NATSISMIN JA
ADOLF HITLERIN VAIETTU SALAISUUS – OKKULTISMI JA
SEKAUSKONNOLLISUUS
Ilpo Sinkko, pastori,
Kokemäki
Euroopan maallistumisen juuret
kristinuskonvastaisissa aatesuunnissa
Suomalaiset ovat eläneet
syrjässä suurten aatteiden syntysijoilta. Tämä maamme on meille rakas, mutta
suurista keskuksista nähtynä se on todellista reuna-aluetta. Suuret aatteet
eivät ole syntyneet täällä osaksi siitäkin syystä, että taistelu jokapäiväisestä
toimeentulosta on ollut ankaraa. Ei ole ollut aikaa joutilaisuuteen, sillä halla
on vienyt viljan ja kuolema niittänyt satoaan. Tämä kansamme raskas perintö on
muokannut suomalaisista materialisteja – monesti suomalaiset ajattelevat, että
kun on ruoka ja vaatteet ja vähän enemmän omaisuutta kuin naapurilla, se
riittää. Oman sijansa täällä kaukana pohjoisessakin on saanut kuitenkin
kristinusko. Tuo usko ja sen myötä kirkko on vetänyt suomalaiset metsistään
länsimaisen kulttuurin piiriin. Kansa on saanut kristinuskolta paljon hyvää.
Lukutaidon, yhteiskuntajärjestyksen ja lainsäädännön. Nuo kaikki ovat sen
seurausta, että suomalaiset on vedetty kirkon kautta yhteyteen muun maailman
kanssa. Tänä päivänä materialismin perintö elää kuitenkin voimakkaasti
suomalaisten mielissä. Se estää meitä näkemästä ja arvioimasta Euroopassa
tapahtuneita suuria henkisiä muutoksia. Olemme aina olleet jonkinlaisia
kulttuurin perässäjuoksijoita.
Viime aikoina Eurooppaa ja
Suomea ovat vaivanneet maallistuminen ja henkinen tyhjyys. Miksi tähän on tultu?
Miksi kirkot ovat menettäneet otteensa Euroopasta ja omastakin kansastamme?
Tällä kehityksellä on omat historialliset juurensa. Varsinkin 1900-luvun
Euroopassa esiintyi vahvoja kristinuskon vastaisia liikkeitä, jotka tempaisivat
kokonaisia kansoja mukaansa. Koska kristinuskon vastaisia laajoja
kansanliikkeitä on ollut Euroopassa monia, on historian kehitys ollut sen
mukaista. Kerrottavaa ja kirjoitettavaa noista liikkeistä olisi paljon ja siksi
voidaan käsitellä vain yhtä liikettä kerrallaan. Yksi voimakkaimmista 1900-luvun
historiaa muokanneista liikkeistä oli natsismi. Sillä oli oma vaikutuksensa myös
Suomeen – olihan Suomi samassa sotakoalitiossa Saksan kanssa. Mitä natsismi
oikein oli ja mihin se perustui? On sanottu, että yksi 1900-luvun suurimmista
salaisuuksista on natsismin okkultistinen (so. salaopillinen) luonne. Okkultismi
(salatiede) juontaa juurensa kaukaa ihmiskunnan historian alkuvaiheista.
Okkultistinen salatieteiden juonne on kulkenut kautta koko ihmiskunnan
historian. On hyvä tiedostaa, mitkä liikkeet vieroittivat Euroopan kansat
kristinuskon sanomasta. Kun vahvat
kristinuskon vastaiset aatteet saavat otteen kristityistä kansakunnista, joutuu
kristinusko taistelutilanteeseen. Näin on aina Euroopassa (ja koko maailmassa)
ollut, kristinusko on joutunut taistelemaan vieraita oppeja ja uskontoja
vastaan. Tämä taistelu leimahti entistä voimallisempana 1800-luvun lopun ja
1900-luvun Euroopassa.
