VANHA VIINI – UUDET
LEILIT
Petri Hiltunen, pastori, Valkeala
”Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät
paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: ’Johanneksen opetuslapset ja
fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?’
Jeesus sanoi heille: ’Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on
heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi
paastota. Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin,
sinä päivänä, he paastoavat. Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta
paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta
vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi. Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin
nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja
viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava
uusiin leileihin’”
(Mk. 2:18-22).
Tervehdys teille kaikille Paulus-yhteisöstä Kymenlaaksosta! Joukko kristittyjä
kokoontui noin puolitoista viikkoa sitten (syyskuu alkupuolella) perustamaan
uutta jumalanpalvelusyhteisöä, joka sai nimekseen Paulus-yhteisö, apostoli Paavalin mukaan. Ja oikein
toiveikkaalla ja innostuneella mielellä me otimme tämän askeleen ja olemme
rukouksin lähdössä tälle uudelle tielle.
Paulus-yhteisön ensimmäisessä tiedotuslehdessä on otsikko: vanha viini
– uudet leilit. Jos tarkkaan kuuntelit päivän evankeliumia, niin huomasit, että
sen sanoma tuntuu olevan ristiriidassa tuon otsikon kanssa. Siinähän puhuttiin
uudesta tai nuoresta viinistä, joka pitää laskea uusiin leileihin. Me kuitenkin
Paulus-yhteisössä ajattelemme, että se viini, jota
meillä on tarjolla, on sitä samaa vanhaa viiniä, jota koko kristikunta kautta
vuosisatojen on nauttinut, kun on saatu kokoontua jumalanpalveluksiin, Jumalan
sanan äärelle, ja nauttimaan pyhää ehtoollista.
Me emme kaipaa mitään uutta oppia tai uutta uskoa tai
uutta viiniä siinä mielessä. Vaan me tarvitsemme sitä viiniä, joka säilyy
tuoreena ja vaikuttavana, kun Jumalan sanaa puhtaasti julistetaan ja sakramentit
oikein toimitetaan.
Jeesuksen sanat päivän evankeliumissa ovat hyvin
ajankohtaisia. Vapahtaja puhuu siinä uudesta elämästä, uudesta todellisuudesta,
jonka Kristus tuli tuomaan tähän maailmaan. Tuo uusi elämä on jotakin sellaista,
joka ei mahdu vanhoihin raameihin, vanhoihin leileihin. Jeesuksen ajan
juutalaisuus sääntöineen ja määräyksineen oli mahdoton ympäristö sille uudelle
elämälle. Juutalaisuuden sisällä tuo uusi usko olisi kuristunut kuoliaaksi. Se
olisi jähmettynyt lakiuskonnoksi, näivettynyt käskyjen noudattamiseksi. Ja siksi
tuo uusi usko, evankeliumista nouseva uusi elämä, ei voinut jäädä vanhan
juutalaisuuden piiriin. Vanhat leilit eivät kestäneet tuota uutta elämää, vaan
uusi viini olisi rikkonut vanhat leilit ja viini olisi vuotanut maahan, mennyt
hukkaan.
Uuden viinin, uuden uskon ja elämän piti luoda uudet
puitteet, uudet kuoret. Kristillinen usko ei voinut jäädä vain joksikin
irralliseksi Hengen liikkeeksi, vaan sille piti syntyä myös selkeät rakenteet,
jumalanpalvelukset, sakramentit ja virat. Ne ovat sitä koteloa, sitä leiliä,
jonka sisällä tuon uuden elämän oli määrä säilyä ja pulputa tuoreena ja
kirkkaana.
Risto Soramies, Istanbulin luterilaisen seurakunnan
kirkkoherra Turkissa, on kirjoittanut eräässä lehdessä lähetystyön tavoitteesta:
”Joskus 1960-70 -luvulla tehtiin Suomesta paljon
sellaista lähetystyötä, jossa lähdettiin kertomaan ihmisille Jeesuksesta tuonne
merten taakse. Jaettiin traktaatteja jossain idän tai etelän suurkaupungissa ja
koetettiin huonolla englannin taidolla sanoa, että ’Jeesus rakastaa sinua’. Joku
saattoi kiinnostua asiasta, joku saatiin käännytetyksi. Mutta pian lähtivät nuo
aktiolaiset takaisin Suomeen. Ihmiset jäivät sinne
oman onnensa varaan. Nuo evankeliumilla kosketetut ihmiset jäivät kuin lampaat
susien keskelle. Monen uskon kipinä sammui jo seuraavassa kadun kulmassa. Jonkun
usko kesti ehkä viikkoja tai kuukausia. Ja ihmeen kaupalla on joku sinnitellyt
näihin päiviin saakka. Mutta sitä on pidettävä jo eloonjäämistaistelun
huippuna.”
