MIKSI ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ TAISTELLA PUHTAAN
OPIN PUOLESTA?
Saarna uskonpuhdistuksen päivänä
C. F. W. Walther (1811-1887), teol. tri,
USA
”Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa
teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa
teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille
annettu” (Juud.
3)
Uskonpuhdistuksen historia on kertomus lähes
kolmikymmenvuotisesta jatkuvasta sodasta – vuodesta 1517, jolloin Luther asetti
julkisuuteen 95 teesiään paavin iljettävää anetta vastaan, vuoteen 1546 saakka,
jolloin hän kuoli. Tämä sota ei ollut niinkään fyysinen kuin hengellinen.
Toisella puolella oli Luther, suojaton munkki, jonka kädessä ei ollut muita
aseita kuin Raamattu ja jota tukivat vain muutamat enimmäkseen arkamieliset
ystävät. Toisella puolella oli uudelleen voimiensa tuntoon elpynyt paavi, jolla
oli käsissään ajallinen ja hengellinen miekka, kuten hän niitä kutsui. Tällä
tarkoitetaan kirkkoa ja valtiota. Paavia tuki lukematon prelaattien,
kardinaalien, piispojen ja arkkipiispojen sekä pappien, munkkien ja nunnien
joukko, samoin kuin sen aikaisen kristikunnan suurin hallitsija, keisari. Mutta
toisella puolella oli harha, toisella puolella totuus; toisella puolella
ihmisten sana, toisella puolella Jumalan sana. Ja – mikä tärkeintä – toisella
puolella oli näkymätön Jeesus Kristus, totuuden Kuningas ja pelastuksen Herra
kaikkien pyhien enkeliensä kanssa, toisella puolella saatana, pimeyden ja
hävityksen ruhtinas koko helvetillisen armeijansa kanssa.
Luther julisti lokakuun 31. päivänä 1517 noilla 95
teesillään sodan paavia ja tämän seuraajia vastaan. Hän vyötti itsensä Hengen
miekalla, kuten Daavid kerran lingolla Goljatia vastaan, jätti synkän munkin
kammionsa Herran, elävän Jumalan nimessä, astui julkisuuteen ja antoi kaikille,
jotka tahtoivat seistä Herran ja hänen oikean kirkkonsa puolella, signaalin
hyökkäystä ja pyhintä sotaa varten, mitä ikinä oli käyty maan päällä.
Sitten seurasi kahakka toisensa jälkeen, suullisessa ja
kirjallisessa muodossa. Vuonna 1518 Luther oli voitokas salaisessa
kaksintaistelussa Augsburgissa kardinaali Cajetanuksen kanssa. Aiheena oli yksi
pieni sana: ”revoco”, ts. ”minä peruutan”. Mutta kaikki juonikkaan italialaisen
retoriikka oli turhaa. Luther ei peruuttanut, ja niin hän jätti taistelukentän
voittajana. Vuonna 1519 seurasi julkinen kiista Lutherin ja paavillisen
sofistin, tohtori Eckin, välillä Leipzigin väittelyssä. Se kosketteli
pääasiallisesti paavin ja kirkolliskokousten asemaa. Mutta lopussa kaikki ne,
jotka olivat totuudesta, jopa paavilaiset, tunnustivat Lutherin voittajaksi.
Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1521, Luther lopulta haastettiin saapumaan
Wormsiin, jotta hän henkilökohtaisesti tulisi keisarin ja valtakunnan eteen
puolustamaan itseään ja kuulemaan tuomionsa. Kaikki Lutherin ystävät vapisivat,
mutta Luther ei. Hän vakuutti: ”Minä menisin Wormsiin, vaikka siellä olisi yhtä
paljon perkeleitä kuin katoilla tiiliä.” Siten alkoi kuuma taistelu. Mutta
katsohan! Samoin kuin Daniel tuli vahingoittumattomana leijonien luolasta, ja
kolme miestä tuli kärventymättöminä tulisesta pätsistä, niin myös Luther lähti Wormsista
voittamattomana. Sillä hänen päätössanansa ovat ja pysyvät: ”Minä en peruuta!