Natsismin juuret syvällä
salatieteiden ja pakanauskontojen maaperässä
Saksa on aina ollut Euroopan
keskeistä aluetta. Sieltä on peräisin suuri osa hyvästä länsimaisesta
sivistyksestä. Moni ihminen kokee melkoista ristiriitaa matkustaessaan
nykyisessä Saksassa. Nykypäivän saksalaiset tuntuvat tavattoman ystävällisiltä
ja vieraanvaraisilta ihmisiltä. Miten on mahdollista, että tuo kansa lähti omaa
tappiotaan kohti seuraamalla epäonnistunutta taidemaalaria, jonka nimi oli Adolf
Hitler? Se on yhäkin suuri mysteeri meille, jotka olemme syntyneet toisen
maailmansodan jälkeen. Yksi edellytys sille, että saksalaiset (ja monet muut)
alkoivat ihailla natsismia oli se, että monet vieraat aatteet olivat saaneet
sijaa eurooppalaisten sydämissä. Viitteitä siitä, mitä nämä aatteet olivat,
saamme siitä, minkä ajatusrakennelmien varaan natsismi perustui. Kaikki ei
suinkaan alkanut Adolf Hitleristä. Häntä edelsivät lukuisat väärät profeetat,
jotka taivuttivat monia eurooppalaisia pois kristinuskosta.
Guido von List, itävaltalainen
luonnonfilosofi, yhdisti saksalaisen ihmisen saksalaiseen
maaperään
Saksankielisen kulttuurin
piirissä tapahtui vuosien 1880-1910 aikana merkittävä kansallismielisyyden
nousu. Kansallismielisyys oli suurelta osin mystis-uskonnollista. Tähän liittyi
voimakas salatieteiden (okkultismin) ja teosofisen uskonnollisuuden nousu. Tämä
kaikki loi perustan natsismin 1920- ja 1930-luvuilla tapahtuneelle nousulle ja
ainutlaatuisen julmalle diktatuurille. Yksi merkittävimmistä rotuoppien ja
germaanisen kansallismielisyyden luojista oli itävaltalainen mystikko Guido von
List (1848-1919). Hän oli 13-vuotiaana jättänyt kristinuskon ja alkanut palvoa
muinaisgermaanista heimojumala Wodania. Hänellä oli pakanallinen muinaisuskonto,
joka liittyi itävaltalaiseen ja saksalaiseen maaperään. Hänen mukaansa
jokaisella kivellä, lähteellä ja puulla oli oma henkensä. List vastusti
voimakkaasti kristinuskoa, joka hänen mukaansa esti vanhan germaanisen uskonnon
esille tulon. Kun List oli lukenut teosofi Helena Blavatskyn kirjoituksia, hän
otti omaan käyttöönsä ilmaisun ”arjalais-germaanit”. Vuonna 1910 List kirjoitti
teoksen muinaisesta saksalaisesta uskonnosta. List omaksui myös hindulaisen
kosmisen maailmankuvan ja liitti sen omaan ”arjalais-germaaniseen” uskontoonsa.
Kristinuskon henkilöhahmot tuli hänen mukaansa korvata germaanisilla
vastineilla: arkkienkeli Mikael Wodanilla, apostoli Pietari Donnerilla ja
Neitsyt Maria Friggillä.
List harrasti myös vanhaa
skandinaavista riimukirjoitusta. Hänelle riimukirjoitus oli tie syvähenkisemmän
totuuden löytämiseen. Jokaisella riimulla oli oma merkityksensä. Monista
riimuista tuli natsi-ideologian käyttöönottamia syvemmän tietoisuuden symboleja.
Tärkein riimu oli ”Sig-riimu”, joka merkitsee voittoa. Se oli natsien
valtakunnassa nähtävissä Hitler-jugendin ja SS-joukkojen tunnuksissa (kaksi
salamaa). Natsi-ideologian mukaan ”ristin aika on jäänyt taakse, nyt on auringon
nousun aika”. Swastika (so. hakaristi) on myös auringon symboli pakanallisissa
uskonnoissa. Listin uskonnollisissa näkemyksissä vanhoilla germaanisilla ja
muinaisskandinaavisilla uskonnollisissa ajatuksilla oli oma keskeinen sijansa.
Natsit omaksuivat aikanaan paljon vaikutteita juuri Listin okkultismista ja
uskosta muinaisiin viikinkijumaliin. Listille swastika ilmaisi myös maailman
luomisen voimia. List väitti, että swastika oli aikakautemme ”kaksinkertainen
salaisuus”. Tämä ilmaus oli tietenkin salatieteellinen, ”syvempää tietoisuutta”
edustanut näkemys.