Soramies kritisoi tällaista lähetystyötä. Siitä puuttui
selkeä tavoite. Puuttui ajatus siitä, että sinnekin on mentävä luomaan
jumalanpalvelusyhteisöjä. On luotava paikka, johon nuo ihmiset voivat mennä,
missä he saavat jatkuvasti hengellistä evästä, sitä viiniä, hengellisen elämänsä
ravinnoksi. Lähetystyön tavoitteena on luoda jumalanpalveluksia ja seurakuntia,
joissa nuo ihmiset saavat kasvaa ja elää. Tarvittiin uudet leilit, mutta
valitettavasti niitä monessa paikassa ei syntynyt ja ihmiset jäivät heitteille.
Näin voi toki käydä myös Suomessa aivan yhtä lailla.
Omassa työssäni viidentoista vuoden aikana kansankirkon pappina olen törmännyt
tähän monet, monet kerrat. Tapaan ihmisiä monissa toimituksissa, saan ehkä
välitettyä heille jotakin evankeliumin sanasta, mutta ei ole paikkaa mihin
heidät ohjaisi. Ei ole sellaista paikkaa, missä he saisivat varmuudella ravintoa
omaan hengelliseen elämäänsä.
Kun lukee Lutheria ja tunnustuskirjoja, tulee jotenkin
merkillisen tuttu olo. Toisaalta tuntuu, että niissä on paljon yhtäläisyyksiä
Raamatun tilanteeseen, siihen, mistä päivän evankeliumissakin puhuttiin,
Jeesuksen ja juutalaisuuden väliseen jännitteeseen, vanhoihin ja uusiin
leileihin.
Mutta toisaalta tuntuu, että tuo uskonpuhdistusajan
tilanne, Lutherin aika, muistuttaa monella tavoin myös meidän omaa aikaamme,
tätä kolmannen vuosituhannen alkua. Lutherkin joutui huomaamaan, että viini on
laskettava uusiin leileihin. Hän halusi kyllä olla kirkon uskollinen poika, ja
hän sydämessään toivoi ja uskoi mahdollisimman pitkään, että Rooman kirkko voisi
uudistua ja palata evankeliumiin, palata oikeaan uskoon ja oppiin. Mutta tässä
toiveessaan Luther joutui kerta toisensa jälkeen pettymään. Uskonpuhdistuksen
suuri löytö, palaaminen Paavalin vanhurskauttamisoppiin, ei saanut vastakaikua
Rooman kirkossa. Paavi halusi pitää kiinni aneistaan, pyhitystöistään,
pyhiinvaelluksestaan, messu-uhristaan, Marian palvonnastaan ja monesta muusta
harhaopista. Oli kysymys vallasta ja rahasta ja niistähän on tunnetusti
äärimmäisen vaikea luopua.
Siksi me tunnustuskirjoissa, jotka on kirjoitettu
1500-luvulla, kohtaamme tavan takaa tämän asetelman. Esimerkiksi näin:
”Ajatelkoot siis kaikki hurskaat, kuinka kauheita ovat paavin valtakunnan harhat
ja tyrannius. Tietäkööt ensiksikin, että harhat on torjuttava ja oikea oppi on
omaksuttava Jumalan kunnian ja ihmisten pelastuksen tähden” (Paavin valta ja
johtoasema 52). Huomaa: ”Jumalan kunnian ja ihmisten pelastuksen tähden”. Meidän
on pidettävä kiinni oikeasta, Jumalan sanan mukaisesta opista ja sen mukaisesta
uskosta. Kun ihmisten autuus, heidän iankaikkinen pelastuksensa on
vaakalaudalla, silloin me emme saa antaa tuumaakaan periksi. Muuten sielut
joutuvat helvettiin, me muiden joukossa.
