VAINION
VÄITÖSKIRJAN ARVIOTA
Sakari Meinilä,
Oulu
Olli-Pekka Vainio on
kirjoittanut laajan ja perusteelliselta vaikuttavan väitöskirjan luterilaisen
vanhurskauttamisopin kehityksestä (Luterilaisen vanhurskauttamisopin kehitys
Lutherista Yksimielisyyden ohjeeseen. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura.
Helsinki 2004). On nostettava hattua suurelle työmäärälle. Vainion teksti on
oivaltavan tuntuista. Siinä tuntuu myös selvänä helsinkiläisen
Luther-koulukunnan sydänäänet. Seuraavassa koetan analysoida Vainion tekstin
Tunnustuskirjoja ja Lutheria koskevia osioita.
Yleisiä
huomioita
Vainio näyttää siis paikoitellen
käyttävän samantapaista argumentaatiota kuin Helsingin Luther-koulukunta,
erityisesti sen johtohahmo, ekumeniikan emeritusprofessori Tuomo Mannermaa.
Tällainen on esim. Sovinnonkaavan viittaus Lutheriin vanhurskauttamisen
opinkohdan ”parempana selittäjänä” (s. 36), millä pyritään saamaan unio-ajatus,
ts. ihmisen uskon kautta tapahtuva Kristukseen yhdistyminen epäsuorasti osaksi
myös Sovinnonkaavan vanhurskauttamisoppia. Muun muassa sivuilla 45-46, 50 ja 68
on samoja Luther-sitaatteja, joita Mannermaakin käyttää omissa kirjoituksissaan.
Toisaalta Vainio ottaa myös etäisyyttä Mannermaan tulkintoihin. Näitä Mannermaan
kantoja ovat Sovinnonkaavan näkeminen ristiriitaisena Lutheriin nähden ja
Kristuksen reaalisen syntisyyden teema. Sellaiset Luther-sitaatit, joissa
rakkaus suljetaan pois uskosta, puuttuvat – aivan kuten Mannermaalla. Itse
kaipaan jatkuvasti näiden Lutherin kohtien käsittelyä suomalaisen
Luther-koulukunnan teksteissä.
Toinen liian vähäiselle
käsittelylle jäävä piirre on se, että vaikka Vainio myöntää uskon kohdistuvan
vain ”vaskikäärmeeseen”, jää tämä puoli Kristuksen työstä ohuelle pohjalle
unio-teeman rinnalla. Näin Kristuksen rististä ei tule se kokoava periaate, mikä
sille kuuluisi kristillisen opin keskuksena, vaan se käytännössä syrjäytyy
Kristuksen läsnäolon teemojen tieltä.
Unio-oppihan ei ole koko
kristinoppi. Mikäli tällainen osa-alue valtaa kokonaisuuden aseman, olemme
suurissa ongelmissa uskonelämässämme, jonka keskuksena tulisi olla yksin ”Jeesus
Kristus, ja hän ristiinnaulittuna”. Väitöskirja vyöryttää eteemme lukemattomia
väitteitä, joiden jokaisen tarkistaminen vie aikaa. Lukuisat yksityiskohdat,
tiedot ja väitteet muodostavat helposti pimentävän muurin, joka peittää
kokonaissanoman silmiltämme.
Arvioin seuraavassa teoksen sitä
osaa, jossa käsitellään Sovinnonkaavaa.
Sovinnonkaava
Vainio myöntää että
Sovinnonkaava tai muukaan Tunnustuskirja-materiaali ei sisällytä uniota missään
eikä kertaakaan vanhurskauttamiseen:
”Kristus-unio ei ole
eksplisiittisesti yhdistävä tekijä pelastustapahtuman eri osien, vanhurskaaksi
lukemisen ja vanhurskaaksi tekemisen välillä… Uskoa ei määritellä Christus
forma fidei -formelilla eikä vanhurskauttamista kuvata eksplisiittisesti
yhteytenä Kristuksen persoonaan. Sen sijaan määrittelyjä hallitsevat juridiset
termit” (OPV 263-264).
”... on kuitenkin mainittava, että mikään
muukaan Tunnustuskirjoissa olevista teksteistä ei eksplisiittisesti määrittele
vanhurskauttamista Jumalasta osalliseksi tulemisena. Näin ei tehdä FC:ssä eikä
Apologiassa eikä edes Lutherilta itseltään peräisin olevissa Schmalkaldenin
opinkohdissa” (OPV 264).
”Oppia Jumala-partisipaatiosta
ei esiinny missään muualla kuin FC:ssä, jossa sen asema osana vanhurskauttamista
hyviä tekoja tuottavana todellisuutena kielletään” (OPV
264).