List vaikutti voimakkaasti
aikansa saksankielisillä alueilla. Hänen työtänsä vaalimaan ja kehittämään
perustettiin List-seura vuonna 1908. Tähän uuteen seuraan liittyi paljon
saksalaisia kansallismielisiä henkilöitä ja johtavia teosofeja. Listillä oli oma
tulkintansa ensimmäisestä maailmansodasta. Hänen mukaansa tuo sota oli
murrosaika, jonka jälkeen ”pelastuksen aika” murtautuisi esiin. Hän ennusti,
että tämän ajan koittaessa tulisi esille uusi ihminen, joka kannattajineen
ottaisi vallan. Näin hän ennakoi Adolf Hitlerin aikaa ja natsipuolueen
perustamista. Listin kirjoituksissa oli kuvailtuna arjalais-germaaninen valtio.
Tuo valtio synnytettiin myöhemmin Hitlerin ja natsien
toimesta.
Teosofit toivat eurooppalaiseen
tietoisuuteen natsismin keskeisimmän symbolin, hakaristin
Yksi eniten Euroopan
uskonnollista kenttää muuttaneista liikkeistä oli teosofinen liike. Teosofian
perustajana pidetään venäläistä seikkailijatarta Helena Petrovna Blavatskya
(1831-1891). Blavatsky oli 1800-luvun lopulla vieraillut Tiibetissä, missä hänet
omien sanojensa mukaan perehdytettiin muinaisen maailman salaisuuksiin. Hän
julkaisi vuonna 1888 kirjan ”Salainen oppi”, jossa hän kertoi
teosofis-okkultistisista opeistaan. Blavatsky tutustui käytännössä Tiibetin
lamalaisuuteen, jonka pohjalta hän kehitti teosofiset oppinsa. Suuri osa
Blavatskyn kehittelemästä mystiikasta perustui juuri lamalaisuuteen. Hänelle
näytettiin Tiibetissä ”totuus maailman koostumuksesta ja rakenteesta”. Hän
perehtyi symboleihin, jotka kertoivat tuosta maailman koostumuksesta. Hän
vihkiytyi omien sanojensa mukaan seitsemään tiibetiläiseen ”esoteeriseen”
symboliin, joiden kautta hänelle avattiin ”syvempi tietoisuus”. Näiden
”esoteeristen” symbolien kautta hän oli omien sanojensa mukaan löytänyt totuuden
maailman rakenteesta ja tulevaisuudesta.
Yksi hänen keskeisimmistä
salaopillisista kehitelmistään oli rotuoppi, oppi ”arjalaisuudesta”. Teosofisen
oppinsa keskeiseksi symboliksi Blavatsky valitsi swastikan (hakaristin).
Swastika on vanha ja yleismaailmallinen symboli. Vanhan hindulaisen opin mukaan
swastikassa näkyy koko maailman rakenne. Se on avain maailman ”esoteerisiin
salaisuuksiin” Veda-uskonnon oppien mukaan. Nämä opit ovat levinneet laajasti
kaikkialle aasialaisiin uskontoihin. Muun muassa budhalaisuudessa swastika on
koko uskonnon perustajan, Buddhan, symboli. Swastikasta tuli Saksan nationalististen
piirien keskeisin symboli. Juuri Blavatskyn oppilaat toivat swastikan
saksalaisen kansan tietoisuuteen. Saksassa vaikutti 1800-luvun lopulla ja
1900-luvun alussa kansallis-nationalistisia aatteellisia liikkeitä. Monet niistä
ottivat symboleikseen juuri hakaristin. Risti – kristinuskon symboli –
työnnettiin syrjään. Yksi tällainen voimakas liike oli Germanenbund.
Germanenbundiin kuului suuri joukko saksankielisen alueen älymystöstä. Siihen
kuului talouselämän, tieteen ja saksalaisen yleishallinnon merkittävimpiä
henkilöitä. Germanenbundissa perehdytettiin ihmisiä okkultismiin, teosofiaan,
rotuoppeihin, muinaiseen germaaniseen uskontoon ja myös suoranaiseen
saatananpalvontaan.
