TERVOLAN YLIMÄÄRÄINEN PIISPANTARKASTUS:
LANKEEMUKSENI KIRKASTI LOPULTA JUMALAN
SANAN
Oulun piispa Samuel Salmi toimitti torstaina 20.1.
ylimääräisen piispantarkastuksen Tervolan seurakunnassa. Edellinen ylimääräinen
piispantarkastus Oulun hiippakunnassa oli tiettävästi pidetty kuusi vuotta
sitten, joten tapahtuma oli poikkeuksellinen. Vaikka mitään muuta tietoa
tarkastuksen aiheesta ja sisällöstä ei oltu annettukaan kuin ympäripyöreä
’Seurakunnan yleinen tila ja jumalanpalveluselämä’, niin kaikki toki tiesivät
tarkastuksen syynä olevan seurakuntapastori Muukkosen
edesottamukset.
TV‑ ja radiotoimittajat sekä lehtimiehet parveilivat
Tervolassa jo aamupäivästä alkaen, ja alkoihan sitä jutunjuurta myös löytyä.
Minuakin haastateltiin YLE:n kameroiden edessä kaksi kertaa ja
radiohaastatteluja oli ainakin kolme. Lisäksi oli epälukuinen määrä keskusteluja
lehtimiesten uteliaisuuden tyydyttämiseksi. Mistä tämä tällainen ylenmääräinen
kiinnostus pohjoisen pikkuseurakunnan osa‑aikaista seurakuntapastoria kohtaan
sitten johtui? No naispappeuden vastustamisestapa tietenkin. Sehän tuntuu
nykyisin olevan valtakirkkomme näkökulmasta synti ja paha asia numero yksi –
taustalla on tietenkin laajempi kysymys yksinkertaisesta uskomisesta Raamatun
selviin sanoihin.
Piispantarkastukseen johtanut tapahtumasarja lähti
liikkeelle toimittamastani tuomiosunnuntain messusta Tervolan kirkossa. Kun
piispa Salmi on julkisesti kertonut tuota messuja seuranneiden teologisten
keskustelujen sisällöstä, niin kerronpa niistä itsekin. Seuraavassa nyt jo kovin
julkiseksi tullut kirje, jonka osoitin Tervolan kirkkoherralle Heikki
Holmalle:
Toimitin tuomiosunnuntaina 21.11.2004 messun Tervolan
kirkossa. Lankesin tuolloin lihan heikkoudessa hengellisen haureuden syntiin.
Jaoin Herran Pyhän Ehtoollisen ns. naispastorille vastoin Jumalan sanaan
sidottua omaatuntoani. Rikoin siinä niin Pyhää Jumalaa, Kristuksen seurakuntaa,
tätä naispastoria kuin itseänikin vastaan. Olen jo monia vuosia Raamatun ja
luterilaisen tunnustuksen äärellä kirkkaasti uskonut ja toisiakin opettanut,
että esimerkiksi uuden naispappeusjärjestyksen mukaiset piispat ja naispastorit
eivät voi kuulua apostolisen uskon ja järjestyksen mukaiseen ehtoollisyhteyteen.
Siinä tultaisiin haureellisesti yhdeksi lihaksi ilman yhden lihan edellyttämää
julkista sitoutumista ja liittoa. Tällaisessa ehtoollisessa liityttäisiin
yhdeksi ruumiiksi ilman tunnustautumista yhteen uskoon ja oppiin, joka perustuu
Raamatun profeetallisiin ja apostolisiin kirjoituksiin. Juuri tällainen on
Jumalan edessä hengellistä haureutta sen konkreettisimmassa
merkityksessä.
Tuomiosunnuntain alkuliturgiaa toimittaessani tunnistin
seurakunnan keskeltä opiskeluaikaisen tuttuni, jonka tiesin myöhemmin tulleen
vihityksi naispapiksi. Oikea menettely olisi ollut pyytää tämä henkilö sakastiin
keskustelemaan, joko jonkun virren aikana tai tarvittaessa vaikkapa messu
hetkeksi keskeyttäen. Olisi ollut oikein ilmoittaa tuossa tilanteessa hänelle
henkilökohtaisesti, että meillä ei ole keskenämme Raamatun äärellä sitä
opillista yksimielisyyttä, joka on ehtoollisyhteyden
edellytyksenä.
Sen sijaan otin asian esille saarnassani. Kirjallisesta
saarnaluonnoksestani poiketen puhuin myös kansamme ja kirkkomme suurista
lankeemuksista: kaikki pääsevät taivaaseen ‑teologiasta sekä miehen ja naisen
väliseen suhteeseen liittyvistä Jumalan sanan tuomitsemista kadottavista
harhaopeista. Mainitsin avosuhteet, homoseksuaalisuuden harjoittamisen ja
naispappeuden hyväksymisen. Naispappeuteen liittyen kerroin, miten Raamatussa
mies edustaa Kristusta ja nainen seurakuntaa. Siksi on ainoa mahdollisuus, että
vain mies toimii seurakunnan paimenena ja saarnaajana: eihän seurakunta (nainen)
voi opettaa Kristusta (miestä) ja toimia Kristuksen auktoriteettina, vaan
päinvastoin.
