LAKI JA EVANKELIUMI C.F.W. WALTHERIN
KIRJOITUKSISSA
Daniel Preus, pastori,
USA
C.F.W. Walther, joka kuului
luterilaisen Missouri‑synodin (LCMS) perustajaisiin,
ei ollut eikä halunnutkaan olla erityisen omaperäinen teologi. Hän tekikin usein
sekä puheissaan että kirjoituksissaan selväksi, että teologi, jota hän eniten
arvosti ja johon hän eniten luotti, oli Martti Luther. Raamatun ulkopuolella ei
ole ketään teologia eikä mitään lähdettä, jota hän lainaa läheskään yhtä usein
kuin Lutheria. Hän on niin riippuvainen Lutherista ja käyttää niin merkittävässä
määrin Lutherin kirjoituksia, että häntä on usein kutsuttu ”Amerikan
Lutheriksi”. Häneen viitattiin usein ennallistamisteologina (repristinatioteologi) ja erityisesti Lutherin
ennallistajana; näin tekivät varsinkin ne, jotka poikkesivat hänen
teologiastaan.
Walther itse ei hävennyt sitä, että häntä pidettiin Lutherista
riippuvaisena. Hänellä ei ollut mitään halua olla omaperäinen tai saavuttaa
itselleen nimeä teologina. Hänen ensisijainen toiveensa oli perustaa Amerikan
mantereelle todella luterilainen kirkko, ja Waltherille tämä merkitsi lujasti Raamattuun ja
luterilaisiin tunnustuskirjoihin perustuvaa kirkkoa. Tällaisen kirkon tulisi
hänen mielestään pitää Lutheria pääteologinaan. Walther uskoi, ”että hyvän dogmaatikon tuntomerkki oli, että
hän rakensi oppinsa Raamatun olennaiselle perustukselle ja käytti luterilaisten
isien terminologiaa ja ajatustapaa. Tässä mielessä hän osoitti, että hänelle
ainoa hyvä dogmaatikko oli ennallistamisteologi, joka uskosta tiivistelmiä ja
esityksiä pitäessään nojautuu esi‑isiinsä.”1 Ja esi‑isä, jota tuli
eniten tutkia ja kunnioittaa, oli Luther. Walther oli
kuitenkin myös hyvin perehtynyt puhdasoppisiin luterilaisiin isiin ja lainasi
usein Johann Gerhardia, Martin Chemnitziä, Hunniusta ja muita, erityisesti lakia ja evankeliumia
koskevissa luennoissaan.
Tämä esitykseni jakautuu kahteen osaan. Ensiksi
käsitellään Waltherin historiallista taustaa. Tästä on
mielestäni erittäin paljon apua niille, jotka eivät ole perehtyneet
luterilaisuuden eivätkä varsinkaan Missouri‑synodin historiaan Amerikassa.
Toinen osa kattaa hänen opetuksensa laista ja
evankeliumista.
C.F.W. Waltherin väitetään
olevan tärkein teologi, joka luterilaisella kirkolla Amerikassa on koskaan
ollut. Amerikan luterilaisuudesta puhuttaessa tulee mieleen muitakin nimiä –
Henry Melchior Muhlenberg,
Charles Porterfield Krauth,
S. S. Schmucker (jos häntä voi pitää luterilaisena),
Franz Pieper – mutta voidaan epäillä, oliko
kenelläkään näistä sellaista vaikutusta kirkkokuntaansa kuin C. F. W. Waltherilla oli Missouri‑synodissa. Hän oli tuottelias
kirjoittaja. Vaikka hän ei koskaan kirjoittanut teosta systemaattisesta
teologiasta, hän kattoi kristillisen opin laajoilta osin pelkästään varhaista
Missouri‑synodia kohdanneita teologisia kysymyksiä käsittelevillä
kirjoituksillaan. Niinpä hän kirjoitti laajasti kirkosta ja virasta,
predestinaatiosta, vanhurskauttamisesta, Raamatusta ja monista muista aiheista.
Yli tuhat hänen saarnoistaan on säilynyt, ja hänen on arvioitu kirjoittaneen
vuosittain noin 800 kirjettä, kun hän neljäkymmentä vuotta hoiti Amerikassa
pastorin virkaa. Kirjoitukset, joista hänet parhaiten tunnetaan ja jotka ovat
eniten vaikuttaneet Missouri-synodin teologiaan ja elämään, ovat toisaalta
kirkkoa ja virkaa, toisaalta lakia ja evankeliumia käsittelevät kirjoitukset.
Nyt tarkastelemme hänen lakiin ja evankeliumiin keskittyviä kirjoituksiaan.
Ennen pääaiheeseen siirtymistä tahdon kuitenkin tarjota teille muutamia
yksityiskohtia Waltherin elämästä luodakseni taustaa,
jota vasten voitte arvioida tätä merkittävää teologia ja niitä olosuhteita,
joissa hän kirjoitti.
Waltherin elämä
Carl Ferdinand Wilhelm Walther
syntyi 25. lokakuuta 1811 Langenchursdorfissa
Saksissa, 12‑lapsisen perheen kahdeksantena. Hänen isänsä, isoisänsä ja isoisoisänsä olivat kaikki olleet pappeja. Klaus Harmsin synnyttämällä herätysliikkeellä (Erweckungsbewegung) ei juuri ollut vaikutusta häneen, kun
hän 10‑vuotiaana meni oppikouluun (engl. Gymnasium) Schneebergiin täysin rationalistisessa ympäristössä. Vaikka
hänen isänsä oli ollut uskova ja kasvattanut Ferdinandia konservatiivisena
luterilaisena, Walther tunnusti myöhemmin, ettei ollut
oppikouluvuosinaan ollut kristitty. Vuonna 1878 hän kirjoitti: ”Rakas
jumalaapelkäävä isäni oli opettanut minulle varhaisimmasta lapsuudestani asti,
että Raamattu on Jumalan sana. Mutta minun täytyi lähteä isäni kodista hyvin
varhain, seitsenvuotiaana, ja elää epäuskoisissa piireissä. En menettänyt
historiallista uskoa. Jumalan enkelin lailla se seurasi minua halki elämän.
Mutta noiden yli kahdeksan oppikouluvuoden ajan olin
kääntymätön.”2
Kun Walther päätti oppikoulun,
ei siis juuri hämmästytä, ettei hänellä ollut mitään halua opiskella teologiaa.
Hänen todellinen rakkautensa oli musiikki. Tuohon aikaan hän kirjoitti
päiväkirjaansa: ”Minusta tuntuu, että olen syntynyt vain musiikkia
varten.”3 Hänen isänsä ei kuitenkaan hyväksynyt sitä, vaan painosti
poikansa Leipzigin yliopistoon valmistumaan pappisvirkaan. Tuolloin Waltherilla ei ollut edes omaa Raamattua, mikä todistaa
rationalismin vaikutuksesta, eikä paljon rahaa. Hän kirjoitti 9. joulukuuta 1829
päiväkirjaansa välinpitämättömyydestään Jumalan sanaa kohtaan: ”Tänään luin
Raamatusta, nimittäin Apostolien teoista, jotta ensinnäkin tutustuisin siihen
paremmin – sillä tiedän apostoleista hyvin vähän, ja osaan tuskin luetella
heidän kahtatoista nimeään – ja toiseksi rakentuakseni esimerkeistä
järkkymättömän uskon vaikutuksista ja todistuksista.4 Toisaalla hän
sanoo: ”Oppikoulusta valmistuttuani siirryin yliopistoon. En ilmaissut
epäuskoani julkisesti, sillä vanhempani olivat uskovia. Mutta olin lähtenyt
vanhempieni kodista jo kahdeksanvuotiaana ja kaikki toverini olivat epäuskoisia;
samoin olivat kaikki professorini lukuun ottamatta yhtä, jossa näytti olevan
häivähdys uskosta.. Kun menin yliopistoon, en osannut ulkoa kymmentä käskyä enkä
osannut luetella Raamatun kirjoja. Tietämykseni Raamatusta oli säälittävää, eikä
minulla ollut aavistustakaan uskosta.5
Jos Schneebergin lukion
rationalistinen vaikutus oli merkittävä, Leipzigissä tilanne oli vielä huonompi.
