USUS JA ACTIO
EHTOOLLISTEOLOGISIA
NÄKÖKOHTIA
YKSIMIELISYYDEN OHJEESSA
Jürgen Diestelmann, pastori, Saksa
A. Kirkkohistoriallista taustaa, FC SD VII,
85-87
Mitkä periaatteet on otettava huomioon messuliturgiaa ja
erityisesti ehtoollisliturgiaa luotaessa? Tämä kysymys tulee vastaan aina
silloin, kun tarkoituksena on muuttaa tai uudistaa liturgisia järjestyksiä.
Siellä missä luterilainen kirkko tietää olevansa sidottu Tunnustuskirjoihin
talletettuun tunnustukseen, se voi vastata kysymykseen vain tästä
tunnustussidonnaisuudesta käsin. Otsikossa mainittu Yksimielisyyden ohjeen
osa on omistettu kysymykselle alttarin sakramentin vietosta. Tällöin on
erityisesti kysymys käsitteistä usus ja actio sekä käsitteestä
“konsekraatio”.
Näiden käsitteiden kohdalla vallitsee tänä päivänä
epäselvyys, joka kylläkin voidaan jäljittää taaksepäin aina uskonpuhdistuksen
vuosisadalle asti, vaikka Yksimielisyyden ohjeen kirjoittajien
tarkoituksena olikin luoda tähän asiaan selvyys. Niitä kirkkohistoriallisia
tapahtumia, jotka saivat Yksimielisyyden ohjeen isät paneutumaan näihin
asioihin, on tutkittu yksityiskohtaisesti vain vähän, vaikka arkistoissa on
saatavilla runsaasti lähdeaineistoa.
Luterilaisen ehtoollisopin kohdalla tutkimuksen huomio
on suuntaantunut kyseisen opin kehitykseen Lutherin elinaikana, usein jopa
vain nuoren Lutherin kehitykseen. Kirkollisesti sitovia eivät ole
kuitenkaan Martti Lutherin henkilökohtaiset kehityslinjat, vaan
Tunnustuskirjojen virallisesti hyväksytyt ratkaisut. Nämä ovat – sikäli
kuin ne koskevat meidän kohtaamme – pitkälti riippuvaisia vuosien 1550 ja 1580
välillä vallinneista vastakkainasetteluista.
Hermann Sasse kirjoitti luterilaisuuden sen aikaisesta
tilanteesta: ”0li tullut välttämättömäksi sisällyttää Tunnustukseen
ehtoollisartikla. Olihan Melanchthonin poikkeaminen Lutherista tämän opin
kohdalla tasoittanut tien Calvinin opin tunkeutumiselle saksalaiseen
luterilaisuuteen. Kokonaisia maita, kuten esimerkiksi Pfalz, oli tullut
kalvinistisiksi. Tämän lisäksi kalvinistinen sakramenttikäsitys oli vähitellen
tunkeutunut sisään luterilaiseen kirkkoon ja luonut sen, mitä kutsutaan
”kryptokalvinilaisuudeksi”. Juuri kalvinistinen sakramentin tulkinta pyrkii
esiintymään aitona Augsburgin tunnustuksen oppina. Tähän se käyttää luterilaista
terminologiaa, niin etteivät maallikot, eivätkä myöskään papit, enää kykene
havaitsemaan eroa.” Luterilaisuus oli näin ollen uhattuna sekä ulkoa että
sisältä käsin.
Ulkoa tuleva uhka: kalvinilaisuus
Schmalkaldenin sodan onneton loppu sekä sen jälkeiset
interim-kauden riitaisuudet olivat heikentäneet luterilaisuutta
tavattomasti. Tämän vuoksi taka-alalle olivat jääneet ne asiat, jotka erottivat
luterilaiset sveitsiläisistä samaan tapaan kuin ennenkin. Calvin ja hänen
kannattajansa tekivät tästä sen johtopäätöksen, että luterilaiset olivat
luopuneet ehtoollisopistaan. He olivat vakuuttuneita siitä, että he olivat
ymmärtäneet Martti Lutheria, joka sillä välin oli kuollut, paljon paremmin kuin
luterilaiset itse. Heidän nähdäkseen luterilaiset, siellä missä he yhä pitivät
kiinni uskosta reaalipreesenssiin, olivat juuttuneet syvälle paavilaisuuteen.
Melanchthonin usein kaikkea muuta kuin yksiselitteinen kanta olikin vahvistanut
tätä vakaumusta. Kalvinilaisilla oli nyt pyrkimyksenä yhdistää koko pohjoinen
Eurooppa heidän opinnäkemyksensä alle. He tunkeutuivat alueille, jotka jo
kauan sitten olivat tunnustusdokumenteissaan ja kirkkojärjestyksissään
sitoutuneet yksiselitteisesti luterilaisen reformaation perintöön. Tästä oli
seurauksena ristiriitoja.