Tässä seison enkä muuta voi. Jumala minua auttakoon. Aamen!”
Toinen kuuma uskonpuhdistustaistelu käytiin, kun
tunnustuksemme esitettiin Augsburgin valtiopäiville vuonna 1530. Koska paavi oli
erottanut Lutherin kirkosta ja keisari oli julistanut hänet lainsuojattomaksi,
hän ei voinut seistä tässä suuressa, ratkaisevassa taistelussa Augsburgissa
evankeliumin tunnustajien riveissä. Mutta todellisena Jumalan valitsemana
kenraalina tässä sodassa hän ei ollut ainoastaan se, joka kirjoittamalla Torgaun
artiklat oli, niin sanoakseni, hahmotellut taistelusuunnitelman ja sanellut
rauhan artiklat. Hän oli myös se, joka valtiopäivien aikana Coburgista käsin
päivittäisillä kirjeillään johti ja rohkaisi pientä vihollisen edessä seisovaa
ryhmää Augsburgissa. Juuri tämän kamppailun raivotessa Luther laati virren,
jossa lauletaan: ”Jumala ompi linnamme ja vahva turva aivan, on miekkamme ja
kilpemme ajalla vaaran, vaivan.” Se toteutui suurenmoisesti. Tämäkin ratkaiseva
taistelu voitettiin.
Kertomus uskonpuhdistuksesta ei kuitenkaan ole
ainoastaan kertomus sodasta ulospäin, vaan myös hengellisestä sisällissodasta.
Zwingli, Sveitsin uskonpuhdistaja, oli ensin ollut yhtä mieltä Lutherin kanssa
ja taistellut hänen kanssaan urhoollisesti Jumalan sanan puolesta paavillisia
ihmisoppeja vastaan. Mutta pian Zwingli lankesi pois ja julisti: on vastoin
järkeä uskoa, että Kristuksen ruumis ja veri on Herran ehtoollisessa. Luther
käsitti tyrmistyneenä, että Zwingli aikoi korvata paavin ihmisjärjellä. Niinpä
kun Luther ja Zwingli olivat julkaisseet useita kiistakirjoituksia toisiaan
vastaan ilman tulosta, seurasi lopulta ratkaiseva taistelu, Marburgin
keskustelu. Marburgissa oli määrä ratkaista kiistan aihe: Pysyvätkö
totuudellisen ja kaikkivaltiaan Jumalan Pojan sanat ”tämä on minun ruumiini,
tämä on minun vereni” yhä lujina. Ja tätä seuraava kysymys: Täytyykö Jumalan
sanan antaa tietä järjelle vai täytyykö järjen antaa tietä Jumalan sanalle. Ja
ylistys Jumalalle! Luther ei antanut periksi tässäkään. Kuten hän Wormsissa oli
puolustanut Jumalan sanaa vastoin paavin kirkollista arvovaltaa, niin hän
Marburgissa puolusti samaa Jumalan sanaa ihmisjärjen arvovaltaa vastaan.
Näin Luther jatkoi taistelua, kunnes hänet lopulta
kutsuttiin iankaikkisen rauhan maahan siellä kruunattavaksi ja viettääkseen kaikkien uskollisten
sotilaiden kanssa iankaikkisen elämän voitonjuhlaa.
Mutta onko kirkon uskonpuhdistuksen voitto tuonut
lopulta rauhan? Ei suinkaan! Kirkon on määrä juhlia ylhäällä. Täällä sen täytyy
taistella viimeisen pasuunan soittoon saakka. Jumalan sana todistaa tämän meille
kaikkialla. Näin myös apostoli Juudas, jolla on lisänimi Thaddeus, kirjoittaa
tekstissämme: ”Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille
yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä
KILVOITTELEMAAN SEN USKON PUOLESTA, JOKA KERTA KAIKKIAAN ON PYHILLE
ANNETTU.”