Hyökkäykset niitä vastaan, jotka uskoivat Raamatun olevan Jumalan sana, olivat
toistuvia ja voimakkaita. Tahtoessaan löytää lujan perustuksen Walther etsi hengellistä ohjausta muualta. Hänen veljensä
Otto Walther esitteli hänet joukolle Raamatun
opiskelijoita, jotka pitivät itseään hengellisesti heränneinä tosiuskovina.
Valitettavasti tämä Raamatun opiskelijoiden ryhmä joutui lopulta ankaran
pietistin vaikutuksen alaiseksi, niin että Waltherin
saama lohdutus katosi pian. Tämä mies tutustutti Waltherin Freseniuksen
kirjoituksiin, ja mitä enemmän Walther luki Freseniuksen Rippi ja Herran ehtoollinen -kirjaa,
sitä pahemmaksi hänen hengellinen tilansa kävi. Waltherin mukaan: ”Mitä pidemmälle luin kirjaa, sitä
epävarmemmaksi tulin siitä, olinko kristitty. Sisäinen ääni sanoi minulle:
’Todistus siitä, että sinä täytät kristitylle asetetut vaatimukset, on
riittämätön...’ Tuohon aikaan, avatessani minkä tahansa uskonnollisen kirjan,
jossa käsiteltiin armon ja pelastuksen järjestystä, luin vain katumusta koskevan
luvun. Kun tulin evankeliumia ja uskoa koskeviin lukuihin, suljin kirjan sanoen:
’Tuo ei ole minua varten.’ Synkkenevä pimeys peitti sieluni, kun maistoin yhä
vähemmän evankeliumin suloisuutta. Jumala tietää, etten pyrkinyt pettämään
itseäni; tahdoin tulla pelastetuksi. Noihin aikoihin pidin parhaina kirjoina
noita, jotka puhuivat ankaraa kieltä syntisille eivätkä jättäneet heille mitään
Jumalan armosta.6
Muutama tapahtuma Waltherin
elämässä johti hänet pietismin vaikutuspiiristä puhdasoppisen luterilaisuuden
suuntaan. Ensimmäisellä tapahtumalla oli dramaattinen vaikutus hänen myöhempään
käsitykseensä ja opetukseensa lain ja evankeliumin välisestä erosta. Pitkällisen
sairauden aikana talvella 1831‑32 Walther lähti joksikin aikaa Leipzigin yliopistosta ja
palasi kotiinsa. Siellä hän sairastaessaan paneutui tutkimaan Martti Lutherin
kirjoituksia. Lutheria lukiessaan hän kuuli evankeliumin selvän äänen, kun
Lutherin opetus vanhurskauttamisesta teki häneen voimakkaan vaikutuksen.
Lutherin tekemä selvä ero lain ja evankeliumin välillä auttoi Waltheria toipumaan hengellisestä
masennuksestaan.
Samaan aikaan Walther oli
alkanut kirjeenvaihdon Martin Stephan ‑nimisen papin kanssa, joka palveli
böömiläistä Pyhän Tapanin seurakuntaa Dresdenissä. Tämä mies torjui Saksissa
tuolloin niin tavallisen rationalistisen raamattunäkemyksen, omaksui
herätysliikkeen hengen ja julisti evankeliumia selvästi seurakuntalaisilleen.
Tuolloin ei ollut epäilystä Stephanin puhdasoppisuudesta ja sitoutumisesta
luterilaiseen oppiin. Hän totesi itse: ”Sen mitä olen saarnannut, uskon itse
koko sydämestäni. Olen lujasti vakuuttunut siitä, että vain Raamattu voi olla
puhtaan kristillisen opin lähde. Siitä hurskaat esi‑isämme ovat johtaneet
puhtaan opin ja säilyttäneet sen meitä varten evankelis‑luterilaisen kirkkomme
tunnustuskirjoissa.7 Stephan myös lohdutti Waltheria tämän taisteluissa pietistisen teologian kanssa.
Hänellä oli erittäin voimakas vaikutus Waltheriin ja
useisiin muihin pappeihin ja maallikoihin, jotka viimein seurasivat häntä
Amerikkaan väittäen, että Saksin viranomaisten harjoittama vaino teki omantunnon
mukaisen uskonharjoituksen mahdottomaksi. Yli 700 maahanmuuttajaa seurasi
Stephania St. Louisiin, Missouriin, ja heistä tuli yksi ryhmistä, jotka
muodostivat Missouri-synodin vuonna 1847.
Toivon, että voisin tehdä oikeutta kaikille
tapahtumille, jotka vaikuttivat myöhempään Missouri‑synodin ja sen teologian
muotoutumiseen. Sen on kuitenkin odotettava toista tilaisuutta. Esitän vain ne
yksityiskohdat, jotka auttavat ymmärtämään Waltheria
henkilönä ja hänen teologista kehitystään.
Vain vähän sen jälkeen kun he olivat saapuneet St.
Louisiin, vakavat ongelmat uhkasivat tuhota luterilaisen yhteisön, joka oli
seurannut pastori Martin Stephania Amerikkaan. Hänen auktoritatiivinen ja joskus
diktatorinen johtajuutensa oli jo aiheuttanut jonkin verran tyytymättömyyttä.
Ensinnäkin hän oli määrännyt seuraajiaan asettamaan hänet piispan virkaan
laivalla matkalla Amerikkaan. Hän oli myös vaatinut heitä vannomaan
uskollisuudenvalan hänelle heidän johtajanaan sekä hengellisissä että
ajallisissa asioissa. Kaikki maahanmuuttajat olivat panneet rahansa yhteiseen
kassaan Amerikkaan matkustamista, rakennusten rakentamista ja omaisuuden
hankkimista hengellistä yhteisöään varten jne. Kun he saapuivat, monilla oli
vaikeuksia huolehtia fyysisistä tarpeistaan, kun taas Stephan salli itselleen
monenlaista ylellisyyttä ja hyvin varustetun viinikellarin. Tyytymättömyys
muuttui kuitenkin nopeasti avoimeksi kapinaksi, kun eräänä sunnuntaina kaksi
naista erityisen väkevän saarnan jälkeen tunnusti pastori Loeberille tehneensä aviorikoksen piispa Stephanin kanssa.
Muut papit uskoivat C. F. W. Waltherin tehtäväksi käydä
tapaamassa Stephania ja ryhtyä asianmukaisiin toimiin. Hänen
keskustelunsa eivät saaneet Stephania tunnustamaan, mutta naisten antaman
todistuksen ja useiden Stephanin autokraattista (itsevaltaista) asennetta
koskevien todisteiden vuoksi häntä syytettiin väärästä opista, häneltä otettiin
pois piispan oikeudet, hänet soudettiin Mississippi‑joen yli Illinoisiin ja
häntä käskettiin olemaan koskaan palaamatta Missouriin.
Ilman piispaansa saksilaiset joutuivat teologiseen
sekamelskaan ja alkoivat asettaa kyseenalaiseksi sekä Saksasta lähtemisensä
perusteet että asemansa kirkkona. Nykyään on vaikeaa kuvitella, miten suuri
heidän pettymyksensä on täytynyt olla. Heidän maahanmuuttonsa oli jo ollut
tarpeeksi tuskallinen, kun heidän oli täytynyt myydä kotinsa, jättää ystävänsä
ja rakkaansa Saksissa ja kestää lähtöpäätöksensä aiheuttama arvostelu ja pilkka.
