PÄÄKIRJOITUS * HANNU
LEHTONEN
Raamatun perustaviin asioihin kuuluu lain ja
evankeliumin oppi. Raamattu on sisältönsä puolesta lakia ja evankeliumia. Nämä
kaksi oppia kulkevat siinä alusta loppuun saakka. Ei ole niin, että Vanha
testamentti olisi lakia ja Uusi testamentti evankeliumia, vaan niissä
kummassakin on sekä lakia että evankeliumia. Vanhassa ja Uudessa testamentissa
puhuu sama Jumala. Hän on sekä pyhä ja vanhurskas että meitä Kristuksessa
rakastava Jumala.
Kristillisen kirkon tulee julistaa sekä lakia että
evankeliumia. Lakia tulee julistaa sen kaikessa ankaruudessa, evankeliumia taas
sen täydessä ihanuudessa. Laki paljastaa meille meidän syntimme ja riistää
meiltä kaikki omat mahdollisuudet. Evankeliumi sitä vastoin ilmoittaa ja tuo
syntien anteeksiantamuksen ja Jumalan armon meille ilmaiseksi Kristuksen tähden.
Laki ja evankeliumi ovat toisilleen vastakkaisia oppeja.
Laki ei tunne armoa. Se vaatii täydellistä täyttämistä ja julistaa kiroustuomion
jokaiselle, joka sen rikkoo yhdessäkin kohdassa (Gal.
3:10). Evankeliumi sitä vastoin on pelkkää armoa. Siinä ei aseteta mitään ehtoja
meille. Laki sanoo: ”tee”, evankeliumi sanoo: ”tehty”.
Lain ja evankeliumin erottaminen on kallisarvoinen
taito, jonka vain Pyhä Henki voi opettaa Jumalan sanan kautta. ”Se siis, joka
taidolla osaa erottaa evankeliumin laista, kiittäköön siitä Jumalaa ja tietäköön
olevansa jumaluusoppinut” (Luther). Luterilaisen uskonpuhdistuksen ydin on
olennaisesti siinä, että tämä ero opittiin jälleen tuntemaan, ja omattunnot
pääsivät vapaiksi siitä orjuudesta, jossa ne paavikunnassa olivat olleet. Luther
sanoo: ”On siis hyvin tarkasti huomattava, että Jumala aina, alusta asti, on
maailmaan lähettänyt kahdenlaisen sanan eli julistuksen: lain ja evankeliumin.
Nämä kaksi pitää sinun tarkkaan erottaa toisistaan ja tuntea ne. Minäpä sanon
sinulle että, Raamattua lukuun ottamatta tähän mennessä ei ole kirjoitettu eikä
edes kenenkään pyhän toimesta ole käsillä ainoatakaan kirjaa, jossa näitä
kumpaakin julistusta niiden eroavaisuuksia silmällä pitäen olisi oikealla
tavalla käsitelty; ja kuitenkin on äärettömän tärkeää se tietää”
(Kirkkopostilla).
Tämän asian totuus on koettu uudelleen ja uudelleen.
Lain tuomitsema syntinen löytää evankeliumin sanassa avun, vapautuksen syntiensä
kuormasta. Armo on olemassa ennen meidän uskoamme. Sen on Jeesus meille
hankkinut kalliilla hinnalla, lunastamalla meidät, kuolemalla meidän edestämme
(Gal. 3:13). Evankeliumin sanassa, kasteessa ja
ehtoollisessa me löydämme tämän armon, syntien anteeksiantamuksen, ja näiden
armonvälikappaleiden kautta Pyhä Henki myös vaikuttaa pelastavan uskon eli
sydämen luottamuksen tähän valmiiseen armoon.
Jos lain ja evankeliumin eroa ei tunneta tai tämä
tunteminen hukataan, menetetään varmuus pelastuksesta. Sillä silloin ei ihminen
voi varmuudella tietää, mitä Jumala hänestä ajattelee. Tällöin joudutaan
väistämättömästi perustamaan pelastus tekoihin muodossa tai toisessa. Mutta
apostoli Paavali muistuttaa meitä: ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon
kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei
kukaan kerskaisi” (Ef. 2:8-9).