MIKSI EMME SAA EMMEKÄ VOI KOSKAAN LUOPUA KIRKON
TAISTELUSTA OIKEAN OPIN PUOLESTA?
1. Koska kirkkomme puhdas oppi ei ole meidän
omaisuuttamme, vaan aarre, joka on ainoastaan uskottu meille uskollista
hoitamista varten.
Ensimmäinen syy siihen, miksi on otaksuttu, että on
lopulta tullut aika lopettaa kiistely puhtaasta opista kirkossamme on, koska
tämä ainainen riitely ja taisteleminen, kuten sitä kutsutaan, on vastoin
rakkautta. Kristus, he sanovat, sanoo selvin sanoin: ”Siitä kaikki tuntevat
teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus” (Joh. 13:35).
Sen tähden Johannes myös kirjoittaa: ”Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa” (1.
Joh. 3:14). Niin, Paavali nimenomaan sanoo: ”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja
enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä
vaski tai kilisevä kulkunen.” ”Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä
kolme; mutta suurin niistä on rakkaus” (1. Kor. 13:1,13). Kun galatalaiset
riitelivät ja taistelivat keskenään, sama apostoli moitti heitä vakavasti ja
kirjoitti: ”Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen
toistanne perin hävitä” (Gal. 5:15).
On totta, että veljellinen rakkaus on todellisten
(oikeiden) kristittyjen välttämätön merkki; ilman rakkautta kaikki muut hyveet
ovat vain tyhjää teeskentelyä ja kaikki lahjat, olkoot kuinka suuria tahansa,
ovat hyödyttömiä; on totta, että rakkaudeton riitely ja taistelu voi tuottaa
vain tuhoa; tästä ei kuitenkaan vähimmässäkään määrin seuraa, että on tullut
meidän aika luopua kaikesta kamppailusta puhtaan opin puolesta kirkossamme;
sillä kuten olemme kuulleet, apostoli Juudas kirjoittaa tekstissämme näin:
”Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä
pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä
KILVOITTELEMAAN SEN USKON PUOLESTA, JOKA KERTA KAIKKIAAN ON PYHILLE
ANNETTU.” Apostoli siis sanoo oikeasta uskosta, että se on ”kerta kaikkiaan
pyhille annettu”. Oikeaa uskoa, tai mikä on sama, puhdasta oppia, ei ole
lahjoitettu heidän omakseen vaan ainoastaan uskottu heidän hoitoonsa. Siitä ei
ole tehty heidän omaisuuttaan, jonka suvereeneja herroja he ovat ja jolla he
voivat menetellä, miten haluavat. Vaan se on jotakin toiselle kuuluvaa, joka on
uskottu heille. Se on Jumalan omaisuutta, jota heidän pelkästään palvelijoina ja
taloudenhoitajina tulee uskollisesti säilyttää ja hoitaa.
Vaatiiko rakkaus, että taloudenhoitaja antaa jotakin
hänelle uskotusta omaisuudesta pois tai että hän vähentää herransa velallisten
velkaa? Tai että hän voi tyynesti ottaa itselleen herransa aarteet, jotka on
annettu hänelle vartioimista ja säilyttämistä varten? Oliko se esimerkiksi
rakkautta, kun taloudenhoitaja tehdäkseen itselleen ystävän sanoi velalliselle,
joka oli hänen herralleen velkaa sata mittaa öljyä: ”Tässä on velkakirjasi, istu
ja kirjoita pian viisikymmentä” (Luuk. 16:6). Eikö se ollut pikemminkin
uskottomuutta, vieläpä avoin petos ja varkaus? Eikö Kristus tästä syystä kutsu
häntä myös ”vääräksi huoneenhaltijaksi”? Olisiko se rakkautta, jos taistelun
välttämiseksi kenraali sallisi tehdä vain pienen aukon vihollista varten
linnoituksen valliin, joka on uskottu hänelle puolustettavaksi? Eikö sellaista
kenraalia sitä vastoin vaadittaisi tilille ja rangaistaisi petturina? Tai onko
rakkautta varastaa toisilta näiden omaisuus tehdäkseen hyvää köyhille? Ja
lopuksi, olisiko se ollut rakkautta, jos Luther olisi välittömästi vaiennut
totuudesta, jonka hän oli löytänyt ja oppinut tuntemaan?