Sitten merimatka, joka eri laivoilla kesti 43‑62 päivää
– jolla sattui sairauksia, muutamia kuolemantapauksia ja jopa menetettiin yksi
viidestä laivasta, Amalia, josta ei enää koskaan kuultu mitään. New Orleansissa, ennen matkaa jokea pitkin St. Louisiin jotkut
luopuivat yhteisöstä. Kun he sitten olivat päässeet perille, kävi ilmi sekä
Stephanin yhteisten varojen väärinkäyttö että hänen kohtuuttomat kulunsa. Myös
kannattavan asunnon etsintään ja asumiseen liittyneet ongelmat St. Louisissa
olivat kaikki vaikeuksia, jotka aiheuttivat epäjärjestystä ja masensivat heitä.
Ja kaiken lisäksi he joutuivat huomaamaan piispansa
uskottomuuden!
Nämä ihmisparat olivat niin sekaisin, että kyselivät
itseltään, voivatko he olla lainkaan kirkko, koska heillä ei enää ollut piispaa.
Ja oliko heillä oikeus kutsua omia pappeja? Zion on the
Mississippi ‑nimisen kirjan kirjoittaja tarjoaa kysymyssarjan muodossa hyvää
tietoa saksilaisten henkisestä tilasta tänä aikana.
Jokainen oli ollut niin täysin myrskyn lamaannuttama,
että liioittelematta sanoen kukaan ei tiennyt, missä seisoi. Oliko heidän
papeillaan oikeus palvella seurakuntia? Olivatko he tehneet oikein jättäessään
seurakuntansa Saksassa? Vai pitäisikö heidän palata? Oliko koko maastamuutto
ollut oikeutettavissa? Oliko Stephanin palvonta vienyt heiltä kristittynä
olemisen oikeutuksen? Olivatko he kirkko vai ”roskajoukko”? Olivatko he
luterilainen kirkko vai stephanilainen yhdistys? Jos
he olivat seurakuntia, oliko heillä oikeus kutsua pappeja ja opettajia? Oliko
heillä oikeus erottaa virassa olevia? Jos heillä oli tämä oikeus, oliko heidän
velvollisuutensa tehdä niin? Entä näiden miesten tahraantunut
maine? Vielä perustavampia kysymyksiä esitettiin: Mikä oli kirkko? Mikä
oli palvelusvirka? Nämä ja tuhannet muut kysymykset kiihdyttivät näiden ihmisten
mieliä, joita ahdistivat taloudelliset vaikeudet, omantunnon syytökset ja
julkinen häpeä.8
Tänä hyvin vaikeana aikana Jumala käytti C.F.W. Waltheria
palauttamaan järjestyksen ja tuomaan jälleen toivoa ja rauhaa näiden ihmisten
mieliin. Kuten aiemmin Saksassa ollessaan sairaana, Walther syventyi Martti Lutherin ja muiden puhdasoppisten
isien kirjoituksiin. Pitkällisen tutkistelun seurauksena Walther väitellessään erään maallikon kanssa, jonka mielestä
saksilaiset eivät olleet kirkko eikä heillä ollut oikeutta kutsua eikä erottaa pastoreita, esitti sarjan kirkkoa ja virkaa
käsitteleviä teesejä. Ne eivät ainoastaan vakuuttaneet näitä ihmisiä siitä, että
he todella olivat kirkko, jolla oli oikeus kutsua pastoreita, vaan niistä tuli
myös noin kahdeksan vuotta myöhemmin perustetun Missouri-synodin
kanta.
Vaikka Walther ei tässä
väittelyssä kiinnittänyt suuresti huomiota lain ja evankeliumin aihepiiriin,
uskon, että teidän on tärkeää tietää tämä tausta ymmärtääksenne sen yhteyden,
josta koko Waltherin teologia, mukaan lukien hänen
näkemyksensä laista ja evankeliumista, kehittyi. Korostan jälleen hänen
riippuvuuttaan varsinkin Lutherista, hänen luottamustaan Lutheriin kirkon
teologina ja opettajana ja hänen omaa haluaan olla opetuksissaan ja omissa
vakaumuksissaan aidosti luterilainen.
Lopuksi minun on tarpeen tarjota lyhyt selitys Amerikan
tilanteesta johdantona Waltherin opetukseen laista ja
evankeliumista. Kun saksilaiset saapuivat Missouriin, Yhdysvaltojen
uskonnollinen ilmapiiri oli hyvin myrskyisä ja epävarma. Sisällissodassa, jota
joskus kutsutaan itsenäisyystaisteluksi, ei ollut ainoastaan saavutettu
itsenäisyyttä 13 siirtokunnalle, vaan oli myös luotu itsenäisyyden henki
ihmisten sydämiin ja mieliin. Tämä henki ilmeni paitsi yhteiskunnallisessa myös
uskonnollisessa elämässä. Siteitä vanhoihin vakiintuneisiin uskontoihin
katkaistiin uusien lahkojen ja kulttien muodostuessa.
Näinä vuosina mormonit, kristillisen tieteen edustajat,
adventistit ja Jehovan todistajat, jotka väittivät saaneensa uusia näkyjä tai
tietoja Raamatusta, perustivat kukin omat kulttiyhteisönsä. Uudet uskonnolliset
liikkeet ”haastoivat tavallisen kansan ottamaan uskonnollisen kohtalonsa omiin
käsiinsä, ajattelemaan itsenäisesti, vastustamaan keskitettyä valtaa ja papiston
korottamista erilliseksi ihmisryhmäksi.”9 ”Nämä liikkeet sallivat
myös tavallisten ihmisten luottaa omiin uskonnollisiin virikkeisiinsä. Heitä
rohkaistiin ilmaisemaan uskonsa kiihkeän tunteenomaisesti ja rohkeasti
todistaen.10
Tällaista oli Waltherin
aikaan, ja sen tietäminen on meille avuksi ymmärtääksemme tätä teologia, tai
ainakin sitä, miksi hän käsitteli tiettyjä aiheita. Waltherin teos laista ja evankeliumista varmasti heijastaa
hänen aikaansa, hänen omaa elämänkokemustaan, hänen näkemiään tapahtumia ja
hänen aikansa puheenaiheita. Hänen keskittymisensä lakiin ja evankeliumiin
tarjoaa siten runsaasti todisteita siitä, miten hän oli alttiina
vapaamielisyydelle, rationalismille, pietismille, individualismille,
lakihenkisyydelle ja lahkolaisuudelle. Hän oli itse nähnyt, että kaikki nämä
uhkasivat lain ja evankeliumin oikeaa erottamista toisistaan. Siten Walther pääteoksessaan Lain ja evankeliumin oikeasta
erottamisesta ottaa huomioon kaikki nämä tekijät, jotka uhkasivat puhdasta oppia
laista ja evankeliumista.
Laki ja evankeliumi
Kuten aiemmin mainitsin, Walther oli tuottelias kirjoittaja. Hänen ehkä paras
teoksensa ei kuitenkaan syntynyt niin, että hän olisi itse pyrkinyt saamaan
aikaan kirjan, joka sisältää hänen oppinsa laista ja evankeliumista
systemaattisesti esitettynä. Se on pikakirjoittajan muistiinpanoista koottu
reproduktio, joka on tehty Waltherin lakia ja
evankeliumia koskevista luennoista tämän ollessa professorina Concordia‑seminaarissa St. Louisissa. Itse asiassa kirja
julkaistiinkin vasta kymmenen vuotta Waltherin
kuoleman jälkeen. Waltherin opetus laista ja
evankeliumista esitettiin 39 luennon sarjassa, jota pidettiin perjantai‑iltaisin
12.9.1884‑6.11.1885. Luennot pidettiin perusteellisten
muistiinpanojen pohjalta, jotka Walther oli ennalta
valmistanut, eikä ole juurikaan epäilystä, että pikakirjoittaja oli täysin
uskollinen ja tarkka jäljentäessään Waltherin
esityksen tästä aiheesta.