Tälle kirkkohistorialliselle tilanteelle olivat
tyypillisiä tapahtumat, jotka liittyivät kalvinilaisen seurakunnan
karkottamiseen Englannista. Kalvinilaiset olivat aiemmin Edvard VI:n
hallituskaudella saaneet Lontoossa ulkomaalaisseurakuntana etuoikeuksia, jotka
heiltä nyt vietiin kuningatar Marian, nk. Maria Verisen, valtaistuimelle nousun
jälkeen. Useimmat seurakunnan jäsenistä eivät olleet valmiita alistumaan ja
siksi heidän oli lähdettävä Englannista. Kun he saapuivat Kööpenhaminaan,
kuningas Kristian III torjui heidät, koska he julistivat Lutherin
ehtoollisopin vääräksi ja oman kalvinistisen käsityksen ainoaksi oikeaksi.
Kristian III olisi ollut valmis vastaanottamaan heidät, jos he olisivat
Tanskassa tunnustaneet sikäläisen kirkon opin ja järjestyksen oikeaksi. He
kuitenkin hylkäsivät tämän ehdotuksen ja joutuivat näin jättämään myös Tanskan.
Heitä ei missään nimessä karkotettu väkivaltaisesti, vaan kuningas antoi heille
huomattavan raha-avustuksen jatkomatkaa varten. He eivät noudattaneet Kristian
III:n hyvää tarkoittavaa neuvoa etsiä turvapaikka maasta, jossa heidän oma
tunnustuksensa olisi vallalla. He halusivat tietoisesti asettua asumaan
luterilaisille alueille. Näin ollen heidät torjuttiin myös monissa
pohjoissaksalaisissa kaupungeissa, kunnes heidät lopulta otettiin vastaan
kalvinilaisessa Emdenissä. Nämä tapahtumat herättivät yleistä närkästystä:
kalvinilaisten keskuudessa luterilaisten väitetyn kovasydämisyyden takia,
luterilaisella puolella sen itsepäisyyden takia, jolla kalvinilaiset
pyrkivät ajamaan oman näkemyksensä läpi luterilaisilla alueilla. Luterilaisten
keskuudessa nämä tapahtumat saivat aikaan kasvavaa tietoisuutta oman perinnön
säilyttämisen tärkeydestä. Oikeutetusti he moittivat kalvinilaisia siitä,
että nämä ovat hylänneet yleiskristillisen tunnustuksen Kristuksen läsnäolosta
alttarin sakramentissa.
Yksimielisyyden ohjeen ehtoollisartikla on syntynyt
tässä tunnustuskuntien välisessä tunnelmassa ja tätä kirkkohistoriallista
taustaa vasten. Ensimmäisessä osassaan (VII, 2-72) se käsittelee
seikkaperäisesti niiden väitteitä, jotka ovat ”täysin sanoutuneet irti”
Augsburgin tunnustuksesta. Tämä koski erityisesti kalvinilaisia, mutta myös
muita, jotka kielsivät Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren todellisen
läsnäolon siunatussa ehtoollisleivässä ja -viinissä. Heitä kutsuttiin
”sakramenttilaisiksi” (tai: sakramentin halveksijoiksi, sa.
Sakramentierer).
Sisältä tuleva uhka: filippismi
Luterilaisuus ei ollut uhattuna vain ulkoa päin. Tämän
osoittaa Yksimielisyyden ohjeen seitsemännen artiklan jälkimmäisempi osa
(VII,73 -), missä käsitellään niitä, jotka luterilaisuuden sisällä olivat
lähentyneet ”sakramenttilaisia”. Heitä kutsuttiin myös
”kryptokalvinilaisiksi” tai ”uuszwingliläisiksi”. Heistä puhutaan jo
aikaisemmin (FC SD VII, 1) ja sanotaan, että ”valitettavasti kuitenkin muutamat
jumaluusoppineet ja eräät muutkin, jotka kerskuvat Augsburgin
tunnustuksella, ovat ilmaisseet, ei enää ainoastaan salaisesti, vaan
osittain julkisestikin tässä kohdassa kannattavansa sakramenttilaisia ...”
Heidän esiintuomiinsa kysymyksiin vastataan Yksimielisyyden ohjeen
ehtoollisartiklassa pykälästä 73 lähtien. Siellä sanotaan, että ”joidenkin
Augsburgin tunnustusta kannattavien opettajien kesken on esiintynyt
vaarinkäsitystä ja jakautumista...”