Saksankielisten alueiden
kansallisuusliike yhdisti rotuopin, yli-ihmisopin ja darwinismin
Germanenbund ja siitä
vaikutteita saanut Thule-Gesellschaft perustuivat saksalaiseen verenperintöön,
rotuun ja okkultismiin. Päästäkseen näiden seurojen jäsenyyteen piti todistaa
polveutuvansa puhtaasta saksalaisesta ”arjalaisesta” suvusta – yksi keskeisistä natsismin
opeista oli oikea verenperintö, oikea syntyperä. ”Arjalaiset” olivat natsien
mukaan puhdas, kehittynyt rotu, evoluution huippu. Darwinilainen evoluutio-oppi
kelpasi hyvin natsien tarpeisiin. Sehän todisti, että eläimet ja oliot olivat
kehittyneet eloonjäämistaistelussa. Vahvin voittaa ja heikoin häviää, siinä on
lyhyesti sanottuna evolutionismin ”uskontunnustus”. Kehitysoppi tarjosi
natseille hyvän eettisen perusteen ryhtyä tuhoamistyöhönsä. Itse asiassa natsien
mielestä heikompien tuhoaminen oli ”arjalaisen rodun” historiallinen tehtävä.
Siihen oli heidän mielestään tieteellinen oikeutus ja peruste. Natsien
tavoitteena oli luoda yli-ihminen. Tämän yli-ihmiskäsitteen loi jo ennen natsien
aikaa elänyt saksalainen filosofi Friedrich Nietzsche (1844-1900). Nietzschen
mukaan nimenomaan Jeesuksen opetukset Uudessa Testamentissa olivat vääriä.
Jeesuksen opetukset korostivat nöyryyttä, anteeksiantamusta ja heikommista
huolehtimista. Tämä oli Nietzschen mukaan petollinen juoni, joka esti
yli-ihmisen kehittymistä. Nietzschen lopullinen tavoite oli ihmisen muuttaminen
yli-inhimilliseksi olennoksi, ts. jumalaksi itselleen. Natsit saivat paljon
vaikutteita oppeihinsa juuri tuolta filosofilta. Nietzschestä tuli natsien
”hovifilosofi”.
Natsit alkoivat toteuttaa
filosofis-uskonnollista ideologiaansa
Keskeisenä oppina natsismiin
kuului se, että vahvat on luotu hallitsemaan maailmaa. Vahvoilla oli myös oikeus
tuhota heikompansa millä tahansa keinolla. Natsien päästessä valtaan tätäkin
ideologiaa alettiin toteuttaa keinoja kaihtamatta. Jo ennen toista maailmansotaa
natsit eliminoivat suuren osan Saksassa asuvista vammaisista ja mielisairaista.
Saksalaiset suvut saattoivat lähettää omat vammaisensa ja mielisairaansa
”hoitokoteihin”. Tämän jälkeen hoitoon lähetetyistä ei enää mitään kuultukaan.
Heidät eliminoitiin tuhoamalla. Näin valmistettiin tietä vielä suuremmalle
tuhoamisoperaatiolle, juutalaisten suunnitelmalliselle tuhoamiselle. Kristinusko
katsottiin natsi-Saksassa vääräksi uskonnoksi, koska yksi keskeisimmistä
kristinuskon eettisistä periaatteista on heikommista huolta pitäminen. Kristityt
olikin työnnetty natsi-Saksassa syrjään. Natsit kielsivät joulun viettämisen
Kristuksen syntymäjuhlana. Sen sijaan alettiin painottaa vanhaa pakanallista
keskikesän juhlaa ”arjalaisen kansan” suurena juhlapäivänä. Saksassa nuorison
mielistä pyrittiin juurimaan pohjaa myöten pois kristinusko perustamalla Hitler
Jugend -järjestö. Tähän järjestöön kaikkien puhdasta rotua olevien
saksalaispoikien ja nuorukaisten oli liityttävä. Perhe syrjäytettiin nuorten
kasvupaikkana ja tilalle asetettiin virallisen natsi-ideologian ohjaama
”kasvatus”. Natsien eri nuoriso-ohjelmissa Saksan nuoriso vieraannutettiin
järjestelmällisesti siteistä kristinuskoon ja koteihin.
