MUUT LEHDET:
PIISPOJEN
HAUREUS JA JUUDAKSEN EHTOOLLINEN
Lihan haureus
Viime keväänä puhuttiin puolisonsa hylänneestä
piispasta, jonka ilmeisesti vuosikausia jatkunut haureuden harjoittaminen toisen
miehen vaimon kanssa tuli julkisuuteen. Lihallinen haureus ja avionrikkominen – puolison hylkääminen ja toisen naiminen –
ovat kadottavia, taivaaseen pääsemisen estäviä syntejä. ”Ettekö
tiedä, että
vääryydentekijät
eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan
perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat,
eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat
miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä
riistäjät.” (1Kor. 6:9-10)
Samaan hengenvetoon on myös julistettava
parannuksentekijän paikalle tulevalle eli syntinsä tunnustavalle ja Jumalan sekä
seurakunnan edessä syntejään katuvalle täydellinen armahdus ja syntien
anteeksiantamus: ”Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa maahan asti vuotaneessa
uhriveressä saat uskoa syntisi anteeksiannetuksi.
Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.” Mutta entä jos
julkisyntiä harjoittanut ei halua tunnustaa syntejään, ei niitä katua, ei
parannusta tehdä, ei pyytää anteeksi? Tällaisen kohdalla on oikean paimenen
käytettävä avainten valtaan kuuluvaa syntiin sitomista (Matt. 16:19, 18:15-18, Joh. 20:23).
Katumattomalle on tehtävä selväksi, että tunnustamaton
synti erottaa ihmisen Jumalasta, seurakunnan ehtoollisyhteydestä ja
iankaikkisesta elämästä. Palkkapaimen ei välitä sitoa syntejä, vaan antaa
langenneen kulkea rauhassa omaa tietään kohti kadotusta. Itsestään selvää on
myös, että katumaton ei voi toimia seurakunnan paimenena ja kaitsijana (1Tim. 3:2, Tiit.
1:6).
Haureus eli avioliiton ulkopuolinen sukupuolielämä ja
avionrikkominen (puolison hylkääminen muun syyn kuin
haureuden tähden ja toisen naiminen) ovat kauhistuttavan yleisiä (julki)syntejä.
Turhaan ei Jeesus puhu nimenomaan avionrikkojasta ja
syntisestä sukupolvesta (Matt. 12:39, 16:4, Mark.
8:38). Sukupolvesta käytetty kreikankielen sana ”genea” voidaan kääntää myös sukukunnaksi tai jopa
ihmiskunnaksi. Tuo viimeinen tulkintamahdollisuus tuntuu kaikkein
todellisimmalta. Sillä olisivatko Jeesuksen ajan ihmiset voineet harjoittaa
enemmän huoruutta ja haureutta kuin meidän aikamme ihmiset? Meidän Jeesusta
Herrakseen tunnustavien joukossa lienee kuitenkin vielä joitakuita, jotka eivät
ole lihassaan haureutta harjoittaneet tai aviota
rikkoneet. Ovatko he sitten puhtaita ja synnittömiä kuudennen käskyn edessä?
”Jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin
hänen kanssaan.” (Matt. 5:28) Kenelläkään ei siis
ole mahdollista ylpeillä omasta puhtaudestaan jonkun julkisesti saastaisuuteen
langenneen rinnalla. Olemme jokainen samassa armahdusta ja synnin poispanemista
tarvitsevien joukossa. Olemme itsessämme, vähintäänkin ajatuksissamme, joka
ainoa syntisiä ja saastaisia ja siten jokapäiväiseen parannukseen
velvoitettuja.
Hengen
haureus
Piispan lihallinen haureus on erityisen paha ja Jumalan
tahtoa julkeasti rikkova synti (1. Kor. 6:12-20). Mutta vielä monin verroin tuhoisampaa ja
salakavalammin kadottavaa on piispan tai yleisemminkin seurakunnankaitsijan
hengellinen haureus. Hengellistä haureutta voidaan kutsua myös
epäjumalanpalvelukseksi tai harhaoppisuudeksi. Lihallista haureutta harjoittava
tuottaa turmion itselleen sekä kumppanilleen ja samalla aiheuttaa suurta tuskaa
ja ahdistusta monelle petetyksi tulleelle – lasten kärsimyksistä puhumattakaan.
Paimenen lankeaminen madaltaa myös lampaiden kynnystä astua rajan väärälle
puolelle. ”Enkös minäkin voi näin tehdä, jos kerran saarnamieskin.” Mutta hengellinen haureus eli harhaoppisuus
tuottaa turmion kaikille väärän opin uskoneille ja omaksuneille, ei ainoastaan
tiettyihin (teko)synteihin syyllistyneille. Siksi meidän tulee paljon enemmän
kavahtaa harhaoppista kuin lihassaan langennutta piispaa tai
kaitsijaa.