Keistä Augsburgin tunnustuksen opettajista tässä on
kysymys? Teologisessa kirjallisuudessa viitataan tässä yhteydessä useimmiten
vain ”saligerilaiseen riitaan”, jonka keskushahmona oli pastori Johannes
Saliger (usein lisänimi: ”Beatus”) ja jonka paikkana vuodesta 1568 oli Lyypekki
ja myöhemmin Rostock. Kirkkohistoriallisissa tutkimuksissa tätä riitaa on
arvioitu hyvin eri tavoin. Tosiasiassa tämänkaltaisia riitatapauksia on ollut
useita. Eihän Yksimielisyyden ohjeessa itsessäänkään puhuta vain yhdestä
vaan muutamista ”jumaluusoppineista”, jotka aiheuttivat
”väärinkäsitystä ja jakautumista”. Siksi ei ole ihmeteltävää, että näitä
kysymyksiä käsitellään Yksimielisyyden ohjeessa hyvin seikkaperäisesti.
Saligerilaisen riidan lisäksi on tuotava esiin ennen kaikkea seuraavat
tapaukset:
1. Hilsdesheimissa erotettiin vuonna 1555
superintendentti Tilemann Crage. Hän oli herättänyt yleistä pahennusta, koska
hän oli ehtoollisen vieton aikana päästänyt ehtoollisleivän putoamaan
maahan eikä ollut nostanut sitä heti kunnioituksella ylös. Hän puolusti
kantaansa julkisesti useissa kirjoissa. Kysymykseen, miksi hän ei ollut
osoittanut asiaankuuluvaa kunnioitusta, hän vastasi ivallisesti: ”... eihän se
ole Herramme Jumala, joka on tipahtanut taivaasta alas... Se on vain elementti,
kunnes se nautitaan.”
2. Danzigissa alkoi vuonna 1561/62
sakramenttiriita siten, että muuan lääkäri – teologisesti valistunut maallikko –
kysyi eräältä pastorilta, oliko tämä sitä mieltä, että vain
”asetussanoilla, joilla pappi siunaa leivän ja viinin sakramentiksi” saataisiin
aikaan se, että kyseessä ”on sakramentti ja Herran Kristuksen todellinen
ruumis”. Pastori, joka oli kalvinilainen, vastasi, että hän ”piti tällaista
taikuutena ja magiana”. Lääkäri vastusti sanoen: ”Ei, tämä ei ole mitään magiaa,
koska se ’tapahtuu Jumalan käskystä ja Hänen sanan kautta’. Siksi se on
tosi, oikea ja voimallinen. Jos sitä pitäisi kutsua magiaksi, niin silloin olisi
kyseessä pyhä, Jumalan käskemä magia. Mitään, mikä tapahtuu ilman Jumalan sanaa
ja käskyä, ei voida verrata tähän.” Tässä keskustelussa oli aluksi kysymys
luterilaisen ja kalvinilaisen ehtoolliskäsityksen vastakohtaisuudesta, mutta
Danzigissa oli kalvinilaisten lisäksi myös filippistejä, jotka aiheuttivat
luterilaisille päänvaivaa. Kyseessä olivat Melanchthonin oppilaat,
jotka monessa suhteessa olivat taipuvaisia kalvinismiin, ilman että he
halusivat tulla samaistetuksi sen kanssa.
Filippisteille oli tunnusomaista se, että he kylläkin
puhuivat Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolosta, mutta eivät liittäneet
reaalipreesenssiä ehtoollisaineisiin vaan ainoastaan tapahtuvaan
toimitukseen. Niinpä luterilaiset havaitsivat seisovansa kalvinilaisten ja
filippistien kaksoisrintaman edessä. Näitä positioita ei useinkaan voinut
erottaa toisistaan tarkasti, vaan ne sekoittuivat
toisiinsa.
3. Lyypekissä puhkesi vuonna 1568
saligerilainen kiista. Tällöin papiston enemmistö koostui juuri
filippisteistä. Astuttuaan Lyypekissä virkaan pastori Johannes Saliger, jonka
mukaan kiista on nimetty, alkoi kritisoida virkaveljiensä sakramenttien hoitoa.
Alkusyynä oli kysymys jälkikonsekraatiosta. Saliger ja eräs vaikutusvaltainen
seurakuntalainen – taaskin eräs lääkäri – kysyivät, oliko pyhän
Raamatun mukaista, että jälkikonsekraation sijaan tyydyttiin sekoittamaan
konsekroimaton viini jo konsekroidun sekaan.