Waltherin 39 luentoa perustuvat 25 väitteeseen (teesiin) laista
ja evankeliumista. Vaikka kaikkia näitä väitteitä pidetään tärkeinä ja
raamatullisina, ei jokaiseen niistä kohdisteta yhtä suurta huomiota. Kirjan
englanninkielisessä laitoksessa, joka on 413‑sivuinen, esimerkiksi 13. väite
käsittää vain kahdeksan sivua, kun taas keskeisenä pidetty 9. väite vie lähes 84
sivua ja heijastaa Waltherin laajaa kokemusta
pietismistä ja sen vaarojen täydellistä ymmärtämistä. Kuvauksessani Waltherin kannasta lakiin ja evankeliumiin keskityn
mielelläni pääosin hänen iltaluentoihinsa, joiden lomassa viittaan satunnaisesti
hänen saarnoihinsa ja muihin kirjoituksiinsa.
Waltherin luennot voidaan esittää monessa eri järjestyksessä.
Esitän ne ensin kronologisessa järjestyksessä; sitten haluan tarjota
analyyttisemmän esityksen. Waltherin ensimmäisten
kahdeksan luennon tarkoitus näyttää yksinkertaisesti olleen selittää lain ja
evankeliumin väliset peruserot, tehdä niiden ero mahdollisimman selväksi ja
pohjustaa myöhempien luentojen ymmärtämistä. Luennoissaan yhdeksännestä
kolmanteentoista hän tarkastelee sitä, miten lain ja evankeliumin oikea
erottaminen voi monin tavoin vääristyä tai nämä voidaan sekoittaa keskenään.
Koko luentosarjan ytimen muodostavat selvästi luennot 14:nnestä 19:nteen, joissa
selvästi heijastuu Waltherin oma kokemus pietismistä,
sen lakihenkisyydestä ja objektiivisten armonvälineiden ja objektiivisen
vanhurskauttamisen tärkeydestä. On ironista, että Walther nojaa niin painokkaasti kokemukseensa pietismistä
vähätelläkseen kokemuksen arvoa siinä, miten ihminen tulee vanhurskaaksi Jumalan
edessä. Mutta hän vahvistaa oman 3. väitteessä lausumansa kannan: ”Lain ja
evankeliumin oikea erottaminen on kristityn ja erityisesti teologin suurin ja
vaikein taito, jonka vain Pyhä Henki kokemuksen koulussa opettaa.”11
Loput kaksikymmentä luentoa, jotka perustuvat vahvasti Lutheriin, käsittelevät
laajemmin aiempia kohtia ja tukevat aiemmin esitettyä. Luennot 29:nnesta
32:nteen ovat luonteeltaan hyvin käytännöllisiä ja näyttävät olevan kohdistetut
kirkon tuleville saarnaajille.12
Mielestäni on kuitenkin hyödyllisempää tiivistää Waltherin iltaluennoillaan suorittama lain ja evankeliumin
käsittely panemalla merkille hänen johdonmukainen tapansa korostaa luennoissaan
kauttaaltaan vanhurskauttamisen kolmea eri puolta. Ensiksikin havaitaan Waltherin korostavan, että Kristus on lunastanut
täydellisesti kaikki ihmiset. Toiseksi hän keskittyy armonvälineisiin (Sanaan ja
sakramentteihin). Kolmanneksi hän kiinnittää huomiota uskoon tarjottujen
lupausten vastaanottajana.13 Tarkastelen hieman yksityiskohtaisemmin
kutakin näistä kolmesta puolesta Waltherin lain ja
evankeliumin käsittelyssä. Haluan käsitellä näitä aiheita mieluummin yhdessä
kuin erikseen, koska pelastus, jonka Kristus on hankkinut koko maailmalle lihaan
tulonsa, elämänsä, kärsimisensä, kuolemansa ja ylösnousemisensa välityksellä,
voidaan välittää meille vain evankeliumin ja sakramenttien kautta, jotka
puolestaan luovat uskoa, jotta yksittäiset syntiset voisivat ottaa vastaan
Kristuksen kaikille hankkimat ansiot.
Puhuttaessa lain ja evankeliumin erosta ei tietenkään
voida puhua vain vanhurskauttamisesta. On puhuttava myös synnistä, on puhuttava
rangaistuksesta ja tuomiosta. Mutta lain tarkoitus on valmistaa ihmisiä
evankeliumia varten. Pyhän Hengen on tehtävä opus alienum, ut faciat opus proprium, eli hänen on
tehtävä vieras työnsä voidakseen tehdä varsinaisen työnsä. Niinpä on saarnattava
sekä lakia että evankeliumia, mutta Walther toteaa
viimeisessä väitteessään, että ”Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos ei anneta
evankeliumin yleensä olla opetuksessa etualalla”.14 Siksi tässä
esityksessäni evankeliumi on ehdottomasti etualalla.
Kristus on täydellisesti lunastanut kaikki ihmiset.
Walther uskoi objektiiviseen vanhurskauttamiseen.
Hänen 14. väitteensä kuuluu: ”Kymmenenneksi: Jumalan sanaa ei
jaeta oikein, jos uskoa vaaditaan vanhurskauttamisen ja pelastumisen ehtona,
ikään kuin ihminen ei olisi Jumalan edessä vanhurskas ja pelastuisi ainoastaan
uskon kautta vaan myös uskonsa vuoksi, uskonsa perusteella ja uskonsa
nojalla.15 Tätä väitettä selittäessään Walther kirjoittaa: ”Kun Jumalan sana sanoo, että ihminen
pelastuu ja vanhurskautetaan yksin uskon kautta, se tarkoittaa juuri sitä, että
häntä eivät pelasta hänen omat tekonsa vaan yksinomaan hänen Herransa ja
Vapahtajansa Jeesuksen Kristuksen, koko maailman Lunastajan, teot ja
kuolema. Nykyään on teologeja, jotka vastoin tätä opetusta väittävät,
että pelastukseen vaikuttavaa tekemistä on kahdenlaista. Ensinnäkin on Jumalan
tehtävä jotakin. Hänen osansa on vaikein, sillä hänen tehtävänsä on lunastaa
ihmiset. Mutta toiseksi vaaditaan, että ihmisenkin on tehtävä jotakin. Eihän käy
päinsä, että lunastetuiksi tulleet pääsisivät taivaaseen muitta mutkitta.
Ihmisenkin on tehtävä jotakin todella suurta: hänen on uskottava. Tämä opetus
kumoaa täysin koko evankeliumin.16
Waltherille usko ei ole koskaan pelastuksen ehto; armoa ei tarjota
sillä ehdolla, että syntinen hyväksyy sen. Armo on ehdotonta ja usko vain ottaa
vastaan sen, mitä ilmaiseksi tarjotaan. Predestinaatiokiistan yhteydessä, joka
raivosi Amerikan luterilaisten keskuudessa joitakin vuosia 1800‑luvun lopulla,
Walther ja Missouri‑synodi hänen kanssaan torjui intuitu fidei ‑muotoilun, jonka
mukaan Jumala vanhurskauttaa ihmiset sen uskon nojalla, jonka hän ennalta näkee
heillä tulevan olemaan.