Tässä tuntunee jopa raikkaiden
tuulien puhallusta luetun vanhurskauttamisen yksinomaisuutta korostavien
mielestä. Vainio kuitenkin ohjaa ajatusta siihen suuntaan, että Tunnustuskirjat
olisi ”rivien välissä” opettamassa uniota myös vanhurskauttamisen yhteydessä.
Vainio esittää Mannermaankin käyttämän perustelun siitä, miten myös FC:n
(Sovinnonkaava eli Yksimielisyyden ohje) unio-kanta olisi tulkittava Lutherin
Galatalaiskommentaarin avulla. FC näet viittaa Lutherin Galatalaiskommentaariin
vanhurskauttamisopin tarkempana selittäjänä, joten se ei pidä ongelmallisina
tämän teoksen ilmauksia, jotka Vainion mukaan ovat unitiivisia (ilmauksia, jotka
sisältävät Kristuksen ja kristityn välisen yhdistymisen ajatuksen).
Selityksenä sille, että
Sovinnonkaava vaikenee union sisällyttämisestä vanhurskauttamiseen, olisi
Vainion mukaan ollut historiallinen tilanne: ”Tunnustuskirjoissa pelastuksen
kristologisia perusteita ei selvitetä sillä tarkkuudella kuin niiden
muotoilijoiden omissa teksteissä... FC:n tekemä rajaus ei … muodostu
ongelmalliseksi, jos se nähdään ja tulkitaan teologista taustaansa
vasten. Kyseessä on Osianderia vastaan suunnattu rajaus, jossa Jumalan
asumisen kielletään vanhurskauttavan sen tuottamien hyvien tekojen tähden.
FC:ssä asuminen samastuu imputaatiota seuraavaan efektiivisen puhdistumiseen”
(OPV 264; lih. SM).
Vainion mukaan FC:n tuomio
kuitenkin osuu ”olkinukkeen”, ts. eräällä tavoin keksittyyn vastustajaan.
Osianderkiistassa ei Vainion mukaan ollut kyse edellä mainitusta ongelmasta eli
siitä, että tuomitaan Jumalan uskovassa asumisen tuottamien hyvien tekojen
vanhurskauttavuus. Kysymys oli sen sijaan tuon asumisen itsensä suhteesta
vanhurskauttamiseen ja toisaalta sen aikaansaaman uudistuksen luonteesta. Vainio
kritisoi FC:tä tässä kohden: ”FC:n ongelma kuitenkin on, että se jättää
käsittelemättä vanhurskauttamisen ja renovatioteeman suhteessa Jumalan
asumiseen” (OPV 265).
Tämä puute koetettiin sitten –
Vainion mukaan – hieman ontuvasti korjata FC:n allekirjoittamisen jälkeen
seuraavassa vaiheessa, kun 1600-luvulla opetus uniosta vanhurskauttamisessa
nousi jälleen ajankohtaiseksi. Koetettiin olla uskollisia FC:n ongelmalliselle
kannalle keksimällä jako unioon, joka kuuluu vanhurskauttamiseen, ja inhabitatio
Deihin (Jumalan asuminen kristityssä), joka on vasta sen seuraus ja osa
uudistusta. Tämä puolestaan on Vainion mukaan ongelmallista
kolminaisuusperiaatteen vuoksi, sillä onhan asia niin, että missä on
kolminaisuuden yksi jäsen, ovat myös kaksi muuta (OPV 266). Näiden liittäminen
vasta uskon ja vanhurskauttamisen seuraukseksi näyttää Vainion mukaan
ongelmalliselta, vaikkapa ajallisesti eroa ei olisikaan. Tämän ongelmallisena
pitämänsä jaon syynä Vainio näkee FC:ssä historiallisista syistä
(Osianderkiista) tehdyn Jumalan asumisen uskovassa tuomitsemisen
vanhurskauttamisen yhteydessä. Tahdottiin olla uskollisia tälle FC:n kannalle ja
keksittiin uusi termi, unio, vanhurskauttamista kuvaamaan. Näin asuminen saattoi
jäädä FC:n mukaisesti uudistuksen yhteyden määreeksi.
Vainion suhtautuminen
Sovinnonkaavaan
Vainion suositus
Sovinnnonkaavaan suhtautumisessa on, että se tulkitaan historiallisessa
tilanteessa tehdyksi. Sovinnonkaavalle antaisi arvon se, että sen avulla
onnistuttiin säilyttämään luterilaisuuden sisäinen yksimielisyys. ”Symbolien
tehtävä on tässä mielessä sidottu sen syntyaikaan liittyneisiin kysymyksen
asetteluihin” (OPV 266).
