ENKELIN
JOULUSAARNA
Martti Luther
Olemme kuulleet edellä kertomuksen siitä, miten Jeesus
Kristus, Jumalan Poika, syntyi tähän maailmaan ja mitä meidän tulee oppia siitä.
Evankelista kertoo, miten tämän tapahtuessa Beetlehemissä tuli enkeli taivaasta
kirkkaassa ja suuressa valossa muutamille paimenille, jotka olivat lähistöllä
kedolla laumansa luona. Hän saarnasi heille tuosta syntymästä näillä sanoilla:
”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille
suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt
Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Ja tämä on teille
merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa”
(Luuk. 2:10-12).
Tämä on ensimmäinen saarna tästä syntyneestä lapsesta,
Herrastamme Jeesuksesta. Enkeli toi sen taivaasta meidän luoksemme maan päälle.
Tästä syystä se on sen arvoinen, että me uutterasti opimme sitä ja varomme
ajattelemasta, että voisimme oppia sen täydelleen. Sillä vaikka sitä saarnataan
joka vuosi, vieläpä joka päivä, emme kuitenkaan voi sitä täällä maan päällä
täysin oppia.
Tämä enkelin saarna oli hyvin tarpeellinen, sillä vaikka
Kristus olisi syntynyt kaksikymmentä kertaa, se olisi ollut kuitenkin turhaan,
jos me emme tietäisi siitä mitään. Sillä jos jollain on aarre talossaan tai
kellarissa, mutta hän ei tiedä siitä mitään, niin hänellä on tästä aarteesta
vähän iloa. Kuten sananlasku sanoo: kätkössä oleva aarre on hyödytön aarre,
koska sen yli juostaan kuin loan yli kadulla kiinnittämättä siihen mitään
huomiota. Näin on myös tämän pyhän, riemullisen syntymän laita. Jos rakkaat
enkelit eivät olisi saarnanneet siitä ja ilmoittaneet tätä aarretta ihmisille,
ei kukaan olisi halunnut sitä itselleen, vielä vähemmän nauttinut eikä iloinnut
siitä. Sillä siitä, mitä joku ei tiedä, hän ei välitä. Sitä ei haluta eikä olla
haluamatta, vaan on kuin sitä ei olisi koskaan ollut tai ettei sitä koskaan tule
olemaan.
Sen tähden tämän evankeliumin huomattavin kohta on se,
että enkeli ilmoittaa saarnallaan tämän syntymän ja osoittaa meille tämän
aarteen, ettemme kulje sen ohi, niin että meillä on aarre ja kuitenkaan emme
siitä mitään tiedä, emme iloitse siitä emmekä lohduttaudu sillä. Hän sanoo:
”Minä ilmoitan teille suuren ilon.”
Nämä sanat on asetettu erittäin hyvin. Paimenet olivat
kovin peloissaan tästä epänormaalista ilmiöstä, suuresta valosta ja loisteesta,
siitä että yö tuli hetkessä yhtä kirkkaaksi kuin päivä. Tämän enkeli näkee ja
puhuu sen vuoksi iloisesti sanoen: ”Älkää peljätkö.” Ikään kuin hän
sanoisi: Teillä ei ole mitään syytä pelätä. Mutta se, että te pelkäätte, on
varma merkki siitä, että te ette tiedä mitään siitä jalosta, kalliista
aarteesta, jonka Jumala on teille lahjoittanut. Muutoin te ette pelkäisi,
vieläpä te iloitsisitte sydämestänne ja olisitte hyvillä mielin. Sillä juuri sen
tähden minä olen tullut, että minun tulee julistaa teille suuri ilo, suuri teko
ja ihme. Kun käsitätte sen oikein sydämissänne, te olette hyvillänne siitä ja
teillä on suuri, ylenpalttinen ilo.
Enkelille tärkeintä oli etupäässä se, että hän
mielellään tahtoi pitää sellaisen saarnan, joka jää mieleen eikä olisi turhaan
vaan saa aikaan sen, mitä sen on määrä saada aikaan. Siksi hän ei puhu pienestä
vaan suuresta ilosta ja välttämättömästä asiasta.
Perkele on näet synnin kautta syössyt meidät ihmiset
hyvin alas. Hän on saanut aikaiseksi kauhistuttavan onnettomuuden. Me olemme
perisynnin vallassa ja iankaikkinen kuolema on päällämme. Sitä paitsi meidän
täytyy päivittäin maailmassa odottaa kaikenlaista onnettomuutta hänen taholtaan.
