KESKUSTELUA:
KRISTUS ON ALTTIIKSI ANNETTU MEIDÄN
RIKOSTEMME TÄHDEN JA KUOLLEISTA HERÄTETTY MEIDÄN VANHURSKAUTEMME
TÄHDEN
Vanhurskauttamisesta Raamatussa
Jumala itse on kaiken oikeuden ja vanhurskauden lähde.
Vanhurskaus ja oikeus on Hänen valtaistuimensa perusta.
Hänen laissa ilmenevä tahtonsa on vanhurskauden ohje. Vanhurskaus Raamatussa on
Jumala‑keskeistä. Kaikki oikeus ja vanhurskaus määräytyy Jumala‑suhteesta. Jumalan vanhurskaus on myös
rankaisevaa vanhurskautta (Jes. 5:16). Tuomiokin on
Jumalan (5. Moos 1:17).
Jumala on vanhurskas tuomari (Ps. 7:12, Jer. 12:1). Vanhurskaus ilmaisee Jumalan tuomion
oikeudenmukaisuutta (Apt. 17:31). Herralla on valta
vanhurskauttaa, julistaa syyttömäksi. Suhteessa ihmisiin Jumalan vanhurskaus on
Jumalan laissa ilmoitettua vanhurskautta, joka on ihmisille heidän olemisensa ja
toimintansa ohje ja vaatii ihmisiltä tämän ohjeen mukaisuutta, lain täyttämistä.
Ihmiset ovat vanhurskaita täyttäessään jumalallisen normin, lain (Miika 7:9).
Vain lain noudattajat vanhurskautetaan (Room. 2:13). Synti on Jumalan lain
rikkomista. Alkutilassaan ihminen tunsi Jumalan ja tahtoi vain sitä, mitä Jumala
tahtoi, eli oli täysin synnitön (1. Moos.1:31, 2:16‑17). Ihmisellä oli täydellinen vanhurskaus ja pyhyys
(Ef. 4:24). Syntiin suostumisen jälkeen kaikilta
ihmisiltä puuttuu vanhurskaus Jumalan edessä, ja omia edellytyksiä Jumalan
edessä kelpaavaan vanhurskauden saamiseen ei ollut (Gal. 2:16; Job. 15:14; Job. 25:4; Ps.143:2). Aadamin synnin tähden jokainen meistä oli syyllinen,
perisynnin myrkyttämä jo syntyessään ja on laissa ilmaistun Jumalan
vanhurskauden mukaan kadotustuomion alainen (Ps. 51:7;
Room. 3:12). Lain kautta koko maailma on tehty syylliseksi Jumalan edessä (Room.
3:19). Kol. 2:14 sanookin, että laki on
syytöskirjoitus eli Herralla on oikeudenkäynti uskottoman kansansa kanssa (Hoos. 4:1). Ihmiset eivät lain tietä noudattaen voi saada
Jumalan kadotustuomiota muuttumaan vanhurskauden tuomioksi (Room. 3:20). Jotta
vanhurskauttaminen (syntien anteeksiantamus), voisi tapahtua, tarvitaan
täydellinen lain täyttäminen ja täydellinen sovitus synneistä. Raamatun mukaan
jumalaton ihminen voidaan vanhurskauttaa vain siten, että Jumala antaa meille
tarvitsemamme vanhurskauden lahjaksi (Room. 8:33, Ef.
4:7). Kristus ainoana vanhurskaana välittää kaiken vanhurskauden ihmisille (1. Kor. 1:30). Jumala on asettanut Kristuksen ihmisten
sijasta sekä ihmisille annetun Jumalan lain vaatimusten, että sen rangaistuksen
alaiseksi (Gal. 4:4). Samoin kuin meidän
syyllisyytemme, on myös meidän velvollisuutemme Jumalaa kohtaan luettu
Kristukselle (Gal. 3:13, 4:4‑5). Kristuksen
sijaiskuolemassa on tapahtunut vaihto. Meidän syntimme on siirretty
Kristukselle, Hänet on tehty synniksi meidän edestämme. Kristuksen vanhurskaus
on siirretty meille. Meidän syntimme luettiin Kristukselle
(2. Kor. 5:21) ja Kristuksen vanhurskaus meille.
Kristus on myös kaikkien ihmisten sijasta täyttänyt lain. Hän on täyttänyt sen
ihmisten lunastukseksi. Tämä merkitsee vanhurskauttavan tuomiopäätöksen
antamista, Herran oikeuden edessä syyttömäksi julistamista, vanhurskaaksi
julistamista (Jes. 50:8‑9), kuitenkin toisen henkilön,
nimittäin Kristuksen vanhurskauden tähden (Room. 5:11). Samoin kuin Jumala on
julistanut itsessään vanhurskaan Kristuksen epävanhurskaaksi, samoin Hän myös
julistaa itsessään epävanhurskaan ihmisen Kristuksen tähden vanhurskaaksi (Apt. 13:38, Gal. 3:13). Me olemme
Hänessä tulleet Jumalan vanhurskaiksi. Jumala ei lue syntiselle hänen
rikkomuksiaan, vaan omistaa armosta vanhurskauden hänelle lunastuksen kautta
Kristuksessa Jeesuksessa. Kärsimisellään ja kuolemallaan Hän maksoi
rangaistuksen meidän synneistämme. Tämä maksu on perusta Jumalan
vanhurskauttamis‑ tuomiopäätökselle. Hedberg kirjoitti: ”Me olemme
’vanhurskautettuja Kristuksen veressä’ Milloin? Epäilemättä jo silloin, kun
Hänen verensä meidän puolestamme ristillä vuoti. Kristus on tehty ihmisille
annetun lain alaiseksi, ja Hän on täyttänyt sen ihmisten lunastukseksi” (Christus allena salighetens väg och ordning). Sovituksen
perusteella vanhurskas Jumala voi hylkäämättä rankaisevaa vanhurskauttaan,
kohdistaa vapahtavan ja anteeksiantavan vanhurskautensa syntiseen. Yleinen
vanhurskauttaminen ei ole kytketty armovälineiden käyttöön, niin kuin H. Sandell
väittää Concordia 3/2005. Yleinen vanhurskauttaminen
on Jumalan yksipuolinen teko, eikä millään tavalla riipu ihmisestä.