Esimerkkejä kirkkomme johtomiesten hengellisestä
haureudesta eli harhaopeista on ikävä kyllä helppo luetella. Luterilaisen
uskomme luovuttamaton ydin ja keskus on forenssinen
vanhurskauttamisoppi: jumalattoman julistaminen vanhurskaaksi taivaan
tuomioistuimessa yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden.
Jumalalle kelpaamisen perusteeksi ei voi eikä saa tuoda mitään ihmisestä
itsestään lähtevää ja nousevaa. Niin sanottu yhteinen julistus
vanhurskauttamisopista, jolla pyrittiin etsimään yhteyttä Rooman piispan alaisen
kirkon ja luterilaisten nimeä kantavien välille, hämärsi ja osittain jopa turhensi ja suorastaan kumosi ristiriitaisin sanakääntein
tätä oman uskomme ja pelastuksemme kirkkainta aarretta. Tällaisen opin
hyväksyvää ja sitä ajavaa ei voi kutsua muulla nimellä kuin harhaoppinen. Tuo
julistus tarjoaa pelastustieksi jumalattoman vanhurskauttamisen lisäksi myös
uskovan omia hyviä tekoja. Jos joku kristitty ottaa vakavasti tuon julistuksen
sisällön, niin hän joutuu epätoivon rannattoman juoksuhiekan mereen eikä voi
koskaan olla varma pelastumisestaan.
Jo lähes klassiseksi muodostunut piispojen harhaoppi,
ns. naispappeuden hyväksyminen, on viime vuosina saanut yhä räikeämpiä muotoja.
Enää piispoille ei riitä edes se, että he estävät oikein Jumalaa palvelevien
pääsyn saarnavirkoihin. Nyt he haluavat lisäksi erottaa jo viroissa olevat
Jumalaa pelkäävät paimenet. Lisää syvyyttä juuri tämän hengellisen haureuden
muodon tuhoavuuden ymmärtämiseen antaa syntiinlankeemuskertomuksen tutkiminen
saarnaviran näkökulmasta.
Eeva – ensimmäinen naispappi
Aadam oli asetettu paratiisin paimeneksi. Hänen tehtävänään
oli palvella Jumalan sanan saarnalla ja sakramentin hoitamisella seurakuntaansa
eli vaimoaan Eevaa. Ensimmäisen saarnaviranhoitajan saarnan sisältö oli
yksinkertainen: ”Saat
syödä vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta et paratiisin keskellä
olevasta hyvän- ja pahantiedon puusta. Sinä päivänä, jona siitä syöt, olet
totisesti kuoleva.” (1.
Moos. 2:16-17)
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin mukaan Aadam hoiti
sakramenttia siten, että hän jakoi elämän puun hedelmää – samoin kuin mekin
saamme saarnamiehen kädestä ottaa ehtoollispöydässä vastaan todellisen elämän
puun hedelmän, Herran Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren. Kielletyn puun
hedelmä oli myös sakramentti – sitä vain nautittiin sillä tavoin, että sitä
nimenomaan ei syöty! Tämän ainoan Jumalan antaman kiellon kunnioittamisella
ihminen osoitti rakkautensa, ylistyksensä, uskonsa ja kuuliaisuutensa Herraansa
kohtaan. Saatana sai valheillaan nimenomaan paimenviran
ja siihen kiinteästi liittyvän jumalanpalveluksen muutetuksi. Seurakunta toki
kokoontui yhä edelleen jumalanpalvelukseen samaan paikkaan, paratiisin keskellä
olevan puiden juurelle. Yhä edelleen pidettiin saarnaa ja myös sakramenttia
nautittiin. Mutta paimenen sijasta saarnasikin seurakunta, Eeva: ”Ota sinäkin, Aadam tästä toisesta
puusta. Tämän hedelmä on paljon maukkaampaa.” Jumalan sanan sijasta saarnattiin
omia kokemuksia ja tuntemuksia. Ja sakramenttiakaan ei suinkaan hoitanut ja
toimittanut enää Jumalan asettama paimen, vaan saarnaviran omiin käsiinsä
ottanut seurakunta: ”Hän
(Eeva)
otti
sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja
mieskin söi.” (1.
Moos. 3:6) Se, että syötäväksi tarkoitettu sakramentin
puu oli vaihtunut viereiseen, ei näyttänyt kumpaakaan
haittaavan.
Kumman
synti oli tuhoavampi: Eevan vai Aadamin?
Yksiselitteisesti Aadamin. Eevan eli seurakuntalaisen
synti tuotti rangaistuksen vain hänelle itselleen: raskauden vaivat, kivuliaan
synnyttämisen ja halun mieheen, joka on kuitenkin häntä vallitseva. Aadamin, langenneen paimenen, synti tuotti sen sijaan
verrattomasti suuremman rangaistuksen: ”Koska
kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon
maa sinun takiasi kirottu.” (1.