Waltherin mukaan hänen aikansa saksalaisteologit, jotka
väittivät, että ihmiset vanhurskautetaan intuitu fidei ja että he olivat vain ottaneet tämän käsitteen
puhdasoppisilta teologeilta, olivat ymmärtäneet täysin väärin sen, miten nuo
teologit tätä termiä käyttivät. Walther toteaa: ”Jos Johann Gerhard
ja Aegidius Hunnius
nousisivat kuolleista ja näkisivät, että vastustajamme nykyisessä
predestinaatiokiistassa vetoavat heihin auktoriteetteinaan, he hämmästyisivät;
sillä voidaan aivan selvästi osoittaa, että he ovat torjuneet vastustajien opin
ja pitäneet sitä inhottavana.17
Walther lainaa Osianderia: ”Usko ei
vanhurskauta sikäli kuin se on käskyä tottelevaa kuuliaisuutta – sillä näin
tarkasteltuna se on teko, työ, jotakin lain vaatimaa – vaan ainoastaan sikäli
kuin se ottaa vanhurskauden vastaan ja liittyy siihen passiivisen välineen
tavoin.18 Myös Johann Gerhard: ”Tulla vanhurskautetuksi uskon vuoksi
on toista kuin tulla vanhurskautetuksi uskon välityksellä. Edellisessä
näkemyksessä usko on ansiollinen, jälkimmäisessä välineellinen syy. (Täytyy olla
olemassa välikappale (engl. organ), jonka välityksellä
saan omakseni ja nautittavakseni sen, mitä minulle tarjotaan.) Meitä ei vanhurskauteta ansioksi käsitetyn uskon vuoksi vaan uskon
välityksellä, joka pitäytyy Kristuksen ansioon.19 Vanhurskauttaminen
tapahtuu siksi uskon kautta (lat. per fidem), ei uskon
tähden (lat. propter fidem).
Näin ollen Walther tuomitsee
tietyt Melanchthonin lausumat, jotka pitäisivät
ihmisen valituksi tulemisen syynä jotain, jonka Jumala näkee ennalta tuossa
ihmisessä. Melanchthonin Loci Communes ‑teosta vuodelta
1552 lainaten Walther sanoo: ”Melanchthon kirjoittaa: ’Te sanotte, ettette pysty
tottelemaan evankeliumin ääntä, kuuntelemaan Jumalan Poikaa ja vastaanottamaan
häntä Välimieheksenne?’ Tähän kysymykseen Melanchthon
vastaa: ’Tietysti pystytte!’ Mikä kamala vastaus tämä onkaan! Kun seurakuntalainen tulee luoksenne valittaen, ettei pysty
uskomaan, teidän tulee kertoa hänelle, ettette hämmästy sellaista väitettä;
sillä eihän kukaan ihminen pysty; hän olisi ihme, jos pystyisi. Ja teidän
täytyy opastaa häntä olemaan tekemättä mitään, vain kuuntelemaan Jumalan sanaa;
niin Jumala antaa hänelle uskon.20
Toisin sanoen evankeliumin sana välittää Kristuksen
ansiot syntiselle, jotta usko syntyisi. Yksi Waltherin
parhaita neuvoja saarnaajille tulee mielestäni julki siinä, miten hän käsittää
uskon – ei miksikään ihmisen teoksi vaan Pyhän Hengen teoksi vastauksena
evankeliumin saarnaamiseen. Walther lausuu 13.
väitteessä: ”Yhdeksänneksi: Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos uskomaan
kutsutaan ikään kuin ihminen voisi itse saada itsensä tai ainakin auttaa itseään
uskomaan, sen sijaan että saarnattaisiin uskoa ihmisen sydämeen pitämällä
hänelle esillä evankeliumin lupauksia.”21 Tätä väitettä selittäessään
hän sanoo: ”Saarnaajan on kyettävä pitämään saarna uskosta mainitsematta
lainkaan sanaa ’usko’. Ei ole tärkeää takoa tätä sanaa kuulijoiden korviin,
mutta on välttämätöntä muotoilla puheensa niin, että jokaisessa kurjassa
syntisessä herää halu laskea syntitaakkansa Herran Jeesuksen Kristuksen eteen ja
sanoa hänelle: ’Sinä olet minun ja minä sinun.’”
Juuri tässä ilmenee Lutherin todellinen suuruus. Hän
kutsuu harvoin kuulijoitaan uskomaan, mutta hän saarnaa Kristuksen teosta,
pelastuksesta armosta ja Jumalan armon rikkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa
niin, että kuulijat huomaavat, ettei heidän tarvitse tehdä mitään muuta kuin
ottaa, mitä heille tarjotaan ja löytää lepopaikka Jumalan armon
helmassa.22
Edellä lainatuissa sanoissa Walther paljastaa jälleen kerran armonvälineiden
välttämättömyyden. Luther saarnasi evankeliumia; se on sanoma Jeesuksesta
Kristuksesta, siitä kuka hän on ja mitä hän on tehnyt. Kelpo luterilainen
saarnaaja seuraa Lutherin esimerkkiä ja saarnaa evankeliumia. Hän ei käske
uskoa, vaan pikemminkin käyttää niitä välineitä, joilla Jumala on luvannut luoda
uskoa. Vain armonvälineet voivat luoda uskoa ja lahjoittaa sen, minkä usko ottaa
vastaan.
Se, minkä vain armonvälineet voivat lahjoittaa ja minkä
vain usko voi ottaa vastaan, ei kuitenkaan ole jotain, jolle vastaanottava usko
asettaisi minkäänlaisia ehtoja. Pikemminkin se on jotain, jonka Kristus on
hankkinut objektiivisesti, aivan riippumatta ihmisen osallistumisesta ja
uskosta. Yhdeksännen väitteen käsittelyssä Waltherin
pitäytyminen vanhurskauttamisen objektiiviseen luonteeseen tulee esiin
voimakkaasti. Väite kuuluu: ”Viidenneksi: Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos
lain satuttamia ja kauhistamia syntisiä ei armon saamiseksi ohjata sanaan ja
sakramentteihin vaan omiin rukouksiin ja ponnistuksiin Jumalan kanssa, nimittäin
rukoilemaan ja kamppailemaan, kunnes he tuntevat Jumalan armahtaneen
heitä.”23
Tätä väitettä käsitellessään Walther käy pietistien ja lahkojen kimppuun, jotka riistävät
Kristukselta tämän kunnian ja siten kyseenalaistavat tämän täydellisen
lunastustyön vaatimalla jonkinlaista oikeaa asennetta ja valmisteluja
pelastuksen saamiseksi Jumalalta ja niin edelleen. Pietistejä vastaan Walther väittää: ”Armo ei ole jotain, jota minun tulee etsiä
sydämestäni. Se on Jumalan sydämessä. Armoa ei voida löytää
minusta, vaan se on minun ulkopuolellani.24 Edelleen Walther sanoo: ”Lahkot esittävät sovituksen siihen tapaan
kuin Vapahtaja olisi tehnyt Jumalan taipuvaksi pelastamaan ihmisiä, jos
ihminenkin on taipuvainen antamaan sovittaa itsensä. Mutta se on
vastaevankeliumia. Jumala on sovitettu! Sen tähden apostoli Paavali huudahtaa:
’Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa’, tehden selväksi: ’Jumala on sovitettu
teidän kanssanne Jeesuksen Kristuksen kautta! Tarttukaa siis käteen, jonka
taivaallinen Isä teitä kohtaan ojentaa.’ Edelleen apostoli sanoo: ’Yksi on
kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet.’ Se merkitsee: Jos
Kristus on kuollut kaikkien ihmisten synnin tähden, on se suorastaan samaa kuin
jos kaikki ihmiset olisivat kuolleet ja suorittaneet täyden hyvityksen
synneistään. Sen tähden ei ihmisen puolelta tarvita yhtään mitään Jumalan
sovittamiseksi, sillä hän on jo sovitettu. Vanhurskaus on jo olemassa, ihmisen
ei tarvitse sitä vasta ponnistuksillaan hankkia. Vieläpä, jos hän niin tahtoo
tehdä, se on hirvittävää jumalanpilkkaa, taistelua Jumalan Pojan suorittamaa
armoa, sovitusta ja täydellistä lunastusta
vastaan.”25
Kun Franz Pieper, josta tuli
sittemmin St. Louisin Concordia‑seminaarin ja myös
Missouri‑synodin presidentti, kuvaa Waltherin
käsitystä vanhurskauttamisopista, hän lainaa Waltherin
selontekoa Läntiselle piirille vuodelta 1875.