Vanhurskaaksi julistamisen perusta ei ole syntisen ihmisen vanhurskaus, ei
lupaus elämän parannuksesta, vaan yksin Kristuksen vanhurskaus (Fil. 3.9).
Raamattu vaatii meitä eristämään lain vanhurskautuksesta (Room. 3:21).
Vanhurskaaksi tullaan ilman lakia, tai ei tulla ollenkaan vanhurskaaksi.
Vanhurskautusta ei saa, niin sanoo Luther, tehdä riippuvaksi edes Isä meidän‑ rukouksen lukemisesta uskovalla mielellä, jos
tahdotaan varjella oppi luonteeltaan kristillisenä ja lohdullisena.
Vanhurskauttamisen objektiivisuus ja
yleisyys
Kristuksen suorittama hyvitys on täydellinen, sekä
tehoon nähden (Yksimielisyyden ohje s. 424), että myös määrään nähden, kaikki
ihmiset ovat sovitettuja (2. Kor. 5:18‑21; Kol. 1:20; yleinen
vanhurskautus: Room. 5:18‑19). Jumala on täysin sovitettu, syntien
anteeksiantamus merkitsee koko vanhurskautusta, eikä vain osaa siitä. Se on
objektiivinen siksi, että kyseessä on Jumalan yksipuolinen teko, joka on ennen
ihmisen vastausta siihen, eikä millään lailla riipu ihmisestä, ja että
vanhurskaus on siten toimitettu kaikille ihmisille. Se on yleinen, koska tämä
tuomiopäätös koskee kaikkia ihmisiä. Kristus suoritti täydellisen maksun
jokaisen synneistä koko maailmassa. Sovituksen eli vanhurskauttamisen kohteena
ovat siis kaikki ihmiset eikä vain osa heistä. Tämä jumalallisen
vanhurskautuksen suoritus on tapahtunut Kristuksen kuolleista herättämisen
kautta, joka on koko syntisen maailman tosiasiallinen synninpäästö (1. Joh. 2:2; Room. 4:25),
objektiivinen ja yleinen vanhurskautus (2. Kor. 5:19).
Jumalan viha ja ihmisistä langettama kadotustuomio ovat täysin kumotut sen
ansiosta mitä Kristus on sijaisena tehnyt ja kärsinyt (Room.
5:10,18; 1. Tess.1:10). Eli päinvastoin sitä, mitä H. Sandell opettaa
Jumalan vihasta Concordia 3/2005. Franz Pieper sanoo kristillisessä dogmatiikassaan s. 321:
”Raamattu ilmaisee selvästi, että Jumalan viha ihmistä kohtaan ja Jumalan
ihmisistä langettama kadotustuomio ovat täysin kumotut sen ansiosta, mitä
Kristus on sijaisena tehnyt ja kärsinyt” (Room. 5:9‑10). Ja edelleen sivulla 322: ”Ihmiset olivat sen tähden,
ettei heidän syntiänsä ollut poistettu, Jumalan pyhän vihan alaiset (Room.
5:10), mutta sen kautta, että Jumala antoi Kristuksen kuolla, Hän sai aikaan
syntien poistamisen, jonka johdosta siis Jumalan viha lakkasi.” Luther Kirkkopostillassa 3, s. 554: ”Täytyi toisen miehen,
Jeesuksen Kristuksen, Jumalan ja ihmisen, astua meidän sijaamme ja
kärsimyksellään ja kuolemallaan suorittaa hyvitys ja maksu synneistä. Tämä on se
uhrattu ja meitä varten käytetty hinta, jolla synti ja Jumalan viha on
sammutettu ja pois otettu. Isä on sovitettu ja ystäväksemme tehty.” Kristus on
kuollut meidän syntiemme edestä, koko maailman syntien edestä, näin Raamattu
meille julistaa, ja jälleen ylösnoussut kolmantena päivänä, siten hankkiakseen
meille vanhurskauden, elämän ja autuuden. Jumala sovitti, se on, teki rauhan
koko maailman kanssa, sen kautta mitä Kristus teki. Kaikkien ihmisten synnit
ovat Kristuksen kuolemalla täydellisesti sovitetut ja kaikki ihmiset ovat nyt
jumalallisella forumilla luetut vanhurskaiksi (Room. 4:25). Luther Hengellinen
virvoittaja kirjassa s. 301: ”Koska he kaikki jo ovat ennalta synnin alaisia
vikapäitä kadotustuomioon, Jumala ei ketään suostu vapauttamaan eikä
vastaanottamaan muulla tavalla kuin Pojan tähden, jonka Hän on alttiiksi antanut
ja asettanut sovitukseksi.‑‑‑
Siihen Jumala tahtoo meidät kiinnittää ja sitoa, että me, sen uskoen, pääsisimme
tuomiota pakoon ja tulisimme autuaiksi. Nuo toiset sen sijaan
tuomitaan kadotukseen täydellä syyllä, eivät sen tähden, että heillä oli syntiä,
vaan sen tähden, että he halveksivat Poikaa, tahtomatta uskoa siihen nimeen,
jossa heille pelastus ja autuus oli ilmoitettu.” Ja vielä Luther: ”Ja
joka julistaa koko maailmalle, että koko maailman synti on Kristuksessa
nielty” (St. L. XI, 693; W. A. 12, 515). Tämän opin
raamatullisena perustana ovat Jes. 53:10‑11; Joh. 1:29; Room. 3:23‑24
(joka on tämän opin pääkohta); Hebr. 1:3, 10:10; 2.
Kor. 5:19; Room. 5:12,18; 1. Tim. 1:15, 3:16; Kol.
2:13‑14; Apt.10:15; Ef. 2:5.
Oppi yleisestä vanhurskauttamisesta varjelee Kristuksen työn säilymisen
puhtaana. Todella sellaisena, jossa ”se on täytetty ja kaikki on valmiina”.
Kristus ei olisi Paavalin mainitsema toinen Aadam,
ellei Hänen työnsä olisi saattanut maailmaa samaan tilaan, missä se oli ennen
ensimmäisen Aadamin lankeemusta eli vanhurskaaksi.
Vanhan testamentinkin pyhät ovat rukoilleet luottaen Jumalan armoon ja
vanhurskauteen Kristuksessa, vähääkään omaan vanhurskauteen luottamatta (Dan.