Olisiko se rakkautta, jos taistelussa puhtaan opin
puolesta, joka on ”annettu” meille, ts. uskottu meille ainoastaan uskollista
hoitamista varten, me luterilaiset lopulta luovuttaisimme? Jos me saadaksemme
ystäviä ihmisten keskuudessa ja jotta meitä pidettäisiin rakastavana ja
sopuisana väkenä, antaisimme tämän opin mennä menojaan? Ei, se ei olisi
veljellistä rakkautta tai lähimmäisen rakkautta, puhumattakaan rakkaudesta
Jumalaa kohtaan, vaan itserakkautta. Se ei olisi Jumalan meille uskoman suuren
omaisuuden uskollista hoitamista, vaan toisen omaisuuden häpeällistä
kavaltamista. Se ei olisi Jumalan edessä mitään muuta kuin ryöstöä ja varkautta.
Ja varkaat eivät peri iankaikkista elämää.
Tietenkin rakkautemme tulisi olla valmis rauhan tähden
taipumaan sellaisissa asioissa, joissa meillä on sananvalta, mutta ei niissä
asioissa, joissa valta ei ole meillä vaan toisilla. On totta, että meidän
rakkautemme tulisi olla valmis uhraamaan kaikki, mitä meillä on, jopa elämämme,
jos se on välttämätöntä, mutta ei kuitenkaan muiden omaisuutta vaan ainoastaan
omamme. Tästä syystä Luther sanoi vuonna 1522 vastustajilleen: ”Rakkauteni on
valmis kuolemaan teidän puolestanne... mutta uskoa tai Sanaa teidän tulisi
kunnioittaa. Te voitte odottaa rakkaudeltamme kaikkea, mitä tahdotte; mutta
pelätkää uskoamme kaikissa asioissa.”
Älkää antako johtaa itseänne harhaan, kun tänä päivänä
niitä, jotka eivät vieläkään luovu taistelusta puhtaan opin puolesta
kirkossamme, syytetään kaikkialla rakkaudettomuudesta. Pitäkää mielessänne: Tämä
oppi, kuten tekstimme sanoo, on usko, ”joka on kerta kaikkiaan annettu pyhille”.
Se ei tästä syystä ole meidän omaisuuttamme, jonka pois antamiseen meillä olisi
valta ja vapaus. Se on sitä vastoin Jumalan omaisuutta, jota me voimme
ainoastaan hoitaa emme vain me vaan koko kristikunta, niin, mikä koko maailman
tulisi säilyttää ja jättää taakseen ja antaa tulevalle sukupolvelle. Siksi tuona
päivänä (tuomiopäivänä) Jumala sanoo meille myös, mitä hänen sanansa puhtaaseen
oppiin tulee, jonka hän on uskonut meille luterilaisille: ”Tee tili
huoneenhallituksestasi” (vrt. Luuk. 16:2).
Totta kyllä, on katkera häpeä joutua antamaan pitää
itseään sydämettömänä ja rakkaudettomana väkenä. Tämä häpeä murtaa monesti
täydelleen niiden sydämet, jotka taistelevat Jumalan sanan puolesta. Mutta
kaikkien oikeiden sotilaiden on aina täytynyt kestää tämä häpeä. Siksi hurskaat
isämme sanovat myös kirkkomme tunnustuskirjoissa: ”Ei ole kyllä helppoa poiketa
niin monen kansan yksimielisestä kannasta ja ottaa kantaakseen lahkolaisen nimi.