Tässä yhteydessä pyysin julkisesti saarnassani, että ne,
jotka eivät hyväksy tätä Raamatun opetusta miehen ja naisen välisestä suhteesta,
eivät tulisi ehtoollispöytään, jotta yhteys yhdessä opissa ja uskossa
Kristuksessa ei rikkoutuisi. Tänään asianomaisen naispastorin kanssa puhelimessa
keskustellessani sain myös varmuuden siitä, että viestini oli ymmärretty
oikein.
Jumalanpalvelukseen osallistunut naispastori päätti
kuitenkin – sanoistani huolimatta – tulla ehtoollispöytään, koska kertomansa
mukaan ajatteli tulevansa siinä Kristuksen, ei toimittavan pastorin,
palveltavaksi. Ajatus on oikea, mutta Kristuksen eteen ehtoollispöytään tullaan
synnit tunnustaen ja anteeksipyytäen, ei ne kieltäen. Minä jaoin hänelle
ehtoollisen. Jaoin, vaikka tiesin jo siinä hetkessä toimivani väärin, tekeväni
vastoin sitä, mikä on oikein, rakkauden ja totuuden mukaista. Tämän tein
pelkuruuttani ja heikkouttani ihmisten edessä, vain siinä hetkessä helpommalla
päästäkseni; en Jumalan ja Hänen Sanansa pelossa, en totuudessa ja
rakkaudessa.
Jos olisin osoittanut rakkautta Jumalan sanan
mukaisesti, niin olisin toiminut miehekkään vastuullisesti ja kertonut, että
’Sinä, naispastori N.N., rikoit saarnavirkaan ryhtyessäsi – ja yhä edelleen
rikot sitä hoitaessasi – yksiselitteistä Jumalan sanaa vastaan. Tee parannus ja
luovu naispappeudestasi. Jos tunnustat tämän synnin ja haluat siitä tehdä
parannusta, niin olet lämpimästi tervetullut syömään ja juomaan täyden
anteeksiantamuksen ja ikuisen elämän lääkettä ehtoollispöytään. Mutta jos
syntisi kiellät, niin silloin et voi ehtoolliselle osallistua’. Tämän sanan tuo
naispastori olisi ansainnut kuulla Jeesuksen Golgatan ristillä häntäkin kohtaan
osoittaman rakkauden tähden. Kaikki naispappeuden synnitkin olivat jo Jeesuksen
ristin päällä.
Mutta nyt minä selkärangattomana pelkurina annoin
hänelle mahdollisuuden kuvitella vastoin totuutta, että asiat ovat hänen
kohdallaan kuitenkin hyvin suhteessa Jumalaan, ja että hän on kaikki syntinsä
anteeksisaaneena matkalla kohti taivasta. Kuitenkaan Jumalan sanan perusteella
meillä ei ole mitään varmuutta naispappeja vihkivien piispojen, naispappien ja
yleisemminkään naispappeuden hyväksyvien pelastumisesta viimeisellä tuomiolla.
”Mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, häntä ei
tunnusteta” (se on: Jumala, seurakunta ja Paavali ei häntä tunnusta oikeaksi
Jeesuksen seuraajaksi). Tämän apostoli Paavali kirjoittaa nimenomaan sen
jälkeen, kun hän on käsitellyt naisen alamaisuutta suhteessa mieheen ja naisen
saarnaamiskieltoa jumalanpalveluksessa. (1. Kor.
14:33‑38).
Naispappeuskirkko ei siis ole sama asia kuin apostolinen
kirkko. Itse haluan tunnustautua vain ja ainoastaan apostoliseen kirkkoon, sen
jäseneksi ja myös paimeneksi, jos Jumala vielä minua tuossa tehtävässä haluaa
käyttää.
Olen nyt joutunut elämään läpi todennäköisesti
samankaltaisia tuntoja, mitä Pietarilla oli pitkäperjantain aamuna: Olen
kieltänyt toimillani sen, minkä Rakkaudeksi ja Totuudeksi uskon ja tunnen ja
johon olen suullani suureen ääneen sitoutunut. Koetuksessa langenneena voin vain
rukoilla Psalmin 51 sanoin. (Ps. 51; lue se!)
Seurakunnan jumalanpalveluksessa olen syntiä tehnyt ja
seurakunnan edessä sen nyt tahdon myös tunnustaa. Herra Jeesus minua armahtakoon
ja auttakoon. Tässä seison, enkä muuta voi. (Kirje
päättyy.)
Kyseinen naispastori sai myös hänelle lähettämäni
henkilökohtaisen anteeksipyynnön liitteenä tämän kirjeen tiedokseen. Ja sieltä
se sitten on levinnyt moniin muihinkin paikkoihin, mm. Oulun
tuomiokapituliin.