Kukaan ei siis ole hetkeäkään varma ruumiistaan eikä omaisuudestaan, vaan se
kaikki on vaaralle alttiina. Tätä onnettomuutta suurempi on vielä se, että
perkele menee ihmisiin, kuten evankeliumissa on kirjoitettuna. Hän tekee heidät
hulluiksi ja mielettömiksi, niin että totuudessa voidaan sanoa, että sellainen
ihminen ei ole mitään muuta kuin perkeleen löyhkäävä, salainen astia. Niin
häpeällisesti on hän synnin kautta tuhonnut meidät ihmiset, ettemme kykene
hallitsemaan täällä maan päällä leivän palastakaan, ja meidän täytyy sen jälkeen
joutua kärsimään myös Jumalan viha ja iankaikkinen kuolema. Miten kauhistuttava,
surkea ja hirveä onkaan perkeleen valtakunta.
Sitä paitsi kun oikein harkitsemme ja punnitsemme
kumpaakin toisiaan vasten, ei tuo kurjuus, joka meillä on perkeleeltä, ole
millään lailla verrattavissa tähän ihanuuteen ja tähän verrattomaan aarteeseen
ja iloon, josta enkeli tässä saarnaa ja sanoo: ”Älkää peljätkö; sillä katso,
minä ilmoitan teille suuren ilon ... teille on tänä päivänä syntynyt
Vapahtaja.” Tällä saarnallaan enkeli tahtoisi mielellään kääntää sydämemme
kaikesta perkeleen aiheuttamasta onnettomuudesta tähän lapseen. Hän tarkoittaa,
että hän olisi silloin suorittanut kristillisen saarnaajan työn, kun hän voisi
saattaa meidät siihen, että me oppisimme tuntemaan oikein tämän Vapahtajan ja
tuntisimme hänet lihaksemme ja vereksemme. On varmasti totta, että jos tämä
iloinen kuva oikein painuisi tai voisi painua ihmissydämeen, niin tähän
aarteeseen verrattuna olisi vähäpätöistä kaikki, mitä me perkeleen taholta
saamme osaksemme, vaikka se olisi suuri ja iankaikkinen
vahinko.
Sen, joka tahtoo voittaa perkeleen, nauraa hänen
myrkylleen ja vihalleen ja olla varma hänen edessään, täytyy olla tekemisissä
ainoastaan tämän suloisen näyn ja lohdutuksen kanssa, josta enkeli tässä saarnaa
ja sanoo: ”Teille on syntynyt Vapahtaja.” Kun tämä näky oikein valtaa
sydämeen, on asia jo voitettu. Sillä silloin ihminen ajattelee näin: Perkele on
häpäissyt ja tappanut minut ja kaikki ihmiset, syössyt meidät Jumalan vihaan ja
iankaikkiseen tuomioon, mutta niin iso ei vahinko ole. Aarre, jonka Jumala on
antanut minulle, on vielä suurempi. Sillä Jumala, minun Herrani, ei hallitse
ihmissukua siten kuin perkeleellä on tapana ihmisiä hallita, vaan Hän itse tulee
todelliseksi ihmiseksi, niin että Jumalasta ja inhimillisestä luonnosta tulee
yksi persoona. Näin lähelle perkele ei voi ihmistä tulla. Sillä vaikka hän pitää
vallassaan jotain ihmistä, pysyy kuitenkin tämä ihminen ihmisenä ja perkele
perkeleenä, ja näin on kaksi erillistä persoonaa ja luontoa. Sisävastoin Jumalan
Poika on tullut ihmiseksi, niin että voin totuudessa sanoa: Tämä ihminen on
Jumala, ja Jumala on ihminen.
Sen tähden meidän rakas armollinen Jumalamme taivaassa
on tullut paljon lähemmäs meitä ja paljon syvemmälle lihaamme kuin perkele voi
tulla. Perkele voi pitää ihmistä vallassaan ja piinata häntä, mutta hän ei voi
tulla omakohtaisesti ihmiseksi. Luonnot pysyvät aina erillään, ei ainoastaan
olemuksen vaan myös persoonien suhteen. Mutta tässä ne ovat yhtä, Jumalan Poika
on meidän lihaamme ja vertamme. Hän on syntynyt neitsyt Mariasta luonnollisella
tavalla, kuten sinä ja minä, lukuun ottamatta sitä, että hän sikisi Pyhästä
Hengestä ilman miehen siementä eikä saanut inhottavan perkeleen myrkkyä, vaan
hänellä on aivan puhdas, viaton liha ja veri. Tätä yhtä kohtaa lukuun ottamatta,
että meidän lihamme ja veremme on epäpuhdas ja syntinen, on Hän ihminen samalla
lailla kuin sinä ja minä. Hänen täytyi syödä, juoda, nukkua ja herätä samoin
kuin muiden ihmisten luonnostaan täytyy tehdä, kuten Paavali sanoo: ”...hänet
havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen” (Fil. 2:7). Sen, joka kuuli
tai näki hänet, täytyi sanoa: Tämä on todellinen, luonnollinen ihminen, ei
mikään henkiolento. Sillä hänellä on kaikki tämän elämän ominaispiirteet
itsessään.