Mutta Jumalan käsky velvoittaa kaikkia: me emme saa osallistua taisteluun
jumalattomuuden ja rikollisen julmuuden puolesta.” Sen tähden, että maailma
näkisi, että meissä luterilaisissa on vielä rakkautta, osoittakaamme kaikissa
maallisissa asioissa rakkautta sitä runsaammin. Mutta asioissa, jotka koskevat
Jumalaa, hänen sanansa puhdasta oppia, joka ”on kerta kaikkiaan annettu
pyhille”, antakaamme Kristuksen sanan olla tunnuksenamme ja johtotähtenämme:
”Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle
sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei
ole minulle sovelias” (Matt. 10:37).
2. Koska tämän aarteen menettäminen olisi jotakin paljon
kauhistuttavampaa kuin kaikki riita ja eripura ihmisten
keskuudessa.
Me emme voi luopua kamppailusta puhtaan opin puolesta
kirkossamme, koska tämän aarteen menettäminen olisi jotakin paljon kauheampaa
kuin kaikki riita ja eripura ihmisten keskuudessa.
On totta, että taistelu ja riita, jota jatkuvasti
käydään kaikkialla kristikunnassa, ei ainoastaan eri kirkkokuntien välillä vaan
usein myös yhden ja saman kirkon jäsenten välillä, on niin suuri onnettomuus,
että sitä kerta kaikkiaan ei voi sanoin kuvata eikä kyllin valittaa, eipä
myöskään itkeä kyllin verisin kyynelin. Eikö se ole suuri onnettomuus, että
kaikki ne, jotka tahtovat olla yhden ja saman taivaallisen Isän lapsia, yhden ja
saman Vapahtajan palvelijoita, yhden ja saman Pyhän Hengen temppeleitä,
taistelevat toistensa kanssa? Eikö se ole suuri onnettomuus, että ne, joiden on
määrä yhtenä miehenä taistella kristikunnan lukemattomia ja väkeviä vihollisia
vastaan, vetävät miekkansa esiin toinen toistaan vastaan. Kuinka saatanan
täytyykään iloita, kun hän näkee eripuran kristittyjen keskuudessa. Kuinka monet
epäuskoiset ovatkaan pahastuneet eivätkä siitä syystä tahdo tulla kristityiksi,
koska he ajattelevat: Miten tuo voi olla ainoa pelastava uskonto, jonka
tunnustajat tavallaan raatelevat toisiaan? Ja kuinka monet heikot kristityt
harhautuvat kristillisyydessään ja lankeavat takaisin maailmaan!
Sen tähden monet sanovat, että eikö ole korkea aika
meidän luterilaisten vihdoinkin luopua kamppailusta puhtaan opin puolesta
kirkossamme. Että me, kuten Jesaja on ennustanut, taomme miekkamme vantaiksi ja
keihäämme vesureiksi (vrt. Jes. 2:4)? Että me viimeinkin teemme rauhan kaikkien
kristittyjen kanssa, ojennamme heille sovinnon käden ja yhdistymme heidän
kanssansa yhdeksi suureksi rauhan seurakunnaksi? On varmaa, etä jos me
luterilaiset voisimme ostaa terveellisen, yleisen rauhan sopimuksen verellämme,
ei kukaan luterilainen, puhumattakaan luterilaisesta pastorista, pitäisi vertaan
niin kalliina, etteikö hän ennemmin suuresti iloiten vuodattaisi sitä tämän
hyväksi.
Ja silti me emme voi luopua kamppailustamme puhtaan opin
puolesta kirkossamme. Näin opettaa Jumalan sana kaikkialla ja näin opettaa myös
tekstimme, jossa luemme: ”Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu
kirjoittaa teille YHTEISESTÄ PELASTUKSESTAMME, tuli minulle pakko kirjoittaa ja
kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on
pyhille annettu.” Koska apostoli tahtoi kirjoittaa kristityille ”yhteisestä
pelastuksesta”, hän piti ennen kaikkea tähdellisenä kehottaa heitä
”kilvoittelemaan uskon puolesta”. Niinpä tämän apostolisen selityksen mukaan
kysymys ei ole mistään vähemmästä kuin ”yhteisestä pelastuksesta” (meidän
kaikkien pelastuksesta).
