KASTE PELASTUKSEMME
PERUSTA
Jukka Jäntti, Konnevesi
Kävin työmatkalla Savon sydänmailla Tervon pitäjässä.
Tuvan seinällä oli sellaisia kuvia, jotka saivat sydämeni lämpenemään. Ne kuvat
olivat vauvojen kastekuvia. Vauva oli kuvattu valkoinen kastemekko päällä. Tällä
tavalla havainnollistetaan sitä Kristuksen viattomuutta, puhtautta ja pyhyyttä,
johon kastettava puetaan.
Nyt voi moni ajatella että silloin kun vauva kastettiin,
hän oli kyllä pyhä, puhdas ja autuas. Mutta entä nyt? Kasteesta on kulunut
toisilla jo jopa 90 vuotta tai ehkäpä yli sadankin vuoden. Ja tähän pitkään
ikään on jo mahtunut suuriakin lankeemuksia ja päivittäisiä syntejä: pahoja
ajatuksia, lähimmäisen panettelua, epäluuloja, ahneutta, hekumaa, Jumalan sanan
halveksuntaa, sanan vähättelyä, kiittämättömyyttä ja vihaa Jumalaa ja
lähimmäistä kohtaan, epäuskoa, rukouksen vähäisyyttä, hitautta käydä sairaita ja
vankeja katsomassa, hitautta antaa lähimmäiselleen omasta, jokapäiväistä Jumalan
ja lähimmäisen halveksuntaa ja niin edelleen – tätä syntiluetteloa voisi jatkaa
pitkäänkin.
Tämän kaiken jälkeen voi jo joku meistä sanoa: ”Olemmeko
vielä kasteen kautta yhtä ihanan valkoisia kuin tuo kastemekko päällä kuvattu
pienokainen?” Tässä monen usko horjuu niin että ajatellaan: ”Kuinka minä voisin
olla puhdas?” Mutta nyt on silmät käännettävä omasta turmeluksesta pois. Sillä
mitä kauemmin katselemme ja kaivamme omaa turmelustamme, perisyntiä meissä, sitä
pahempi löyhkä sieltä nousee. Se sontakasa ei siitä parane, vaikka kuinka sitä
tongimme. Tähän turmeluksemme kurjuuteen emme saa jäädä vaikeroimaan, vaan
meidän on käännettävä katse Jumalan armosanan lupauksiin, ja niitä on kasteesta
monia.
Kaste on pelastuksemme perusta, niin kuin Pietari sanoo:
”...vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena” (1. Piet. 3:21), ja se on
voimassa Jumalan puolelta niin kauan kuin täällä elämme. Ainoastaan epäuskolla
voimme sen hyljätä. Kristuksen puhtaus, pyhyys, autuus ja vanhurskaus sekä Pyhä
Henki kaikkine lahjoineen, jonka me siinä saimme, ei ole meidän syntielämämme
kautta mitätöitynyt. Kaste on niin tuore ja voimakas kuin olisin tänään
kastettu. Ajan hammas ei syö kasteen puhtautta, johon meidät ihmistaimet kerran
puettiin. Kristuksen vanhurskaus yllämme loistaa yhä kirkkaana kuin aurinko, ja
kasteemme armo kantaa niin vauvan kuin vanhuksenkin kuoleman virran yli.
Tässä on otettava järki vangiksi sanan kuuliaisuuteen,
sillä järki ja ihmisluonto vapisee kuoleman edessä ajatellen: ”Voisiko
lapsikaste pelastaa kuolemasta?” Tässä ei ole muuta neuvoa kuin laittaa
uskonsormi sanan päälle: ”...vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena.”
Uskon sormesta ei tule mitään lisää jo kasteessa tapahtuneeseen pelastukseemme,
vaan uskon kautta me ymmärrämme sen Jumalan totuuden, että kaste pelastaa
meidät. Pelastuminen kasteessa on samaa kuin lunastus, eli että Jeesus Kristus
on minut kadotetun ja tuomitun ihmisen lunastanut kaikesta synnistä, kuolemasta,
perkeleestä ja lain kirouksesta ei hopealla eikä kullalla vaan pyhällä kalliilla
verellään ja viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan, että minä hänen omansa
olisin ja olen.