9:18). Ellei vanhurskauttaminen ole jo yleisessä merkityksessä tapahtunut, niin
milloin se sitten tapahtuu, ja milloin toteutuvat Sak.
3:9, Joh. 1:29 ym. ennustukset maailman syntien pois
ottamisesta. Mutta Raamatun oppi on, että synti on jo otettu pois (1. Kor.15:17; Room. 5:10; Tiit.
3:7).
Vanhurskauttaminen uskon kautta
Sanaa vanhurskauttaminen Uudessa testamentissa käytetään
ensiksi ilmaisemaan sitä mitä Kristuksessa on jo tapahtunut (Room. 4:25), ja
vasta toiseksi, edelliseen perustuvana, mitä uskossa tapahtuu. Ps.14:2‑3; Room.
3:23‑24: ”Vanhurskautuksesta uskon kautta ilman lain
tekoja ei voisi olla mitään puhetta, jollei koko ihmissuvun vanhurskautus
Kristuksen sijaishyvityksen tähden Jumalan sydämessä olisi tapahtunut tosiasia
ja evankeliumi sitä julistaisi” (F. Pieper).
Kristuksen kuuliaisuus, vanhurskauden lahja on jo siis olemassa valmiina ennen
meidän uskoamme. Sitten vasta voi tulla kysymykseen omakohtainen uskon kautta
vanhurskauttaminen. Usko ei ole vanhurskauttamisemme syy. Ei meidän uskomme ole
se mikä ratkaisee Jumalan tuomion meistä, kääntää Hänen julistamansa
kadotustuomion vastakohdakseen, mikä vasta loisi tämän suhteen, jossa Jumala nyt
on syntisiä kohtaan. Joka uskoo, ei tee vasta todellisuudeksi jotakin, minkä
Jumala olisi tehnyt hänelle vain mahdolliseksi, vaan tunnustaa ja vahvistaa mikä
Jumalan tähden jo kauan sitten oli totta ja todellisuutta. Usko ei vanhurskauta
sen tähden, että se ottaa vastaan, vaan sen tähden mitä se ottaa vastaan,
kohteensa tähden. Parannus ja uskokaan, jotka vastaanottavat Jumalan armon,
eivät siis ansaitse vanhurskautta tai Jumalan armoa, vaan ne ovat Hänen armonsa
tulosta. Usko ei tule kysymykseen miltään osalta ihmisen työnä, jonka kautta
saataisiin aikaan jotain sellaista mitä ei ennen ollut olemassa. Uskon kautta
vanhurskaaksi tuleminen on Hengen työtä yksityisen ihmisen sydämessä, eikä se
kuulu Kristuksen kaikkien puolesta toimittamaan lunastustekoon. Jos tämä
Kristuksen kaikille ihmisille hankittu syntien anteeksiantamus, yleinen
vanhurskauttaminen kielletään, tulee uskosta teko, ja alamme opettaa pelastusta
uskon tähden. Jollei Kristuksen sijaishyvityksen ansiosta ole objektiivisesti
olemassa syntien anteeksiantamusta, silloin on pakko käsittää usko ihmisen
suoritukseksi. Oppi koko maailman vanhurskauttamisesta ajaa ihmisen uskoaankin
ajatellen pois omasta itsestään, ja omista mahdollisuuksistaan, omistamaan
Kristuksen ja sen mitä Hän on jo tehnyt kaikkien edestä. Mistä ihminen voi
löytää vanhurskautuksensa? ‑‑‑ Lukemalla se
evankeliumin sanasta (F. Pieper Kristillinen
Dogmatiikka s. 387). Yleisen vanhurskauttamisen julistusta seuraa sitten usko
(Room. 10:17). Usko syntyy vain yhdellä tavalla, kirkastamalla yleistä
vanhurskautusta, eli julistamalla evankeliumia. Aina kun sana tapahtuneesta
sovituksesta kohtaakin ihmiset, lausuttuna, luettuna, sydämessä liikkuvana ja
armovälineissä, silloin kohtaa heidät syntien anteeksiantamus (Room. 10:14;
Joh. 5:39; 17:20). Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset
uskoisivat heille tarjottuun syntien anteeksiantamukseen, ja näin omistaisivat
sen uskon kautta (1. Tim. 2:3‑4; 1. Joh. 3:23; Hes. 18:23). Ne, jotka
eivät uskalla omistaa Jumalan armoa uskossa, tekevät Jumalan valehtelijaksi
(Ef. 1:13; Hebr. 11:4, 39;
Gal. 3:14). Joilla on laki sydämessään opettavat, että
ihmisellä ensin täytyy olla usko ja hänen ensin täytyy vakuuttua uskostaan ennen
kuin hän saa ja uskaltaa soveltaa itseensä Kristuksen ansaitseman syntien
anteeksiantamuksen. He perustavat uskon uskolle sen sijaan, että perustaisivat
sen yleiseen vanhurskauteen. Näin he tekevät uskosta vanhurskautuksessa oman
kohteensa. ”Eikä Johannes myös sano, että Jumala on lähettänyt Kristuksen
uhriksi sen taikka tämän ihmisen edestä, vaan koko maailman syntien tähden.
Koska siis sinäkin olet syntinen ja kuulut maailmaan, niin omista tämä sana
itsellesi, äläkä epäile, ettei se sinulle muka kuulukaan eikä ole sinun tähtesi
tapahtunut. Se on perustus, johon meidän uskomme syntien anteeksiantamuksesta ja
iankaikkisesta elämästä perustuu” (Martti Luther: Huonepostilla s. 683).
Yleinen vanhurskauttaminen kirkko, armovälineet ja
Raamatun tulkinta
Minkäänlaista Raamatun mukaista kirkollista toimintaa ei
ole mahdollista aloittaa ja ylläpitää, ellei oppi vanhurskautuksesta (yleisestä
ja objektiivisesta) ole pääkohta ja kulmakivi, koska usko syntyy vain yhdellä
tavalla, kirkastamalla yleistä vanhurskautusta, eli julistamalla evankeliumia.
