LUKIJOILTA:
UNIVAJEESTA ”LUTERILAISEEN
TYÖETIIKKAAN”
Maaseudun Tulevaisuudessa oli 13.8.2004 artikkeli
Työterveyslaitoksen univajepohdinnoista. Erikoistutkija Mikael Sallinen totesi,
että ajatus nokosista työaikana sopii huonosti luterilaiseen työetiikkaamme. Hän
ei ole yksin väärässä johtopäätöksensä kanssa, sillä koko suomalainen humanismi
on yleisine luterilaisuusväitteineen harhassa.
Väitän ja esitän, että syyllinen ko. työetiikkaamme on
Leo Tolstoi eikä Martti Luther. Väite perustuu Armo Nokkalan tutkimukseen
”Tolstoilaisuus Suomessa” (1958) sekä Martti Lutherin teoksiin ”Kristuksen
Vuorisaarna” (1901) ja ”Sidottu ratkaisuvalta” (1982). Mikko Melan artikkeli
”Maan mullan runoilija” (Maaseudun tulevaisuus 3.5.2002) antaa
lisävalaistusta.
Leo Tolstoin tarkoitus oli perustaa paratiisi jo tänne
maan päälle väittämällä Kristuksen ihanteen olleen Jumalan valtakunnan
perustaminen maan päälle. Hän keräsi Jeesuksen Vuorisaarnasta viisikohtaisen
ohjelman eli käskyt, joita toteutettiin eläen maaseudulla ruumiillista työtä
tehden, eläen niukkaa elämää eli askeesissa muita auttaen. Huonoa omaatuntoa
tyynnytettiin rakkaudella ja rakkauden teoilla sekä paljastuksenomaisilla
synnintunnustuksilla. Valaa ei saanut vannoa, tuli noudattaa pasifismia ja
kaiken kruunasi tiukka seksuaalikielteisyys.
Näitä Tolstoin laatimia käskynkohtia ja ohjelmaa on
pidetty ja pidetään vieläkin sivistyneistömme keskuudessa ja suomalaisessa
humanismissa yleensä luterilaisuuteen kuuluvana synkeytenä,
ihmisvihamielisyytenä ja vanhoillisuutena. Kuitenkaan Lutherin selitys
Kristuksen Vuorisaarnasta (1901) ei anna Tolstoin tulkinnoille pienintäkään
tukea. Se osoittaa Tolstoin olleen täysin evankeliumin vastaisessa opissa ja
jyrkässä ristiriidassa Raamatun sanan kanssa.
Nokkalan mukaan Tolstoin työmoraalin esimerkkinä olivat
herraskartanoitten joutilaan kesänvieton vastakohtana talonpojan ylen raskaat
päivätyöt. Hän päätteli, että ihmisen pitää niin vähän kuin mahdollista käyttää
hyväkseen toisten työtä ja niin paljon kuin mahdollista tehdä itse työtä. Eli
ihmisen tinkimätön velvollisuus on elättää itsensä kättensä töillä, ruokkia ja
vaatettaa itsensä, rakentaa itselleen asunto ja tässä mielessä palvella muita.
Päivä oli jaettava ihmisen kaikkien toimintakykyjen harjoittamiseen: raskaaseen
työhön, henkiseen työhön, käsityöhön ja seurusteluun ihmisten kanssa. Hänen
velvollisuuksistaan kaikkein ensimmäinen ja epäämättömin on ottaa osaa
taisteluun luonnon kanssa oman ja toisten ihmisten elämän ylläpitämiseksi, jotta
työ havaitaan iloksi eikä kiroukseksi. Hänen tulee enemmän antaa työn tuloksista
kuin ottaa muilta vastaan. Ei tule valita miellyttäviä vaan välttämättömiä ja
epämiellyttäviä, kaikkien karttamia töitä.
Tolstoi arvosti ruumiillisen työn henkistä korkeammalle.
Hän ihaili ja palvoi työtätekevää kansaa. Tolstoin elämänihanne oli
maanviljelijän vapaa, idyllinen ja primitiivinen maalaiselämä. Paluu takaisin
maalle ja maalaiselämään sopii kaikille tai ainakin ihmisten enemmistölle. Siinä
sitä on luterilaista työetiikkaa ja Väinö Linnan kuvitteellista Koskelan Jussia
ja yleensä ottaen alkiolaisuutta, jota eivät edes alkiolaisuuden ja
maalaisliittolaisuuden tutkijatkaan ole tajunneet.
Tätä väärää oppia alkoi noudattaa ja levittää
kirjallisuuteemme ehkä onnettomimpana tapauksena Arvid Järnefelt tehden
elämästään epätoivoisen helvetin (kuten Pentti Linkola tämän päivän harhansa
kanssa). Järnefeltin opetuksen eli tolstoilaisuuden omaksuivat Minna Canth,
Juhani Aho, Ilmari Kianto ja Santeri Alkiokin.
Nämä kansalliskirjailijamme levittivät tätä harhaoppia
muka suomalaisuuden syvinä tuntoina harhauttaen koko Suomen kansaa. He tekivät
monen elämästä saman helvetin, jota Suomen Työterveyslaitos nyt tutkii
tajuamatta, että syy on meidän omissa kansalliskirjailijoissamme eli Tolstoin
oppien levittäjissä.
Vaikka Armo Nokkala toteaa tutkimuksessaan, että
tolstoilaisuus jäi vaikutuksiltaan Suomessa vähäiseksi, niin tuskin hänkään
tajusi asian syvyyttä.
Surullista on todeta, että jos kansalliskirjailijamme
olisivat ottaneet Lutherin Vuorisaarnan selityksen antaman opin Tolstoin sijasta
ohjeeksi kirjoihinsa, joista Suomen kansa olisi sen 1900-luvun vuosikymmeninä
itseensä imenyt, niin minkälainen Suomi olisikaan nyt?
Eino Wiitalähdet
Isojoki