). Mutta se, mikä oli
muuttunut, oli käsitys seurakunnasta. Roomassa oli monia synagoogia mutta vain
yksi Kirkko. Jokainen synagoogaseurakunta on itsenäinen yhteisö, jolla on oma
johtajisto. Mutta Kirkko Roomassa pysyy yhtenä kautta vuosisatojen, vaikka se
kokoontuu monissa kotiseurakunnissa ja pian monissa kirkkorakennuksissa
jumalanpalvelukseen. Tämä ikivanha käytäntö, samoin kuin diakonien luvun
rajoittaminen seitsemään, oli ilmiselvästi Jerusalemin Kirkon jäljittelemistä.
Tässä on yksittäisen ekklesian syvimmän olemuksen ymmärtämiseksi ratkaisevaa
huomata, että kirkko on paikallinen kirkko, nimittäin että se on syntynyt
tietylle paikkakunnalle. Sillä on syvällinen merkitys, että kristitty piispa ei
virassaan toimiessaan käyttänyt sukunimeään vaan virkapaikkansa nimeä
ristimänimensä ohella. Yksittäinen ekklesia on Jumalan kansa tietyllä
paikkakunnalla. Kirkko ei leiju pilvissä, vaan se on olemassa täällä maan
päällä. Ja se ei ole määrittelemättömissä paikoissa vaan täällä! Täällä Roomassa
tai Korintossa tai Kenkreassa. Ja uskovat tietävät, missä se on, missä he
kokoontuvat yhteen. ”Sinä Jerusalem, rakennettu kaupungiksi, johon
kokoonnutaan yhteen” (Ps. 122:3). Ekklesian paikka on paikka, jossa Jumalan
kansa kokoontuu yhteen. Se on Kristuksen todellisen läsnäolon paikka tässä
maailmassa. Siellä lauletaan Sanctus (Pyhä-hymni), joka kerran kaikui
Jerusalemin temppelissä ja jota lauletaan taivaassa. Näin yksittäisestä
ekklesiasta, seurakunnasta, tulee jumalallisen läsnäolon paikka maailmassa,
Jumalan temppeli, elävistä kivistä rakennettu (1. Kor. 3:16; Ef. 2:21; 1. Piet.
2:5ss.).
Hermann Sasse, Über Recht und Grentze der Einzelgemeinde
(Briefe an lutherischen Pastoren, Nr 11, Februar 1950). Sisältyy kokoomateokseen
In Statu Confessionis I, ss. 139-146. Lutherisches Verlagshaus Berlin und
Hamburg 1966. Lyhennelmä. Suomennos: Hannu Lehtonen
[1] Luther käytti sanaa Gemeine molemmissa tapauksissa.
[Sassen kritiikki pätee myös KR 92:een, suom. huom.]
[2] Denzinger/A. Schönmetzer, Enchiridion symbolorum
difinionum et declarationum de rebus fidei et morum, Barcelona-Freiburg-Rome,
1979, 3074 & 3064.
[3] Sasse viittaa Vatikaanin toiseen kirkolliskokoukseen,
joka pidettiin 1960-luvulla runsas vuosikymmen tämän kirjoituksen jälkeen, suom.
huom.
[4] BSLK 50,3; TK 1990,52.
[5] Augsburgin tunnustuksen esipuhe 8. BSLK 45,30ss; TK
1990, 49.
[6] BSLK 1,5 et passim.; TK
1990,29.
[7] BSLK 756,13s.; 758,20s.; TK 1990,36.
[8] [Jean Jacque Rousseau (1712-78) kirjoitti Du Contrat
Social.]
[9] [Karl Marx (1818-83) kirjoitti F. Engelsin kanssa
kirjoituksen Communist Manifesto
1847.]