Evankeliumissa ilmoitettu Jumalan ansaitsematon suosio on se järkähtämätön
armotaivas, joka kaareutuu kristillisen kirkon ylle ja jonka katsomisesta usko
syntyy ja pysyy voimassa. Kirkon pyhyytenä ei ole sen jäsenten epätäydellinen
pyhyys, pyhitys, vaan ennen kaikkea Kristuksen täydellinen, hyväksiluettu pyhyys, vanhurskauttaminen. Suun tunnustus on
aina yleisen vanhurskauttamisen julistuksen, evankeliumin, synnyttämän uskon
seuraus ja kuuluu pyhityksen opinkohtaan. Armovälineitäkin koskevan opin
lähtökohta on koko syntisen maailman objektiivinen, yleinen vanhurskautus.
Jolleivät kaikki ihmiset erotuksetta ole Kristuksen kautta sovitetut Jumalan
kanssa, eivät myöskään armovälineet ole niille, jotka niitä käyttävät.
Armovälineille on ominaista se, että ne hyödyttävät kadotuksen alaisuutensa
tuntevaa ihmistä vain silloin, kun syntien anteeksiantamisen tarjoaminen ei ole
riippuvainen ihmisen suorituksesta tai kelvollisuudesta (F. Pieper). Armovälineiden teho perustuu kokonaan niihin
itseensä. Luther sanoo: ”Evankeliumi on itsessään yleinen synninpäästö” (St. L. XX1 b.1849; W. A. B 6, 529). Evankeliumihan on aina
ja kaikkialla vaikuttava. Tällainen armoväline evankeliumi on kaikissa
muodoissaan, saarnattuna, kirjoitettuna ja luettuna (Mark. 16:15; Joh. 20:31; Room. 10:8). Neuvoohan Kristus itsekin tutkimaan
kirjoitettua lakia ja evankeliumia. Kaste tapahtuu syntien anteeksiantamiseksi
eli syntien pois pesemiseksi. Kasteessa sovelletaan yksilöön syntien
anteeksiantamus, jonka Jumala puolestaan on Kristuksen ylösnousemuksen kautta
julistanut kaikkia ihmisiä koskevaksi. Samoin Kristus antaa ehtoollisessa
ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamukseksi annettuna ja vuodatettuna.
Ehtoollisen ensimmäinen ja tärkein tarkoitusperä on syntien anteeksiantamus,
kaikki ehtoollisen muut vaikutukset kuten esimerkiksi yhteys Kristukseen ovat
alistettuja syntien anteeksiantamuksen tarjoamiselle, eivät siihen
rinnastettuja, välineinä, joiden kautta Kristuksen sovitustyön ansiosta olemassa
oleva syntien anteeksiantamus eli vanhurskautus tarjotaan ja annetaan. Virasta
Luther muistuttaa, että meidän virkamme tarkoittaa ja sen tulee olla, ettei
tehdä eikä muuteta, eli ainoastaan ojennetaan ja annetaan. Seurakunnan paimen
tai saarnaaja ei tee evankeliumia eikä hänen saarnansa tai virkansa kautta hänen
sanansa tule evankeliumiksi ‑‑‑ vaan hän ainoastaan
ojentaa ja saarnansa kautta antaa evankeliumin, sillä evankeliumi on ensin
käsillä ja sen täytyy olla ensin. Sen on meidän Herramme Kristus tehnyt, tuonut
tänne ja jättänyt jälkeensä, näin Luther. Se seikka, että tästä virasta on
olemassa Jumalan käsky, ei tee sen julkisista palvelijoista ollenkaan
armovälineitä (F. Pieper). Virka ei synnytä eikä
varjele kirkkoa, vaan sen tekee evankeliumi, yleinen vanhurskauttaminen, joka
yksin synnyttää uskon ja varjelee siinä ja jonka seuraus virka on. Raamattu
tulkitsee itse itseään, tämä liittyy siihen, että se todistaa Kristuksesta ja
Hänen työstään kaikissa kohdissaan. Siksi Raamattua on aina tulkittava siten,
että se on sopusoinnussa tämän oman todistuksensa kanssa, eli Raamattua on
tulkittava niin, että kaikki saa merkityksensä Kristuksesta ja Hänen meille
hankkimasta vanhurskaudesta. Lutherin sana on, että Raamattua ei ole
ymmärrettävä Kristusta vastaan, vaan Hänen puolestaan. Kaikille yleisen
vanhurskauttamisen kieltäjille Raamattu on suljettu kirja, koska he hylkäävät
Raamatun perustuksen, eli sen pääkohdan (Ap. t. 4:12;
1. Kor. 3:11; 1. Kor.2:1‑2; 1. Kor.15:3‑4; Joh.
20:31), lähtökohdan, jonka mukana kaikki muu seuraa ja jota ilman uskomme
”kouraisee” tyhjään.
Olkoonkin ihminen millainen hyvänsä, olkoon hän tehnyt
syntiä kuinka törkeästi tahansa, mikään siitä ei häntä tuomitse kadotukseen.
Mutta se kyllä, joka ei usko evankeliumia, joutuu helvettiin. Kristus tahtoo
sanoa: sinun kadotuksesi on jo sinulta poistettu, Minä olen tehnyt kaiken sinun
puolestasi. Tästä vain on nyt kysymys: usko se, niin olet autettu
iankaikkisesti.
Pekka Nisula
Teuva
VASTINE NISULALLE
Nisulan kirjoitus on täynnä energiaa. Hyvin monet hänen
lauseistaan ovat täysin oikeita, ja luterilaiseen tunnustukseen pitäytyvät
ihmiset ovat niistä yhtä mieltä. Toisaalta ihmetyttää, että hän haluaa
polemisoida näin voimakkaasti myös asioita, joista vallitsee yksimielisyys.
Tutkikaamme nyt, onko esitetty ajatusrakennelma kestävä. Toivon, että Nisulakin
voi omasta puolestaan yhtyä siihen, mitä haluan tässä tuoda
esiin.
Uskon herääminen on aina Jumalan
teko
Nisulan puhuessa uskon heräämisestä ja pelastuksen
lahjan vastaanottamisesta olisi hyvä, jos hän olisi täsmällisempi ja näkisi
enemmän vaivaa tämän asian selvittämiseen. Nimittäin helposti sekoitetaan
Jumalan tahto pelastaa kaikki ihmiset ja uskon herääminen yksilön kohdalla yksin
Jumalan tahdosta (monergismi). Onhan niin, että vaikka
evankeliumi saarnataankin puhtaasti ja oppi vanhurskauttamisesta selitetäänkin oikein, kuulijoissa ei aina synny uskoa. Tämä
Augsburgin tunnustus (artikla V) on ilmaissut
sanoilla: ”niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon, missä ja
milloin Jumala hyväksi näkee”. Tämä oppi perustuu moneen Raamatun kohtaan,
joihin Luther on viitannut kirjassaan Sidottu Ratkaisuvalta, mm. Sananl. 16:4, Joh. 3:27, 6:44,
15:5 (näiden lisäksi voi miettiä myös kohtia Joh.