Saksan kansa suostui
eksytettäväksi huolimatta vanhoista hengellisistä perinteistä
Kristinusko korvattiin
natsi-ideologialla ja tuon ideologian taustalla olevilla pakanauskonnollisilla
ja okkultistisilla aatteilla. Verenperintö, vahvemman oikeus, oppi yli-ihmisestä
ja sotaisuus istutettiin kasvaviin lapsiin. Jäljet olivat musertavat. Lutherin
ja Bachin maa kääntyi seuraamaan maanista paasaajaa ja julisteiden tekijää,
Adolf Hitleriä. Hitlerhän oli epäonnistunut taiteilija, joka epäonnistui
pääsykokeissaan Wienin taidekouluun. Kun hän saapui Müncheniin, josta oli pian
tuleva natsien pääkaupunki, hänellä oli mukana omaisuus, joka mahtui pelkkään
matkalaukkuun. Siitä hetkestä, jolloin Hitler ”kaupunkiinsa” saapui, ei kulunut
montakaan vuotta hetkeen, jolloin natsit pääsivät valtaan ja perustivat
”tuhatvuotisen valtakuntansa”. Oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta kiinnosti
Hitleriä kovin. Hän oli varma siitä, että ”kaitselmus” oli määrännyt hänen
valtakuntansa kestämään tuhatvuotisena valtakuntana. Kuitenkin tuo
”tuhatvuotinen valtakunta” tuhoutui raunioihinsa – se kesti vain kaksitoista
vuotta. Tuon valtakunnan syntymisen ja tuhoutumisen hintana oli toisen
maailmansodan yli 50 miljoonaa uhria.
Saksan kansassa oli miljoonia
ihmisiä, jotka pitivät Hitleriä jumalhahmona. Valtavilla paraateilla,
suggestiivisilla puheilla ja lupauksilla Saksan kansan voitosta Hitler vangitsi
kokonaisen kansan huomion ja sai sen uskomaan mahdottomiin lupauksiinsa. Joka
puolella oli näkyvissä tuo muinaisitämainen uskonnollinen symboli, hakaristi. Se
symbolisoi Saksan kansan voittoa ja ylemmyyttä ”alhaisemmista roduista”. Mikään
diktaattori ei voi nousta valtaan, mikäli kansan enemmistö sitä vastustaa.
Mitään kansaa ei diktaattori voi hallita, ellei suurin osa kansaa sitä salli.
Tässä on kansojen vastuu: on mietittävä tarkkaan ketä kuunnella ja
totella.
Miksi kannattaa pöyhiä vanhoja
asioita?
Joku saattaa kysyä, mitä hyötyä
on tietää natsi-ideologian perustana olevista aatteellisista ja uskonnollisista
näkemyksistä. Eikö pitäisi jo unohtaa ikävät tapahtumat? Ainakin itseäni on
vaivannut se kysymys, miksi saksalaiset (ja monet muut) niin halukkaasti
omaksuivat natsi-ideologian vanhoista kristinuskon perinteistä huolimatta. Tänä
aikana eurooppalainen ihminen elää jälkikristillisessä Euroopassa. Valistus ja
tiede ovat evoluutio-opin kanssa vallanneet eurooppalaisen ihmisen tietoisuuden.
Ihmisten sydän ja mieli ovat täyttyneet tiedosta, mutta silti mieli on jäänyt
tyhjäksi. Kun aitoon kristinuskoon suhtaudutaan torjuvasti, jää ihmismieli
avoimeksi erilaisille uusille (ja vanhoille) opeille. Historia opettaa, että
uskonnollinen tyhjiö pyrkii täyttymään. Eurooppalaisen ihmisen muistissa on
menneiltä ajoilta runsaasti jumaluuksia, oppeja ja symboleja. Oikean hetken
tullessa vanha pakanuus astuu taas kristinuskon tilalle ja alkaa vaikuttaa
kansojen elämässä.
Mitä opimme natseista? Heidän
uskontonsa oli monijumalainen. Hitlerin ja keskeisimpien natsien uskonto oli
skandinaavis-intialais-muinaissaksalainen sekauskontojen rypäs. Lyhyesti
sanottuna se oli monikasvoista pakanuutta. Nykyään uskontotieteilijät (ja monet
muutkin) ovat kiinnittäneet huomiota sekauskontojen ryppääseen nimeltä New Age.