”Kaikki uskonnot kristinuskoa lukuun ottamatta
opettavat, että ihmisen on itse tehtävä se, minkä välityksellä hänet vapautetaan
ja pelastetaan. Kristinusko ei opeta vain, että kaikkien ihmisten pitäisi
pelastua ikuisuudessa, vaan myös, että heidät on jo pelastettu. Kristinuskon
mukaan ihminen on jo lunastettu, hänet on jo päästetty ja vapautettu synnistään
ja kaikista sen pahoista seurauksista. Hänet on jo sovitettu Jumalan kanssa.
Kristinusko julistaa: ’Teidän ei tarvitse lunastaa itseänne eikä varmistaa
sovitusta Jumalan ja itsenne välillä, sillä kaiken tämän Kristus on jo
suorittanut teitä varten. Eikä hän ole jättänyt teidän tehtäväksenne mitään
paitsi uskoa tämä, eli ottaa se vastaan!’ Tässä kohden kristinusko todellakin
poikkeaa kaikista muista uskonnoista.”26
Waltherin pääsiäissaarnoissa tämä objektiivinen
vanhurskauttaminen korostuu erityisen silmiinpistävästi. Saarnassa Mark.
16:1-8:sta Walther saarnaa aiheesta Kristuksen
ylösnousemus – teidän synninpäästönne. Siinä hän julistaa:
”Kun Jeesus herätettiin kuolleista, hänet päästettiin
kaikesta synnistä. Koska Kristus ei kuitenkaan kuollut omasta puolestaan vaan
kaikkien ihmisten puolesta, kenet siis todella vapautettiin, kenet todella
päästettiin synnistä, kun Jeesus nousi kuolleista? Kaikki ihmiset! Aivan kuten
Israel riemuitsi, kun Daavid kukisti Goljatin, niin koko ihmissuku riemuitsi,
kun Jeesus kukisti synnin, kuoleman ja helvetin. Ja niin kuulemme Paavalin
sanovan Toisessa kirjeessään korinttilaisille: ’Sillä Kristuksen rakkaus vaatii
meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä,
siis myös kaikki ovat kuolleet.’ Ja edelleen Roomalaiskirjeessään: ’Niinpä siis,
samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi,
niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän
vanhurskauttamiseksi.’ Kuten Kristuksen kadotustuomio oli koko ihmiskunnan
kadotustuomio, Kristuksen kuolema koko ihmiskunnan kuolema, Kristuksen
suorittama maksu koko ihmiskunnan puolesta suoritettu maksu, niin Kristuksen
elämä on nyt koko ihmiskunnan elämä, hänen vapauttamisensa koko ihmiskunnan
vapautus, hänen vanhurskautensa koko ihmiskunnan vanhurskaus ja hänen
päästämisensä synnistä koko ihmiskunnan
synninpäästö.27
Walther ei koskaan pehmentänyt lain sanomaa. Hänen kuudennen
väitteensä mukaan ”Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos ei saarnata lakia sen koko
ankaruudessa”28, mutta pitäytymällä objektiivisen vanhurskauttamisen
totuuteen hän saattoi saarnata evankeliumia sen täydessä suloisuudessa. Tämä
sanoma Kristuksen suorittamasta koko maailman täydellisestä lunastuksesta saa
Waltherin julistamaan evankeliumin sanomaa sellaisella
voimallisella ja lohdullisella tavalla kuulijoilleen tässä samassa vuoden 1846
pääsiäissaarnassa.
”Nyt kun Kristus on herätetty kuolleista, kenenkään ei
tarvitse ajatella mielessään: ’Jos lähestyn Jumalan synteineni, mitä Jumala
tekee? Antaako hän ne todella anteeksi?’ Ei, kuka oletkin, mitä oletkin tehnyt, Jumala on jo antanut syntisi anteeksi,
antanut ne anteeksi jo 1900 vuotta sitten, kun hän Kristuksessa, tämän
ylösnousemuksen kautta, antoi synninpäästön kaikille, joiden puolesta Kristus
kuoli ristillä. Oletko petkuttanut tai varastanut? Se on tuomittava synti
mutta sinulle on annettu anteeksi. Oletko tehnyt aviorikoksen? Se
on rikos Jumalaa vastaan – mutta sinulle on annettu anteeksi. Oletko ollut
juovuksissa yhä uudelleen ja uudelleen? Se on häpeällistä – mutta sinulle on
annettu anteeksi. Oletko tahallasi pilannut toisen henkilön maineen? Se on
hirveä synti – mutta sinulle on annettu anteeksi. Kristus nousi sinun
puolestasi. Hänen ylösnousemuksensa on sinun synninpäästösi. Sinulle on annettu
anteeksi.29
Mutta heti tämän kauniin julistuksen jälkeen Walther jatkaa: ”On vielä yksi asia, jonka pitää tapahtua,
jotta voit omistaa tämän anteeksiannon, joka sinulle on annettu – se on usko.
Sillä jokaisen, joka tahtoo pelastua ja päästä taivaaseen, on uskottava, että
tämä synninpäästö, joka julistettiin Kristuksen ylösnousemuksessa 1900 vuotta
sitten, julistettiin myös hänelle. Pelastuaksesi sinun tulee uskoa, että Jumalan
tarjoama anteeksianto on sinun.30
Walther uskoi universaaliseen, objektiiviseen
vanhurskauttamiseen, mutta hän ei ollut mikään universalisti. Ei ole mitään
pelastusta ilman uskoa Kristukseen. Se, minkä Kristus on hankkinut
kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan ihmiskunnan sijaisena,
täytyy välittää syntiselle sellaisella tavalla, että se tulee hänen omakseen
(subjektiivinen vanhurskaus). Syntisen on siis uskottava, että kaikki, minkä
Kristus on suorittanut häntä varten, on todella hänen. Niinpä Jumala on
valmistanut armonvälineensä saattaakseen Kristuksen elämän, työn ja kuoleman
ansiot syntiselle ja luodakseen tuon uskon. Nämä armonvälineet ovat evankeliumi
ja sakramentit. Vain evankeliumi ja sakramentit välittävät Kristuksen ansiot.
”Niinpä”, Walther kirjoittaa, ”saarnaajat, jotka eivät
selvästi julista evankeliumia... eivät ole hoida palvelusvirkaansa uskollisesti,
vaan aiheuttavat suurta vahinkoa ihmisten sieluille. Sen sijaan, että
auttaisivat kristittyjä tuntemaan puhdasta oppia, he antavat heidän harhailla
pimeässä, ruokkivat vääriä kuvitelmia heidän mielessään ja kiihdyttävät vauhtia
heidän väärällä ja vaarallisella polullaan.”31
Miksi Walther sanoo näin?