Tämän lunastuksen osallisuuteen meidät kastettiin, niin
että itse Kristus tuli meidän puvuksemme. Emme ole kastetut ainoastaan
Kristuksen ansion hedelmiin – kuten syntien anteeksiantamukseen,
lahjavanhurskauteen ja iankaikkiseen elämään, joka tämäkin on sanoin
kuvaamatonta onnea ja autuutta – vaan meidän persoonamme aivan elimellisesti
yhdistettiin kasteessa meidän edestämme ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen
kirkastettuun Jumalihmiseen, Kristukseen. Niin kuin oksa on rungossa kiinni,
niin meidät kasteessa liitettiin Kristukseen, ja jos Kristus on pyhä niin kuin
hän on, niin on oksatkin.
Tämä kunniamme on suuri, että niin kuin Kristus on pyhä,
niin olemme mekin kasteen ja uskon kautta. Mutta tämä pyhyytemme ei ole
sellaista pyhyyttä, että luontomme muuttuisi pyhäksi, vaan se on Kristuksen
pyhyys, lahjapyhyys, joka kastevedellä vihmottiin meidän päällemme. Kasteenkin
jälkeen me vanhan ihmisemme puolesta pysymme syntisinä kuolemaan asti. Siksi me
tarvitsemme joka päivä kasteessa lahjoitettua syntien anteeksiantamusta, jonka
kautta me olemme Isän edessä pyhiä ja puhtaita.
Kristitty on ihmeihminen: samalla kertaa syntinen ja
pyhä. Ylösnousemuksessa me tulemme olemaan pyhiä oikein olennollisesti – silloin
luontomme on perisynnistä vapaa. Mutta tämäkin toteutuu kasteemme perusteella.
Meidän tulee uskoa kasteessa saamaamme Kristuksen pyhyyteen ja siihen, että
olemme häneen elimellisesti yhdistetyt.
Ylösnousemuksessa meidän luontomme on oleva vailla
perisyntiä. Sitten ei enää uskoa tarvita, koska me tunnemme ja koemme
itsessämme, että meissä ei enää ole perisyntiä. Silloin me näemme, koemme ja
tunnemme, kuinka aivan olennollisesti meidän lihamme ja veremme on pyhää ja
vanhurskasta läpikotoisin. Se on siis kaikesta perisynnistä vapaa, ja me
loistamme Isän valtakunnassa niin kuin aurinko. Meillä on siis Kristuksen
ruumiin kirkkauden kaltainen kirkkaus. Ääretön on kunniamme, ja tämän kaiken me
saimme kasteessa, jonka usko omistaa.
Jeesus lupaa meille kasteemme perusteella iankaikkisen
elämän, niin kuin hän sanoo: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee
autuaaksi” (Mk. 16:15, Biblia). Mitä tämä tarkoittaa? Tämä tarkoittaa sitä,
että uskomme kasteessa lahjoitettuun autuuteemme, siis pelastukseen. Mutta
sitten on myös varoitus, sillä Jeesus sanoo: ”Joka ei usko, se
kadotetaan” (Mk. 16:15, Biblia). Mitä tämä tarkoittaa? Tätä: ”Joka ei usko,
että hän kasteessa sai lahjaksi pelastuksen, joutuu kadotukseen.” Jeesus ja
Pietari nimenomaan käyttävät kasteen kohdalla sanaa pelastus. Samoin myös
Paavali käyttää pelastus-sanaa kasteen yhteydessä: ”...pelasti hän meidät, ei
vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan
uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta” (Tiit.
3:5).
Näin ei kenellekään jää epäselväksi se, että kasteemme on todellinen pelastuksemme perusta. Usko ei lisää tähän mitään, ikään kuin usko olisi jokin meidän kehittämämme ansio tai hyve. Uskon kautta, jonka Jeesus vaikuttaa, me ymmärrämme sen, että kaste pelastaa meidät iankaikkiseen elämään taivaan autuuteen. Näin suuri on pyhä kaste, joka tempaa meidät helvetistä, synnistä ja kuolemasta, tekee meidät synnistä puhtaiksi, pyhiksi, vanhurskaiksi ja autuaiksi sekä uudestisynnyttää meidät Jumalan lapsiksi ja tekee näin meidät osalliseksi iankaikkisesta elämästä. Sitten kaste antaa voimaa elää sanan mukaan ja tukahduttaa meissä olevaa vanhaa ihmistä sekä auttaa kärsimyksissä pyhää ristiä kantamaan. Kasteemme on myös valtava ase saatanaa vastaan, joka tekee kaikkensa, ettemme vain uskoisi kasteeseemme, pelastuksemme perustukseen, pelastuksemme kulmakiveen, niin kuin Raamattu sanoo: ”Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus” (1. Kor. 3:11). Jeesus Kristus on kasteessamme: ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27). Kun näin nyt olemme autuaita, niin lähtekäämme nyt iäisiin Karitsan häihin. Aamen.