Vainio vaikuttaa tällä kohdalla
(OPV 266) ajattelevan, että FC on onnistunut vain kirkkopoliittisesti. Se ei ole
täydellinen esitys vanhurskauttamisesta, vaan vain sen hetkisten kysymysten
ratkaisu. Tosin FC:n itseymmärrys katsoo Vainion mukaan myöhemmänkin kirkon
olevan sidottu siinä ilmaistuun käsitykseen. FC:lle voidaan Vainion mukaan
kuitenkin tehdä oikeutta vaikka siihen lisätään siitä puuttuvat kristologiset
elementit (OPV 267), jotka ovat esillä sen kirjoittajien ja Lutherin teksteissä
muualla näiden teoksissa. Vainio tulkitsee, että lopulta FC:n tarkoituksena on
tuomita vanhurskauttamisesta vain hyvät teot, ei tehdä täydellistä esitystä
siitä (OPV 267). FC itse näet viittaa lopulta Lutherin Galatalaiskommentaariin.
Näin FC sisältäisi vanhurskauttamisopissaan ”merkittävän avoimuuden
periaatteen”.
Arviointi väitöskirjan
Sovinnonkaava-osiosta
Sovinnonkaavan opin näkeminen
korostetusti historialliseen tilanteeseen liittyvänä kompromissina asettaa sen
intentioiden rehellisyyden helposti kyseenalaiseksi. Mikäli koetamme luoda
jonkin asiakirjan opillista sisältöä vain sitä silmällä pitäen, että näin
saadaan mahdollisimman moni allekirjoittamaan se, joudumme asettamaan
totuuskysymyksen toiselle sijalle, ja näin joudumme totuuden hylkäämisen
vaaraan. Totuushan ei ole mikään monien ihmisten kantojen muodostama ”leikkaus”
eli kompromissi ihmisten mielipiteistä. Totuuden luonteeseen kuuluu, että se on
totta, vaikka kukaan ei siihen uskoisikaan. Näin ollen Vainion tulkinta
Sovinnonkaavan sisällöstä asettaa asiakirjan koko arvon vaakalaudalle. Miksi
enää tunnustautuisimme totuuskäsityksen oikean luonteen nurkkaan heittäneeseen
opukseen? Sehän merkitsisi samaa kuin tietoinen tunnustautuminen erehdykseen tai
valheeseen.
Tietysti on mahdollista, että
historian aikana on syntynyt tällaisia asiakirjoja, ja periaatteessa myös
Sovinnonkaava on asetettava testiin, löytyykö siitä aineksia jotka osoittaisivat
sen olevan tällainen kompromissi. Katson kuitenkin, että on ongelmallista
Sovinnonkaavan ja Tunnustuskirjojen tapaisen sopimusasiakirjan suhteen tulkita
sitä sen ulkopuolella olevien tekstien valossa. Osapuolethan eivät näet sitoudu
noihin ulkopuolisiin lähteisiin, vaan vain itse tekstiin – ainakin ellei joitain
ulkopuolisia lähteitä nimenomaan mainita. Vainion suositus, että
luterilaisuudeksi tulkittaisiin nykyisin Sovinnonkaavan kirjoittajien toisaalla
tuotannossaan esittämiä asioita, kumoutuu mielestäni siihen, että nämä samat
kirjoittajathan juuri olivat käsityksensä mukaan laatimassa luterilaisuudessa
yhteisesti hyväksyttävää oppia. He juuri koettivat tehdä sen, mitä Vainio nyt
ajaa takaa uudelleen arvioinnin hengessä. Mikäli asiaa siis kysyttäisiin
Sovinnonkaavan tekijöiltä, he epäilemättä viittaisivat tähän laatimaansa
asiakirjaan eivätkä omiin teoksiinsa. Mikäli heidän omat teoksensa olisivat
sisältäneet jotain oleellista suhteessa vanhurskauttamiseen, he varmaankin
olisivat sisällyttäneet asianomaiset kannat Sovinnonkaavaan. Tai sitten he
olisivat erottautuneet julkisesti asiakirjasta.
Esimerkiksi Jacob Andreaen
Jumalan vanhurskauttamisen yhteydessä tapahtuvaa uskossa asumista koskevat
teesit FC:n ensimmäisissä versioissa putosivat pois lopullisesta FC:n tekstistä
(vrt. OPV 206-212). Tämä voi johtua siitä, että niistä ei ollut yksimielisyyttä.