Tämä on se ilo, josta enkeli puhuu. Mutta minä puhun nyt
ainoastaan siitä kunniasta, josta meidän tulee iloita, en siitä hedelmästä,
josta saarnataan, kun saarnataan hänen kärsimyksestään ja ylösnousemuksestaan.
Nyt me puhumme ainoastaan siitä kunniasta, että Jumala on tullut niin lähelle
meitä, että Hän on meidän lihaamme ja vertamme, todellinen ihminen, kuten sinä
ja minä, vain sitä lukuun ottamatta, että hän on ilman mitään syntiä. Tällä
sanoin kuvaamattomalla kunnialla Hän on kaunistanut ihmissuvun. Sen enkeli
tahtoisi mielellään painaa ihmisten mieliin, ja hän lausuu: ”...minä ilmoitan
teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle.”
Enkeli on iloinen ja hyvillä mielin tästä, hän hehkuu ja
hyppelee sulasta ilosta. Hän ei häpeä saarnata köyhille paimenille vaan on
hyvillään siitä. Hän tahtoisi myös mielellään, että tämä painuisi kaikkien
sydämiin, kuten hänen, ja kaikki ihmiset oppisivat tuntemaan tämän suuren
kunnian: inhimillinen luonto on päässyt niin suureen kirkkauteen, että Jumalan
Poika, korkea majesteetti, jonka kautta kaikki on luotu, on tullut lihaksemme ja
vereksemme.
Sillä vaikka me emme muuten hyötyisi tästä mitään, ei
olisi ihme, jos me ihmiset mieltyisimme toinen toisiimme niin suuresti, että
söisimme toinen toisemme rakkaudesta, kuten sanotaan. Mutta en puhu vielä mitään
[Jumalan Pojan lihaan tulemisen] hyödystä ja käytöstä vaan ainoastaan kunniasta.
Jos se menisi oikein sydämeen, emme voisi koskaan olla vihamielisiä ketään
ihmistä kohtaan. Sillä kuka tahtoisi vihata tai tehdä pahaa [Jumalan] kuvalle,
jolla on ruumis ja sielu, samoin kuin sinun ja minun Jumalallakin on? Eikö
meidänkin tulisi sellaisen kunnian tähden, jota Jumala on osoittanut meitä
kohtaan, rakastaa kaikkia ihmisiä ja tehdä heille kaikkea
hyvää?
Enkelit ovat paljon suurenmoisempia luotuja kuin me
ihmiset, mutta Jumala ei ole katsonut siihen. Jumala ei tullut enkeliksi.
Enkelit ovat sen lisäksi myös viattomia ja pyhiä henkiä, jotka eivät ole
langenneet, kuten muut enkelit ja me kurjat ihmiset. Näyttää siltä, että Jumalan
olisi ollut oikeudenmukaisempaa tulla enkeliksi. Hän menee kuitenkin ja ottaa
vähäisen, kurjan luodun, joka makaa synnissä ja on perkeleen valtakunnassa ja
kuoleman vallan alla, ja jota perkele piinaa ja häpäisee mitä pahiten. Tämä
merkitsee syvälle alas meidän luoksemme kumartumista. Eikö tämän sitten tulisi
hellyttää meitä, niin että kaikella innolla rakastaisimme toisiamme,
osoittaisimme toinen toisiamme kohtaan kaikkea ystävyyttä, palvelisimme
toisiamme emmekä halveksisi ja kadehtisi toisiamme?
Eräät isät ovat sitä mieltä, että kun perkele taivaassa
näki, että Jumalan Pojan oli määrä tulla ihmiseksi, olisi hän tullut siitä
syystä kateelliseksi ihmisiä kohtaan ja alkanut vihata Jumalaa. Niinpä hän ei
enää olisi tahtonut olla enkeli, vaan hän olisi tahtonut tulla ihmiseksi ja
olisi siis ylpeydestä ja kateudesta langennut. Tämä ajatus voi hyvin olla
tottakin. Mutta rakkaat isät ovat sen lisäksi tahtoneet osoittaa tällä tavalla
sen suuren kunnian, joka on tullut meidän osaksemme siinä, että Jumala tuli
ihmiseksi, että Hän otti sen saman kurjan lihan ja veren, joka meillä kurjilla
ihmisillä on, jotka olimme perkeleen riivaamia ja kuoleman valtaan annettuja
synnin tähden.
