PROTESTI
PIISPOILLE
–Yli 800 kristittyä osoitti tukensa Pohjolalle ja
Korpiselle
Evankelis‑luterilaisen yhteyden tuki ry on kerännyt yli 800 kristityn allekirjoituksen
protestiin, jossa osoitetaan tuki Luther‑säätiön pastoreille Juhana Pohjolalle
ja Sakari Korpiselle. Pastorithan oli pidätetty määräajaksi virastaan, koska he
olivat yhtäältä keväällä 2004 pyytäneet piispa Huovista olemaan tulematta
ehtoolliselle ja toisaalta järjestäneet Rengon seurakunnan alueella apostolisen
opin ja järjestyksen mukaisia jumalanpalveluksia ilman lupaa. Oulun ja Turun
tuomiokapitulien päätöksissä ei viitata mitenkään Raamattuun eikä
Tunnustuskirjoihin.
Tällaiset Raamatun vastaiset ja kovat päätökset tuovat
ilmi sen, minkä henki johtaa kansankirkkoamme. Erityisen selväksi asian tekee
se, että samalla kaikenlaiset räikeät harhaopettajat ovat saaneet toimia aivan
rauhassa. Näistä esimerkkeinä ovat Kylliäinen, Riekkinen ja Spong, jotka eivät yhdy vakavissaan edes Nikaian uskontunnustukseen ja ovat siis kokonaan
kristikunnan ulkopuolella. ”Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat
teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
Heidän hedelmistään te tunnette heidät” (Matt.
7:15‑16).
Kun väki kaikkoaa jumalanpalveluksista ja ylipäätään
kirkosta, kirkko yrittää ratkaista ongelmaa tekemällä sitä, mitä monet
seurakuntalaiset haluaisivat, sen sijaan, että se kääntyisi kirkon Herran ja
Hänen Sanansa puoleen. ”Sillä
aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan
korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois
totuudesta ja kääntyvät taruihin” (2. Tim.
4:3,4).
Luther‑säätiö on joutunut pohdiskelemaan suhdettaan
kirkkoon ja oppiin. On ollut ilahduttavaa nähdä, että kuuliaisuus Raamatulle ja
tunnustukselle on Luther‑säätiössä ollut suhteellisesti tärkeämpää kuin
herätysliikkeissä. ”Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden
parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan
ovat kutsutut” (Room.8:28).
”Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän
on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä
solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä
kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri
taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä. Te
olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan
suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja
ihmisten tallattavaksi” (Matt.5:10‑13).
Sekä itse tapaus että tukilistan kerääminen ovat
käynnistäneet hyödyllistä liikehdintää ja pohdiskelua Luther‑säätiön
ulkopuolella. Tukensa ovat antaneet myös monet kristityt, jotka eivät ole
käyneet säätiön tilaisuuksissa. Tällainen veljellinen tuki oikeassa asiassa on
oikeaa kristittyjen välistä yhteyttä. ”Lapsukaiset, älkäämme rakastako
sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa” (1. Joh.3:18). ”Pyhitä heidät
totuudessa; sinun sanasi on totuus” (Joh. 17:17).
Myös ulkomailta on tullut tukea vainotuille veljille (168 nimeä): mm. Ruotsista,
Norjasta, Saksasta, Kanadasta ja Yhdysvalloista. Nimensä ovat antaneet
käytettäväksi: ehtoollisopin asiantuntijat Jürgen Diestelmann ja professori John R. Stephensson sekä professorit Peter Beyerhaus, Charles Evanson, Korey Maas, John T. Pless ja Erling T. Teigen, piispat Jobst Schöne, Alvin Maleske ja Arne Olsson,
superintendentti Wolfgang Schillhahn sekä johtaja,
pastori Daniel Preus, joka on toiminut
Missouri‑synodin (LCMS) varapresidenttinä.
”Milloin siis varsinaisista piispoista tulee
evankeliumin vihollisia tai kun he kieltäytyvät vihkimästä pappeja,
seurakunnat säilyttävät silti oikeutensa. Sillä missä ikinä on seurakunta,
siellä sillä on oikeus evankeliumin virkaan. Sen vuoksi on välttämätöntä, että
seurakunta säilyttää oikeuden kutsua, valita ja vihkiä viran hoitajia. Tämä
oikeus on nimenomaan seurakunnalle annettu lahja, jota ei mikään inhimillinen
auktoriteetti voi siltä riistää. Sen todistaa apostoli Paavalikin
Efesolaiskirjeessä: "Hän nousi korkeuteen, hän antoi lahjoja ihmisille", ja
sitten apostoli luettelee erityisesti kirkolle annettuina lahjoina paimenet ja
opettajat (pastores et doctores) ja lisää, että nämä annetaan hoitamaan virkaa,
rakentamaan Kristuksen ruumista. (Ef. 4:8,11-) Missä
siis on tosi seurakunta, siellä täytyy olla oikeus valita ja vihkiä viran
hoitajia. Julistaahan maallikkokin hätätilanteessa synninpäästön ja toimii siten
virassa, toisen paimenena…
Kaiken tämän perusteella on päivänselvää, että
seurakunnalla on yhä oikeus valita ja vihkiä palvelusviran hoitajia. Kun siis
piispoista tulee kerettiläisiä tai kun he kieltäytyvät vihkimästä virkaan,
silloin seurakuntien on jure divino pakko jo virassa olevien paimentensa välityksellä
vihkiä uusi paimenia ja viran hoitajia. Tämän väitetyn hajaannuksen ja
erimielisyyden syynä on yksinomaan piispojen jumalattomuus ja tyrannius. Paavali
määrää, että niitä piispoja, jotka saarnaavat ja puolustavat jumalatonta oppia
ja kulttia, on pidettävä kirouksen alaisina.” (Paavin valta ja johtoasema 66‑67, 72, Tunnustuskirjat 1990, s. 293,
294)
”Koska siis paavin orjiksi antautuneet piispat
puolustavat jumalatonta oppia ja kultteja, eivät vihi hurskaita saarnaajia
virkaan, harjoittavat paavin apureina julmuutta ja ovat lisäksi riistäneet
kirkkoherroilta tuomiovallan, jota he käyttävät yksinomaan tyrannien tavoin, ja
koska he lopuksi seuraavat avioasioissa monia epävanhurskaita lakeja, on
seurakunnilla kyllin monta pakottavaa syytä olla tunnustamatta heitä
piispoiksi”. (Paavin valta ja
johtoasema 79, Tunnustuskirjat 1990, s. 295)
Ihailtavaa oli oppi‑isämme Lutherin rohkeus, kun hän
poltti paavin pannauhkausbullan ja kanonisia lakikirjoja 10.12.1520
Wittenbergissä Elster‑portin edessä Pyhän Ristin
kirkon luona. Se oli täysin asiallinen ja välttämätön
toimenpide.
Isto Vuorio,
Vantaa