6:39,65, 10:28-29, 17:2,6-7,12, 18:9) ja Room. 9:16,18.
Jos tämä puoli opista ei ole selvä tai jätetään aina esittämättä, ajaudutaan
pelagiolaisuuteen (Augustinuksen vastustama
harhaoppi). Pelagiolaiset opettivat, että armo olisi siinä mielessä vapaa, että
se olisi ihmisen otettavissa, milloin vain ihminen itse päättää uskoa. (Semipelagiolaiset eli puolipelagiolaiset opettivat
varsinaisia pelagiolaisia lievemmin vapaata tahtoa suhteessa armoon.) Nykyään
tätä harhaa vastaa maassamme erityisesti vapaiden suuntien opettama
ratkaisuoppi. Vielä karkeampi esimerkki on kansankirkollinen harha, joka lupaa
yleisesti Kristuksen tähden armoa ja rauhaa kaikille mistään riippumatta.
Silloinhan kysymys, saako vapaa tahto uskon aikaan, on kokonaan
tarpeeton.
Nisula puhuu objektiivisesta vanhurskautuksesta,
mikä onkin kaiken lähtökohta. On syytä kuitenkin muistaa, että vanhemmassa
teologiassa subjektiivisella vanhurskautuksella ei tarkoitettu, että
ihminen olisi subjekti, joka ottaisi jotain Jumalan armotarjottimelta, vaan
Jumalan tekoa tietyn ihmisen kohdalla. Kun Nisulan oppirakenne ei
ole tässä kohdin selkeä, hän joutuu vaikeuksiin yrittäessään selittää, miksi
usko ei ole ihmisen suoritusta.
Armonvälineiden
välttämättömyys
Kun Nisula kieltää vanhurskauttamisen olevan kytköksissä
armovälineiden käyttöön, hän lähtee hyvin vaaralliselle tielle. Yleinen
pelastava armo on olemassa ilman ihmisten tekoja vain jumalihmisen Jeesuksen
Kristuksen suuren sovitusteon ja ylösnousemisen johdosta. Toisaalta ja yhtä
varmasti tämä armo jaetaan Jumalan asettamien armonvälineiden kautta ja
vastaanotetaan uskolla siinä, missä ja milloin Jumala suo. Tällä tavalla ihminen
tulee osalliseksi lahjavanhurskaudesta. Jumala on teoissaan suurempi kuin, mitä
hän sanassaan on meille ilmoittanut, mutta meidät hän on sitonut juuri
asetuksiinsa ja lupauksiinsa. Sen vuoksi sakramenttien ja armonvälineiden
aliarvioiminen, esim. kun niitä pidetään toisarvoisina verrattuna johonkin
toiseen opinkappaleeseen, on aina hyvin vaarallista. Ei pidä Nisula tavoin
kehitellä oppia ja teoriaa evankeliumin vaikutuksesta armonvälineistä irrallaan.
Päinvastoin, pitää nähdä sen armonvälineluonne, että kristitty veli rohkaisee
toista evankeliumin lupauksilla. Evankeliumi vanhurskauttamisesta ei ole koskaan
halpa yleinen totuus, jonka voi kohdata missä tahansa mistään riippumatta.
Nisulan Luther-lainaukset
todennäköisesti olleet välillisiä.
Näin ollen on täysin mahdollista ja ymmärrettävää, että irrallisia sitaatteja on
saatettu käsittää väärin. Viittaus Lutherin ja ystävien kirjeeseen W XXI, p
1847-1851 on syytä lukea omassa kontekstissaan. Luther
pohtii tilannetta, jossa yksityisrippi synninpäästöineen on vääristynyt Nürnbergissä. (Voisiko sellainen asia olla Nisulan mielestä
ajankohtainen murheenaihe?) Ensiksi Luther toteaa, miten tavattoman kristillinen
ja lohdullinen yksityisripin synninpäästö on ja miten sen pitää säilyä kirkossa.
Tämän jälkeen hän arvostelee Andreas Osianderin
harhaoppia todeten tätä vastaan, että saarna ja lupaukset välittävät jotain
universaalista. Lutherin mukaan myös evankeliumin saarna välittää syntien
anteeksisaamista. Hän puhuu saarnasta armonvälineenä ja viittaa kohtaan Room.
10:17. Vasta tämän jälkeen Luther puhuu, miten tässä mainitussa evankeliumissa
on yleinen synninpäästö. Tätä lausetta ei saa käyttää irrallisena miten
tahansa. Vähän samantyyppinen vinoutuminen koskee viittausta Pieper - Mülleriin s. 387 (vanhassa painoksessa s. 381).
Suomalainen käännös vie ajatukset helposti asiasta vähän sivuun. Saksankielinen
teksti ”aus dem Wort des Evangeliums”
(evankeliumin sanasta) ei sisällä Nisulan ajatusta ”lukemalla se evankeliumin
sanasta”. Kun tämän lisäksi suomalainen käännös vähän myöhemmin kääntää ”mündliche Wort” (suullinen sana)
sanoilla ”ulkonaisen sanan kautta”, Nisulan väärinymmärrys on jokseenkin
luonnollinen, vaikka hänen muuten pitäisikin olla asiasta paremmin selvillä.
Pieper - Müller painottaa armolupauksia, jotka
armovälineiden voimasta tulevat esiin. Tämän vastakohdasta Pieper sanoo: ”Siten ei usko, sikäli kuin se vanhurskauttaa,
tulisi nojautumaan armonvälineistä saamaamme objektiiviseen armonlupaukseen,
vaan omaan itseensä.” On huomattava, miten tämä jatkuu (Pieper 1961, s.388): ”Mutta näin olisi luovuttu siitä
oikeasta aksioomasta, jonka mukaan vanhurskauttamiseen riittää fides directa ()
mutta fides reflexa () ei ole välttämätön.”
