USKO LUETAAN
VANHURSKAUDEKSI
”Ja Aabraham uskoi Herraan ja Herra luki sen hänelle
vanhurskaudeksi” (1. Moos.
15:6).
Tässä ei mainita mitään valmistusta armoon, ei mitään
uskoa, joka on saanut muodon teoissa eikä mitään edeltävää tilaa. Se vain
mainitaan, että Aabraham on ollut keskellä syntejä, epäilyksiä ja pelossa, sydän
kauheasti hämmentyneenä.
Millä tavoin hän on siis hankkinut itselleen
vanhurskauden? Vain sillä tavoin, että Jumala puhuu ja Aabraham uskoo Jumalaa
hänen puhuessaan. Lisäksi tulee Pyhä Henki, uskollinen todistaja, ja vahvistaa
sen, että juuri tämä uskominen eli usko on vanhurskautta, eli että itse Jumala
lukee sen vanhurskaudeksi ja pitää sitä vanhurskautena.
Mutta koska sanat, jotka Jumala lausuu, erityisesti
tarkoittavat hengellistä siementä, Kristusta, Paavali selvittää tämän
salaisuuden ja julistaa selvästi, että vanhurskaus saadaan uskon kautta
Kristukseen (Gal. 2:16). Tähän lauseeseen me saamme
siis rauhassa pysähtyä emmekä me saa Saatanan ja
paavien raivon antaa itseämme siitä irrottaa.
Osoituksena siitä, kuinka suuresti Saatana tätä lausetta vihaa, on se, ettei hän vain nykyään
paavin naamion takaa taistele kiivaasti sitä vastaan ja sitä hävyttömästi herjaa
ja kiroa. Juutalaisten rabbitkin paljastavat tässä typerän vimmansa, jota he
tuntevat Kristusta kohtaan.
Näinhän rabbit lukevat tämän kohdan: Aabraham uskoi
Jumalaa ja ajatteli häntä vanhurskaudessa, toisin sanoen: Aabraham uskoi Herraa
ja ajatteli, että Jumala on vanhurskas ja antaa hänelle siemenen, koska hän on
vanhurskas ja ottaa huomioon isä Aabrahamin ansiot ja
pyhyyden.
Onpa tämä ajatus todella rabbien ja Kristuksen
vihollisten arvoinen. Tällähän tavalla koko lause käännetään päälaelleen, lupaus
ja armo suljetaan ulkopuolelle ja pystytetään
ihmisvanhurskaus.
Mutta juuri tästä kohdasta lähtien Paavali taistelee
raskain asein tuota ajatusta vastaan, koska se on väärä ja
jumalaton.
Sanasta hašab en kovasti kiistele, merkitseekö se ’arvioida’
vai ’ajatella’, asian puolesta
tullaan samaan. Kun näet Jumala valtasuuruudessaan ajattelee minusta, että olen
vanhurskas, synnit minulle anteeksiannetut, ja olen vapaa iankaikkisesta
kuolemasta, ja minä kiitoksin uskossa tämän minua koskevan Jumalan ajatuksen
omaksun, olen todella vanhurskas, en tekojeni ansiosta, vaan uskosta, jolla
tämän Jumalan ajatuksen omaksun.
Sillä se, mitä Jumala ajattelee, on erehtymätön totuus.
Kun siis sen omaksun vahvalla ajatuksella, en vain epävarmasti ja epäillen
luule, olen vanhurskas.
Usko on näet luja ja varma ajatus tai luottamus
Jumalasta, että hän on Kristuksen tähden suopea ja että hänellä Kristuksen
tähden on meistä rauhan ajatukset, ei rangaistuksen tai
vihan.
Nämä kuuluvat nimittäin toisiinsa, Jumalan ajatukset eli
lupaus, ja usko, jolla me tartumme Jumalan lupaukseen. Paavali on siis oikeassa,
kun hän hašab -sanan kääntää sanalla logizesthai (lukea), joka viittaa myös ajatteluun
merkiten harkitsemista. Jos näet uskot Jumalaan, kun hän lupaa, hän lukee sinut
vanhurskaaksi.
Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 8-17, s.
301-303. Suomen Luther-säätiö,
Hämeenlinna 2004. Suomennos: Heikki
Koskenniemi.