Moos. 3:17) Koko luomakunnan tuska ja sen tuottama
tuho ihmiselle johtuvat siitä, että kaitsija hyväksyi ns. naispappeuden. Piispaa
tai muuta paimenta, joka hyväksyy naispappeuden, on kavahdettava yhtä lailla –
jossain mielessä enemmänkin! – kuin naispuolista seurakuntalaista, joka on
ryhtynyt Herran käskyn (1. Kor. 14:33-38) ja muiden selväsanaisten Pyhien Kirjoitusten
ohjeiden (1. Tim. 2:12, 3:2, Tiit.
1:6) vastaisesti hoitamaan saarnavirkaa.
Juudaksen
ehtoollinen
Viimeisen
puolentoista vuodenaikana on useaan kertaan todettu jotensakin seuraavasti:
’Koska Jeesus jakoi ehtoollisen myös Juudas Iskariotille, niin myös meidän on jaettava ehtoollinen
harhaoppisille piispoille.’ Risto Santalan kirja ’Messiaan
ateria. Ehtoollisen hengellinen sanoma ja historialliset juuret’ (Kuva ja
Sana 1999) antaa tähän kysymykseen kuitenkin meille harvemmin esiin nostetun
näkökulman. Rovasti Risto Santala, eläkkeellä oleva Israelin lähetystyöntekijä
ja Lahden Joutjärven seurakunnan kirkkoherra, on
Jeesuksen ajan juutalaisuuden kansainvälisesti tunnettu tutkija. Hän tuo
kirjassaan esiin mielenkiintoisia ja meille useimmille muuten tuntemattomia
näkökulmia ehtoollisaterian juutalaisiin taustoihin. Santala käy kirjassaan läpi
ehtoollisaterian yhteyden juutalaiseen pääsiäisaterian viettämiseen, ja tulee
siihen lopputulokseen, että Juudas ei ilmeisesti enää ollut läsnä, kun Jeesus jo
vietetyn Vanhan liiton pääsiäisaterian jälkeen (Luuk. 22:20, 1. Kor. 11:25) asetti ja jakoi Uuden
liiton ehtoollisen.
Seuraavassa
lainaus kirjan toisen luvun kohdasta ”Kolmas eli ’siunauksen malja’” (s. 36-37), kursivoinnit ja lihavoinnit teoksen mukaan: ”Egyptin
vitsausten perinteisen kerronnan ja pohdinnan eli ’magiid-osan’ jälkeen Jeesus otti leipäpalasen ja kastoi sen
vadissa olevaan ’haroshet’-kastikkeeseen. Sekä Matteus
että Markus esittävät, että se olisi tapahtunut ennen
ehtoollisen
asettamista. Matteus (26:21, 23) kertoo Jeesuksen sanoneen, että ’yksi teistä
kavaltaa minut ... joka minun kanssani pisti kätensä
vatiin, se kavaltaa minut’. Ja kun kukin vuorostaan penäsi tuntien oman
heikkoutensa, olenko se minä, Jeesus vastasi Juudas Iskariotille: ”Sinäpä sen sanoit!” Markus (14:18, 20)
muistaa Jeesuksen paljastaneen, että ’joka syö minun kanssani’ ja ’joka kastaa
vatiin minun kanssani’, hän se on. Johannes (13:27-30)
kertoo, että Jeesus kastoi vielä itsekin palan ja antoi Juudaalle sanoen: ’Minkä teet, tee se pian.’ Opetuslapset
arvelivat, että Juudas sai rahastonhoitajana tehtävän ’ostaa jotakin’ tai ’antaa
jotakin köyhille’, kuten tapana oli. ’Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta
ulos; ja oli yö.’
Näistä
asioista voi päätellä, että Juudas ei ilmeisesti jäänyt aterian huipentumaan,
’kolmannen
maljan’ siunaamiseen ja
aterian päätösosaan, jolloin pääsiäislammas ja muu ateria syötiin loppuun.
Jälleen
tämäkin Jeesuksen toimittama hienovarainen Juudas Iskariotin syrjäyttäminen ateriayhteydestä katkeroitti yhä
tämän mieltä. Talmudin säännösten mukaan illanisäntä
pesi joka kerta kätensä sen jälkeen, kun hän oli kostuttanut leipäpalan astiaan.
Näin
Jeesuskin on saattanut toimia tässä vaiheessa.
Nyt
oli vuorossa
kolmas maljakerta, jolla
on nimenä ’siunauksen malja’ eli ’koos ha-brachaa’. Apostoli viittaa siihen 1. Kor.10:16 jakeessa, kun hän
kysyy: ’Siunauksen malja, jonka siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen
vereen?’”
Santalan esittämien perusteiden mukaan on täysin
mahdollista, että Juudas Iskariot ei osallistunut
kiirastorstain ilta-aterian loppuvaiheeseen, jossa Jeesus asetti ja jakoi Herran
Pyhän Ehtoollisen. Ne, jotka perustelevat ehtoollisyhteyttä harhaoppisten
piispojen kanssa tällä ns. Juudaksen ehtoollinen -argumentilla, kulkevat tässä
kohtaa heikoilla jäillä.
Juha Muukkonen,
pastori, Tornio
Sisarenpoika 2/2005