Kuinka onnettomia ihmisiä niiden täytyy olla, jotka
eivät tiedä tästä kunniasta mitään? Mutta ne, jotka kuulevat enkeleiltä,
apostoleilta ja muilta saarnaajilta, että Jumala on niin armollisesti lähestynyt
inhimillistä luontoa, ottanut sen itselleen ja tehnyt sen kaiken luodun
herraksi, ja joilla ei silti ole mitään iloa siitä, ovat paljon onnettomampia.
Onnettomia ihmisiä täytyy niiden toden totta olla, jotka eivät sitä koe, jotka
eivät saa lohdutusta ja iloa siitä.
Jos monien veljien joukosta yhdestä tulee suuri herra,
kuinka iloisiksi tulevatkaan muut veljet. Miten paljon he saavatkaan siitä
lohdutusta. Tällaisena näyttäytyi Joosef veljilleen 1. Mooseksen kirjassa, kun
hän antoi heidän tuntea itsensä. On totta, että tämä on luonnollista iloa. Mutta
minkä tähden me emme iloitse siitä sanoinkuvaamattomasta kunniasta ja
kirkkaudesta, että Jumalani on tullut minun lihakseni ja verekseni, ja nyt Hän
istuu ylhäällä Jumalan oikealla puolella, kaiken luodun Herrana? Tämä ei tahdo
mennä meidän sydämiimme, emmekä kiitä ja ylistä Jumalaa
siitä.
Se, joka voisi tämän oikein käsittää sydämessään,
pitäisi sen lihan ja veren tähden, joka on ylhäällä Jumalan oikealla puolella,
kaikkea lihaa ja verta täällä maan päällä rakkaana eikä voisi enää suuttua
keneenkään ihmiseen. Kristuksen, meidän Jumalamme, sydämellisen ihmisyyden,
tulisi yhdellä silmäyksellä tehdä kaikki sydämet syystä iloisiksi ja
ystävällisiksi ja täyttää ne ilolla niin, ettei siellä enää voisi olla yhtään
vihaista ajatusta. Se, joka olisi tämän ajatuksen sydämessään hyvin käsittänyt,
että Jumalan Poika on tullut ihmiseksi, ei odottaisi koskaan Herralta
Kristukselta mitään pahaa vaan ainoastaan jotain hyvää. Sillä tiedänhän kyllä,
etten mielelläni suutu itseeni enkä halua tehdä itselleni pahaa. Mutta Kristus
on juuri se, joka minä olen – hänkin on ihminen. Miten hän sitten voi tarkoittaa
pahaa itselleen, ts. meille, jotka olemme hänen lihaansa ja vertansa? Niinpä jos
tämä ajatus olisi oikein sydämessä, sulattaisi se silmänräpäyksessä kaikki
kauhistuttavat esimerkit Jumalan vihasta, joita ovat muun muassa vedenpaisumus
sekä Sodoman ja Gomorran rangaistus. Kaiken sen täytyisi hävitä yhteen ainoaan
ajatukseen, kun me ajattelemme tätä yhtä ihmistä, joka on Jumala, ja joka on
suonut inhimilliselle luonnolle niin suuren kunnian, että Hän on tullut
ihmiseksi.
Mutta, kuten sanottu, eivätkö ne ole onnettomia ihmisiä,
jotka kuulevat tästä eivätkä kuitenkaan välitä siitä vaan jättävät tämän aarteen
sikseen ja ajattelevat ainoastaan sitä, miten he voisivat täyttää arkkunsa
rahalla, rakentaa hienoja taloja ja elää hyvin komeasti? Tähän on syynä se, että
inhottava perkele sokaisee heidän sydämensä, niin etteivät he voi nähdä yhtään
silmäystä siitä ilosta, josta enkeli tässä saarnaa.
