MIKSI OLEMME TÄÄLLÄ
TÄNÄÄN?
Walter Obare Omwanza
Kenian evankelis-luterilaisen
kirkon (The Evangelical Lutheran Church in Kenya, ELCK)
johtava piispa
Päivämäärä 5. helmikuuta 2005
saa pysyvän paikkansa luterilaisuuden historiassa. Juuri tänä päivänä Ruotsin
luterilaisen kirkon sisällä toimiva Lähetyshiippakunta sai vihityn piispan.
Samana päivänä Ruotsin ja Suomen luterilaiset kristityt saivat uusia virkaan
vihittyjä pastoreita, joiden on määrä palvella heitä Jumalan sanalla ja pyhillä
sakramenteilla. Kaikessa tässä, mitä olemme saaneet toimeksi täällä
Göteborgissa, apostoli Paavalin Efesolaiskirjeen seuraava kohta on jälleen
kerran käynyt toteen: ”Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja
saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille” (Ef.
4:8).
Tämä päivämäärä, 5. helmikuuta
vuonna 2005, tuo luonnostaan esiin kysymyksen: Miksi me olemme täällä, miksi
olemme kokoontuneet tänne avaran maailman eri kolkilta? Miksi me oikein olemme
saapuneet Afrikasta, Itä-Euroopasta, Saksasta, Pohjoismaista ja
Pohjois-Amerikasta? Tämä kysymys voidaan esittää meille huomattavan
kiihtyneessäkin äänilajissa. Sama kysymys voi tulla esiin myös hämmennyksen ja
hämillisyyden siivittämänä. Mutta meidän ei tule unohtaa sitäkään, että
Ruotsissa ja Suomessa on luterilaisia kristittyjä, jotka voivat vastata tähän
kysymykseen mitä syvimmällä kiitollisuudella. Ovathan heidän rukouksensa saaneet
näin vastauksen kuten aikanaan apostoli Paavalille esitetty pyyntö: ”Tule yli
Makedoniaan ja auta meitä” (Ap. t. 16:9). Emme ole tulleet Göteborgiin
kevytmielisestä seikkailunhalusta. Tahdon tehdä tulomme syyt perin juurin
selviksi kaikille niille, jotka, mistä syystä hyvänsä, esittävät tämän
kysymyksen.
1. Me olemme täällä kristillisen
rakkauden ja solidaarisuuden vaatimuksesta
Yhä uudestaan ja uudestaan olen
perustellut päättäväisyyttäni tulla yli ja auttaa Ruotsin ja Suomen luterilaisia
kristittyjä vedoten apostoli Paavalin sanoihin hänen Ensimmäisessä
korinttolaiskirjeessään, jossa puhutaan Kristuksen mystisen ruumiin, nimittäin
Kirkon, hyvinvoinnista: ”Jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät
sen kanssa” (1.Kor. 12:26). Tämä oli myös
raamattuperusteluni vastatessani vuosi sitten Ruotsin luterilaisen kirkon
arkkipiispan kirjeeseen: ”Jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet
kärsivät sen kanssa.”
Päätökseni ottaa tämä askel ei
ole ollut helppo. Olen joutunut kamppailemaan tämän kutsun kanssa. Mutta kutsu
se todellakin on, Jumalan antama kutsu. En tehnyt päätöstäni kepeästi. Kuinka
monta kertaa olenkaan ollut kiusauksessa kallistaa korvani hyvää tarkoittaville
neuvoille, joiden mukaan minun ei pitäisikään tulla
tänne! Olenhan saanut sen sisältöisiä neuvoja yllin
kyllin. Kuitenkin omatuntoni on sidottu totuuteen. Olen saanut piispanvirkani
luterilaisessa kirkossa palvellakseni Jumalan totuutta ja kristillistä
rakkautta. Kristillinen Raamatun totuus ja rakkaus eivät voi olla
välinpitämättömiä kohdatessaan kärsimystä. Tämä kärsimys on tunnettu aina muissa
maanosissa saakka, ja juuri se on syynä siihen, että me olemme täällä.
Euroopassa ja eritoten Pohjoismaissa vallitseva omien luterilaisten veljiemme ja
sisartemme hätätilanne on sekä kuulunut että tuntunut.
Tämä hätätilanne ei ole mikään
äkillinen ilmiö. Päinvastoin, sehän juuri on ollut luterilaisuuden avoimena
haavana jo vuosikymmeniä, vähintäänkin vuodesta 1983 lähtien, jolloin
intensiivisen ja poliittisesti tarkoin suunnitellun mediakampanjan jälkeen
Ruotsissa kumottiin vuodesta 1958 voimassa ollut omantunnonsuojasäädös. Vielä
pahempaa on, ettei vastaavaa suojaa ole Suomessa koskaan ollutkaan. Käytännössä
tämä merkitsi sitä, että luterilaisilta kristityiltä on kielletty heidän
perustava kristillinen vapautensa päästä osallistumaan apostolisen järjestyksen
mukaisiin jumalanpalveluksiin oman kirkkonsa piirissä. Sen sijaan heitä on eri
tavoin yritetty pakottaa mukaan sellaisiin jumalanpalveluksiin, joita ei ole
pidetty Raamatun mukaan eikä sen järjestysmuodon mukaan, jonka ovat välittäneet
meille meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen asettamat apostolit.
