JOULUAATTO – AATAMIN JA EEVAN
MUISTOPÄIVÄ
Juha Muukkonen, pastori, Tornio
Joku tarkkaavainen kalenterinlukija on saattanut joskus
ihmetellä, miksi maailman ensimmäisten ihmisten, Aatamin ja Eevan, nimipäivää
vietetään jouluaattona. Vastaus on yksinkertainen: Kristikunta on osannut
yhdistää nämä ensimmäisen ihmissuvun aloittajat ja uuden ihmissuvun aloittajan,
Jeesuksen Kristuksen, toisiinsa. Ennen Jumalan ihmiseksi syntymistä eletään
vielä syntiinlangenneen ihmissuvun aikaa; joulupäivänä
murtautuu maailmaan esille uusi sukukunta, jonka ensimmäinen edustaja on
Herramme ja Vapahtajamme. Jeesus on uusi Aadam (Room. 5:12‑21, 1. Kor. 15:20‑23,
45‑49).
Jos Aadam on esikuva
Kristuksesta, niin kenen esikuva Eeva sitten on Uudessa liitossa? Eeva kuvaa
seurakuntaa. Miehen ja naisen välinen suhde on esikuva, malli, eli kreikaksi
typos, Kristuksen ja seurakunnan välisestä suhteesta.
Juuri siksi Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, että tuo kahden erilaisen
sukupuolen välinen suhde heijastelisi ja toimisi jokaiselle kouriintuntuvana ja
tuttuna esikuvana näkymättömän Jumalan ja Hänen oman kansansa välisestä
suhteesta.
Toki näitä esikuvia on muitakin: esimerkiksi vanhemman –
erityisesti isän – suhde lapseensa, isännän suhde palvelijaansa, kuninkaan
alamaiseensa tai opettajan oppilaaseensa. Vanhempi‑lapsi ‑suhteen ohella miehen
ja naisen välinen suhde on kuitenkin näistä suhteista kaikkein vahvimpia ja
syvimpiä. Jos muutamme Raamatun opettamaa miehen ja naisen tehtävää, niin
vääristämme samalla kaikkein perustavinta asiaa: Jumalan ja ihmisen välistä
suhdetta.
Paavali kirjoittaa Efesolaiskirjeen luvussa 5: ”Sen
tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne
kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta
ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niin
kuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.”
Hengellisesti ajatellen naisen tehtävä on kyllä
kadehdittava; hän saa istua Herran jalkojen juuressa kuuntelemassa (Luuk. 10:38‑42). Miehen tehtävänä
sen sijaan on palvella ja luopua itsestään sekä omista tarpeistaan perhettään ja
seurakuntaa hoitaessaan. ”Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin
rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta” (Ef. 5:25).
Nykyisessä luopumuksen ajassa eläessämme on todettava
suoraan, että sekä me miehet että naiset olemme raskaasti rikkoneet Jumalan
meille antamaa tehtävää vastaan. Me miehet emme ole suostuneet palvelijan
mielenlaatuun; luopumaan omasta mukavuudestamme ja omanvoitonpyynnistä perheemme
ja seurakunnan hyväksi. Emme ole ottaneet vakavasti Jumalan sanaa: ”Miehet,
rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä
alttiiksi sen edestä.”
Naiset puolestaan ovat suurin joukoin nousseet kapinaan
Jumalan antamaa alamaisuuden tehtävää vastaan (1. Kor.
14:33‑38, 1. Tim. 2:9‑12).
Kummatkin tarvitsemme parannusta tässä asiassa. Ja ylistys Herralle:
Tunnustaessamme syntimme ja ne ristin juurelle hylätessämme osoittaa Herra
vanhurskautensa ja armonsa ja vapauttaa meidät kaikesta syyllisyydestä ja
tuomiosta.
Avain miehen ja naisen välisen (luomis)suhteen syvälliseksi ymmärtämiseksi on annettu
jakeessa Ef. 5:32: ”… minä tarkoitan Kristusta ja
seurakuntaa.” Salaisuushan tämä monille yhä on, kuten Paavali sen sanookin.
Mutta Raamatun alkulehdiltä asti (1. Moos. 2:18‑25) jatkuu aina
Ilmestyskirjan loppuun asti (Ilm. 22:17: ”Ja Henki ja morsian sanovat:
’Tule!’”) selvä punainen lanka miehen ja naisen välisestä suhteesta
Kristuksen ja seurakunnan välisen suhteen esikuvana eli typoksena.
Käsittelen seuraavaksi kohtaa, jota ei välttämättä tule
heti ensimmäiseksi liittäneeksi tähän teemaan. Käytän tässä uutta
kirkkoraamattua (1992), joka tässä kohtaa tuo – poikkeuksellisesti – edellistä
kirkkoraamattua paremmin esille asian.
1. Moos. 2:18, 20b‑25:
”Herra Jumala sanoi: ’Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle
kumppanin, joka sopii hänen avukseen.’ ... Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa
kumppania. Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen
nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala
teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: ‑ Tämä se
on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä
sanottakoon: miehestä hänet on otettu. Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja
liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat molemmat
alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet
häpeää.”
Paavali siis opettaa: ”’Sen tähden mies luopukoon
isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi
lihaksi.’ Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.”
(Ef. 5:31‑32) Kun tutkimme
Vanhasta testamentista tämän yhden lihan teologian juuria, tulemme keskelle
Golgatan ristiä ja syntien sovittamista.
1. Moos 2:21‑22: ”Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen,
ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan
lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut
miehestä, ja toi hänet miehen luo.” Tässä on esikuva Golgatan tapahtumista.
Jeesus vaivutetaan kuoleman uneen ristillä ja Hänen kyljestään, siitä valuvasta
vedestä ja verestä (Joh. 19:34), rakennetaan Pojalle
morsian eli seurakunta.
Vesi tarkoittaa niin puhdistavaa Jumalan sanaa kuin
kastetta; veri puhdistavaa ja sovittavaa uhriverta sekä ehtoollista. Tästä Herrastamme otetusta ’kylkiluusta’ – Jumalan sanan,
kasteen ja ehtoollisen kautta – synnytetään Herran maanpäällinen ruumis,
seurakunta. Jeesus ihastelee tätä omaa kansaansa sanoin: ”Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani ja liha minun lihastani!” (1Moos 2:23) Tässä on sopiva
apu Herralle, josta Hän iloitsee ja jonka kautta Hän voi viedä pelastavan
evankeliumin yli koko maan piirin.
Koska Herra on sinut sanan ja sakramenttien kautta uudestisynnyttänyt Pyhän Hengen voimalla, olet yhtä lihaa
Hänen, Pelastajan, kanssa. Hän näkee sinut yhtä ihanana ja haluttavana kuin
Aadam näki eteensä tuodun rihmankiertämääkään vailla olevan Eevan: vastaluotuna,
täydellisenä ja äärettömän kauniina. Älä katso ja jää omiin synteihisi,
ajatuksiesi, puheittesi ja tekojesi lankeemuksiin; Jeesuskin katsoo ja ihailee
sinussa sitä uutta luomusta, jonka Hän itse on sinuun luonut ja synnyttänyt.
Syntisi ja sydämesi pahuuden saat jättää Golgatan ristille, sinne ne
kuuluvat.