Tämän kohdan tulisi tehdä meistä hyvin iloisia ja
autuaan ylpeitä, että meitä on näin kunnioitettu yli kaikkien luotujen, yli
enkelienkin, niin että me voimme totuudessa kerskata: Minun lihani ja minun
vereni istuu Jumalan oikealla puolella ja hallitsee kaikkea. Sellaista kunniaa
ei ole millään luodulla eikä enkelillä, mutta minun lihallani ja verelläni se
on. Tämän tulisi kyllä jo yksistään olla leivinuuni, jossa sydämemme sulavat ja
joka saisi aikaan sellaisen lämmön meidän ihmisten keskuudessa, että me
rakastaisimme sydämestämme toinen toistamme.
Mutta siinä, kuten sanottu, inhottava perkele pettää
meitä, niin että me kuulemme sen kirkossa, mutta emme sitten enää ajattele sitä
vaan unohdamme sen heti. Se hävittää meiltä tämän ilon yhdessä muiden murheiden
kanssa, niin että me emme sulje tätä kuvaa sydämeemme, kuten meidän tulisi.
Vaikka meillä ei olisi muuta kunniaa kuin tämä, tulisi meidän hypähdellä ja
tanssia ilosta.
Mutta tämän luonnollisen kunnian ja ilon lisäksi on
vielä tämä, että hän, ihminen Jeesus, tahtoo olla myös Vapahtajamme. Tämä on
meille varsinainen ja suurin syy olla iloisia. Siksi ne, jotka eivät kuule
eivätkä tiedä tästä, ovat onnettomia ihmisiä. Mutta kuten edellä on sanottu,
paljon onnettomampia ovat ne, jotka kuulevat ja tietävät sen, mutta eivät välitä
siitä. Sillä näiden sanojen tulisi sulattaa taivas ja maa ja tehdä kuolemasta
meille pelkkää sokeria ja kaikesta onnettomuudesta, jota on äärettömän paljon,
pelkkiä kallisarvoisia helmiä. Sillä kuka ihminen voi täydelleen käsittää tämän,
että meille on syntynyt Vapahtaja? Tätä aarretta enkeli ei anna ainoastaan Hänen
äidilleen, neitsyt Marialle, vaan kaikille meille ihmisille. ”Teille, teille
on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus,
Herra.”
Enkeli puhuu paimenten kanssa. Nämä olivat juutalaisia
ja olivat hyvin selvillä siitä, että heidän äidinkielellään sana ”Kristus”
tarkoittaa kuningasta ja herraa. Mutta siinä suurin osa juutalaisista erehtyi,
että he ajattelivat Hänestä tulevan maallisen valtakunnan herran ja pelastajan.
Se ei ollut tarkoitus. Enkelin näköpiirissä on korkeampi asia, kun hän lausuu:
”Teille on syntynyt Vapahtaja.” Ikään kuin hän tahtoisi sanoa: Te olette
tähän saakka olleet perkeleen vankeja, joka on kiduttanut teitä vedellä,
tulella, rutolla, miekalla ja lukemattomilla onnettomuuksilla. Te kurjat ihmiset
olette hänen hirmuvaltansa alaisuudessa. Sieluja hän johtaa harhaan valheilla,
mikä on äärettömän paljon vahingollisempaa kuin mikään rutto voi olla ruumiille.
Kurjalla, puutteenalaisella ja heikolla ruumillakaan ei ole lepoa hänen
edessään. Kun hän on kiduttanut ruumista ja sielua, on sen jälkeen edessä vielä
iankaikkinen kuolema. Teille, sanoo enkeli, teille, jotka olette ruumiinenne ja
sieluinenne moisen vahingollisen, pahan ja myrkyllisen hengen, maailman
ruhtinaan ja jumalan, alaisena vankeina, on syntynyt Vapahtaja.
Pienen sanan ”teille” tulisi tehdä meidät
iloisiksi. Sillä kenelle hän puhuu? Puille ja kivillekö? Ei, vaan ihmisille eikä
yhdelle tai kahdelle vaan koko kansalle. Mitä se merkitsee meille? Aiommeko
edelleen epäillä Jumalan armoa ja sanoa: Pyhä Pietari ja pyhä Paavali voivat
kyllä iloita Vapahtajasta, mutta minä olen kurja syntinen – tämä jalo, kallis
aarre ei kuulu minulle. Ystäväni, jos tahdot sanoa, ettei hän ole sinun omasi,
niin kenen hän sitten on? Onko hän tullut hanhien, ankkojen ja lehmien tähden?
Sinun täytyy näet tässä nähdä, kuka Hän on. Jos Hän olisi tahtonut auttaa
jotakin toista luotua, Hän olisi tullut kyseiseksi luoduksi. Mutta Hän on tullut
ainoastaan Ihmisen Pojaksi.
Kuka sinä olet? Kuka minä olen? Emmekö ole ihmisiä?