Saliger kannattajineen toi esiin muun muassa seuraavia
vastaväitteitä filippistejä vastaan:
a) Konsekroidut elementit on pidettävä tarkasti erillään
konsekroimattomista.
b) Sanat ”tämä on minun ruumiini” tai ”tämä on minun
vereni” viittaavat pateenilla olevaan leipään ja kalkissa olevaan viiniin,
koska Kristus itse siunasi ne ehtoollisaineet, jotka hän otti
käteensä.
c) Tämän takia papin on otettava konsekroitavat
ehtoollisaineet käteensä. (Tämä vastasi myös Lyypekin alkuperäistä
järjestystä.)
d) Ei ole mitään varmuutta siitä, koskivatko Kristuksen
siunauksen sanat myös oblaattirasiassa ja kannussa olevia elementtejä, jotka
tosin ovat alttarilla, mutta joita ei alkujaan oltu erotettu
konsekroitaviksi.
e) Ei pidä konsekroida suurempaa leipä- ja viinimäärää
kuin ehtoollista varten tarvitaan. Sen tähden kirkon palvelijoiden on
arvioitava tarvittava oblaattien ja viinin määrä sen perusteella, kuinka
monta henkeä oli ilmoittautunut edeltävän ripin
yhteydessä.
f) Todettiin, että myös Luther oli kieltänyt
sekoittamasta konsekroituja elementtejä konsekroimattomiin. Hän ei olisi
hyväksynyt yleistä konsekraatiota, joka koskisi kaikkia alttarilla olevia
ehtoollisaineita.
g) Ehtoollisen vieton päättyessä jäljelle ei saa jäädä
konsekroitua leipää tai viiniä (Reliqua
Sacramenti).
h) ”Kontaktikonsekraatio” eli näkemys, jonka mukaan
jälkikonsekraation sijasta riittäisi konsekroimattoman viinin sekoittaminen
konsekroituun, on hylättävä. Kuten Tom Hardt on todennut, jo Tuomas
Akvinolainen hylkäsi tämän näkemyksen.
4. Kyseinen riita jatkui vuonna 1569 Rostockissa, missä
Johannes Saliger silloin vaikutti. Siellä kiista sai alkunsa siitä, että
Rostockin papit puolustivat Danzigin filippistejä ja väittivät, etteivät
sakramenttia tehneet sakramentiksi papin lausumat Kristuksen sanat, vaan leivän
ja viinin syöminen ja juominen sekä ehtoollisen vastaanottajien
usko.
5. Jo aiemmin, vuonna 1554, oli alkanut Bremenin
ehtoolliskiista kaupungin luterilaisten saarnaajien ja tuomiokirkonsaarnaaja
Albert Rizaeus Hardenbergin välillä. Hardenberg oli filippistisesti
suuntautunut, mutta samalla kalvinilaisen Jojannes á Lascon vaikutuksen
alainen. Kun kävi ilmi, että sekä luterilaiset että filippistit vetosivat
Augsburgin tunnustukseen, Hardenberg viittasi siihen, että oli olemassa
erilaisia Augsburgin tunnustuksen lukutapoja. Yleensä ottaen tuli selväksi, että
muuttamattoman (Invariata) ja muutetun (Variata) välillä on ero.
Vasta Naumburgin Ruhtinastenpäivillä (1561), eli Melanchthonin kuoleman (1560)
jälkeen, vahvistettiin, että sitova on nimenomaan muuttamattoman Augsburgin
tunnustuksen teksti.
Kaikkien näiden kiistojen takaa löytyvät valitukset
tapauksista, joissa ehtoollisen viettoon oli liittynyt epäasianmukaisuutta.
Näitä toi esille erityisesti erfurtilainen pastori Johan Hachenburg. Tämä
muuten vähän tunnettu teologi julkaisi vuosina 1557 ja 1561 kaksi kirjaa,
joissa hän valittaa lisääntyvässä määrin holtitonta ja epäkunnioittavaa
sakramentin käsittelyä. Hänen valituksen aiheitaan joiden kohdalla hän viittaa
suoraan Lutheriin, olivat muun muassa seuraavat:
1. Hän valitti yleisesti kunnioittavan suhtautumisen
puutetta pyhän ehtoollisen jakamisen yhteydessä.
2. Hän valitti erityisesti sitä, ettei Kristuksen
ruumista ja verta monesti erotettu riittävällä huolellisuudella tavallisesta
leivästä ja viinistä.
3. Hän valitti edelleen sitä, että Jeesuksen Kristuksen
ruumiin ja veren palvominen (adoratio) tuomittiin.
4. Hän valitti sitä, että Kristuksen asettamaa
ehtoollisen toimitustapaa (actio sacramentalis) ei
säilytetty.
5. Hän valitti sitä, että käsitys, jonka mukaan
reaalipreesenssi koski vain uskovia, oli leviämässä.