Toinen sitaatti tunnustuskirjoista: ”Onhan tunnettua,
että paaveilla on suurempi hätä omasta vallastaan kuin Kristuksen
evankeliumista” (Augsburgin tunnustuksen puolustus IV,
390). Meillä luterilaisina kristittyinä tulisi sen sijaan olla valtava hätä
siitä, että Kristuksen evankeliumi saa puhtaana kaikua kaikkialla ja että
jokainen ihminen saa kuulla pelastavan sanoman Kristuksesta ja hänen
sovitustyöstään. Tämän tulisi olla meillä sydämen hätänä jokaisella. Viis
vallasta, viis rahoista, viis ihmiskunniasta ja median suosiosta, kunhan ihmiset
saavat kuulla evankeliumin sanoman ja pääsevät kerran taivaaseen.
Juuri tämän evankeliumin tähden joutuivat luterilaiset
aikanaan erkaantumaan Rooman kirkosta ja luomaan omat rakenteensa. Uusi viini,
tai se uudelleen löydetty vanha viini, ei enää mahtunut vanhoihin leileihin.
Vanhat leilit eivät ottaneet vastaan puhdasta ja kirkasta viiniä. Ne olivat
tottuneet sameaan mössöönsä.
Luterilaisen kirkon syntyminen 1500-luvulla aiheutti
Rooman kirkon taholta tietenkin kitkeriä syytöksiä: ”te olette kirkon
hajottajia”, ”te pirstotte kristikunnan”, ”te hajotatte kirkon yhteyden ja
yhtenäisyyden”, ”te ette tottele kirkon johtoa”. Mitä luterilaiset 1500-luvulla
vastasivat näihin syytöksiin? Otetaan pari pientä esimerkkiä.
Mehän tiedämme, että Martti Luther salli pappien mennä
naimisiin – toisin kuin Rooman kirkossa oli tapana. Hän kumosi Rooman kirkon
selibaattisäännön, joka oli selvästi Raamatun vastainen. Ja sen seurauksena
Rooman kirkko erotti nuo naimisiin menneet papit viroistaan, jotkut jopa
tapettiin. Ei auttanut muuta kuin perustaa uudet alttarit ja uudet saarnatuolit
ja kokoontua muualla tuon evankeliumin uuden viinin äärellä.
Tästä tietenkin Rooman kirkko sai aiheen syyttää, että
luterilaiset hajottavat kirkkoa ja alkavat viettää omia messuja. Mutta
tunnustuskirjat vastaavat tähän näin: ”Olemme selvillä siitä, että kirkollinen
hajaannus on saanut aikaan jonkin verran pahennusta, me kun näytämme
erkaantuneen niistä, joita pidetään oikeina piispoina. Omaatuntoamme ei
kuitenkaan mikään paina, sillä me tiedämme, että vaikka pyrimme kaikin voimin
sovintoon, emme kykene lepyttämään vastustajiamme millään muulla tavoin kuin
hylkäämällä ilmiselvän totuuden. Näin meidän pitäisi sitten heidän kanssaan
liittoutua puolustamaan tätä epävanhurskasta lakia, purkaa solmitut avioliitot,
surmata ne papit, jotka ehkä eivät tähän alistu, ja ajaa maanpakoon onnettomat
vaimot ja orpolapset. Koska kuitenkin on varmaa, etteivät nämä ehdot ole Jumalan
mieleen, ei meitä hiukkaakaan sureta, ettemme liity yhteen vastustajiemme
kanssa...” (Augsburgin tunnustuksen puolustus XXIII,
59).
Kun on siis kysymys totuudesta – niin kuin tässä oli
kysymys – Jumalan sanan totuudesta, meidän tulee asettaa se jopa yhteyden
edelle, näennäisen yhteyden edelle. Yhteys ilman totuutta on silkkaa valhetta ja
näyttelemistä. Sellainen yhteys ei myös vähimmässäkään määrin tarkoita
rakastamista, lähimmäisen rakastamista, vaan päinvastoin lähimmäisten
harhaanjohtamista ja heidän vihaamistaan.