Kyllä. Kenen sitten tulee omistaa tämä lapsi itselleen ellei juuri ihmisten?
Enkelit eivät saa ja perkeleet eivät tahdo omistaa häntä. Mutta me saamme,
meidän tähtemme hän tuli ihmiseksi. Sen tähden meidän ihmisten sopii ilolla
omistaa hänet itsellemme, kuten enkeli sanoo: ”Teille on syntynyt
Vapahtaja.” Juuri tätä ennen hän sanoo: ”...minä ilmoitan teille suuren
ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle.” Eikö ole suuri ja ihana asia, että
enkeli taivaasta tuo sellaisen sanoman ihmisille. Ja sitten monet tuhannet
enkelit ovat niin iloisia siitä, toivovat ja saarnaavat, että meidän ihmisten
tulee myös olla iloisia ja kiitollisina omistaa tämä armo, kuten saamme
kuulla.
Siksi me kuulemme tässä osuvan ja kallisarvoisen sanan:
”Teille on syntynyt Vapahtaja.” Ikään kuin enkeli tahtoisi sanoa: Tämä
syntymä ei ole minua varten enkä minä saa sitä omistaa itselleni, mutta suon sen
sydämestäni kernaasti teille. Mutta teitä varten se on, jotka olette kurjia,
turmeltuneita ja kadotettuja ihmisiä. Sellaisille Hän on syntynyt Vapahtajaksi.
Omistakaa siis hänet itsellenne. Te tarvitsette sellaista Vapahtajaa, että
teidät autettaisiin synnistä ja kuolemasta. Se, mistä on edellä kerrottu, että
Jumala on tullut ihmiseksi, on itsessään ihana, suuri asia. Mutta tämä on paljon
sen yli, että Hän on meidän hengellinen ja iankaikkinen Vapahtajamme. Se, joka
tämän oikein tuntee ja uskoo, pystyisi sen perusteella sanomaan, mikä on oikea
ilo, vieläpä hän ei voisi kauan elää sellaisesta ilosta. Mutta, kuten alussa
sanottiin, me emme kykene täällä maan päällä täysin käsittämään emmekä kokonaan
oppimaan tätä saarnaa. Tämä elämä on liian ahdas, sydämemme ovat liian heikot
siihen. Muutoin jos olisi mahdollista, että joku voisi sydämessään sen oikein
omistaa, täytyisi hänen sydämensä pakahtua ilosta eikä hän enää koskaan tuntisi
mitään murheellisia ajatuksia.
Jos me uskoisimme, tulisi siitä seurata ainakin se
hedelmä, että me olisimme ystävällisiä toisiamme kohtaan, lakkaisimme valheista
ja petoksista ja kaikenlaisesta tyhjänpäiväisyydestä ajatellessamme sitä, että
Jumala itse on tullut ihmiseksi. Mutta kovin heikosti se meiltä onnistuu ja
siitä nähdään, ettei tämä ilo tahdo oikein päästä sydämeemme. Me unohdamme sekä
enkelien saarnan että Vapahtajan, ja suurin osa ihmisistä seuraa vanhoja
himojaan. Se on varma merkki siitä, että me emme usko lujasti tai edes heikosti
tuota saarnaa. Muuten me olisimme iloiset, emme huolehtisi, jos me uskoisimme,
että meillä on sellainen Vapahtaja. Miten ihminen iloitsisikaan kuoleman
uhatessa häntä, jos hänellä olisi luotettava lääke ruttoa vastaan! Koettaisiin
sydämestä lähtevää iloa. Mutta tässä, kun meillä on varma vakuutus syntiä ja
iankaikkista kuolemaa vastaan, ei kukaan iloitse, tai vain harvat. Suurin joukko
etsii muuta iloa, niin että sillä olisi täällä rauha, lepo ja hyvä elämä, eikä
se kuitenkaan ole hetkeäkään varma itsestään. Se on merkki siitä, että me
kuulemme tämän riemullisen saarnan ikään kuin unessa, pysymme parantumattomina
ihmisinä, joilla on aarre silmiensä edessä eivätkä kuitenkaan piittaa
siitä.
Se, joka siis on tässä tilassa, että hän kuulee tämän
eikä tunne siitä mitään iloa, pitäköön itseään onnettomana ihmisenä. Mikä näet
tekee sydämen iloiseksi, jos se ei iloitse tästä, mistä enkeli sanoo: ”Teille
on syntynyt Vapahtaja”? Se, joka ei tahdo parantua ja tulla hurskaammaksi
tästä saarnasta, jolle tämä aarre ei maistu ja jonka sydäntä tämä tuli ei
lämmitä, sen tehköön teloittaja hurskaammaksi, muutoin ei hän ole autettavissa.