Jumalan asetukset ja vanhurskauttaminen
Kun Nisula ensimmäistä kertaa kirjoituksensa alussa
kuvailee vanhurskauttamisopin suhdetta armovälineisiin, hän sanoo, että
vanhurskautus pitää erottaa armovälineistä. Tällainen Nisulan ajama
vastakkaisasettelu yleisen vanhurskauttamisen ja armonvälineiden välillä ei ole
lähtöisin aitoluterilaisesta ajatusmaailmasta vaan jostakin vieraasta
katsomuksesta. Sama koskee sitä, että hän näkee ehtoollisessa jotakin
olemuksellisesti (?) erottavaa käsitteiden ”anteeksianto” ja ”yhteys
Kristukseen” välillä.
Käsitellessään vanhurskauttamisopin ja armonvälineiden
suhdetta Nisula puhuu samaan hengenvetoon lain tekojen ongelmasta. Tällainen
kanta, joka näkee armonvälineiden käytössä lain tekojen vaaran, on erikoinen.
Aivan kuin kyseessä olisivat ihmisen valitsemat teot eivätkä Jumalan armolliset
asetukset. Kun ihmisellä ei ole vanhurskautta omassa itsessään, hän elää sen
varassa, että lahjavanhurskaus annetaan hänelle. Mitä Isä meidän -rukouksen
lukemiseen tulee, ei saa unohtaa historiallista kontekstia myöhäiskeskiajalla,
jolloin ihmisiä käskettiin tällaiseen puuhaan ansiomielessä. Luterilainen
armonvälineoppi on pahasti väärinymmärretty, jos armonvälineissä nähdään aina
periaatteellinen ex opere operato -ongelma eikä suora ja välitön yhteys Jumalan
armoon Kristuksessa. Oikeilla armonvälineillä on objektiivinen pyhä arvo. Tämä
objektiivinen arvo ja luonne ei ole kiinni siitä, miten
sydämet ottavat vastaan armonvälineet.
Hyvin Pieper-Müller selvittää
miten armonvälineet ja vanhurskautus kuuluvat yhteen. ”Herran
ehtoolliselle on yhteistä evankeliumin sanan ja kasteen kanssa, että se on
vanhurskautuksen väline (medium iustificationis
sive remissionis peccatum). Ehtoollinenkaan ei kuulu lakiin,” (Pieper, 1961, 507). Myöhemmin: ”Luther sanoo: ’Messu ei ole
mikään teko tai uhri, vaan sana ja merkki Jumalan armosta, ja sen Jumala
kohdistaa meihin saadakseen aikaan ja vahvistaakseen meissä uskoa häneen
(nimittäin siihen, että hän on meitä kohtaan armollinen)’” (Pieper 1961, 507-508).
On oikein ja välttämätöntä tuomita lain tekojen tie, kun
sitä kuljetaan pelastusta hakiessa. Mutta Jumalan omien asetuksien ja käskyjen
soveltamista ei saa vaarantaa alituisella varoittamisella lain teoista. Näkyvä
kirkko ja sakramenttien oikea toimittaminen on kohta vaarassa, jos Jumalan sanan
asetuksien ja määräyksien soveltamista ahdistetaan alituisella
motiivispekulaatiolla. Siinä tapauksessa voi pian olla kysymys suorasta
kapinasta Isä Jumalaa kohtaan, joka tahtoo että hänen pyhä tahtonsa tapahtuisi
myös meillä niin kuin taivaassa. Viimeinen askel tällä väärällä tiellä on: ”Ei
ole vaarallista, jos teemme jotain syntiä tai pahaa, koska meillä on jo
anteeksianto aina ja kaikkialla. Jos me sen sijaan teemme ulkoisesti jotakin
Jumalan tahdon mukaista, olemme kohta kirottuja tekopyhiä ja fariseuksia.”
Evankeliumin vapauttava voima on myös siinä, että se vapauttaa ihmisen hänen
tämäntyyppisestä pienestä itsekeskeisestä motiivimaailmastaan ja herättää uuden
halun totella Jumalan tahtoa. Lutherin tekstejä on valitettavasti luettu välillä
hyvinkin valikoiden siinä mielessä, että tämä viimeinen näkökohta on jätetty
pois. Luther puhuu juuri siinä pääsiäissaarnassa, mihin Nisula viittaa, samalla
sivulla (W XI, 693), miten usko Kristukseen ja siihen, että Kristus on todella
ottanut pois synnin, herättää uuden halun parannukseen. Luther toteaa, että tämä
on se oikea parannus, joka lähtee uskosta. Tämä on totta ja tätä ei saa
ahdistaa, vaikka kuinka - aivan oikein - kiroamme sellaisen opin, joka tekee
parannuksesta armon ja uskon edellytyksen.
Vanhurskautus – jumalallinen
teko
Vanhurskaus ei ole ihmisen käsissä tai hallinnassa, vaan
hän saa syntisenä ja jumalattomana kuulla, miten Jumala lukee hänet
vanhurskaaksi Kristuksen tähden. Tässä on syytä mainita Raamatun kohtia, joissa
puhutaan suoraan, miten yksilö liitetään Jumalan iankaikkiseen vanhurskauteen:
Ps. 32:1-2, Ap. t. 3:19,
Room. 4:16, 23-24. Vanhurskautus on nimenomaan luettu vanhurskaus (Room. 8:16-24). Tämä lukeminen tapahtuu juuri armonvälineiden
toimittamisessa. Forenssinen (julistettu
ja luettu Jumalan sanan voimasta) vanhurskauttaminen olisi myös
merkityksetön, jos ihminen ilman tätä lukemista ja julistamista voisi pitää
vanhurskauden käsissään olevana omaisuutenaan. ”Forenssinen” tulee sanasta forum - 'tori', 'avoin paikka'.
Isä Jumala on Kristuksen teon yhteydessä sydämessään anteeksiantanut maailman
synnit Kristuksen tähden taivaan torilla (2 Kor. 5:19). Mutta ajatellen jakeita
2 Kor. 5:18, 20 täytyy muistaa myös, että apostolin sekä hänen
kanssapalvelijoidensa ja seuraajiensa tulee - juuri tämän jumaluudessa tehdyn
universaalisen päätöksen perusteella - oikealla tavalla levittää sanomaa ja
viestiä tätä sovitusta vapauttaakseen ja päästäkseen ihmiset synnistä, ja myös
sitoakseen heidät niihin, elleivät he usko evankeliumin sanaa tai lankeavat
kristillisestä tunnustuksesta ja elämästä (Matt.
