VAARALLINEN TIETOINEN
SINISILMÄISYYS
Halvar Sandell, pastori, Helsinki
Länsi-Suomen Herännäislehti 10/2005 tekee ison
jutun siitä, että piispa Erik Vikström maaliskuussa (Kyrkpressen 3.3.2005) oli kritikoinut liberaalia
eksegetiikkaa. Tosiasiassa Vikström ei käyttänyt termiä ”liberaali” tai sanonut
vastustavansa liberaaliteologiaa. Vikström tarttui äärimmäisilmiöön, joka
vaikuttaa voimakkaasti akateemisten raamatuntutkijoiden ja kirkon kouluttajien
keskuudessa. Näissä piireissä Raamattuun suhtaudutaan tuomiten ja torjuen. Tämä
luo todellisuuden, joka on kuollut. Annetaan kiviä leivän sijasta.
Postmodernissa hengessä ihmisestä tehdään kaiken mittapuu. Uusi gnostilaisuus
tulee ja historiallinen kristinusko jää sivuun.
Piispa Vikström on tietysti oikeassa siinä, mitä
hän tässä yhteydessä Kyrkpressenissä on sanonut.
Kuitenkaan ei ole lupa nähdä Vikströmin puheessa jotakin enemmän tai jotakin
muuta, kuin juuri se, mitä hän on sanonut.
Katsomukseksi korotettu metodi, joka on täysin
ateistinen (Jumala tai jokin metafyysinen ei koskaan ole vaikuttanut mihinkään
tapahtumaan ihmisten maailmassa), ei anna sijaa elävälle Jumala-uskolle. Usko
Jumalaan on tästä lähtökohdasta ainoastaan ateoreettinen (ei todellisuuteen pohjautuva) asia tai
jonkunlainen kielipeli, jossa ihminen muodostaa perimmäisistä kysymyksistä
ajatusjärjestelmän. Kun tähän on tultu, ei tarvitse olla oikeaoppinen kristitty
havaitakseen, että käsitys todellisuudesta on supistettu jonkunlaisen agnostisen
tai ateistisen filosofia-paradigman mukaan. Lievempi yleinen liberaaliteologia
(mitä Vikström ei torju) ja myös vieraiden uskontojen ja katsomuksien edustajat
voivat tässä kohdin olla yhtä mieltä kanssamme.
Vikströmin omaa katsomusta ei saa unohtaa. Hän on
puolustanut Kristuksen ruumiillisen ylösnousemisen kieltänyttä teologia
sanomalla, että tämä silti seisoo apostolisella pohjalla. Vikström on sanonut,
että ”ns. oppi neitseestä syntymisestä on myöhempi kerrostuma UT:ssa, eikä se ole samalla tasolla kun oppi
ylösnousemisesta”. Hän on myös sanonut että ”voidaan hyvin prof. Räisäsen kanssa
– ainakin pinnallisesti – sanoa että Jeesus erehtyi” (puhuessaan toisesta
tulemisestaan). Kolminaisuusopissa Vikström on seurannut modernin teologian
triteistisiä (kolmijumalaisuus) tendenssejä vastoin
Jumalan ykseyttä (kirjassaan Ruohonjuurikirkko). Kyrkpressenissä 22.9.Vikström
sanoi, ettei hänen tarvitse syyttää ketään pappia hiippakunnassaan harhaoppien
julkisesta tai salaisesta esittämisestä. Kaikki valveutuneet kristityt Porvoon
hiippakunnassa tietävät, että tämä on valhe.
Kun LSH:n päätoimittaja
TT Timo Laato vielä tässä samassa pääkirjoituksessa
tekee numeron siitä, että piispa Vikström alkuvuodesta 2005 on vihkinyt
perinteisellä virkakannalla olleen teologin papiksi, niin hän todella menee
tietyn rajan yli hyväuskoisuudessaan. Laato antaa
ymmärtää, että muillakin saattaa olla mahdollisuus tämän jälkeen. Kirkko on
syvässä kriisissä, ja vastuullisilla papeilla ei saisi olla aikaa tai tilaa
toiveajattelulle. Ei saa jäädä odottamaan, että sattumien summa olisi
tunnustuksellisille edullinen. Laato ei pohdi sitä,
kuinka monen miehen papiksi tulemisen Vikström on estänyt. Hän ei pohdi sitä,
millä hinnalla ns. vanhauskoiset kandidaatit tulevat papeiksi. Selvä ehto
Porvoossa näyttää olevan, ettei nosta esiin pastoraalisia ja opillisia
kiistakysymyksiä. Jos on vanhalla virkakannalla, niin vihkimyksen saamisen
ehtona on selvästi se, ettei tästä kannastaan saa pitää minkäänlaista suurempaa
ääntä. Kotimaa-lehti haastatteli joulukuussa kahta tällaista kandidaattia.
Toimittajalle he eivät suostuneet kertomaan, toimivatko he yhteistyössä
naispappien kanssa ja jos niin miten.
Laaton kirjoitus voi ensi silmäyksellä näyttää hyvinkin
toiveita herättävältä. Mutta tarkemmin asiaa punnitessa huomaa, että tällä
linjalla joudumme masokistisen kirkkokäsityksen orjiksi, missä vapaa ja raitis
kristillinen elämä tukehtuu. Meidän on silloin pakko pitää jotakin tietyssä
kohdassa hyvää asiaa enempää puntaroimatta täysin hyvänä ja niellä myös kaikki
kohdat, jotka viettelevät kristittyjä. Meidän on silloin pakko pitää hyvänä
sitä, että joku kiltti ja sopeutunut kandidaatti, joka ilmoittaa olevansa
varauksellinen suhteessa naispappeuteen, joskus pääsee vihityksi, vaikka
enemmistö tunnustuksellisista kandidaateista jäisi rannalle. Näin ei elävä
kirkko toimi, ja tällaista ei ole lupa kehua.
Todettakoon lopuksi, että tässä on myös kysymys
jonkunlaisista Janus-kasvoista. Toinen puoli on päin Ruotsia, missä Laato Göteborgin seurakuntatiedekunnan luennoitsijana tukee
Missionsprovinssi-hanketta ja jopa oli mukana nyt
viimeksi 7.1.2006 pappisvihkimyksessä. Toinen puoli on päin Suomea, missä ei saa
olla ristiriidassa kirkkohierarkian kanssa, koska sen tyyppinen kannanotto ei
kuulu pietistiseen kirkkonäkemykseen, jota Suomen herätysliikkeet
ylläpitävät.