6. Hän valitti sitä, että monin paikoin oltiin sitä
mieltä, ettei ehtoollisella ollut mitään merkitystä niille, jotka eivät
vastaanottaneet sitä.
7. Hän valitti harhaopista, jonka mukaan pyhä
ehtoollinen oli sakramentti ja reaalipreesenssi olemassa vain toimittamisen
aikana.
Näiden vuosikymmenten aikana kasaantui myös
oikeudenkäyntejä sellaisia pappeja vastaan, jotka oli vedettävä tilille
pahennusta herättäneestä käytöksestä ehtoollisen toimittamisen yhteydessä.
Yleensä heidät tuomittiin ankarasti, eli vangittiin, karkotettiin maasta
tai siirrettiin muualle. Nämä oikeudenkäynnit vahvistavat Hachenburgin
valitusten oikeellisuutta.
Jo Luther oli vuonna 1545 kutsunut erästä kappalaista
”Jumalan ja ihmisten halveksijaksi”, koska tämä ei ollut huolellisesti erottanut
konsekroituja ehtoollisleipiä konsekroimattomista. Pappi oli käyttäytynyt
alttarilla epäkunnioittavasti, kun häneltä oli pudonnut siunattu ehtoollisleipä
maahan. Luther halusi varmistua siitä, että kyseinen pappi suljettiin tämän
takia pois wittenbergiläisten kirkkojen yhteydestä. Hänen tuomionsa kuului:
”Menköön hän zwingliläistensä tykö. Ei ole tarpeen, että pidetään vankilassa
meille vieras ihminen, johon ei ole luottamista, silloinkaan kun hän
vannoo.”
Aiemmin, vuonna 1543, Eislebenin Pyhän Andreaksen kirkon
pappi, Simon Wolferinus, oli laatinut teesit, joiden mukaan oli
periaatteessa turhaa huolehtia siitä, ettei konsekroidusta leivästä tai
viinistä jäänyt mitään jäljelle ehtoollisen vieton loputtua. Hän väitti, ettei
se, mitä leivästä ja viinistä jää jäljelle kommuunion jälkeen, ole enää
sakramentti.
Luther vastasi tähän tyrmistyneenä ja antoi kahdessa
Wolferinukselle osoitetussa, hyvin merkityksellisessä kirjeessä tarkkoja ohjeita
oikeasta ehtoollisen toimitustavasta. Hän kirjoitti. ”... pitäkää huoli siitä,
että sen, mikä on jäänyt maljasta yli, juo joko ehtoollisvieraat tai pappi ...
tai joku muu henkilö, joka on jo vastaanottanut Kristuksen ruumiin, niin
ettei teitä pidettäisi ihmisinä, jotka pahaa esimerkkiä seuraten ... eivät
suhtaudu ehtoollistoimitukseen sen arvon mukaisesti.” Luther varoitti
suurella vakavuudella kiusallisista ja vaarallisista kysymyksistä, joita
muunlaisesta käytännöstä seuraisi.
Näissä Wolferinukselle osoitetuissa kirjeissä Luther on
määritellyt tarkasti sen ehtoollisen kulun (actio sacramentalis), jonka
Kristus on asetussanoilla määrännyt: ”Näin me siis tahdomme määritellä
sakramentin ajan tai toimituksen: se alkaa Herran rukouksesta ja jatkuu, kunnes
kaikki ovat nauttineet ehtoollista, tyhjentäneet maljan ja syöneet
[jäljellä olevat leivän] palat, kansa on päästetty menemään ja se on
poistunut alttarilta.”
Eislebeniläisen pastori Wolferinuksen toiminta on
merkityksellistä ennen kaikkea siksi, että hän puolusti teesejään
vetoamalla Melanchthoniin. Filip Melanchthon oli nimittäin muuttanut
alkuperäistä suhtautumistaan. Alunperin hän oli seissyt ehtoolliskiistassa
kokonaan Lutherin rinnalla. Sitten hän oli saanut vaikutteita
Oecolampadiukselta, jonka mukaan osa kirkkoisistä oli kannattanut
asetussanojen ymmärtämistä vertauskuvallisesti. Melanchthoniin olivat
vaikuttaneet myös Butzerin sovitteluyritykset. Erään
uskontokeskustelun yhteydessä Kasselissa vuonna 1534 hän tunsi itsensä
luterilaista positiota puolustaessaan kuin ”vieraan näkemyksen edustajaksi”.
Siitä lähtien hän edusti näkemystä, jonka mukaan Kristuksen ruumis ei ole läsnä
leivässä, vaan leivän kanssa sielun ruokana (”hengellinen
nauttiminen”, sa. ”geistliche Niessung”).