16:19; 18:18, Joh. 20.23). Jumalan sydämessä suuri ja
ratkaiseva päätös on tehty. Tämän päätöksen voimasta Kristuksen Kirkon päästö-
ja sitomissanat maan päällä pätevät myös taivaassa.
Pyhässä apostolisessa virassa toimiva henkilö ei
ainoastaan viittaa kerran tapahtuneeseen sovitukseen, vaan ripin päästösanoja
luettaessa Kristus omien sanojensa mukaan tässä ja nyt - ajassa ja tilassa -
antaa synnit anteeksi. ”Minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu
taivaassa, ja minkä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa.”
(Matt. 16:19) ”Joiden synnit te anteeksi annatte,
niille ne ovat anteeksi annetut.” (Joh.
20:23)
Pitäkäämme kiinni Vähän Katekismuksen rippiosasta, joka
on koko kristikunnassa ainutlaatuinen. Lutherin opastuksen mukaan rippi-isän
tulee kysyä: ”Uskotko myös, että minun anteeksiantoni on Jumalan anteeksianto?"
Näin ei voi kysyä paavin kirkon pappi, joka ei pysty sanomaan, että
anteeksisaaminen ja pelastus ovat varmat, eikä reformoitu pappi, joka ei usko
armonvälineisiin ylipäätänsä.
Saarna pääsiäisestä välittää
vanhurskautuksen
Taivaallinen Isä on lepytetty. Hän on ottanut vastaan
Poikansa täydellisen sovitusteon. Kristus on herätetty vanhurskautemme vuoksi.
Kristuksen vanhurskaus annetaan meille, kun sanoma ylösnousseesta Kristuksesta
vastaanotetaan. Uudemmissa selityksissä unohdetaan usein se, minkä voimme lukea
Nisulan johdantosanoista, että juuri Kristuksen ylösnouseminen on
vanhurskautuksen erityinen ydinkohta (Room. 4:24b ja 25b). Nisulan pitkässä
kirjoituksessa tämä tosiasia ”herätetty meidän vanhurskautemme tähden” ei
kuitenkaan muuten tule näkyviin. Kristuksen universaalinen ja iankaikkinen
vanhurskaus on tosiasia. Uskossa Kristukseen ihminen tulee osalliseksi siitä
vanhurskaudesta, jonka Kristus on tuonut esiin. Jumalan järjestystä ja asetuksia
ihminen ei saa ohittaa, vaan Jumalan universaalinen armo tulee luoksemme juuri
Sanan ja Sakramenttien välityksellä. Meille tämä vanhurskaus luetaan, ”kun
uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen meidän
Herramme”.
Raja reformoidun ja luterilaisen
tunnustuksien välillä
Tosiasiassa raja reformoidun ja luterilaisen
uskonkäsityksen välillä on juuri tässä kohdin. Huldrych Zwingli (1484-1531) ärsyyntyi, kun luterilaiset ja ja jotkut muut tekivät armonvälineistä niin ison numeron.
Tätä Zwingli kommentoi sanomalla että Pyhä Henki ei
tarvitse minkäänlaista kulkuneuvoa (vehiculum).
Myös Missouri-synodin Brief
Statement on painottanut erinomaisesti tätä erottavaa
tekijää tunnustusten välillä: ”Vaikkakin koko maailma on täynnä Jumalan
ajallisia lahjoja ja hyviä töitä ja vaikka Jumala kaikkialla koko luomakunnassa
on ja vaikuttaa, niin kuin on kirjoitettu: ’hänessä pysyy kaikki voimassa’
(Kol. 1:17) ja: ’hänessä me elämme ja liikumme ja
olemme’ (Ap. t. 17:28), niin uskomme kuitenkin, että Jumala tarjoaa ja antaa
ihmisille Kristuksen hankkimia hengellisiä lahjoja, syntein anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen jne. vain hänen
säätämiensä armovälikappaleiden kautta. Nämä armovälikappaleet ovat evankeliumin
sana ja kasteen ja ehtoollisen sakramentit. Evankeliumi on Raamatun mukaan
sanoma Jumalan armosta (Ap. t. 20:24, 32), ja se antaa Hengen (Gal. 3:5); kaste tapahtuu ’syntien anteeksiantamiseksi’ (Ap.
t. 2:38), ja on uuden syntymisen peso (Tiit. 3:5).
Sen, että pyhän ehtoollisen, se on Kristuksen ruumiin ja veren, jakamisen
tarkoitus ei ole mitään muuta kuin syntien anteeksiantamisen julistamista ja
sinetöimistä, sen osoittavat nämä sanat ’teidän edestänne annettu’ ja ’teidän
edestänne vuodatettu’, ’syntien anteeksiantamiseksi’ (Luuk. 22:19,20 ja Matt. 26:28)."
(Sitaatti perustuu Uppalan
käännökseen.)
Kun Augsburgin tunnustus
esitettiin 1530, oli välien selvittelyä jo käyty Sveitsin reformoitujen suhteen.
Luterilaisen uskon armonvälineluonne tulee siinä esiin vahvasti. Heti
vanhurskautusartiklan jälkeen sanotaan viidennessä artiklassa: ”Jotta saisimme
tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen
virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen
lahjoitetaan…”
Jumalan viha
Nisula on eri mieltä kanssani siitä, mitä pitää opettaa
Jumalan vihasta. Hän ei selitä, missä mielessä ne kohdat, joihin hän viittaa
Pieper - Müllerin ja Lutherin teksteissä olisivat
ristiriidassa esitykseni (Concordia 3/2005) kanssa.
Jostakin syystä hän ei myöskään suoraan kommentoi sitä Raamatun jaetta, Joh. 3:36, jonka minä olin kokonaisuudessaan esittänyt.
