TUNNUSTUSKIRJOJEN LAUSUMIA
PAAVISTA
1) ”I Ensiksi osoitamme siis evankeliumin
perustella, että Rooman piispa ei ole jure
divino (jumalallisen oikeuden mukaan) muiden
piispojen ja kirkkoherrojen yläpuolella. Kristus nimenomaan kieltää apostoleja
herroina hallitsemasta toisiaan (Luuk. 22:25 s.). Kun
näet Kristus oli puhunut kärsimyksestään, apostolit alkoivat kiistellä juuri
tästä kysymyksestä: kuka olisi johtaja ja ikään kuin poissaolevan Kristuksen
sijainen. Tätä apostolien erehdystä oikaisten Kristus opettaa, että apostolien
kesken ei tule olemaan herruutta eikä ylemmyyttä, vaan heidät lähetetään
tasa‑arvoisina hoitamaan yhteistä evankeliumin virkaa. Siksi hän lausuu:
"Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan
hyväntekijöiksi. Mutta älkää te niin, vaan joka teidän keskuudessanne on suurin,
se olkoon niin kuin nuorin, ja johtaja niin kuin se, joka
palvelee."
Kuninkaiden ja apostolien vastakkainasettelu osoittaa,
että herrana hallitseminen torjutaan. Sitä opettaa myös (Matt. 18:1‑4) vertaus, kun Kristus saman kinastelun
yhteydessä asettaa heidän keskelleen lapsen. Näin hän havainnollistaa sitä,
ettei palvelijoista toinen ole toisen herra, niin kuin ei lapsikaan ota tai
vaadi itselleen mitään herran asemaa.
II Kristus
lähettää apostolit matkaan tasavertaisina, erotusta tekemättä, kun hän lausuu
(Joh. 20:21): "Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin
minäkin lähetän teidät." Hän sanoo lähettävänsä heidät itse kunkin, niin kuin
hänetkin on lähetetty. Hän ei siis anna kenellekään etusijaa tai valtaa yli
muiden.
III Paavali
julistaa (Gal. 2:2‑6), että Pietari ei ole häntä
vihkinyt eikä vahvistanut virkaan. Hän ei tunnusta Pietaria sellaiseksi, jolta
virkaan vahvistamista olisi anottava. Nimenomaan hän torjuu sen ajatuksen, että
hänen katumuksensa olisi riippuvainen Pietarin arvovallasta. Hänen
velvollisuutensa olisi kuitenkin ollut tunnustaa Pietari esimiehekseen, jos
Pietarilla olisi ollut se asema juro divino. Niinpä
Paavali sanoo saarnanneensa evankeliumia heti, kysymättä Pietarilta neuvoa tai
lupaa. Edelleen: (Gal. 2:6) "Ja nuo, joita jonakin
pidettiin – millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun;
Jumala ei katso henkilöön – nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua
mihinkään enempään." Kun Paavali selvästi todistaa, ettei hän edes tultuaan
Pietarin luokse halunnut tältä virkaan vahvistamista, hän siten opettaa, että
viran arvovalta riippuu yksin Jumalan sanasta. Pietari ei ollut muiden
apostolien esimies eikä vihkimystä tai vahvistamista virkaan ollut anottava
yksin Pietarilta.
IV Paavali
asettaa (1. Kor. 3:4‑8, 22)
viranhaltijat yhdenvertaisiksi ja opettaa, että seurakunta on palvelijoita
ylempi. Siksi Pietarille ei myönnetä ylivaltaa eikä herruutta seurakunnan ja
toisten palvelijoiden yli. Näin hän lausuu: "Kaikki on teidän, niin Paavali,
Keefas kuin Apolloskin." Se
merkitsee: palvelijat, Pietarikaan, älkööt anastako herruutta tai mitään asemaa
seurakunnan yläpuolella, älkööt myöskään rasittako
seurakuntaa perinnäissäännöillä; älköön kenenkään arvovalta ohittako Jumalan
sanan arvovaltaa, älköön pantako Keefaan
auktoriteettia muiden apostolien auktoriteettia vastaan. Silloinhan oli tapana
päätellä näin: kun kerran Keefas, ylin apostoli,
noudattaa jotakin menettelytapaa, on myös Paavalin ja muiden sitä noudatettava.
Tämän hiipan Paavali riisuu Pietarilta ja kiistää hänen erityisen arvovaltansa
apostolien ja kirkon keskuudessa. Ja Pietari sanoo (1.
Piet. 5:3): "Älkää hallitko herroina seurakuntaanne."”
(Paavin valta ja johtoasema 7-11. TK 1990, 285-286)
2) ”Siksi ei kirkkoa voi ikinä paremmin hallita ja
varjella kuin siten, että me kaikki elämme yhden ainoan pään, Kristuksen,
alaisina ja että kaikki piispat virkansa puolesta yhdenvertaisina, joskin
lahjoiltaan erilaisina, pitävät kiinteästi yhtä ja pysyvät yksimielisinä opissa,
uskossa, sakramenteissa, rukouksessa ja rakkauden teoissa. Pyhä Hieronymuskin kirjoittaa, että Aleksandrian papit kaikki
yhdessä johtivat seurakuntia, niin kuin jo apostolit olivat tehneet ja sitten
kaikki piispat koko kristikunnassa, kunnes paavi korotti päänsä kaikkia
ylemmäksi.
Tämä opinkohta osoittaa väkevästi, että paavi on
varsinainen Antikristus, joka on asettanut ja korottanut itsensä Kristuksen
yläpuolelle ja häntä vastaan. Paavihan ei salli kristittyjen pelastua ilman
hänen valtaansa, mikä ei kuitenkaan ole yhtään mitään, koska Jumala ei ole sitä
säätänyt eikä käskenyt. Tämä juuri on, pyhää Paavalia lainataksemme, "itsensä
asettamista Jumalan yläpuolelle ja häntä vastaan". Sellaista ei tee edes turkki
eikä tattari, kuinka kauheita kristittyjen vihollisia he sitten ovatkin, vaan he
sallivat jokaisen uskoa Kristukseen, jos haluaa, ja tyytyvät, kun saavat
kristityiltä maallisen veron ja ulkonaisen kuuliaisuuden.
Mutta paavi ei salli kenenkään uskoa Kristukseen vaan
vaatii kuuliaisuutta itseään kohtaan, jos on määrä pelastua. Siihen emme suostu,
vaikka sen tähden olisi kuoltava Jumalan nimeen. Tuo kaikki johtuu siitä paavin
vaatimuksesta, että hänet on tunnustettava kristillisen kirkon pääksi jure divino. Sen
tähden hänen on ollut pakko asettua Kristuksen rinnalle ja yläpuolelle sekä
vaatia, että häntä ylistetään ensin kirkon pääksi, sitten sen herraksi ja
lopulta koko maailman herraksi, jopa maanpäälliseksi jumalaksi, kunnes hän
viimein otti komennellakseen myös taivaan enkeleitä” (Schmalkaldenin opinkohdat II,4,9-13. TK 1990,
265).