VAIMON SIEMEN
”Se on polkeva rikki sinun pääsi,
ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän”
(1. Moos.
3:15)
Onko ketään, joka ei kummastelisi, suorastaan kiroaisi
Saatanan ilkeää juonta, kun hän tämän kohdan, joka on
täynnä lohdutusta Jumalan Pojasta, taitamattomia kääntäjiä käyttäen vääntää
koskevaksi Neitsyt Mariaa? Kaikissa latinalaisissa Raamatuissa esiintyy
nimittäin feminiinimuotoinen pronomini: et ipsa conteret (”ja nainen on murskaava”). Lyra, joka sentään on jossain määrin osannut hepreaa,
tempautuu tämän virheen kuin kuohuvan ja vuolaasti syöksyvän virran vietäväksi
siihen jumalattomaan ajatukseen, että hän vastoin tekstin sanoja katsoo tämän
kohdan puhuvan autuaasta Neitsyestä, jonka ansiosta, Pojan välittäessä, Saatanan valta on murskattu.
Näin on yhtä kaikki päässyt tapahtumaan joko
tietämättömyydestä tai Kirkon johtomiesten laiminlyönnin tähden. Kun nämä eivät
ole asettuneet vastustamaan epäjumalanpalvelusta, terve oppi on vähin erin
tukehtunut. Kun me nyt Jumalan armosta olemme sen pelastaneet, nuo inhottavat
vatsanpalvelijat osoittavat selvästi, etteivät he vähääkään välitä uskon
asioista, vaan ajallisista eduistaan. Mutta ihmiset ovat sokeita eivätkä näe
sitä, että evankeliumi on sellainen oppi, etteivät ne, jotka sen omaksuvat,
menetä mitään muuta kuin syntinsä ja iankaikkisen kuoleman, mutta saavat
vapautuksen kaikesta epäjumalanpalveluksesta ja Saatanan vallasta.
Niinpä siis kiitämme Jumalaa siitä, että tämäkin
raamatunkohta nyt on pelastettuna oikeaan muotoon. Eihän siitä ole kysymys, että
Marialta vähennettäisiin kunnioitusta, jonka hän ansaitsee, vaan että
epäjumalanpalvelukselle ei annettaisi sijaa. Hehän väittävät, että Maria
synnyttämällä Kristuksen on polkenut rikki kaiken Saatanan vallan.
Pyhä Raamattu opettaa kuitenkin meille muuta. Se sanoo:
”Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden ja noussut kuolleista meidän
vanhurskautemme tähden” (Room. 4:25). Samoin: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka pois
ottaa maailman synnit” (Joh. 1:29). Jääköön siis
autuaalle Neitsyelle se paikkansa, jolla Jumala on hänelle erityisaseman suoden
kaunistanut hänet kaikkien maailman naisten joukossa, että Neitsyt synnyttäisi
Jumalan Pojan. Tämähän ei kuitenkaan missään tapauksessa voi merkitä sitä, että
Pojalta riistettäisiin se kunnia, että hän on lunastanut ja vapauttanut
meidät.
Martti Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 1-7,
s. 184-185. Suomen Luther-säätiö. Hämeenlinna
2004.