Siinä Vapahtajamme sanoo: ”Mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole
elämää näkevää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” Vihan tila on kaikkien
tähän maailmaan syntyneitten lähtökohta. ”Olimme luonnostamme vihan lapsia niin
kuin muutkin.” (Ef. 2:3)
Se viha, joka tuli syntiinlankeemuksen myötä koko
ihmiskunnan osaksi, on saanut ainoan poistotien Kristuksen kuolemassa. Missä
evankeliumia saarnataan ja sana yleisestä sovituksesta ja yleisestä
vanhurskauttamisesta vastaanotetaan, siinä tämä Jumalan viha poistuu Kristuksen
universaalisen työn voimasta, mutta missä sitä ei uskota, siinä Jumalan viha
pysyy. Tästä radikaalista ja dramaattisesta Kristuksen teosta, jonka taustana on
Jumalan rankaiseva ja ankara viha, ei saa tehdä halpaa yleistä totuutta, että
viha on poistettu kaikkialta. Jumala on edelleen kuluttava tuli, emmekä pysty
kohtaamaan häntä ilman sovituksen evankeliumin suojaa (vertaa katekismukseen:
”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumala...”). Jumalan
viha ja demonit hallitsevat siellä, missä ei ole suojaa Kristuksen
sovituskuolemassa ja hänen vanhurskaudessaan. Ihmiset vaeltavat ”tämän maailman
menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään
tottelemattomuuden lapsissa”. (Ef. 2:2) ”Käy ilmi
ketkä ovat… perkeleen lapsia.” (1. Joh. 3:11) Luther
todistaa kirjassaan Sidottu ratkaisuvalta: ”Pelastus annetaan heille, jotka
uskovat evankeliumin, viha annetaan kaikille muille.” (WA 18,
785)
Vanhurskauttamisoppiin ei saa sekoittaa harhaoppia
yleisestä valinnasta.
Joskus alun pitäen oikeakin oppi kärjistyy sillä tavoin
ihmisten käsissä, että se menee lopulta terveen opin ulkopuolelle. Siitä
muodostuu siten harhaoppi.
Uskonpuhdistuksen jälkeen esiintyi Samuel Huber (1547-1624). Hän esitti
väärän ajatuksen yleisestä valinnasta viitaten Kristuksen koko maailmaa
koskevaan pelastustekoon. Huber ei toki sentään
opettanut, että kaikki pelastuvat. Mutta hän opetti, että kaikki ovat
Kristuksessa valitut ja voivat sen mukaisesti pelastua. Jos joku menee
kadotukseen, se johtuu ainoastaan siitä, ettei hän pidä itseään valittuna ja
vanhurskautettuna. Ihmisen oma kanta tässä asiassa on ratkaiseva. Huberin mukaan armo on kaikille vapaa, kun kerran armo
kuuluu kaikille valinnan perusteella. Ihmisen asia on vain itse vastaanottaa se,
mitä kerran on Jumalan puolelta Kristuksessa kaikille tehty. Hän ei opettanut,
että yksilön vanhurskautus on jumalallinen teko. Huberin mukaan armonvälineet eivät vaikuta uskosta
vanhurskauttamista vaan pelkästään viittaavat kerran tapahtuneeseen Kristuksen
kuolemaan ja ylösnousemiseen. (Tosin hän hetkellisesti myönsi, että lahja
annetaan armonvälineiden välityksellä, kun Wittenbergin teologit painostivat
häntä.) Tämän seurauksena Huber opetti semipelagiolaisittain, että armo on vapaa tai että armo
suorastaan omistetaan jo, saarna ja sakramentit vain kertovat ja muistuttavat
asiasta. Ripin päästösanat ovat pelkästään viittaus kerran tapahtuneeseen ilman
todellista omaa arvovaltaa ja tehoa. Jos oppi yleisestä vanhurskauttamisesta
samaistuu yleisen valinnan käsitteeseen, on menty harhaopin puolelle. Uskolliset
luterilaiset kritikoivat Huberia siitä, että hän
pystyi opettamaan vain, mitä Kristus oli tehnyt sovituskuolemassaan, mutta ei
pystynyt opettamaan oikein tämän suuren asian sovelluksesta. Huberin opin erikoispiirre on, että siinä yhdistyvät kaikki
opinkohdat yhdeksi ainoaksi. Kaikki tämän alan käsitteet menevät kokonaan
sisäkkäin. Ei ole eroa sovituksen, vanhurskautuksen eikä valinnan välillä.
Sellaisia esityksiä yleisestä vanhurskauttamisesta on
nykyäänkin liikkeellä, joissa ei tehdä minkäänlaista eroa Kristuksen kuoleman ja
ylösnousemisen eikä sovituksen ja vanhurskautuksen välillä. Käsitteet yhdistyvät
yhdeksi jäsentymättömäksi nipuksi. Asiaan kuuluu vielä, ettei semipelagiolaisen harhan ongelmaa omassa yhteisössä
käsitellä.
On löydettävä terveen opin perusta uudelleen pyhistä
kirjoituksista
* Jumalan pelastustahto koskee kaikkia: 2. Tim.
2:4.
* Kristuksen sovituskuolema koskee kaikkien ihmisten
kaikkia syntejä: Joh. 3:16, 2. Kor.
5:19.
* Kristus herätettiin meidän vanhurskauttamisemme
tähden: Room. 4:25. Pääsiäisevankeliumin voima vaikuttaa subjektiivista
vanhurskauttamista: Room. 4:24b ja 25b.
* Sovitus ja vanhurskauttaminen ovat universaaleja –
koko ihmiskuntaa koskevia: Room. 4:24-25, 2. Kor. 5:15
– 21.
* Kirkon ja saarnaviran tehtävä on välittää ihmisille
sovituksen sanaa: 2 Kor. 5:19b – 20.
* Jumalan valinta ei ole koko ihmiskuntaa kattava: Matt. 22:14.
* Jumalan salattua neuvoa ihminen ei ymmärrä: Room.
9:20.
* Uskon herääminen yksilössä on monergistinen (yksin Jumalan tahdon aikaansaama) tapahtuma:
Room. 9:18, Joh 6:44,65.
* Missä usko ja kuuliaisuus eivät ole, siinä Jumalan
viha pysyy: Joh. 3:36.
* Jokaiselle, joka kuulee ja ottaa vastaan, pätee tänä
hetkenä: vanhurskas on elävä uskosta (Hab. 2:4), tai
uskosta vanhurskautettu saa elää (Room. 1:17).
* Miksi hän saa elää? Koska Jumalan viha ei pysty häntä
tavoittamaan eikä viha siten voi viedä häntä kuolemaan ja kadotukseen: 1. Tess. 5:9.
* Sillä ”niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota
niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat”: Room. 8:1.
Halvar Sandell,
Helsinki