Kun aloin piispantarkastuksessa keskustella piispan ja
muiden tarkastukseen osallistuvien kanssa (lainoppinut asessori, tuomiorovasti,
notaari ja lääninrovasti), niin sain ensimmäiseksi kuulla, että kyseessä ei ole
pelkkä keskustelu, vaan myös juridinen kuuleminen kirjoittamieni dokumenttien
osalta. Johdannon jälkeen piispa syytti minua mm. pappislupaukseni rikkomisesta
ja seurakunnan edessä valehtelemisesta. Kerroin hänelle, että olin jo aikanaan
ennen pappisvihkimystä ilmoittanut piispa Rimpiläiselle sekä ensimmäisen
virkapaikkani Keminmaan kirkkoherralle sen, että minulla ei ole
ehtoollisyhteyttä naispappien kanssa. En ole tullut vihityksi papiksi
naispappeuskirkkoon.
Piispa Salmi kysyi minulta myös sitä, kuka on minun
piispani. Vastasin: ”Kysymys on vaikea. Hengellistä ja teologista yhteyttä
meillä ei ikävä kyllä tällä hetkellä ole. Olette kuitenkin hallinnollisesti
piispa. Teidät on oikean järjestyksen mukaan virkaan kutsuttu ja asetettu.”
Piispa kysyi minulta myös sitä, jakaisinko hänelle ehtoollista. Vastasin:
”Pahalta näyttää. Sen perusteella, mitä olen teidän kuullut puhuvan ja opettavan
sekä nähnyt toimivan, ei meillä ole yhteistä uskoa ja tunnustusta, joka on
luterilaisen tunnustuksen mukaan ehtoollisyhteyden edellytys. Tarvittaisiin
ainakin puolen tunnin teologinen keskustelu uskomme perusteista.” ”No, käydään
tuo keskustelu nyt”, sanoi piispa. ”Hyvä, juuri tätä olen odottanut”, totesin ja
aloitin piispaan päin kääntyen keskustelun: ”Herra piispa, olette piispanvirkaa
hoitaessanne tehnyt syntiä vihkimällä naisia papeiksi. Tehkää parannus ja
uskokaa evankeliumi.” Tähän piispa lausui yksikantaan: ”Keskustelu loppui
tähän.”
Tilanteen lopuksi lainoppinut asessori luki kirkon
lakikirjasta ne perusteet, jolla tuomiokapituli voi peruuttaa tai lakkauttaa
seurakuntapastorin virkamääräyksen. Olin tämän tilanteen jälkeen lähes varma
siitä, että minua odottaisi pikainen virkamääräykseni lakkauttaminen. Vaikka en
ole mitään Raamatun, Luterilaisten Tunnustuskirjojen tai kirkon muun
lainsäädännön vastaista opettanut, puhunut, kirjoittanut tai tehnyt – sitä
naispapille jakamaani ehtoollista lukuun ottamatta, mutta siitähän minua ei
syytetty – niin jo pelkkä sanallinen asettuminen piispan ja kirkon harhaoppeja
vastaan taitaisi nyt riittää työni menettämiseen.
Mutta toisin kuitenkin kävi – kiitos rukouksia kuulevan
ja omista hulluistaan huolenpitävän Jumalan! Tiedän, että tuon
piispantarkastuksen aikana kymmeniä uskovia – jollei sitten paljon suurempikin
joukko – oli rukouksessa Herran edessä. Ja kun piispa seurueineen keskusteli
seuraavaksi Tervolan kirkkoneuvoston kanssa, niin tuon keskustelun tuloksena
minun tilanteeni muuttui ratkaisevasti. Kirkkoneuvoston kaikki yhdeksän jäsentä
sekä sen puheenjohtaja kirkkoherra Holma käyttivät puheenvuoroja, joiden
lopputuloksena piispa ja lainoppinut asessori joutuivat luopumaan
erottamisestani, näin uskon. Kirkkoneuvosto ei saamieni tietojen mukaan
kaunistellut työtäni – onhan tunnettu tosiasia, että jotkut pelkäävät kovaa
puheääntäni, toiset eivät jaksaisi kuunnella puolen tunnin saarnojani, eräät
kokevat kaunistelemattomat ja suorasukaiset ilmaisuni liian koviksi ja
ehtoollisyhteys‑ ja naispappeusnäkemykseni ovat monen mielestä liian tiukat tai
jopa käsittämättömät jne. Mutta ainakin minulle kerrottiin, että viesti
piispalle ja hänen seurueelleen oli kuitenkin selvä: Tervolan kirkkoneuvosto
haluaa yksimielisesti Muukkosen jatkavan työssään ja että Muukkonen haluaa
opettaa Raamatun mukaisesti.
Minun häpeällinen lankeemukseni oli kääntynyt Jumalan
sanan kirkastumiseksi! Olin kaiken heikkouteni jälkeen saanut tuoda esiin oikean
ja todellisen Jumalan sanan, jonka kautta Hän kutsuu kaikkia ihmisiä, niin
piispoja, pastoreita kuin maallikkojakin tekemään parannusta Herran käskyn
hylkäämisestä.
Esirukouskirje 1/ 25.1.2005. Lyhennelmä.