Opi siis pitämään pahana merkkinä sitä, jos havaitset itsesi tällä tavoin
kylmäksi ja turtuneeksi. Rukoile Jumalalta sydämestäsi Hänen armoaan, että hän
muuttaisi ja auttaisi sydäntäsi Pyhän Henkensä välityksellä.
Enkeli ilmoittaa sitten, että Hän, tämä Vapahtaja, on
syntynyt Daavidin kaupungissa, ja kutsuu häntä Kristukseksi, Herraksi. Näillä
sanoilla hän osoittaa meidät Raamattuun. Sillä profeetta Miikan kautta oli
ennustettu etukäteen, että Hän syntyisi Beetlehemissä.
Erityisesti enkeli nimittää Jeesus-lasta Herraksi. Tätä
me emme saa ymmärtää ikään kuin Hän tulisi olemaan maallinen kuningas, joka
osoittautuisi hirmuhallitsijaksi ja löisi nuijalla keskelle joukkoa. Ei, vaan
kuten Jumala sanoi Aadamille: ”Vaimon siemen on polkeva käärmeen pään
rikki.” Hän on oleva perkeleen vihollinen, mutta meidän Herramme ja
Lunastajamme, joka pitää sinua ja minua omanaan. Hän vaatii meitä omanaan
perkeleeltä ja sanoo tälle: Anna minulle tämä, jota sinä pidät vangittuna. Hän
ei ole sinun omasi vaan minun oma luotuni, jota en ole ainoastaan luonut vaan
myös ostanut ruumiillani ja verelläni. Päästä hänet siis irti ja anna hänet
minulle jälleen, sillä hän kuuluu minulle. Kristus on siis lohdullinen Herra,
joka käy voimalla käsiksi perkeleen valtakuntaan ja ottaa omansa itselleen. Hän
astuu perkeleen eteen ja sanoo: Sinä kirottu henki olet vietellyt heidät syntiin
ja kuolemaan. Sinä petät ja valehtelet heille eivätkä he kuitenkaan ole sinun
omiasi. Minä olen Herra. Minulle kuuluu paitsi olemukseni myös oikeuden puolesta
hallita ihmisiä, mutta sinulle se ei kuulu. Sillä minä olen ansainnut ihmiset
omaisuudekseni.
Jumalan Poikahan ei kuitenkaan ole lunastanut enkeleitä,
sinä sanot. Miten voidaan sitten selittää sana ”Herra” tällä tavalla? Vastaus:
Meidän ihmisten suhteen tällä sanalla ei ole muuta merkitystä, ja se on siis
oikein selitetty. Mutta koska enkeli puhuu yksinkertaisesti ja antaa
Jeesus-lapselle niin ylhäisen nimityksen kutsuen häntä Herraksi, niin se on
varma osoitus siitä, että tämä lapsi, joka on syntynyt neitsyt Mariasta, on
olemuksellinen, todellinen ja iankaikkinen Jumala. Muutoin enkeli epäilemättä ei
olisi kutsunut Häntä Herraksi.
Hän on meidän Vapahtajamme, ei enkelien. Enkeli sanoo
tässä selvästi: ”Teille on syntynyt Vapahtaja.” Mutta Hän ei ole
ainoastaan meidän vaan myös enkelien Herra. He ovat meidän kanssamme ja me
heidän kanssaan tämän Herran perheväkeä. He lukeutuvat tämän Herran alaisuuteen
meidän kanssamme, niin että me ihmiset, jotka ennen olimme perkeleen orjia,
pääsemme tämän lapsen kautta sellaiseen kunniaan, että meidät otetaan rakkaiden
enkelien huomaan. He ovat nyt meidän parhaita ystäviämme, niin että me voimme
kerskata tämän lapsen tähden siitä, että meillä on enkelien kanssa ja näillä
meidän kanssamme sama Herra ja olemme samaa perheväkeä keskenämme.
Rakkaat enkelit voisivat syystä olla ylpeitä siitä, että
he ovat paljon jalompia kuin me ihmiset – ensiksi luontonsa ja olemuksensa
tähden ja sitten myös siitä syystä, että he ovat synnittömiä. Mutta tästä
ylpeydestä ei näy jälkeäkään. He eivät halveksi meitä ihmisiä meidän kurjuutemme
tähden. He surevat sydämestään meidän kuolemistamme, syntiämme ja hätäämme.