Koska vain evankeliumi tuo Kristuksen ansiot. Siksi hän
27. iltaluennossaan sanoo: ”Lutherin kuvauksen mukaan evankeliumi on Kristuksen
viimeinen tahto ja testamentti, ei siis oppi siitä, miten me teemme itsemme
arvollisiksi Jumalan edessä, vaan siitä, mitä meidän on vastaanotettava
Jumalalta.”32 Evankeliumi välittää, lähettää ja antaa Kristuksen
ansiot ja kaiken, minkä hän on meille hankkinut. Harhaoppisen
suuri synti siinä, ettei hän saarnaa evankeliumia, ei siis ole niinkään se, että
hän vääristää Jumalan sanan – minkä hän toden totta tekee – vaan se, että hän
riistää syntisiltä pelastuksen, jonka vain evankeliumi voi
tuoda.
Siksi Walther ei voi sietää
lahkoja, jotka vaativat ihmiseltä sisäisiä hengellisiä taisteluja, ennen kuin
tämä voi olla varma uskosta. ”Sillä lain ja
evankeliumin sekoittaminen, joka on tavallista lahkoissa”, Walther sanoo, ”on juuri tätä, että he opastavat
hätääntyneitä syntisiä rukoilemalla ja sisäisellä ponnistelulla taistelemaan
tiensä armoon, kunnes he tuntevat armon asuvan heissä, sen sijaan että he
osoittaisivat Sanaa ja sakramentteja.”33 Vain Sana ja sakramentit
välittävät armon.
Juuri tämän käsityksen vuoksi, että vain Sana ja
sakramentit välittävät armon, Walther varoitti
painokkaasti luottamasta omiin tunteisiin armon saamisen merkkinä. Vuonna 1872
Synodikonferenssille toimitetussa asiakirjassa34 Walther totesi:
”Emme suinkaan kiellä, että armon Henki tekee itsensä
tunnettavaksi syntisten sydämissä... Mutta on valtava erehdys, jos tunnetta,
jonka kiihkoilijat herättävät rukoilemisellaan ja ponnistelullaan, pidetään
armona. Parhaassa tapauksessa – sillä usein tämän tunteen aiheuttavat muut syyt
kuin Jumalan Henki – se, mitä kiihkoilijat kutsuvat armoksi, on Pyhän Hengen
aikaansaama armollinen vaikutus. Mutta armo, jolla meidät vanhurskautetaan ja
pelastetaan, on jotakin ulkopuolellamme, ei mitään meissä olevaa. Kun siis
katuva syntinen tulee luterilaisen pastorin luo kysyen: ’Mistä minä, kadotettu
ja tuomittu syntinen, voin löytää armon?’, tämä vastaa hänelle: ’Lohduttaudu
Jumalan armolla, joka on varattuna sinulle evankeliumissa ja pyhissä
sakramenteissa. Usko, mitä Jumala niissä kertoo sinulle, ja iloitse armosta,
joka sinulle Jumalan sanassa lahjoitetaan. Ota vastaan synninpäästö ja käy
Herran pöydässä, sillä siinä Jumala tarjoaa, antaa, lahjoittaa ja sinetöi
sinulle armonsa ja kaikkien syntiesi
anteeksiannon’.”35
Tunteisiin luottaminen oli Waltherin hyökkäysten suosikkikohteita, koska se loi
sellaista epävarmuutta ja riisti syntisiltä lohdutuksen, kiinnittäen heidän
huomionsa viime kädessä johonkin heissä itsessään olevaan. Vuonna 1859
pitämässään esitelmässä hän väittää:
”Kiihkoilijat julistavat eroavansa paavilaisista siinä, että he ovat varmoja
armontilastaan.36 Silti kiihkoilijat turvautuvat paavilaiseen vanhurskauttamisperiaatteeseen, koska heidän
pelastusvarmuutensa ei lepää ikuisesti pysyvän Sanan varassa, vaan heidän oman
häilyvän tunteensa varassa; siksi heidän on pakko joko tulla tekopyhiksi tai
usein valittaa kadottaneensa Kristuksen. Tämän vuoksi he myös niin ponnistavat
voimiaan herättääkseen tunteitaan kaikenlaisin tavoin, ja kuka milloinkin
kerskuu kääntymyksellään, vaikka heidän jo kohta täytyy lohdutuksen puutteessaan
palata katumuspenkkiin.”37
Sekaannus lain ja evankeliumin erottamisessa on suurelta
osin seurausta uskon luonteen väärinymmärtämisestä. Usko ei ole anteeksiannon
syy, usko ei vaikuta pelastusta, usko ei saa aikaan yhtäkään niistä
siunauksista, joista se ottaa vastaan. Usko on puhdasta vastaanottamista. Usko
vain ottaa vastaan sen mitä tarjotaan.
Tämä on tärkeä kohta, kun Walther puhuu reformoidusta käsityksestä Herran
ehtoollisesta. Jälleen kerran hän korostaa Herran ehtoollisen vietossa ilmenevän
Jeesuksen lunastustyön objektiivista luonnetta. Ei usko tuota Herran
ehtoollisessa saatavia ansioita; usko vain ottaa vastaan sen, minkä Kristus on
hankkinut ja mikä tarjotaan sakramentissa.
”Sanoessaan ’teidän edestänne’ hän tahtoo muistuttaa
opetuslapsiaan: ’Pankaa tarkoin mieleenne, että nyt tulette saamaan ja
nauttimaan sen ruumiin, jonka katkeran kuoleman kautta ristillä koko maailma on
lunastettu. Ettekö iloitsisi ja ääneenne riemuitsisi, kun nämä koko maailman
edestä maksetut lunnaat niin sanoakseni annetaan teidän suuhunne?’ Ja antaessaan
opetuslapsilleen siunatun kalkin hän sanoo: ’Tämä malja on uusi liitto minun
veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.’ ’Teidän edestänne vuodatetaan!’
Miksi hän lisää nämä sanat? Hän tahtoo sanoa: ’Saadessasi sovituksen veren tässä
pyhässä ateriassa, saat samalla sen, mitä tämän uhrin kautta ristillä on
hankittu.”38
Näin ollen myös hänen käsityksessään Herran
ehtoollisesta usko on vain vastaanottavassa osassa. Uskolla ei ole mitään omaa
ansiota; sen ansio on siinä, minkä se ottaa vastaan. Usko ei ota mitään kunniaa
itselleen; se vain saa kunnian.
Siten usko on voimallinen asia, sillä usko omistaa
Kristuksen ja kaiken, mitä hän tarjoaa – syntien anteeksiannon, elämän ja
autuuden. Ja nämä on vain sillä, jolla on usko. Jolla on usko, hänellä on itse
Jumala Isänä ja ikuinen valtakunta perintönä. Silti uskolla, josta voidaan sanoa
näin suurenmoisia asioita, ei ole mitään omaa ansiota, vaan vain se minkä usko
saa häneltä, johon se luottaa.
