LÄHETYSKÄSKY JA KRISTUKSEN
KIRKKO
Ken Takaki, teol. yo.,
Helsinki
”Mutta Ruut vastasi: ’Älä vaadi
minua jättämään sinua ja kääntymään takaisin, pois sinun tyköäsi. Sillä mihin
sinä menet, sinne minäkin menen, ja mihin sinä jäät, sinne minäkin jään; sinun
kansasi on minun kansani, sinun Jumalasi on minun Jumalani’” (Ruut
1:16).
Ruutin uskonelämän
ratkaisu
Ruutin kirja kertoo siitä, miten
moabilainen nainen kääntyi elävän Jumalan kansan jäseneksi. Kolme naista tuli
leskeksi Moabin maassa. Noomi menetti sekä miehensä että kaikki lapsensa. Noomin
miniät, Ruut ja Orpa, menettivät kumpikin oman miehensä. Noomi halusi jättää
Ruutin ja Orpan Moabin maahan ajatellen miniöittensä parasta. Kuitenkin Ruut
halusi lähteä anoppinsa kanssa Beetlehemiin. Hän oli valmis eroamaan omasta
maastaan, kansastaan ja uskonnostaan.
Ruutin kirjassa tulee esille
hengellinen erotus. Noomin miniöistä toinen eli Ruut jatkoi oikean ja ainoan
Jumalan seuraamista kaikesta vastoinkäymisestä huolimatta, mutta toinen eli Orpa
vieraantui oikeasta Jumalasta ja palasi takaisin entiseen elämäänsä ja
uskontoonsa, jossa ei ole elävää Jumalaa. Monen paineen alla jokainen kristitty
joutuu jatkuvasti valitsemaan jommankumman näistä kahdesta vaihtoehdosta.
Uskonelämäni
vaiheista
Haluan kertoa lyhyesti
uskonelämäni vaiheista. Olen syntynyt ja kasvanut pienessä japanilaisessa
kaupungissa, perheessä, jossa uskonto merkitsi lähinnä traditiota. Lapsesta
saakka minulla oli kosketuksia traditionaalisiin uskontoihin eli
buddhalaisuuteen, shintolaisuuteen ja konfutselaisuuteen. Isovanhempieni kodissa
oli buddhalainen kotialttari. Uudenvuoden päivänä kävin shintolaisessa
temppelissä pyytämässä onnea tulevalle vuodelle. Koulussani korostettiin
Samurai-kauden konfutselaisuuden ihanteita elämänohjeena. Yliopistoaikana
tutustuin kristinuskoon filosofian kautta ja aloin käydä kirkossa. Kasteen
jälkeen vieraannuin joksikin aikaa seurakunnan yhteydestä. Silloin jouduin
henkivaltojen vangiksi. Monien ihmeiden kautta Jumala palautti minut kirkkoon.
Opin, että Raamattu on täyttä totta ja että Jumala ei valehtele.
Japanilaiset kristityt vainon
alla
Vuoden 1600 alussa kristittyjen
määrä kasvoi nopeasti Japanissa roomalais-katolisten lähetystyön kautta. Pian
tuli kuitenkin vastuksia. Alkoi ensimmäinen vaino. Kristittyjä kidutettiin
pitkittäen tahallaan heidän kuolemistaan. Sen tarkoitus oli sekä käännyttää
kristittyjä että herättää pelkoa muissa ihmisissä. Tuli kristinuskon kielto,
kirkot tuhottiin ja lähetystyöntekijät karkotettiin pois Japanista.
Edo-aikakauden vaino kesti yli 250 vuotta. Sen aikana kristityt joutuivat maan
alle.
Osa heistä omaksui Japanin
kansallisia uskontoja ja uskomuksia ja menetti lopulta yhteyden elävään
Jumalaan. Vainon päätyttyä tuli uskonnonvapaus, mutta he eivät palanneet enää
kirkkoon. Osa taas säilytti uskon, kunnes lähetystyö alkoi uudelleen Japanissa.
Heillä oli ”konchirisan”-niminen lähetystyöntekijöiden laatima uskontunnustus.
Vainon alla heiltä puuttui monia asioita: kirkkorakennukset, papit, sakramentit,
ehkä myös Raamattukin. Oletetaan, että maallikot suorittivat kastetoimituksen
”hätäkasteena”. Äärimmäisen vaikea tilanne pakotti heitä pohtimaan, mikä on
todella olennainen asia Kristukseen uskoville.
Heidän uskontunnustuksensa
voidaan tiivistää seuraavasti: Jumala on armollinen Isämme. Siksi Hän tahtoo
jokaisen syntisen ihmisen katuvan rikkomuksiaan, tekevän parannuksen ja
pelastuvan palaamalla Hyvyyteen. Ihmiset vihaavat suunnattomasti Jumalaa, vaikka
Jumala rakastaa ihmisiä suunnattomasti. Uskontunnustus johdattaa ihmisiä
suremaan tätä perisyntisyyttä. Kristus maksoi kaikkien ihmisten syntivelat
omalla verellänsä eli rakkaudellansa (se on japaniksi ”kirisuto no ontaisetsu”).
Siksi syntisen ihmisen tulee pyytää Jumalalta synnit anteeksi (Kirjasta
”konchirisan no riyaku (1603))”. Vuonna 1865 Japanissa lähetystyöntekijä Bernard
Thadée Petitjean (1829-84) kohtasi japanilaisia, jotka uskoivat Kristukseen.
Vuonna 1869 Petitjean julkaisi heidän uskontunnustuksensa, jonka he olivat
säilyttäneet muuttumattomana 250 vuoden ajan. On arvioitu, että vainon alla
uskontunnukseensa pitäytyneitä kristittyjä oli yli 10000 silloin, kun Japani
avasi ovensa ulkomaille.
On ihmeellistä, että ankaran
vainon alla, marttyyrikuoleman uhatessa, ilman kirkkoa ja ilman ehtoollista osa
japanilaisista kristityistä säilytti kristinuskon ytimen eli ihmisen täydellisen
perisyntisyyden tunnustamisen ja uskon Kristukseen, joka sovitti koko maailman
synnit, siis myös kaikkien japanilaisten synnit.
Lähetyskäsky ja Kristuksen
kirkko
”Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun
opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja
opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja
katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun
asti” (Matt.
28:18-20).
Luther opettaa lähetyskäskystä
seuraavasti: ”Koko maailma ei tarvitse eikä voi saada valoa mistään muusta kuin
yksin Kristukselta. Tämä usko ja tunnustus on oikea perusta, jolle kristillinen
kirkko on rakennettu.”
Kristus voitti synnin, perkeleen
ja helvetin. Kuten synti on edelleen tämän maailman ihmisten todellisuus, niin
myös perkele ja helvettikin. Sen minäkin olen saanut kokea todeksi elämässäni.
Ihmiset pelastuvat synnistä, perkeleestä ja helvetistä ainoastaan Kristukseen
turvautuen. Ei ole muuta tietä taivaaseen. Aina kun Raamatun kautta kohtaan
Kolmiyhteisen Jumalan eli Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, turhanpäiväiset huoleni
ja murheeni haihtuvat. Tilalle tulee hiljainen levollisuus siitä, että saan elää
Kristuksen ristillä ja ylösnousemuksella hankkimassa rauhassa. Tämän
virvoittavan levon jakamiseksi Jumala on käskenyt tehdä lähetystyötä, sellaista,
joka on hänen sanansa ja tahtonsa mukaista.
Puheenvuoro Oulun kirkkopäivillä 28.5.2005.