Tohdimmeko ja voimmeko siis luopua taistelusta puhtaan
opin puolesta kirkossamme? Ei koskaan! Jos me taistelisimme rahasta ja
omaisuudesta, kunniasta ihmisten edessä, hyvistä päivistä, sanalla sanoen
maallisista asioista, voi meitä, jos me emme koskaan kysyisi, tuhotaanko siten
rauha maailmassa ja kirkossa, loukataanko siten epäuskoisia ja heikkoja
kristittyjä, estetäänkö siten Jumalan työtä vai ei. Mutta on eri asia, kun me
”kilvoittelemme sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu”.
Silloin me emme taistele ajallisista vaan iankaikkisista aarteista, silloin me
emme taistele ihmisen vaan Jumalan kunniasta, silloin me emme taistele tästä
elämästä vaan iankaikkisesta elämästä, silloin tekstimme mukaan me taistelemme
yhdellä sanalla sanottuna ”yhteisen pelastuksen puolesta”.
Tästä syystä kaikki profeetat ja apostolit ja Kristus
itse taistelivat alati puhtaan uskon puolesta; ja Kristus vieläpä nimenomaan
sanoo Matteuksen evankeliumin 10. luvussa: ”Älkää luulko, että minä olen
tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
Sillä minä olen tullut ’nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären
äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat
hänen omat perhekuntalaisensa’” (Matt. 10:34-36). Riita, jonka aiheuttaa se,
että joku taistelee puhtaan opin puolesta, ei siksi ole onneton vaan siunattu
riita, jota Kristus ei tullut lopettamaan ja kieltämään vaan sen sijaan
herättämään ja kannustamaan tässä maailmassa.
Tietysti jos kukaan ei väärentäisi Jumalan sanaa, ei
mikään riita olisi tarpeellinen, niin, se olisi vakava, kauhea synti. Mutta
lihalla, maailmalla ja saatanalla on alati halu väärentää Jumalan sana eli
puhdas oppi. Ja koskaan sitä ei ole väärennetty niin monin tavoin kuin juuri
meidän aikoinamme, niin että nyt miljoonat kuolevat iankaikkisen kuoleman
väärennetyn opin myrkyn tähden. Uskallammeko ja voimmeko siis olla hiljaa
ollaksemme hävittämättä maallista rauhaa? Sillä onko kauheampaa, että ihmisiltä
otetaan ajallinen rauha vai että heiltä riistetään Jumalan sana, joka yksin voi
pelastaa heidän sielunsa? Eikö tämä ole koko maailmaa arvokkaampaa? Eikö Kristus
sano: ”Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko
maailman, ja siten myös koko maailman rauhan, mutta saisi sielullensa
vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?” (Matt.
16:26)
Areios hyökkäsi Kristuksen jumaluutta koskevan opin
kimppuun neljännellä vuosisadalla. Entä jos ei Athanasios eikä kukaan muu
henkilö olisi taistellut tätä väärennöstä vastaan? Viidennellä vuosisadalla
Pelagius ryntäsi sen opin kimppuun, että ihmisen kääntymys tapahtuu yksin armon
välityksellä. Entä jos ei Augustinus eikä kukaan muu olisi taistellut sitä
vastaan? 1500-luvulla koko Kristuksen oppi oli paavin väärentämä. Entä jos ei
Luther eikä kukaan muu henkilö olisi taistellut paavia vastaan? 1700-luvun
lopulla kristilliseen kirkkoon oli tunkeutunut rationalismi. Mitä jos kukaan ei
olisi taistellut sitä vastaan? On totta, että maailmassa olisi ollut äärettömän
paljon vähemmän riitaa ja erimielisyyttä. Mutta missä olisi nyt puhdas Jumalan
sana? Missä olisi nyt luterilainen kirkko? Missä olisi nyt oikea oppi
pelastuksen tiestä? Kaikki tämä olisi hävinnyt kauan sitten maan päältä, ja sen
mukana lukemattomien ihmisten pelastus olisi menetetty.
