KASTEEN
YLISTYS
Nämä kolme asiaa meidän on siis tiedettävä tästä
sakramentista, erityisesti kuitenkin se, että se on Jumalan asetus, jota on
pidettävä suuressa kunniassa. Tämä riittäisi jo sinänsä, vaikka se onkin aivan
yhtä ulkonainen asia kuin esimerkiksi käsky: ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi”.
Käsky koskee tosin pelkästään ruumiillista, lihaa ja verta olevia vanhempia,
mutta se, mihin siinä on kiinnitettävä huomio, ei ole liha eikä veri, vaan
Jumalan käsky. Liha ja veri sisältyvät tähän käskyyn, ja tämän käskyn tähden
näitä ihmisiä kutsutaan isäksi ja äidiksi. Sama pätee tässäkin. Vaikka meillä ei
mitään muuta olisi kuin sanat ”menkää ja kastakaa”, meidän olisi silti
hyväksyttävä se Jumalan asetukseksi ja tehtävä sen mukaisesti. Mutta meillä ei
ole vain Jumalan käskyä ja määräystä, vaan myös hänen lupauksensa. Siksi kaste
on vielä paljon suurenmoisempi asia kuin mikään muu, mitä Jumala on käskenyt ja
asettanut. Sanalla sanoen: se on täynnä lohtua ja armoa, etteivät taivas ja maa
voi sitä käsittää. Tämän uskominen vaatii kuitenkin mestarin taidot, sillä
vaikka aarretta ei puutu, vika on siinä, että ihmiset eivät osaa siihen tarttua
eivätkä pitää siitä kiinni.
Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko
elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti
täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä
ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja
Pyhä Henki lahjoinensa. Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko
luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta.
Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että
hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi
heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti? Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin
paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen.
Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka
nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset. Tällaisessa arvossa meidän
on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon
omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme. Sanomme
silloin näin: ”Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle
on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat
iankaikkisen elämän.” Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis
valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan
sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä
ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää
iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi,
että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin
ruumiille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa
tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja
autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella
elämänvaelluksella eikä millään teoilla.
Luther, Iso katekismus, s. 404-405. SLEY-kirjat. Helsinki 1990.