ILLOCALIS
PRAESENTIA
Reima Jokinen, TM, FM,
Turku
Viimeiset 20 vuotta on
suomalaista keskustelua Lutherin vanhurskauttamisopin oikeasta tulkinnasta
sävyttänyt kysymys Kristuksen läsnäolosta uskossa. Vallitsevan tulkintasuunnan
näkemys, joka pitää pintansa Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa, on
se, että Kristuksen läsnäolo syntisessä on vanhurskauttamisen syy. Tätä linjaa
edusti vielä ainakin Olli-Pekka Vainion väitöskirja vuodelta 2004. Keskustelua
aiheesta on jatkettava, sillä nykytulkinnan väitteet aiheuttavat hämmennystä
tärkeimmässä, vanhurskauttamisen opinkohdassa. Kirjoitukseni otsikko on suomeksi
Paikaton (Kristuksen) läsnäolo.
Edes nykytutkimus ei
käsittääkseni kuitenkaan ainakaan suoraan väitä, että Luther opettaisi
Kristuksen läsnäolon uskossa olevan localis (paikallista): Läsnäolon
tavasta käytetään termiä reaalis-onttinen, joka kuulostaa teologisesti
ihan hyvältä. Silti nykytutkimuksen johtopäättely vie siihen suuntaan, että
syntisen pitäisi Sovinnonkaavan forenssisesta vanhurskauttamisopista poiketen
kääntää jollakin tavoin katseensa myös itse uskoon. Mitä se katseen kääntäminen
käytännön tilanteissa voisi merkitä, siihen en ole tähän mennessä löytänyt
vastausta nykytutkimuksen edustajilta. Tällaisella painopisteen muutoksella
olisi kuitenkin suuret sielunhoidolliset vaikukset: Millä lohduttaa ahdistunutta
syntistä esimerkiksi yksityisripissä, jos pelkkä forenssinen näkökulma
vanhurskauttamiseen ei riitä? Jos se taas riittää, nykytutkimus ei tuo mitään
uutta Sovinnonkaavan opetukseen. Näin onkin hyvä.
Mielestäni nykytutkimus
hämmentää sanojen realis (todellinen) ja localis merkityksiä
keskenään. Onkin hedelmällistä ottaa lähtökohdaksi se, että usko on
localis, Kristuksen läsnäolo ei, sillä se on ”vain” realis. Usko
ja Kristus eivät myöskään ole sama asia – tämänsuuntaisiinkin väitteisiin olen
joskus törmännyt. Käsite läsnäolo tuo arkikielen pohjalta helposti
mieleen paikallisuuden. Uskossa toteutuu kuitenkin erilainen, mutta silti
todellinen Kristuksen läsnäolon muoto. Näin ollen seuraavanlainen filosofinen
päättely olisi teologisesti virheellinen:
Raitiovaunuun nousi
Kristukseen uskova mies.
Uskossa Kristus on
läsnä.
Kristus nousi
raitiovaunuun.
Lutherille Jumalan
kaikkiallinen läsnäolo oli käsittämätön salaisuus, jota ei voi esittää
arkikielen tai filosofisen ymmärryksen pohjalta. Jumala on kaikkialla läsnä
modo illocali (paikattomalla tavalla.
Termi on omani). Tähän on vain kaksi poikkeusta: Kristuksen lihaksitulo
(incarnatio) ja toinen tulemus (adventus). Paikaton on myös
sakramentaalinen yhtymys ehtoollisessa (unio sacramentalis):
Kristuksen ruumis ja veri saadaan todellisesti (vere et realiter), mutta
silti ei tapahdu esimerkiksi Kristuksen ruumiin ”leiväksituloa” (impanatio. Vrt. incarnatio); Kristuksen
ruumis ei sulkeudu leivän sisään (localis inclusio), mutta silti hänen
ruumiinsa saadaan ”leivässä, leivän alla ja leivän kanssa” (in, sub, cum
pane)*. Tällaista läsnäolon tapaa emme kuitenkaan käsitä: saamme
todellisesti Kristuksen tosi ruumiin, mutta emme silti pureksi sitä hampaillamme
tai sulata sitä vatsassamme. Yhtä lailla käsittämätön on Kristuksen
olemuksellinen läsnäolo uskovassa (unio mystica). Tämä unio
toteutuu vain oikeassa, elävässä ja raamatullisessa uskossa – harhaoppisilla tai
kuolemansynnissä se ei pääse toteutumaan. Pyhä Henki ja Kristuksen läsnäolo
voidaan menettää.