Niin kaikki tulee Jumalalta Kristuksen kautta ja
pelastuksen asiassa vain Jumala saa kunnian; ihmiset voivat saada lohdutuksen,
koska pelastus on vain armosta. Laki syyttää aina (Lex semper accusat). Lakia on
saarnattava. Ellei niin tehdä, kukaan ei koskaan ota vastaan evankeliumia. Eikä
lakia saa pehmentää, kun sitä julistetaan katumattomille syntisille. Sitä on
saarnattava heille koko ankaruudessaan. Kenelläkään saarnaajalla ei ole oikeutta
pidättää sanomistaan lakia, sillä näin tehdessään hän toimii vastoin omaa
tavoitettaan saarnata evankeliumia mahdollisimman tehokkaasti, koska vain
syntiset, jotka tuntevat oman tilansa ja toivottomuutensa vanhurskaan Jumalan
edessä, kaipaavat armoa. Siksi lakia on saarnattava. Mutta laki syyttää aina; se
ei koskaan lohduta; se ei voi pelastaa. Vain evankeliumi voi todella välittää
anteeksiannon, elämän ja autuuden. Siksi on kauheaa, jos saarnaaja sekoittaa
lain ja evankeliumin ja, kuten Walther sanoo
neljännessä väitteessään, Yksimielisyyden ohjeen tapaan: ”Oikea tieto lain ja
evankeliumin erottamisesta ei ole vain kirkas valo koko pyhän Raamatun oikeaan
ymmärtämiseen, vaan ilman tätä tietoa Raamattu myös on ja pysyy suljettuna
kirjana.”39
Tänä ekumeenista kiihkoa lähentelevänä aikana Waltherin Lain ja evankeliumin raitis lukeminen tarjoaa
hyödyllisen rokotuksen sitä kuumeista ryntäystä vastaan, jolla pyritään uusiin
ja vääriin julistuksiin yhteydestä tai keskinäisestä ymmärryksestä. Missä on
todellinen ykseys, siellä kirkko iloitsee yhteytensä, yhteisymmärryksensä tai
lähentymisensä julistamisesta. Mutta kun osapuolet eivät opeta
eivätkä usko oppia puhtaasti, kun lakia sanotaan evankeliumiksi ja
evankeliumille asetetaan sellaisia ehtoja, että se muuttuu laiksi, sellaiset
julistukset eivät ole vain epärehellisiä vaan ne myös edistävät sen kirkon
tuhoamista, jonka ne väittävät yhdistävänsä. Mitähän olisi mahtanut
tapahtua, jos luterilaiset olisivat luterilais‑roomalaiskatolisissa oppikeskusteluissa
vaatineet, että lain ja evankeliumin oikealla erottamisella tulee olla
olennainen osa keskusteluissa ja niitä mahdollisesti seuraavissa sopimuksissa.
Minun on vaikea kuvitella, että olisi koskaan päästy julistukseen
yhteisymmärryksestä. Tätä erottamista, joka oli uskonpuhdistuksen ydinkohtia,
Rooma ei näet tänäkään päivänä ymmärrä.
Tosi luterilaiset pitävät aina arvossa ”oikeaa tietoa
lain ja evankeliumin erottamisesta” ja sijoittavat tämän eron aina kaiken
teologiansa, keskustelujensa ja hengellisen elämänsä keskukseen. Hyödyllisin
kirja, jota voin suositella tähän tarkoitukseen, on Waltherin Laki ja evankeliumi. Se ei ole erinomainen vain
osoittaessaan Rooman ja Geneven, vapaamielisyyden, rationalismin ja
kiihkohenkisyyden vaaralliset erehdykset. Se ei vain esitä selvästi monia
tapoja, joilla sekä lakia että evankeliumia voidaan vääristellä ja saada
kyvyttömiksi suorittamaan niille kuuluvaa työtä. Se tuo myös julki evankeliumin
todellisen lohdutuksen jokaiselle lukijalle esittäessään yhä uudelleen, miten
armollinen Isämme, joka on vanhurskauttanut koko maailman Poikansa kärsimisen,
kuoleman ja ylösnousemisen kautta, jakaa elämän lahjojaan ja luo syntisten
sydämissä aitoa uskoa kallisarvoisella evankeliumillaan. Jokaiselle kristitylle
on suureksi hyödyksi lukea tämä Missourin suurimman teologin kirja.
Pohjois‑Euroopan Luther‑Akatemian konferenssi
25.8.2000. Suomennos: Jarmo Heikkilä. Väliotsikot
toimituksen.
VIITTEET
1. Arthur Drevlow, Ed., C.F.W. Walther: The American Luther
(Mankato, MN: Walther Press,
1987), 151.
2. Lewis W. Spitz, The Life of C.F.W. Walther (St. Louis, MO: Concordia Publishing House, 1961),
10.
3. Sama.
4. Sama, 13.
5. C.F.W. Walther: The Proper Distinction Between Law and Gospel (St. Louis, Mo: Concordia Publishing House, 1928),
141. Kaikki seuraavat viittaukset tähän teokseen lyh. Law and Gospel. Suomennoksessa käytetty
apuna teoksia C. F. W. Walther: Laki ja
evankeliumi, Helsinki 1952, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys, suom.
Heikki Koskenniemi; C. F. W. Walther: Jumalan kyllä ja
Jumalan ei, Lain ja evankeliumin tehtävä, Hämeenlinna 1994, SLEY‑Kirjat, suom. Jarmo Heikkilä.
6. Law and Gospel, 142.
7. Spitz, 20.
8. Walter O. Forster, Zion on the Mississippi (Saint
Louis: Concordia Publishing House, 1953), 516‑517.
9. Nathan Hatch, The
Democratization of American
Christianity (New Haven and
London: Yale University Press, 1989),
58.
10. Sama.
11. Law and Gospel, 42.
12. Robert Kolb & Thomas Manteufel, eds., Soli Deo Gloria: Essays on C.F..W. Walther (St. Louis: Concordia Seminary Press, 2000), 61‑81. Olen
kiitollinen Richard Kraemerille, jonka artikkeli tässä
muistojulkaisussa Festschrift in memory of August R. Suelflow
tarjoaa erinomaisen analyysin Waltherin Lain ja
evankeliumin kronologisesta rakenteesta.
13. Tämän kuvauksen Waltherin
vanhurskauttamisen korostamisesta tarjoaa Franz Pieper, huomattava Missourin teologi, St. Louisin Concordia‑seminaarin professori ja LCMS:n presidentti. Franz Pieper,
Dr. C. F. W. Walther as
Theologian, Concordia Theological Monthly, Vols. 55 & 56 (December, 1955
& January, 1956).
14. Law and Gospel, 403.
15. Sama, 268.
16. Sama, 269.
17. Sama, 271.
18. Sama, 272, kursivointi
alkuperäisteoksessa.
19. Sama, 273, kursivointi
alkuperäisteoksessa.
20. Sama, 264.
21. Sama, 260.
22. Sama, 260.
23. Sama, 129.
24. Sama, 145.
25. Sama, 136, kursivointi
alkuperäisteoksessa.
26. Franz Pieper, Dr.
C.F.W. Walther as Theologian, Concordia Theological Monthly, Vol. XXVI
(December, 1955), 921.
27. Saarna pääsiäispäivänä 1846, kääntänyt Daniel Preus. Mark. 16:1‑8 kuului nähtävästi Waltherin suosikkiperikooppeihin.
Hän saarnasi tästä tekstistä kaikkiaan 16 kertaa.
28. Law and Gospel, 79.
29. Saarna Mark. 16:1‑8:sta, pääsiäinen 1846.
30. Sama.
31. Law and Gospel, 276.
32. Sama, 291.
33. Sama, 153.
34. Synodikonferenssi oli Amerikan luterilaisen synodien liitto, jonka
tunnustukselliset luterilaiset kirkkokunnat perustivat vuonna 1872. Sillä
pyrittiin edistämään ja ulkonaisesti ilmaisemaan opillista ykseyttä,
rohkaisemaan toinen toisiaan uskossa ja tunnustuksessa, tarjoamaan yhteinen
rintama väärää oppia vastaan ja harjoittamaan yhteistyötä yhteisten tavoitteiden
saavuttamiseksi. Konferenssi hajotettiin vuonna 1967 eräiden jäsensynodien
erimielisyyksien vuoksi.
35. Synodical Conference Report, 1872,
23.
36. Tähän Waltherilta lainattuun kohtaan
liittyy viite: ”Paavilaiset, kuten hyvin tiedetään, pitävät rangaistavana
julkeutena sitä, että tavallinen kristitty väittää olevansa varma
armontilastaan.”
37. C.F.W. Walther, The Lutheran Doctrine of Justification, esitelmä Addisonissa, Ill., 1859.
38. Law and Gospel, 152.
39. Sama, 60.