Tästä syystä Melanchthon vuonna 1540 muutti Augsburgin
tunnustuksen alkuperäisen tekstin, jonka hän itse oli kirjoittanut vuonna
1530. Koska Augsburgin tunnustus oli ojennettu keisarille sekä
valtiopäiville ja koska reformaatioon liittyneet alueet olivat sen
virallisesti hyväksyneet, oli siitä kuitenkin tällä vähin ehtinyt tulla
virallinen kirkollinen asiakirja, jolla oli valtakunnanoikeudellista merkitystä
ja jonka sananmuoto oli lyöty lukkoon. Kuitenkin Melanchthon käsitteli sen
tekstiä ikään kuin se olisi ollut yksityinen dokumentti.
Kymmenennen artiklan alkuperäisen sananmuodon ”että
ehtoollisessa Kristuksen todellinen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä
leivän ja viinin muodossa ja jaetaan ehtoollisvieraille” (quod corpus et
sanguis Christi vere adsint et distribuantur vescentibus in coena Domini)
sijaan Melanchthon kirjoitti nyt, että Kristuksen ruumis ja veri jaetaan
ehtoollisen nauttijoille leivän ja viinin kanssa (quod cum pane et vino vere
exhibeantur corpus et sanguis Christi vescentibus).
Näiden sananmuotojen välillä on merkityksellinen ero.
Muuttamaton (alkuperäinen) Augsburgin tunnustuksen muoto, Augustana
invariata, opettaa Lutherin kanssa Kristuksen ruumiin ja veren
sakramentaalista yhdistymistä leivän ja viinin kanssa. Luther saattoi
kirjoittaa: ”Miksei Kristus sisällyttäisi ruumistaan leivän
perusolemukseen (substanssi) siinä kuin sen muotoonkin (aksidenssi)? Tuli
ja rauta, joilla on eri perusolemus, ovat kuumennetussa raudassa niin toisiinsa
liittyneinä, että kumpikin osa on sekä tulta että rautaa. Miksei Kristuksen
kunniakas ruumis saa paljon ennemmin olla leivän substanssin joka osassa?
... Iloitsen suunnattomasti siitä, että tavallisen kansan parissa on säilynyt
yksinkertainen usko tähän sakramenttiin. Ymmärtämättä substansseja ja
aksidensseja, ja niistä kiistelemättä, uskotaan yksinkertaisella uskolla, että
Kristuksen ruumis ja veri ovat siinä todellisesti läsnä, ja jätetään tämän
merkityksestä kiisteleminen niille, joilla on siihen tilaisuus.” Toisin kuin
skolastinen transsubstantiaatio-oppi, joka halusi kuvata sakramentaalisen
läsnäolon ihmettä filosofisin käsittein, Luther kuvasi yksinkertaista
kansanuskoa, joka ei kysele oppineiden käsitteiden perään.
Melanchthon sitä vastoin ei enää vuoden 1540 muutetulla
tekstillään opettanut Kristuksen ruumiin läsnäoloa leivässä, vaan vain
sitä, että Kristus jaetaan ehtoollistoimituksessa. Hän oli täten luopunut
yleiskristillisestä tunnustautumisesta reaalipreesenssiuskoon. Muutetusta
tunnustuksesta hän jätti pois myös lisäyksen: ”Hylätään ne, jotka opettavat
toisin.”
Tästä saivat alkunsa monet myöhemmät
vastakkainasettelut. Melanchthonin tekstimuutos jäi kuitenkin aluksi
vähälle huomiolle. Siinä ei ainakaan havaittu mitään asiallista muutosta.
Voitiinhan nimittäin sielläkin, missä pidettiin kiinni reaalipreesenssistä ja
konsekraatiosta Lutherin tarkoittamassa merkityksessä, sanoa, että
Kristuksen ruumis ja veri jaetaan leivän ja viinin kanssa (cum pane et vino
vere exhibeantur). Kun tämä lause tulkittiin omasta luterilaisesta
lähtökohdasta käsin, ei huomattu, että Melanchthon käytti sitä toisessa
merkityksessä.
Melanchthonin tekemä muutos merkitsi Kristuksen
asettaman ehtoolliskäytännön (actio sacramentalis) toisenlaista
ymmärtämistä. Sillä jättämällä pois sanat ”todellisesti läsnäoleva” (adsint)
ja puhumalla vain Kristuksen ruumiin ja veren ”jakamisesta”
ehtoollisvieraille, hän jätti pois Kristuksen sanojen siunaavan
vaikutuksen. Enää ei puhuta leivän ja viinin konsekroinnista. Lutherille
itselleen – ja kaikille niille, jotka pitivät kiinni Augsburgin tunnustuksen
alkuperäisestä tekstistä – konsekraatio oli kuitenkin hyvin tärkeä. Luther
kutsui tätä ”sakramentin korkeimmaksi ja voimallisimmaksi osaksi” (potissima
et principalis actio in Sacramento). Siunausakti luo näet varmuuden
Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolosta ehtoollisleivässä ja
-viinissä.