Toinen tulkinta on, että pois jääneet ajatukset olivat niiden esittäjien
itsensäkin mielestä vielä epävarmoja tai epäselviä, ja mitään epäselvää ei
tahdottu tunnustusdokumenttiin sisällyttää. Niinpä Sovinnonkaavan tulkitseminen
näiden todellisuudessa ehkä epävarmojen mielipiteiden ”lävitse” on hyvin
erehdysaltista. Emmehän voi tietää noiden ajatusten taustoja paremmin kuin sen
ajan ihmiset itse. Niitä ei katsottu tarpeelliseksi tai mahdolliseksi kirjoittaa
Tunnustuskirjoihin. Meidän myöhemmin elävien lienee syytä kunnioittaa näitä
heidän ratkaisujaan.
On selvää, että Jumala hallitsee
myös väittelyprosesseja ja voi johtaa sellaisen mieleiseensä lopputulokseen.
Tämän todistaa jo ensimmäinen opillinen väittely, joka Apostolien tekojen mukaan
käytiin ympärileikkauksesta. Sielläkin väiteltiin asiasta, ja jopa paljon.
Ilmeisesti siellä esitettiin siis vastakkaisia mielipiteitä, jotka sulkivat
toisensa pois. Näitä ei voitu kaikkia ottaa mukaan Apostolien tekoihin, Raamatun
legitiimiksi opiksi. Ajatellaksemme tässä kohdassa siten kuin Vainio meidän
pitäisi nyt asettaa Raamatun ympärileikkausopetus uuteen harkintaan noiden
aiemmin ja myöhemmin esiintyneiden kristittyjen vuoksi, jotka tahtoivat
säilyttää Mooseksen lain ja ympärileikkauksen välttämättöminä pelastukseen?
Samoinhan nyt Sovinnonkaavan suhteen viitataan kantoihin, joita ovat esittäneet
sen laatimiseen osallistuneet ihmiset ennen tämän asiakirjan valmistumista ja
sen jälkeen.
Sovinnonkaava on
yhteisesti hyväksyttyä oppia. Se pyrkii näin ollen paljastamaan
nimenomaan sen alueen, mistä oltiin yksimielisiä. Sovinnonkaavan toinen nimitys
onkin Yksimielisyyden ohje. Tässä ei voida asettaa Sovinnonkaavan kanssa
samalle tasolle sellaisia asioita, joita kukin kirjoittaja muussa tuotannossaan
esitti joko ennen tai jälkeen asiakirjan allekirjoittamisen. Kaiketi juuri
Sovinnonkaavassa ”tehtiin parhaansa”, jotta totuus tulisi mahdollisimman
kirkkaasti esiin? Muut opit ovat kirjoittajien henkilökohtaisia mielipiteitä. Ne
eivät näin myöskään velvoita luterilaisuutta.
Inhabitatio Dei
Sanoin edellä, että
Sovinnonkaavan kirjoittajien toisaalla tuotannossaan esittämiä mielipiteitä ei
voida rinnastaa itse Sovinnonkaavan tekstiin. Tämä koskee myös oppia Jumalan
olemuksellisesta asumisesta kristityssä. Sanotaanhan asianomaisessa kohdassa,
että siinä on aikomus selvittää asia, ratkaista kyseinen keskustelu
oikein. Seuraava asiaa koskeva Sovinnonkaavan sitaatti on Tuomo
Mannermaan kirjasta In ipsa fide Christus adest: ”Sen lisäksi on ratkaistava
oikein keskustelu, joka koskee Jumalan olemuksellista asumista meissä.
Vaikka näet Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki (joka on ikuinen ja olemuksellinen
vanhurskaus) asuu uskon kautta niissä valituissa, jotka on vanhurskautettu
Kristuksen kautta ja jotka on sovitettu Jumalan kanssa (sillä kaikki todella
hurskaat ovat Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen temppeleitä ja Jumala ajaa
heitä hyvän tekemiseen), kuitenkin tämä Jumalan heissä asuminen ei ole se
uskonvanhurskaus, jota Pyhä Paavali käsittelee ja jota hän kutsuu Jumalan
vanhurskaudeksi, ja jonka tähden meidät julistetaan vanhurskaaksi Jumalan
edessä. Sen sijaan Jumalan asuminen uskovassa seuraa sitä edeltävää
uskonvanhurskautta, joka ei ole mitään muuta kuin syntien anteeksisaaminen,
syntisen ilmainen hyväksyminen pelkän yhden Kristuksen kuuliaisuuden ja
täydellisen ansion tähden” (Mannermaa ss.12-13/Bekenntnisschriften s. 932-933)
(lih. SM).
