ARMON OMISTUKSESTA JA ARMON
SAAMISESTA
Jotkut keskustelijat ovat nettipalstalla Tunnustustellisten luterilaisten foorumi viitanneet
numerossa 5/05 käytyyn Pekka Nisulan ja minun väliseen keskusteluun. He ovat
innokkaasti selittäneet, että myös kirjoitettu Sana voi antaa uskon lahjan.
Jotenkin tässä ei ole huomattu Nisulan ja minun välistä varsinaista
kiistakysymystä.
Nisulan lähtökohta oli, että vanhurskauttamista ja
armonvälineiden käyttöä ei saa kytkeä toisiinsa, vaan ne täytyy pitää erillään.
Nisulalla oli ylipäätänsä vaikeuksia löytää luontevaa paikkaa kristinuskon
kokonaisuudessa armonvälineille, vaikka hän ei niitten käyttöä sinänsä halua
poistaa, mitä minä puolestani en myöskään väittänyt. Nisulan ongelma oli – mitä
ihmisen vanhurskauttamiseen tulee – hänen konseptionsa (perusajatus). Nisula
haluaa ilmeisesti, että ihminen pitää itsensä vanhurskautettuna suoraan, ilman
välineitä, yleiseen vanhurskauttamiseen viitaten. Silloin armonvälineille jää
toissijainen rooli (vain informaatio ja vahvistus siitä, mitä jo omistetaan).
Jossakin tämän taustalla kaikuu huberilaisia
ajatuskulkuja. Meillä on jo armo omistuksessamme! Tällä linjalla puhumme kohta
käytännössä armon omistamisen tiedosta emmekä ensisijaisesti tehokkaista ja
voimallisista välineistä. Nisula väittää Lutheria Pieperin kautta vähän väännellen ja suomenkielisen edition
ilmaisuja hyväksi käyttäen, että hän evankeliumin Sanasta lukee miten asiat
ovat. Tässä ei ole kyse siitä, onko kirjoitettu Sana Hengen väline pelastukseen
vai ei, vaan siitä että tieto on olemassa ja muuta ei tarvita. Nisula näkee
armon omistuksen varmuuden siinä, että ihminen lukee sen kirjoitetusta Sanasta.
Itse kirjoitettu Sana ei anna lupaa tällaiseen
tavallaan minimaaliseen konseptioon. Herra Jumala on Kristuksen tähden armorikas
ja armahtavainen, ja hän kohtaa meidät vajavaiset monella tavalla.
Keskipisteessä on armon vastaanottaminen armonvälineiden välityksellä, eikä
siinä miten kaikki kaikesta riippumatta jo omistetaan. Seurakunta elää
kirjoitetun Sanan perusteella kasteen, ehtoollisen ja synninpäästön sekä saarnan
varassa. Tätä kokonaisuutta ei saa mitenkään rikkoa tai kuitata sillä, että
omakohtainen lukeminen kirjoitetusta Sanasta riittää vahvistajana.
Kuka kristitty haluaisi vähätellä kirjoitetun
Sanan perustavaa merkitystä? Sana armonvälineenä liittyy kaikkeen mitä Sanaan
kuuluu: kirjoitettu Sana ja saarnattu Sana. Kirjoitettua Sanaa ei saa eristää
armonvälineiden kokonaisuudesta. Saarna, joka herättää uskon, saa voimansa
kirjoitetusta Sanasta (Room. 10:17). Kirjoitettu Sana antaa ymmärryksen, mitkä
armonvälineet ovat oikeita ja päteviä. Ne raamatunkohdat
(Joh. 20:31 ja 2. Tim. 3:15), mihin mainitulla
nettipalstalla erityisesti on viitattu, ovat juuri tietyllä loogisella tavalla
liitoksissa ripin tai saarnan armonvälineisiin (ks. Joh. 20:23 ja 2. Tim 4:2!).
Kiistakysymyksen ydin on tämä: Olemmeko köyhiä
syntisiä, jotka elämme armonvälineiden välityksellä annettavan
lahjavanhurskauden varassa vai onko kaikki ennestään omassa omistuksessamme?
Onko suullinen synninpäästö ripissä vain toteamus ja ”lukemista kirjasta” ilman
varsinaista omaa tehoa sinä hetkenä, kun se lausutaan?
Halvar Sandell, pastori,
Helsinki