MIKÄ ON
PAULUS-YHTEISÖ?
Tässä lehdessä olevassa Petri Hiltusen saarnassa
viitataan hiljattain perustettuun Paulus-yhteisöön.
Yhteisön tuoreessa tiedotuslehdessä hahmotellaan yhteisön suuntaviivoja. Seuraavassa poimintoja tästä lehtisestä. Väliotsikot
toimituksen.
Lähtökohta
Lähtökohtatilanteesta sanotaan seuraavasti: ”Joukko
kristittyjä koki, että nyt on aika muodostaa yhteisö, johon voi turvallisesti
tulla Sanan ja sakramenttien hoitoon. Ei tarvitse enää väistellä omissa
seurakunnissaan tai etsimällä etsiä paikkaa, johon voi hyvällä mielellä ja
hyvällä omallatunnolla mennä. Paulus-yhteisö jatkaa
sillä turvallisella Jumalan sanan ja luterilaisen tunnustuksen perustalla, josta
kansankirkko on luopumassa. Mitään uutta me emme ole tuomassa vaan pyydämme vain
saada pysyä vanhassa ja koetellussa kristillisessä opissa, uskossa ja elämässä.”
”Yhteisö ei ole suunnattu mitään eikä ketään vastaan vaan se haluaa toimia
etsivän ja kyselevän ihmisen puolesta.”
Yhteisö painottaa jumalanpalveluksen merkitystä: ”Paulus-yhteisön ytimenä on viikottainen jumalanpalvelus eli messu. Me uskomme, että
Jumalan sanan julkinen saarna ja pyhä ehtoollinen ovat ne asiat, joita kristitty
kaikkein eniten tarvitsee. ”Paulus-yhteisö ei ole
’tosiuskovaisten seurakunta’. Yhteisö ei rakennu jäsenten uskon varaan.
Perustana on sen sijaan Kristuksen todellinen läsnäolo Sanassa ja
sakramenteissa. Siitä syntyy pyhien yhteisö, joka elää yksin armosta, yksin
Kristuksen sovitustyön varassa.”
Yhteisöllisyys
Paulus-yhteisö haluaa jo nimelläänkin korostaa yhteisöllisyyden uutta
löytämistä: ”Paulus-yhteisön suurena haasteena on
palauttaa kristittyjen elämään sen alkuperäinen yhteisöllinen ulottuvuus. Meidän
aikamme ihmiset ja heidän uskonnollisuutensa on äärimmäisen yksityistynyttä ja
yksinäistynyttä. Tämä on johtanut monien väärien uskonkäsitysten leviämiseen ja
hengelliseen orpouteen. Paulus-yhteisössä opettelemme
kuuntelemaan Jumalan tahtoa, pitämään huolta toisistamme, kasvamaan yhteisestä
uskosta ja ottamaan vastuuta Jumalan valtakunnasta.”
Yhteisö korostaa seurakuntalaisten roolia aktiivisina
vastuunkantajina: ”Yhteisönä eläminen merkitsee ’rivikristityille’ aivan
uudenlaista asemaa. He eivät enää ole vain passiivisia vastaanottajia vaan
aktiivisia vastuunkantajia. Yhteisö ei kerta kaikkiaan toimi ilman laajaa
vapaaehtoisten joukkoa. Silti jokaisella säilyy turvallinen mahdollisuus olla
vain sanankuulijana, saavana osapuolena, kun on sen aika.”
Paimenen viran aito merkitys halutaan löytää uudelleen:
”Yhteisönä eläminen tarkoittaa myös paimenuuden
uudenlaista löytämistä. Yhteisön paimenella on selkeä hengellinen ja teologinen
rooli yhteisön palvelijana. Hänelle jää myös huomattavasti enemmän aikaa
yhteisön jäsenille kuin mammuttimaisissa seurakunnissa.”
Taloudellisesta puolesta todetaan: ”Paulus-yhteisö ei toimi verovarojen eikä edes jäsenmaksujen
varassa vaan vapaaehtoisen kannatuksen turvin. Tavoitteena on, että Paulus-yhteisö saavuttaisi mahdollisimman nopeasti
itsekannattavuuden.” ”Yhteisön tulot ja menot kanavoituvat Suomen Luther-säätiön
kautta.”
Paulus-nimi
Yhteisön nimen sanomasta sanotaan: ”Paulus-yhteisön nimi kertoo, että tahdomme ennen muuta
sitoutua Paavalin (lat. Paulus) opettamaan oppiin syntisen vanhurskauttamisesta.
Pidämme Paavalin opetuksia kaikin osin Pyhän Hengen innoittamana Jumalan
ilmoitussanana.” ”Meille on täysin vierasta se moderni erottelu, että Jeesuksen
opetus olisi muka kristityille velvoittavampaa kuin Paavalin opetus. Tätähän on
kirkon ylimmän johdon suulla väitetty esim. toteamalla, että ’jos me
tietäisimme, mikä on Jeesuksen ajatus homoseksuaalisuudesta, juoksisimme tukka
putkella sen perässä’. Meille riittävät Paavalin välittämät selvät Jumalan
ilmoitussanat esim. Room. 1:22-27.” ”PAULUS tarkoittaa
suomeksi pieni tai vähäinen. Se oli Jeesuksen antama uusi nimi Saulus Tarsolaiselle, jonka hän kutsui Damaskon tiellä evankeliumin levittäjäksi. Suuresta,
oppineesta, voimakkaasta ja viisaasta miehestä tuli Jumalan koulussa Paulus, Kristuksen pieni opetuslapsi. Mutta juuri
heikkoudessa tuli Jumalan voima täydelliseksi (2. Kor.
12:9).” ”Paulus-yhteisökin on vasta pieni siemen, joka
alkaa nousta oraalle. Me emme saa kuitenkaan halveksia pienten alkujen päivää.
Tästä pienestä taimesta voi kasvaa suuri puu, jos Pyhä Henki antaa sille kasvun.
Emmekä me tavoittele suuruutta tai voimaa vaan haluamme ennen muuta olla
uskollisia Jumalan Sanalle. Me opettelemme olemaan pieniä, jotta Kristus saisi
olla suuri.”
Paulus-yhteisön jumalanpalvelukset vietetään Kouvolassa. Yhteisön
toimintaohjelma on laaja: ”Yhteisön paimen toimii täysin papin valtuuksin. Siksi
kaikki kirkolliset toimitukset ja ”palvelut” (kaste, konfirmaatio, vihkiminen,
rippi, sielunhoito, yksityisehtoollinen, hautaansiunaaminen ym.) saa tarvittaessa Paulus-yhteisöstä.” Paulus-yhteisö
toimii viikolla etupäässä kodeissa. Kokoonnumme erikseen ilmoitettavina aikoina
seuroihin, raamatunopetukseen, raamattupiireihin, rukouspiireihin jne. koko
Kymenlaakson alueella. Paulus-yhteisön toiminta
muotoutuu pitkälti mukana olevien ihmisten mukaan. Pyrimme yhdessä huolehtimaan
mm. lasten ja nuorten hengellisestä kasvatuksesta, diakoniatyöstä,
evankelioimisesta, sielunhoidosta, lähetystyöstä jne. Yhteisön pastorina toimii
Petri Hiltunen.