Ajan kuluessa tuli yhä selvemmin esiin se, että
Melanchthonin seuraajat rajoittivat pyhän ehtoollisen olemuksen
jakamistapahtumaan (exhibere) ja etteivät he enää myöskään nähneet
Kristuksen ruumiin ja veren läsnäoloa konsekroiduissa ehtoolliselementeissä vaan
ainoastaan ehtoollisen jakamisessa. Sen painottaminen, että Kristuksen
ruumis ja veri ovat läsnä siunatussa leivässä ja viinissä, näytti tästä – niin
kuin myös kalvinistisesta – näkökulmasta skolastisen
transsubstantiaatio-opin jäänteeltä.
Tämän näkemyksensä kanssa Melanchthon päätyi
vastakkaisasetteluun Lutherin kanssa. Siten hän käytti myös ”Nihil habet”
-sääntöä (FC SD VII, 85) toisin kuin Luther. Se kuuluu: ”Mikään ei ole
sakramentti Kristuksen asettaman käytön ulkopuolella.” (Nihil habet
rationem sacramenti extra usum a Christo institutum.) Melanchthon
sovelsi termejä usus ja actio vain itse ehtoollisen jakamiseen. Jo
Luther oli todennut, että kyseinen sääntö oli suunnattu vain sellaisia
käytäntöjä vastaan, joita Kristus ei ollut käskenyt (esim.
sakramenttikulkueet). Luther käsittää sanojen usus ja actio
tarkoittavan koko Kristuksen käskemää toimitusta, joka sulkee sisäänsä
konsekraation sekä ruumiin ja veren todellisen läsnäolon leivässä ja viinissä.
Tämän niin kutsutun ”Nihil habet” -säännön heikkous on siinä, että se on
vain kielteisessä muodossa. Luterilaisuuden lukuisat muut kielteiset
ilmaisut (kuten esimerkiksi Augsburgin tunnustuksen ja Yksimielisyyden ohjeen
”tuomitsemme”- ja ”hylkäämme” -lauseet) kuuluvat aina positiivisten, asian
vahvistavien, ilmaisujen yhteyteen. ”Nihil habet” -sääntö jää sitä
vastoin pelkäksi negatiiviseksi toteamukseksi: ”Mikään ei ole sakramentti
...” ja jättää avoimeksi kysymyksen, miten usus ja actio
ymmärretään oikein.
Tässä on syvällisempi peruste edellä kuvatuille
kiistoille, joihin Yksimiehisyyden ohje (FC DC VII) viittaa maininnalla
”väärinkäsitystä ja jakaantumista joidenkin Augsburgin tunnustusta
kannattavien opettajien kesken”.
Kun saligerilainen kiista leimahti Lyypekissä
uudestaan liekkiin vuonna 1574, Saliger itse ei ollut osallisena. Hänen
kannattajansa ajoivat vastakkainasettelua kuitenkin niin rajusti, että kahden
superintendentin oli ryhdyttävä välittäjiksi. Nämä olivat Martin Chemnitz
Braunschweigista ja Lucas Baumeister Rostockista. Heidän onnistui saada aikaan
sovitteluesitys, joka teki oikeutta Saligerin ja hänen ystäviensä näkemykselle.
Se on identtinen Yksimielisyyden ohjeen erään osion kanssa (FC SD VII, 85-87).
Voidaan varmuudella olettaa, että Martin Chemnitz oli se, joka toi kyseisen
kohdan Yksimielisyyden ohjeeseen.
1. On voitu havaita, että ”Nihil habet” -sääntöä
on opetettava yksiselitteisesti Lutherin ymmärtämässä mielessä. Tällöin
otetaan kantaa filippististä näkemystä vastaan.
2. Tätä alleviivaavat viittaukset Wolferinukselle
osoitettuihin kirjeisiin (Lutherin teosten Jenaer Ausgabe, osa
4).
3. Täysin Lutherin näkemyksen mukaisesti usus-sanaa ei
tule käsittää vain jakamista tarkoittavaksi vaan identtiseksi koko
Kristuksen asettaman ehtoollistoimituksen kanssa (actio sacramentalis
-”koko ulkonainen, näkyvä, Kristuksen käskemä toimitus”). Filippistien
näkemys hylätään sitä vastoin seuraavin sanoin: ”Tässä usus eli actio,
toisin sanoen käyttö ja toiminto, ei ensisijaisesti merkitse uskoa eikä
edes yksistään suulla nauttimista...”