Sovinnonkaavassa koetettiin
viedä päätökseen tuolloin käyty kiistely aiheesta. Edellä ollut sanamuoto
osoittaa, että asiasta oli käyty väittelyä luterilaisten omassa piirissä, ja
että kaikki nämä mielipiteet eivät tulisi asiakirjan lopulliseksi kannaksi.
Sovinnonkaavan itsensä voidaan näin katsoa olevan sitä mieltä, että on
esiintynyt näkemyksiä, joita siihen ei voitu ottaa – näkyyhän Sovinnonkaavan
oman ilmauksen mukaan oikein ilmaistu kanta tietysti juuri siinä itsessään. Näin
Vainion pyrkimys aukaista keskustelu uudelleen sotii tätä Sovinnonkaavan omaa
pyrkimystä vastaan.
Torjuuko Sovinnonkaava vain
hyvät teot vanhurskauttamisesta?
Vainion tulkinta, että
Sovinnonkaavassa koetettiin torjua vain (uskonvanhurskaudesta) läsnä olevan
Jumalan vaikuttamat hyvät teot, ei itse Jumalan asumista kristityissä
(ss. 257, 265, 267: ”Jumalan inhabitatiolla tarkoitetaan FC:ssä
yksiselitteisesti Jumalan läsnäolon vaikuttamia hyviä tekoja”), on puolestaan
ristiriidassa sen seikan kanssa, että esimerkiksi edellä olevassa sitaatissa
puhutaan siitä, miten uskonvanhurskaus ei ole ”mitään muuta” kuin
anteeksisaaminen Kristuksen kuuliaisuuden tähden. Silloinhan asuminenkin jää
pois kuvasta hyvien töiden lisäksi, sillä se ei palaudu pelkkään
anteeksiantamukseen eli Jumalan suosioon. Osoitetaanhan torjunta lisäksi
nimenomaan myös asumiseen edellä olevassa kohdassa, ei vain hyviin tekoihin.
Jumalan asuminen itse nimenomaan seuraa sitä edeltävää uskonvanhurskautta, eivät
vain asumisen aiheuttamat hyvät teot. Toisessa kohdassa, joka käsittelee
asumista ja tämän asumisen vaikutusta, Sovinnonkaava kieltää nimenomaan
katsomasta läsnä olevan Kristuksen jumalalliseen luontoon, ja kuinka se
peittää syntiä:
”Hylkäämme kaikki sellaiset
opit, jotka sotivat Jumalan sanaa, profeettojen ja apostolien opetusta sekä
kristillistä uskoamme vastaan: – – 4. Usko ei katsele yksin Kristuksen
kuuliaisuutta vaan tarkkailee lisäksi sitä, kuinka Kristuksen jumalallinen
luonto asuu ja vaikuttaa meissä ja kuinka tämä asuminen peittää meidän
syntimme Jumalan silmiltä” (Sovinnonkaava, luku 3. Jumalalle kelpaava
uskonvanhurskaus. TK 1990, 499 lih. SM).
Synnin peittäminenhän on
anteeksiannon, ei hyvien tekojen ilmaus. Näin ollen on kaikkea muuta kuin
yksiselitteisesti kysymys vain hyvistä teoista, eikä niitä vaikuttavasta
Kristuksen jumalallisen luonnon asumisesta kristityssä! Kohdasta näkyy selvästi,
että myös Jumalan asuminen itse (vaikuttamisen ohella) vanhurskauttamisen
perustan eli uskon kohteen piiriin sisällytettynä asiana torjutaan, eivät vain
sen vaikuttamat hyvät teot. Kohdistuuhan jälkimmäisessä virkkeen osassa lisäksi
uskon ”tarkkailukielto” yksinomaan asumiseen, eikä asumisen ja vaikuttamisen
yhdessä suorittamaan synnin peittämiseen – puhumattakaan siitä, että koko
torjunta tarkoittaisi vain hyviä tekoja, kuten Vainio antaa
ymmärtää.
Vainio siis väittää, että
rajatessaan Jumalan ihmisessä asumisen ulos uskovanhurskaudesta Sovinnonkaava
tähtäisi Osianderia vastaan, mutta se kuitenkin tulkitsisi häntä väärin. Osuihan
Sovinnonkaavan tuomio Vainion mukaan ”olkinukkeen”. Toisaalta Vainio katsoo,
että Sovinnonkaava tuomitsisi ainoastaan hyvät teot, ei niinkään itse näitä
tekoja vaikuttavaa inhabitatio Deitä vanhurskauttamisesta.