Minuakin on viimeisten viikkojen aikana syytetty
yhteyden rikkomisesta, kun en ole taipunut tämän kirkon vallitsevaan uuteen
virkakäytäntöön. Siihen minun olisi kuulemma pitänyt taipua yhteyden
säilyttämisen vuoksi. Mutta jos me luomme yhteyttä vastoin Jumalan sanaa ja
vastoin Herran käskyä, silloin me olemme luomassa väärää ja valheellista
yhteyttä. Luther kirjoittaa näin: ”Nykyään maailma tuumailee myös viisaasti ja
ovelasti, että olisi pyrittävä pääsemään uskoa ja oppia koskevasta riidasta ja
erimielisyydestä sekä annettava molemmin puolin periksi. Tulisi muka antaa
tilaisuus oppineille ja viisaille sekä piispoille, keisareille ja ruhtinaille
päästä yksimielisyyteen, vaikka sitten hieman poikettaisiinkin puoleen tai
toiseen... Tässä kohden pyrkii kuitenkin tasoittamaan tietä liian pitkälle
samainen järki, joka toisaalla näyttää Jumalan sanasta, ettei Jumala salli tehdä
tällaista paikkaustyötä, vaan hän haluaa säilyttää uskon, opin ja
jumalanpalveluksen puhtaana sekä pelkästään hänen sanansa mukaisena eikä salli
sekoittaa siihen mitään ihmisrihkamaa, omia mielihaluja, viisautta tai muuta
vastaavaa. Antaahan sana meille ohjeen: ’Enemmän tulee totella Jumalaa kuin
ihmisiä’ (Ilm. 5:29).” Näin siis meidän uskonpuhdistajamme
kirjoittaa.
Minullekin on tavan takaa sanottu, että se
naispappeusasia on niin pieni ja epäolennainen, että eiköhän siitä voi antaa
periksi. Pidetään vain kiinni niistä olennaisista asioista, siitä
evankeliumista. Mutta vielä paljon suuremmalla syyllä olisi joku 1500-luvulla
voinut sanoa, että eiköhän me siinä selibaattiasiassa anneta periksi Rooman
kirkolle ja pidetään kiinni niistä olennaisista asioista. Mutta näin eivät
uskonpuhdistajamme, meidän isämme, voineet tehdä. Eivät Jumalan sanan, eivät
uskon eivätkä autuuden vuoksi. ”Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan”
(Gal. 5:9) ja yksi mätä omena tuhoaa tynnyrillisen
terveitä. Eikä Jumala salli paikkaustyötä, jos leilit ovat pilalla. Siksi olen
väistynyt ja jättänyt kirkkoherran virkani Valkealan seurakunnassa.
Jos minua ja meitä syytetään kirkon hajottamisesta, me
voimme vedota vaikka siihen tunnustuskirjojen kohtaan, jossa sanotaan näin:
”Piispat kuitenkin joko pakottavat meikäläisiä pappeja hylkäämään ja kiroamaan
sen opinmuodon, johon me olemme tunnustautuneet... Katsokoot itse, kuinka
aikanaan tekevät tilin Jumalalle siitä, että hajottavat kirkkoa. Meillä ei tässä
suhteessa ole vaaraa, sillä omatuntomme on puhdas. Kun tiedämme oman
tunnustuksemme totuudenmukaiseksi, hurskaaksi ja katoliseksi, ei meidän tule
hyväksyä niiden julmuutta, jotka vainoavat tätä oppia. Toisaalta tiedämme, että
kirkko on niiden keskuudessa, jotka oikein opettavat Jumalan sanaa ja oikein
hoitavat sakramentteja...” (Augsburgin tunnustuksen
puolustus XIV,2-4).
Vanhat leilit ovat kulumassa riekaleiksi. Viini on
karkaamassa niistä pois. Suomen kirkko, joka on säilyttänyt maassamme
evankeliumin aarretta, on nyt päästämässä tuon aarteen käsistään, ja sen tilalle
ollaan tuomassa monenlaista ihmisrihkamaa ja kissankultaa. Merkkejä tästä me
näemme jatkuvasti ympärillämme, kuulemme siitä radiosta ja televisiosta,
törmäämme siihen kaikkialla seurakunnassa, yhteiskunnassa ja tässä maassa. Siksi
me Kymenlaaksossa lähdemme liikkeelle tuolla teemalla: vanha viini – uudet
leilit. Näin teki Jeesus aikoinaan, näin teki Luther omana aikanaan, ja näin
mekin tämän ajan uskovat koemme oikeaksi tehdä, jotta Kristus ja evankeliumi
saavat edelleenkin synnyttää pelastavaa uskoa ja jotta
synteihinsä kuolleet ihmiset saavat kerran periä iankaikkisen elämän – yksin
armosta ja Kristuksen tähden.
Saarna 18.9.2005. Lyhennelmä.