4. Nimenomaan konsekraatio mainitaan sakramentin
toimittamisen oleellisena osana, eikä ainoastaan muodollisena, vaan siunaavana
ja vaikuttavana osana, kuten pykälissä 75 ja 76 Lutheriin ja
Khrysostomokseen viitaten osoitetaan. Sillä siellä selitetään, että
Kristuksen asetussanat ”kestävät, pätevät, vaikuttavat ja pysyvät voimassa, ...
että juuri niiden Kristuksen sanojen voimasta ... Kristuksen ruumis ja veri
jaetaan ja vastaanotetaan todella läsnäolevina. Sillä Kristus itse on yhä väkevä
puhutun sanan kautta, niiden ensimmäisten alkuperäisten asetussanojen
voimasta, jotka hän tahtoo toistettavan...” Siellä sanotaan myös, että ”sanat
lausuu papin suu, mutta esiin pannut ehtoollisaineet siunaa Jumalan voima ja
armo, kun hän sanoo: ’Tämä on minun ruumiini.’”
Kyseinen kohta (FC SD VII, 85-87) vastaa täten myös
kysymykseen reaalipreesenssin kestosta. Luther lähti siitä, että suoritettu
konsekraatio antaa varmuuden reaalipreesenssistä, koska se on Kristus itse,
joka puhuu siunaavat sanat papin suulla. Luther ei hyväksy skolastikkojen
spekulaatioita, jollaisia olivat esimerkiksi kysymys siitä, minkä Kristuksen
lausuman tavun kohdalla reaalipreesenssi astuu voimaan. Luther sanoi: ”Me emme
määrää Jumalalle hetkeä emmekä ajankohtaa, vaan tyydymme uskomaan
yksinkertaisesti sen, että se tapahtuu, mitä Jumala on sanonut.” Luther viittaa
eräisiin raamatunkohtiin: Matt. 8:3 (spitaalisen parantaminen), Joh. 4:50 (pojan
parantaminen Kapernaumissa) sekä Joh. 11:43 (Lasaruksen herättäminen).
Jeesus vaikutti sanallaan ihmeitä, ilman että voitiin määritellä, minkä sanan
tai tavun kohdalla ihme tapahtui. Ei saa olla mitään epäilystä siitä, että sana
vaikuttaa ihmeen, vaikka sitä hetkeä ei voidakaan määritellä, jolloin se sen
vaikuttaa. Khrysostomos-sitaatti (FC SD VII, 76) on otettu mukaan tämän saman
asian valaisemiseksi.
Tällöin on tehtävä ero sakramenttitoimituksen keston ja
reaalipreesenssin keston välillä.
Sakramenttitoimituksen (actio sacramentalis) keston määräävät
asetussanat. Ne tarkoittavat ”koko sitä ulkonaista, näkyvää ehtoollistoimitusta,
jonka Kristus on asettanut. Siihen kuuluvat asetussanat eli konsekraatio
sekä siunatun leivän ja viinin, Kristuksen ruumiin ja veren, jakaminen ja
vastaanottaminen eli suulla tapahtuva nauttiminen.” (FC SD VII,
86)
Reaalipreesenssin kestoa ei voida määritellä yhtä tarkasti. Varmuus siitä,
että leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri, on käsillä viimeistään
silloin, kun Kristuksen sana – ehtoollisen vieton yhteydessä – on sanottu niiden
”ylitse”. Koska kyseessä on Kristuksen luomisvoimainen sana, ei ole
sallittua spekuloida kysymyksellä, milloin reaalipreesenssi
loppuu.
Käsky ”tehkää se minun muistokseni” kertoo, mitä
tarkoitusta varten sakramentti on asetettu. Siksi siunatun leivän ja viinin
käyttötarkoituksena saa ainoastaan olla sen jakaminen Kristuksen nimeen
kokoontuneelle seurakunnalle. Tästä syystä on välttämätöntä, että leipää ja
viiniä konsekroidaan vain sen verran, kuin jaettavaksi tarvitaan ja
pidetään huoli siitä, ettei mitään jää yli. Tästä seuraa myös jälkikonsekraation
välttämättömyys siinä tapauksessa, että konsekroitu leipä ja viini eivät
riitä.
Astu arkkiin. Reijo Arkkilan 60-vuotisjuhlakirja. Toim.
Sakari Korpinen, Markku Niemelä ja Juhana Pohjola. Suomen Luther-Säätiö 2002.
Käännös Marjo Ahlqvist.