Lutherin mukaan oikeassa
uskossa Kristus on silti läsnä erittäin todellisesti ja vaikuttavasti
(praesentissime, realissime, efficacissime). Reformaattori kritisoi
skolastisen teologian käsitystä, jonka mukaan Jumala on kaukana taivaassa, jota
kohti armoitetut rakkausvoimat pyrkivät. Usko ymmärrettiin kyvyksi tai
ominaisuudeksi (habitus), eräänlaisiksi hengellisiksi lihaksiksi, jotka
parhaansa yrittäen saattoivat tavoittaa tuon kaukana taivaassa olevan Jumalan.
Galatalaiskommentaaria laatiessaan Luther pyrki tuon tuostakin osoittamaan tämän
näkemyksen vääräksi. Skolastinen teologia piti uskoa tekona. Siksi Luther asetti
rakkausvoimien tilalle Kristuksen persoonan. Vain siksi, että usko Kristukseen
tarttumalla omistaa hänet, sillä on voimaa vanhurskauttaa. Oma rakkautemme ja
muu uskomme laatu sinänsä jäisivät aina liian heikoiksi pystyäkseen
tähän.
Kun Luther asettaa
rakkausvoimien tilalle Kristuksen persoonan, hän joskus esittää uskon ja
Kristuksen keskenään hyvin läheisiksi. Seuraavia sitaatteja nykytutkimus
mielellään käyttää asiansa puolestapuhujina:
”Juuri uskossa
Kristus on läsnä” (WA 40, I, 228-229). Tällä kohtaa
ei nykytutkimuksessa tunnuta kiinnitettävän huomiota sanoihin, jotka Luther
samassa yhteydessä lisää: Kristus on ”niin sanoakseni” läsnä. Läsnäolon
ei ilman muuta ajatella olevan arkiajattelun mukaista, siis localis.
Luther ei tällä sitaatilla kehota syntistä etsimään itsestään Kristuksen
läsnäoloa tullakseen vanhurskaaksi. Hieman edempänä Luther selittääkin (s. 229):
”Mutta se, millä tavalla hän on läsnä, ei voida ajatella, sillä se on
pimeyttä. Missä siis on sydämen tosi luottamus, siellä Kristus on läsnä tuossa
pilvessä ja uskossa.” Sydämen luottamus on syntynyt Jumalan sanan lupausten
vaikuttamana. Pyhä Henki antaa ihmiselle raamatullisen, oikeaoppisen uskon, joka
vanhurskauttaa reaalisen Kristus-yhteytensä takia. Uskova, saati sitten
epäuskoinen, ei silti voi osoittaa sormellaan kohti rintaansa ja todeta: ”Koska
Kristus on täällä, ihoni rajoittaman alueen sisällä, Jumala pitää minua
vanhurskaana.” Lokaaliseen läsnäoloon ei voi vedota. Forenssisen
vanhurskauttamisopin hylkääminen vie lähelle tällaista.