Siksi he myös sydämestään iloitsevat siitä avusta, joka kohtaa meidät tämän
lapsen välityksellä. He suovat meille aivan kuin itselleen sen autuuden, että me
saamme omaksemme tämän lapsen, joka on heidän Herransa ja joka saattaa meidät
suureen kunniaan, niin että meistä tulee heidän kumppaneitaan. He eivät sano:
Minä en siedä syntisiä, haudassa makaavia, löyhkääviä kuolleita, huorintekijöitä
ja roistoja. Ei, niin he eivät sano, vaan he ovat sydämestään iloisia siitä,
että saavat sellaisia syntisiä rauhaan. He ylistävät Jumalaa siitä, että me
pääsemme vapaiksi synnistä ja olemme tulleet heidän kanssaan samaan taloon ja
saman Herran alaisuuteen. Tämän armon tähden, josta he itse eivät ole osallisia,
he kiittävät ja ylistävät Jumalaa.
Kuinka paljon välttämättömämpää onkaan, että mekin
kiitämme ja ylistämme Jumalaa siitä ja rakastamme ja palvelemme toisiamme, kuten
Jumalan Poika on palvellut meitä – Hän, joka tuli meidän lihaksemme ja
lähimmäksi ystäväksemme. Mutta se, joka ei tästä välitä eikä tahdo näin rakastaa
ja auttaa lähimmäistään, ei ole autettavissa, kuten olen edellä
sanonut.
Tämä on ensimmäinen saarna Kristuksen syntymän jälkeen
tästä lapsesta. Se kulkee halki koko maailman aina maailman loppuun asti. Siksi
teidän tulee uutterasti tarkata sen merkitystä, sillä tässä te näette, miten
rakkaista enkeleistä on tullut ystäviämme. He tulivat iloisen sanoman kanssa
meidän luoksemme ja sanoivat, että meidän ei enää tule pelätä, koska lapsi on
meille syntynyt, ja Hän on Vapahtajamme. Tämä on oikea, suurin ja paras
lohdutus. Jumalan armo ja laupeus voidaan täydellä varmuudella osoittaa siinä,
että Jumala, kaikkivaltias, iankaikkinen Isä, armahtaa meitä ja on antanut
meille Poikansa niin ystävällisellä tavalla, lempeän, vähäpätöisen ja nuoren
neitsyen kautta. Jumala laittoi hänen kohtuunsa Poikansa ja antaa meille
saarnata: Hän on meidän Vapahtajamme. Mitä meiltä puuttuu, sen me löydämme Hänen
luotaan. Hän on oleva meidän apumme ja lohdutuksemme, niin että tästä eteenpäin
Jumalan ja meidän väliltämme on kaikki viha otettu pois ja on pelkkää rakkautta
ja ystävällisyyttä.
Ajattelehan nyt, tekeekö Jumala vääryyttä, vaikka Hän
tuomitsee iankaikkisesti ne, jotka kuulevat tämän eivätkä silti ota sitä
vastaan, kuten sokeat ja paatuneet katolilaiset, jotka eivät tyydy tähän
Vapahtajaan vaan etsivät muita vapahtajia, joihin he luottavat. Enkelin saarna
kuuluu toisin, nimittäin, että vain tämä lapsi on meidän Vapahtajamme, josta
yksin meillä tulee kaikki lohdutus ja ilo olla kuin suurimmasta aarteesta; missä
Hän on, siihen katsovat kaikki enkelit ja itse Jumala.
Tätä aarretta Hän ei anna ainoastaan [lapsen] äidin
kohtuun vaan sinulle ja minulle sanoen: Hän on sinun omasi, sinun pitää olla
osallinen Hänestä ja kaikesta, mitä Hänellä on taivaassa ja maan päällä; se on
sinun. Se, joka tämän kuulee eikä hänellä kuitenkaan ole siitä mitään iloa tai
antaa tämän Vapahtajan mennä menojaan ja etsii toista, on ansainnut, että
ukkonen löisi hänet yhdeksän kyynärän syvyyteen maan alle. Sen tähden meidän
tulee kiittää Jumalaa Hänen armostaan ja rukoilla, että Hän itse puhuisi ja
kirjoittaisi tämän enkelisaarnan meidän sydämiimme, niin että voimme oikein
lohduttautua tällä Vapahtajalla ja voittaa Hänen kauttaan kuoleman ja perkeleen.
Siihen meitä auttakoon rakas Herramme ja Vapahtajamme Kristus.
Aamen.
W2 13,52-65. Suomennos: Hannu
Lehtonen