Mikäli näin olisi, ehkä
Sovinnonkaava todella ampuisi olkinukkea tykillään. Mutta jos tarkastelemme
yksinomaan Sovinnonkaavan lausumia sellaisenaan ilman ennakkoasetelmia tai
vertaamista mihinkään historialliseen oppiriitaan, on mielestäni todettavissa,
että Vainion Sovinnonkaavan tulkinta ei näytä kuvaavan niitä oikein. Asuminen
itse näytetään selkein sanoin torjuttavan ulos
vanhurskauttamistapahtumasta: ”…vaikka näet Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki
(joka on ikuinen ja olemuksellinen vanhurskaus) asuu uskon kautta niissä
valituissa , jotka on vanhurskautettu Kristuksen kautta ja jotka on sovitettu
Jumalan kanssa (sillä kaikki todella hurskaat ovat Jumalan, Isän Pojan ja Pyhän
Hengen temppeleitä ja Jumala ajaa heitä hyvän tekemiseen), kuitenkin tämä
Jumalan heissä asuminen ei ole se uskonvanhurskaus, jota Pyhä Paavali
käsittelee ja jota hän kutsuu Jumalan vanhurskaudeksi, ja jonka tähden meidät
julistetaan vanhurskaaksi Jumalan edessä. Sen sijaan Jumalan asuminen
uskovassa seuraa sitä edeltävää uskonvanhurskautta, joka ei ole mitään muuta
kuin syntien anteeksisaaminen, syntisen ilmainen hyväksyminen pelkän yhden
Kristuksen kuuliaisuuden ja täydellisen ansion tähden” (lih.
SM).
Lihavoimani kohdat osoittavat,
että itse asuminenkin, ei vain sitä seuraavat teot, torjutaan
vanhurskauttamisesta. Se, että meitä ei julisteta vanhurskaaksi Jumalan meissä
asumisen tähden ilmenee suoraan tekstistä: ”Jumalan heissä asuminen ei
ole se uskonvanhurskaus…” Tämä asia tulee vielä selvemmäksi jatkon
negaatiossa: Sen sijaan Jumalan asuminen uskovassa seuraa sitä edeltävää
uskonvanhurskautta, joka ei ole mitään muuta kuin syntien
anteeksisaaminen, syntisen ilmainen hyväksyminen pelkän yhden Kristuksen
kuuliaisuuden ja täydellisen ansion tähden (lih. SM).
Kristuksen ansio ja
anteeksisaaminen esitetään selvääkin selvemmin ainoana vanhurskautemme sisältönä
vanhurskauttamisessa. Joka sanoo: ”ei mitään muuta”, sulkee kaikki muut asiat
pois. Siispä myös kaikenlainen Jumalan ihmisessä oleminen suljetaan tällä
samalla lausumalla pois vanhurskauttamisesta, yhtä hyvin kuin sen synnyttämät
teotkin. Mannermaa ei turhaan tulkitse tätä Sovinnonkaavan kohtaa
Luther-tulkintansa unio-näkemyksen kanssa ristiriitaiseksi.
Tästä seuraa väistämättä
johtopäätös: jos Vainio tulkitsee väärin Sovinnonkaavan torjuman
inhabitatio-käsityksen, hän käsittää väärin myös sen rajauksen, mihin
Sovinnonkaavan tuomio kohdistuu. Näin ollen on ilmeistä, että ainoastaan
käsittämällä väärin Sovinnonkaavan tuomion sisältö, voidaan päätyä Vainion
kantaan siitä, että Sovinnonkaavan tuomio osuu Osianderissa olkinukkeen. Vain
väärin käsitetty Sovinnonkaava tuomitsee olkinuken, eikä osu kohteeseensa.
Oikein käsitetty Sovinnonkaava näin ollen torjuu juuri oikein käsittämänsä
Osianderin kannan. Jumalan asuminen itse ei kuulu
vanhurskauttamisen perustaan.
Vainio siis muotoilee uudelleen
Sovinnonkaavaa, voidakseen syrjäyttää sen esittämän oppituomion. Tämän jälkeen
hän voi väittää, että tämä tuomio ei rajaa pois sitä, minkä se itse asiassa
tekee: inhabitation vanhurskauttamisesta. Kun tämä saadaan hyväksytettyä
lukijoiden mielissä, voidaankin syntyneestä aukosta kuljettaa sisään
Sovinnonkaavan torjuma kanta, ”kristologiset elementit” vanhurskauttamisen
osana. ”Olkinukkena” tässä Vainion käsittelyssä toimii siis Vainion oma
Sovinnonkaavan tuomitseminen – hän itse torjuu olkinuken Sovinnonkaavassa, jota
hän ei käsitä sen yksinkertaisen sanamerkityksen mukaan.