Vahvana todisteena
asiansa puolesta nykytutkimus pitää myös sitaattia: ”Kristuksen ja uskon on
yhdistyttävä (coniungi) toisiinsa täydellisesti; meidän tulee kertakaikkiaan
olla taivaassa ja Kristuksen tulee olla, elää ja vaikuttaa meissä. Hän ei
nimittäin elä ja vaikuta meissä ajatuksellisesti ja teoreettisesti, vaan
reaalisesti, ja hän on läsnä mitä todellisimmin ja vaikuttavimmin” (WA 40,
I, 546). Siinä, että Kristuksen ja uskon yhdistyminen saa
aikaan sen, että ”meidän tulee kertakaikkiaan olla taivaassa”, Luther ei
tietenkään ajattele olevan mitään paikallista uskovan siirtymistä maasta
taivaaseen tai Kristuksen astumista ”ylhäältä alas”, vaan kyseessä on unio,
jossa paikaton (Jumala) vaikuttaa paikalliseen (uskova). Koska
Kristuksen läsnäolo ei ole localis, on hän sydämessä asuessaankin
taivaassa, ja siinä olemistodellisuudessa, "taivaan foorumilla" (in foro
coeli), tapahtuu vanhurskaaksijulistaminen, kun koko maailmaa kohdannut
anteeksianto tulee Pyhän Hengen lahjoittaman uskon kautta sovelletuksi
yksittäisen ihmisen kohdalle. Kristuksen ja uskon yhdistyminen ei toisaalta
myöskään ole mikään ”assimilatio”, ”consubstantiatio” tai
”mixtio”, toisen muuttuminen toiseksi tai keskinäinen sekoittuminen.
Jumalan ja ihmisen olemistodellisuudet kuitenkin leikkaavat siinä, kun usko
tarttuu (apprehendit) Kristukseen, Jumalan Lahjaan, sanan kautta.
Ihmisellä on passiivinen sopivuus olla yhteydessä Jumalaan, koska meidät on
luotu hänen yhteyteensä. Vaikka tämän Lahjan olemistapa meissä on paikaton, sen
vaikutukset (hedelmät) ovat tietysti paikallisia. Nämä vaikutukset eivät
kuitenkaan ole vanhurskauttamisen syy.
Toivon, että keskustelu
jatkuu, jotta asiaan saataisiin niin asiallinen kuin terminologinen luterilainen
yksimielisyys. Kyseessä ei ole teoreettinen, vaan uskonelämän turvaamiseen
tähtäävä asia.
*Tähän on liitettävä kommentti sanoista ”leivässä, leivän kanssa, leivän alla”, joita usein käytetään luterilaisuudelle ominaisina ilmaisuina reaalipreesenssistä: ”Kristuksen ruumis on läsnä leivässä, leivän kanssa ja leivän alla.” Emme löydä tätä ilmaisua Lutherin kirjoituksista kuin yhden ainoan kerran, ja silloinkin sen tarkoitus on osoittaa, että tätä sanamuotoa saatetaan hätätilassa käyttää kieltämään todellinen läsnäolo. Siltä puuttuu selkeyttä verrattuna sanoihin ”Tämä on” tai ”Leipä on”. Kun luterilaiset tunnustuskirjat käyttävät tätä sanamuotoa positiivisessa merkityksessä, ne eivät suinkaan lankea Lutherin sakramenttiopista. Niissä sanotaan selvästi, että sanamuoto on sekundäärinen ja tiettyjen olosuhteiden vaatima: ”Kristuksen ja pyhän Paavalin sanoista ovat peräisin sanonnat: ehtoollisleipä on ’Kristuksen ruumis’ ja ’osallisuus Kristuksen ruumiiseen’. Näiden ohella käytetään sanontoja ’leipään sisältyvänä’, ’leivän myötä’, ’leivässä’. Näin torjutaan paavilainen transsubstantiaatio-oppi ja tehdään selväksi, että leivän muuttumaton olemus ja Kristuksen ruumis ovat sakramentaalisesti yhdistyneet.” – – Niinpä siis tunnustuskirjat käyttävät sanoja ”leivässä, leivän kanssa, leivän alla” pelkästään apukeinona korostaakseen, että muuttumaton leipä on Kristuksen ruumis, ja sakramentissa on siis tapahtunut yhdistyminen, jossa kaksi entisellään pysyvää, muuttumatonta materiaa on tullut yhdeksi. (Tom G. A. Hardt, Alttarin sakramentti. Luterilainen oppi ehtoollisesta, s. 47-48. SLEY-Kirjat. Pieksämäki 1992.)