Itse asiassa tuossa sekauskonnollisuudessa on hyvin monia samanlaisia
rakennuspuita kuin natsienkin uskonnossa. Syvempi tietoisuus, Veda-uskonnon ja
lamalaisuuden symbolit, sielunvaellus ja oppi yli-ihmisestä ovat yhteisiä niin
New Age -uskonnollisuudessa kuin Saksan kansallissosialistisessa
ideologiassakin. Uskonnon aika ei ole ohi Euroopassa, vain kristinusko on syystä
tai toisesta ollut väistymässä Euroopasta. Kristinusko tuntuu korvautuvan aluksi
tieteisuskonnolla ja kun ihmiset ovat kyllästyneet siihen, uudenlaisella
”syvähenkisellä tietoudella”.
On hyvä oppia tunnistamaan eri
opit, jotka ajassamme liikkuvat, sillä monta eksyttävää oppia on esiintynyt
meidän aikanamme. Tällaiset opit tulevat lisääntymään. Varokaamme sellaisia
oppeja, jotka halventavat Kristuksen asemaa ja kristinuskon arvovaltaa. Olemme
hiljalleen tottuneet siihen, ettei ”uskosta Kristukseen pidä elämöidä”. Uskosta
Kristukseen on tullut yksityisasia. Ja kun siitä on sellainen tehty, eivät
kristinuskoon liittyvät asiat näy julkisuudessa. Sen paikan tuntuvat halukkaasti
ottavan muut opetukset.
Humanismi, tieteisusko ja
evolutionismi vaikuttavat voimakkaasti kansamme elämässä syrjäyttäen aidon
kristinuskon
Meillä Suomessa eivät tällä
hetkellä näy kovin voimakkaasti New Age -vaikutteet. Pinnan alla niitä kuitenkin
esiintyy. Aika suuri osa kansasta (n. 25-35%) uskoo sielunvaellukseen, mikä on
selkeästi pakanallinen oppi. Kansankirkon rakenteet tuntuvat säilyvän, vaikka
kristinoppi kirkon jäsenten käytännön elämässä mureneekin. Kansa tuntuu itse
valitsevan jumalansa: järjen, kehitysopin ja tietynlaisen uskon ihmisen
olemukselliseen hyvyyteen. Tämä oppi vaikuttaa voimakkaasti myös kansankirkon
sisällä. Se vaikuttaa kansankirkon jäsenten asenteissa. Ne puolestaan
vaikuttavat siihen, miten kristinuskoa eletään todeksi kansankirkossamme ja sen
seurakunnissa. Tämä vaikeuttaa monien Sanalle uskollisten työntekijöiden ja
maallikkojen toimintaa seurakunnissamme.
Tällä hetkellä kristityt elävät
jonkinlaisessa Baabelin vankeudessa. Tässä vankeudessa on heidän säilytettävä
alkuperäinen ja vakaa kristinuskonsa silläkin uhalla, että Kristuksesta ja hänen
Sanastaan kiinnipitäminen vaikeuttaa elämää. Raamatussa on luvattu, että
Kristuksen seurakunta säilyy loppuun saakka, tuonelan portit eivät sitä voita.
Rukouksemme on, että kristinusko säilyisi maallistuvassa Euroopassa – vaikka
vähäisenäkin kooltaan – mutta kuitenkin säilyisi. Aitoa kristinuskoa vastaan on
aina noustu ja noustaan tänäänkin. Tänään kristityt ovat kuitenkin
puolustusasemissa. Suomessa kristinuskon vastaisuus lisääntyi suuresti 1960-ja
1970-luvuilla. Toki tämä kristinuskon vastustus nousi tietenkin eri pohjalta
kuin Saksassa. Kristityt joutuivat Suomessa huomaamaan, että Jumalaa ja pyhiä
asioita sai luvalla pilkata ja vastustaa. Maamme kristityt perääntyivät 1960- ja
1970-luvuilla eivätkä jaksaneet näkyvästi puolustaa kristinuskon
loukkaamattomuutta. Olemme tottuneet siihen, että tällainen suomalainen
hiljainen kristinusko on oikeaa kristinuskoa. Kristittyjä ei kuitenkaan ole
kutsuttu vaikenemiseen. Raamatussa on uskomme perusta. Kristus on Herramme.
Hänessä meillä on syntien anteeksiantamus ja Jumalan armo. Tämä olkoon
tunnustuksemme täällä maallistuvassa Euroopassa ja
Suomessa.