Rakkaat ystävät, surkaamme ja valittakaamme sitä, että
väärät opettaja alati hyökkäävät puhtaan opin kimppuun kirkossamme ja ovat siten
syypäitä konfliktiin ja riitaan kirkossa. Älkäämme kuitenkaan koskaan valittako
vaan sitä vastoin kiittäkäämme ja ylistäkäämme Jumalaa, että hän aina herättää
miehiä, jotka taistelevat noita vääriä opettajia vastaan, sillä, minä toistan,
tämä koskee ”yhteistä pelastusta”.
3. Koska tämä taistelu on Jumalan MÄÄRÄÄMÄ ja siksi
varmasti Jumalan SIUNAAMA ajassa ja iankaikkisuudessa.
Ja silti tärkein ja kiistattomin syy siihen, miksi
meidän ei tule emmekä me voi luopua taistelusta puhtaan opin puolesta
kirkossamme on tämä: koska tämä taistelu on Jumalan meille määräämä ja on siksi
varmasti siunattu asia ajassa ja iankaikkisuudessa.
On monia hyvää tarkoittavia kristittyjä, jotka sanovat,
että luonnollisesti kaikkia taisteluja puhtaan opin puolesta ei tulisi torjua;
päinvastoin toisinaan täytyy mitä vakavimmin taistella sen puolesta. Niinpä
esimerkiksi oli ehdottomasti oikein, että Luther taisteli 400 vuotta sitten
kuolemaan saakka puhtaan evankeliumin puolesta rohkeasti kuin leijona
paavikunnan vääristelyjä vastaan. Tästä syystä hänen taistelullaan oli sellainen
menestys, jota kirkon historiassa ei ole koskaan uudelleen saavutettu. Mutta nyt
on selvästi aika lopettaa taistelu puhtaan opin puolesta kirkossamme; on aika
toinen toisiaan vastaan taistelemisen sijasta rakentaa yhdessä, miekan sijasta
tarttua muurauslastaan. Sillä mitä kaikesta riidasta on ajassamme tuloksena? Ei
mitään muuta kuin suurempia hajaantumisia ja sekasortoa. Nämä rauhan saarnaajat
ovat kaikesta huolimatta pahasti harhassa.
Ennen kaikkea ei ole totta, että kirkossamme [Walther
viittaa tässä 1800-luvun tapahtumiin omassa kirkossaan] meidän aikanamme jo yli
kolmekymmentä vuotta kestänyt taistelu puhtaan opin puolesta on tuottanut
tuloksena vain suuria hajaantumisia ja sekasortoa. Päin vastoin Jumalan
kunniaksi on sanottava, että tämän taistelun tuloksena uskonpuhdistuksen kirkko
ja sen kultainen, puhdas oppi on jälleen noussut keskuudessamme ikään kuin
kuolleista. Yli tuhat seurakuntaa on jälleen kokoontunut kirkkomme vanhan,
puhtaan tunnustuksen äärelle. Vanhan, puhtaan evankeliumin ääni on
samanaikaisesti kiirinyt kaikkiin maihin ja on voittanut uusia totuuden
tunnustajia kaikkialla ja koonnut heidät hurskaiden isiemme vanhan kunnon lipun
alle. Toiset, epäilemättä tuhannet ja taas tuhannet, jotka olivat jo aikeissa
luopua kokonaan vanhasta, iankaikkisesta uskosta, tulivat ainakin pysäytetyiksi
tällä harhatiellä; jotkut saatiin yhä enemmän palaamaan totuuden tielle, jonka
he olivat jättäneet. Jumala on siunannut tätä nykyistä taistelua hyvin ja
suurenmoisesti yli kaikkien toiveiden, rukousten ja
ymmärryksen.