Kristus vanhurskautenamme
molempine luontoineen
Vainio vetoaa siihen, että kun
Sovinnonkaava opettaa vanhurskautenamme olevan Kristuksen molempien luontojen
eli hänen koko persoonansa koko kuuliaisuuden, tästä saataisiin linkki
Kristuksen läsnäoloa vanhurskauttamisessa korostavaan kantaan. Tässä Vainio
kuitenkin mielestäni ylikorostaa jumalallista luontoa Sovinnonkaavan ilmausta
selittäessään (OPV 258: ”Kristuksen ansion soveltaminen on suoraan riippuvainen
hänen jumalallisesta luonnostaan”.) Tämän Vainio selittää viittaavan siihen,
että tätä kautta pelastuksen sisältävä inhimillinen luonto voi tulla kaikkialla
läsnä olevaksi. Tätä kautta Vainio johtaa tämän kohdan sitten tukemaan sitä
kantaa, että Kristuksen vanhurskauden imputaatio (hyväksilukeminen) olisikin
osallisuutta Kristuksen jumal-inhimilliseen persoonaan. Vainio joutuu myöntämään
tämän perustelun ohuuden. FC:ssä soteriologista (pelastusopillista) kristologiaa
käytetään Vainion mukaan ”pitkälti juridisten edellytysten hankkimiseen” (OPV
258).
Persoona-sanan tuominen
vanhurskauttamista koskevaan tekstiin ei kuitenkaan mitenkään välttämättä
edellytä vanhurskauttamisen perustan opinkohdassa toimivan nykyhetkisen
läsnäolo-ajatuksen union eli persoonien olemisen yhteyden mielessä
sisällyttämistä vanhurskauttamisen perustaan. Sen käyttö ei niin ikään ole
ristiriidassa edes työn ja persoonan jaon kanssa vanhurskauttamisessa.
Voidaanhan myös persoona lukea vanhurskaudeksemme. Onpa tämä
kokonaisvaltaisempaakin lukemista kuin pelkän persoonassa olevan työn lukeminen
osaksemme. Mutta kyllä työ on myös voitava erottaa luetussa mielessä Kristuksen
persoonasta reaalisena todellisuutena ilman ristiriitaa. Itse persoonakin
voidaan jakaa tällä tavoin ”kahtia”: meidän osaksemme hyväksilukemisella
omistettu Kristuksen persoonahan epäilemättä erotetaan hänestä itsestään – siis
hänen persoonastaan – reaalisena asiana. Tämän mukana erotetaan myös työ
Kristuksen reaalisesta persoonasta vanhurskauttamisen tapahtumassa
hyväksilukemisen suhteen.
Jumalan mukanaoloa sovituksessa
persoonallisen yhtymyksen kautta inhimilliseen luontoon voidaan painottaa
Vainion ajaman jumalallisen kaikkialla läsnäolevuuden mahdollistaman
partisipaatioajatuksen (osallisuus) lisäksi ja sijasta Lutherin tavoin (GAL)
siksikin, että vain ääretön Jumala on kykenevä tuottamaan sen suunnattoman
ansion, mikä koko ihmiskunnan syntien sovitukseksi tarvitaan.
Vainion (OPV 257) esittämässä
Sovinnonkaavan sitaatissa oleva ilmaus sopii täsmälleen edellä kuvattuun kantaan
siitä, että persoona-sanan tuominen sovitukseen Jumalan ja ihmisyyden
yhdistymisenä historiallisessa Jeesuksen elämässä ei ole luetun vanhurskauden
vastainen ajatus:
OPV 257: ”Sen vuoksi me uskomme,
opetamme ja tunnustamme, että meille luetaan vanhurskaudeksi Kristuksen
koko persoonan koko kuuliaisuus, jota hän on meidän sijaisenamme
osoittanut Isälleen aina ristin häpeälliseen kuolemaan saakka” (Sovinnonkaava,
TK 1990, 498) (lih. SM).
Tässä ratkaisu on mielestäni
esitetty. Jumaluus ja ihmisyys yhdistyvät kyllä reaalisesti itsessään
(Sovinnonkaava käsittelee ominaisuuksien vaihtoa Vainionkin mukaan vain
Kristuksen ihmisyyden erikoistapauksessa (siis käsitellessään kristologiaa!)),
mutta tämän ”yhdistymän” historiassa suorittama ansio osaksemme tulevana asiana
tapahtuu kokonaan niin sanoakseni lukemistapahtuman sisällä, Jumalan sisimmässä.
