MUUT LEHDET:
MITÄ TAPAHTUU SEN TAKANA MITÄ NÄYTTÄÄ
TAPAHTUVAN?
Stig Kankkonen, Kyrkpressen
3.3.2005
Mitä kauemmin prosessi piispa Kantolan pitkään kestäneen
aviouskottomuuden ja sen seurausten ympärillä jatkuu, sitä merkillisemmäksi se
muuttuu.
Ensiksi. Miksi sitä kohtaan, joka on rikkonut Jumalan
käskyä, aviolupaustaan, pappislupaustaan ja sitä oppia vastaan, jota hänen
piispana tulee julistaa, osoitetaan kaiken villaisella painavaa ymmärtämystä?
Miksi myötätuntoa ilmaistaan niin vähän kaikkia muita kohtaan niissä kahdessa
perheessä, joita tämä uskottomuus on koskettanut? Miksi draaman toinen nainen on
lähes kokonaan unohdettu?
Toiseksi. Miten on mahdollista, että vedenpitäväksi
perusteluksi sille, että Kantolan ei tarvitse tehdä johtopäätöksiä
toiminnastaan, esitetään inhimillinen, Jumalasta poiskääntynyt luonto, jota
vastaan Raamattu kehottaa meitä taistelemaan? Hänen ratkaisevaksi
puolustuksekseenhan tarjotaan sitä, että hän ”on vain
ihminen”.
Miten on mahdollista, että hänen syrjähyppynsä nähdään
jopa suurena ansiona, joka puhuu sen puolesta, että hänen tulisi jatkaa
piispana? Miksi sitä, että joku sanoo väärän vääräksi, kutsutaan
kivittämiseksi?
Kolmanneksi. Miksi piispa Kantolalle, arkkihiippakunnan
tuomiokapitulille ja kirkon johdolle osoitettu vetoomus pantiin alkuun ja
toteutettiin? Eivätkö aloitteentekijät tienneet, ettei mikään mainituista
osapuolista voi enää toimia asiassa, niin että Kantola saa jatkaa piispana? Vai
onko ehkä niin, että perustelun ja toiminnan takana on muita motiiveja kuin
Kantolan ”pelastaminen”?
Ajateltavissa olevan selityksen näille omituisuuksille
antaa nimetön vetoomus hänen puolestaan. Tai oikeammin sanottuna se tosiasia,
että vetoomus on nimetön. Monet seikat tekevät kuitenkin kohtalaisen selväksi,
että Yhteys-liike on keskeinen tekijä listan puuhaamisessa. Yhdistyksen
päämääränä on työskennellä muun muassa homoseksuaalien kirkollisen siunauksen
puolesta. Tämä päämäärä tekee ajankohtaiseksi kysymyksen, onko toiminta Kantolan
tapauksessa osa taistelua siitä, kuka tai ketkä muodostavat kirkon uskon ja
opin.
Näyttää yhä ilmeisemmältä, että on kyse suuremmasta
asiasta – lainatakseni teologian tohtori Gustav Strömsholmin lisensiaattitutkimusta. On kysymys Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon tulevasta suunnasta.
Itse kukin voi kuvitella, missä kaikissa yhteyksissä
vastaava perustelu ja vastaavat listat voivat tulla ajankohtaisiksi
tulevaisuudessa.
Suomennos Hannu Lehtonen