Entä jos tämä ei olisi totta? Entä jos näyttäisi siltä
kuin kaikki taistelu puhtaan opin puolesta kirkossamme meidän aikanamme olisi
lopulta täysin tuloksetonta ja hyödytöntä? Me emme siltikään saa emmekä voi
luopua tästä taistelusta. Ja miksi? Siksi, että suuri Jumala on antanut siitä
käskyn selvin sanoin. Sillä kuka on se, joka tekstissämme niin vakavasti kutsuu
kaikki pyhiä, ts. kaikki kristittyjä apostoli Juudaksen kautta
”kilvoittelemaan (taistelemaan) sen uskon puolesta, joka on kerta kaikkiaan
pyhille annettu”? Se on suuri Jumala itse. Sillä nämä pyhät Jumalan miehet
ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina (vrt. 2. Piet. 1:21). Mitä muuta me
tarvitsemme? Kuka ihminen, niinpä, kuka enkeli uskaltaa sanoa: ”Ei, älä
taistele”, kun Jumala sanoo: ”taistele!”?
Ja kun me nyt taistelemme suuren Jumalan käskystä,
tohdimmeko koskaan pelätä, että taistelumme olisi turhaa? Ei koskaan! Se, mitä
Jumala tekee tai käskee tehtäväksi, ei voi olla mitään muuta kuin siunattu
ajassa ja iankaikkisuudessa.
Älkäämme koskaan kuunnelko niitä, jotka kiittävät ja
ylistävät uskonpuhdistuksen taistelua puhtaan evankeliumin puolesta, mutta eivät
tahdo tietää mitään samanlaisesta taistelusta meidän päivinämme. Jumalan käsky:
”Kilvoittele (taistele) uskon puolesta!” koskee kaikkia aikoja, myös omaamme.
Sytyttäköön meidänkin sydämiämme se palava into, jolla Luther ja hänen
uskolliset apulaisensa taistelivat. Älkäämme pelkurin lailla luovuttako
taistelutta sitä, minkä he kuumassa taistelussa ja sanalla, kirjoituksella,
verellä ja kyynelillä saavuttivat taistellen, vaan säilyttäkäämme se
uskollisesti ja puolustakaamme sitä rohkeasti kaikki hyökkäyksiä vastaan
kuolemaan saakka. Älkäämme pitäkö mitään pelastusta varten ilmoitettua totuutta
merkityksettömänä ja suostuko sen vääristämiseen. Sillä tässä on voimassa:
”Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan” (Gal. 5:9). Älkäämme myöskään
välittäkö siitä, että taistelumme takia nimemme hylätään ikään kuin olisimme
ilkeitä ihmisiä. Myös Lutherin ja hänen apulaistensa täytyi aikoinaan kokea
tämä, mutta tänä päivänä miljoonat siunaavat heitä, kun he ovat jo kauan sitten
olleet haudan levossa. Jos me tänä päivänä osoitamme, että me emme ole
uskonpuhdistuksen rappeutuneita lapsia vaan oikeita lapsia, jonakin päivänä, kun
me olemme tomuna, meidän lapsemme, lapsenlapsemme ja lapsenlapsenlapsemme
siunaavat meitä.
Pysyköön nimemme epäsuosion peitossa ihmisten edessä
tuomiopäivään asti, siksi että me taistelemme puhtaan opin puolesta kirkossamme.
Jos me siitä huolimatta pysymme uskollisina taistelussa, niin tuomiopäivä on
Kristuksen tähden oleva kruunauspäivämme ja koko iankaikkisuutemme ikuisen
voiton ja rauhan juhla, niin totta kuin Jumala on vanhurskas ja totuudellinen.
Mikä ilo, mikä kunnia se onkaan, kun meidätkin kurjat, halveksitut, haukutut ja
vihatut ihmiset otetaan kaikkien Jumalan pyhien soturien lukemattomaan joukkoon
Aadamista aina viimeiseen uskolliseen taistelijaan, jotka riemuitsevat Jumalan
valtaistuimen edessä!