Lukea-sanahan viittaa edellä sekä jumaluuteen että ihmisyyteen niitä yhdistävän
persoonan kautta. Tämä kaikki on forenssista puhetta, täydellistä sijaisuutta ja
anteeksiantamusta.
Jumala uskomme kohteena on
nimenomaan historiassa toimiva Jumala, Jeesuksen Kristuksen elämässä, kuolemassa
ja ylösnousemuksessa näkyvä Jumala (1. Kor. 15:3-4; Room. 4:25). Tässä ihmisessä
Jumala näkyy meille alennuksessaan suloisena Vapahtajanamme, Sanan todistuksen
kautta. Tämä ihminen on nyt ainoa Jumalamme. Jeesus sanoo: ”Joka on nähnyt
minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9).
Juuri tämä edellä kuvattu on sen
julistuksen sisältö, joka synnyttää uskon. Tässä puolestaan voi Jumala olla
turvallisesti nähtävissä uskon vaikuttajana ja takaajana, kun Pyhä Henki edellä
mainitun evankeliumin lupaussanan kautta herättää uskon ja kirkastaa Jeesuksen,
hänen työnsä ja hänen sanansa, jotka hän maan päällä ollessaan teki ja sanoi.
Juuri tämä usko luetaan vanhurskaudeksi.
Loppusana
Tässä olen voinut esittää vain
aivan muutamia huomioita Vainion väitöskirjasta. Niissä on kriittisyyttä, minkä
toivon lukijan ymmärtävän asian tärkeyden vuoksi. Vanhurskauttaminen on se
”opillisen silmämme verkkokalvo”, jonka avulla näemme kaiken selkeästi.
Puolustammehan täydellistä armonoppia puolustaessamme samalla kuvaa Jumalasta
rakastavana Isänä. Usko juuri ottaa vastaan edellytyksettömän armon
Kristuksessa, ja siis näkee Isän Jumalan rakkaudellisena ja lempeänä itseänsä
kohtaan. Jos tässä vaaditaan rakkautta ihmisen puolelta tai muuten tehdään asia
epäselväksi, katoaa tämä armollinen kuva silmistämme ja jäämme helposti kovaan
puserrukseen Jumalan lain edessä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että yhä uudelleen
otetaan kriittisesti pohdittavaksi myös nykyisin usein esitetyt väitteet
Kristuksen läsnäolon kuulumisesta vanhurskauttamisen opinkohtaan.
Huolenaiheeni syy on ensiksikin
siinä, että Kristuksen läsnäolon ajatuksen, union, on voitu nähdä, silloin kuin
sitä koetetaan soveltaa vanhurskauttamisen opinkohtaan, voivan johtaa mm.
rakkauden ja uskon sekoittumiseen ja sitä kautta lainomaisuuden tunkeutumiseen
vanhurskauttamisoppiin. Perustuuhan myös asiakirja Yhteinen julistus
vanhurskauttamisesta luterilaisten ja katolilaisten välillä juuri unio-ajatuksen
soveltamiseen. Toisaalta näen, että jos vanhurskauttamisen perustaksi käsitetään
läsnäoleva Kristus, se johtaa meitä epävarmuuteen sitä kautta, ettei meissä
ilman uskoa ole tuollaista Kristuksen läsnäoloa. Silloin tuon pelastavan
läsnäolon olettava usko joutuu perustautumaan johonkin, jota ei ole Raamatussa
yksikäsitteisesti ja suoraan luvattu.
Lyhenteet ja
lähteet:
FC =
Sovinnonkaava, Yksimielisyyden ohje
GAL = Luther,
Martti. Pyhän Paavalin Galatalaiskirjeen selitys. Suom. A.E. Koskenniemi. 2p.
Helsinki. SLEY. Kirjapaino Oy Lause 1957.
IPSA =
Mannermaa, Tuomo. In ipsa fide Christus adest. Luterilaisen ja ortodoksisen
kristinuskokäsityksen leikkauspiste. 2p. Missiologian ja ekumeniikan seura r.y.
Finnische Gesellschaft fur Missiologie und Ökumenik. Helsinki
1981.
SOV =
Yksimielisyyden ohje (Sovinnonkaava).
TK =
Evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat. SLEY-kirjat. Gummeruksen
kirjapaino Oy. Jyväskylä 1990.
OPV = Vainio,
Olli-Pekka, Väitöskirja Luterilaisen vanhurskauttamisopin kehitys Lutherista
yksimielisyyden ohjeeseen. (Helsinki 2004).