Sanon tämän nyt julki aivan
avoimesti. Afrikassa ja maailman muissa osissa me emme kerta kaikkiaan pysty
käsittämään tällaista tiukkaa kirkollista pakkovaltaa, kun toisaalta elämme
aikaa, joka korostaa yleismaailmallisia ihmisoikeuksia, joihin kuuluu myös
uskonnon ja uskonnonharjoittamisen vapaus. Sellainen yhteiskunnallinen tai
kirkollinen esivalta, joka toiminnassaan turvautuu pakkovaltaan ja jopa
hirmuvaltaan, ei koskaan edistä hyviä päämääriä, vaan aivan päinvastaisia. Jo
niinkin kauan sitten kuin 1600-luvulla Englanti jätti taakseen sellaisen
hirmuvallan, jota arkkipiispa William Laud oli
edustanut tähdätessään vedenpitävään kirkolliseen yhdenmukaisuuteen
häikäilemättömiä, armottomia, maallisia voimakeinoja käyttämällä. Saksa on
jättänyt taakseen ne vuodet, jolloin Preussin kuningas käytti sotaväkeäkin
murskatakseen omien luterilaisten alamaistensa väkivallattoman vastarinnan, nämä
kun eivät voineet hyväksyä kirkkonsa pakkoliitosta sellaisten protestanttien
kanssa, joiden opetukset hävittivät luterilaisen opin. Pohjoismaidenkin olisi
pitänyt jättää tällainen kristittyjen omiatuntoja vastaan kohdistuva hirmuvalta
kauas taakseen jo 1800-luvulla, jolloin hallitukset, lait ja valtiokirkkojen
piispat ja tuomiokapitulit vainosivat monin ja vaihtelevin tavoin luterilaisia
kansanherätyksiä Pohjoismaissa.
Luterilainen jumalanpalvelus ja
sananpalveluvirka kuuluvat yhteen. Sitä oudompaa onkin, että juuri
Pohjoismaissa, jotka ovat monessa suhteessa olleet yleisen hyvinvoinnin
esimerkkimaina koko maailmalle, luterilaiset kirkot ovat päättäneet irtisanoutua
kristillisestä rakkaudesta päästäkseen sen sijaan sortamaan omiatuntoja. Liekö
kysymys siitä, että sitkeähenkinen valtiokirkollisuuden perintö yhä vielä
vainoaa luterilaisia kristittyjä, sitä en tiedä. Näin toimiessaan kirkot joka
tapauksessa heijastavat ympäröiviä yhteiskuntiaan, jotka ovat käymässä yhä
suvaitsemattomammiksi kristillistä uskoa kohtaan. Yksi meistä tänne
kokoontuneista, piispa Børre Knudsen, on ollut Norjassa vankilaan suljettuna, koska
hän on nostanut äänensä puolustamaan syntymättömiä lapsia vastustamalla
aborttia. Äskettäin eräs helluntaisaarnaaja tuomittiin Ruotsissa vankilaan sen
johdosta, että hän oli opettanut laumalleen sitä totuutta, jonka me kaikki
voimme lukea apostoli Paavalin Roomalaiskirjeen aloitusluvusta.
Me emme saa hyväksyä mitään
yrityksiä pelottelemalla vaientaa tosi kristillisen uskon raamatullista ääntä.
Onkin täysin väärin, että pappisvihkimys kielletään niiltä miehiltä, jotka
Jumala ja kristillinen seurakunta ovat siihen toimeen kutsuneet ja joiden
ainoana vikana on heidän ja tosi kirkon varsinainen voima, nimittäin uskollisuus
Jumalan sanaa ja luterilaisia Tunnustuskirjoja kohtaan. Ne, jotka ovat saaneet
aidon kutsun sananpalveluvirkaan ja jotka täyttävät tämän viran aidot
edellytykset, on myös asetettava tähän virkaan.
Kyseessä ei ole ensimmäinen
kerta, kun luterilaiset ovat joutuneet kohtaamaan tällaisen ongelmatilanteen.
Meidän tarvitsee vain palauttaa mieleemme Dietrich Bonhoefferin elämä ja hänen antamansa esimerkki: hänhän
ei voinut palvella sellaisen kirkollisen esivallan alaisuudessa, joka oli
lähtenyt kestämättömälle myöntyvyyslinjalle, vaan toimiessaan luennoitsijana
Zingstissä ja Finkenwaldessa
oli sen linjan uranuurtajana, jonka mekin olemme tänään omaksuneet.
Siellä, missä Jumalan kutsun
kuninkaallinen valtatie on joutunut poliittisen tai kulttuurisen
ennakkoluuloisuuden tukkimaksi, missä ihmistekoiset valtarakenteet tai perinteet
vastustavat Jumalan sanaa ja luterilaisia Tunnustuskirjoja, siellä niiden
meistä, jotka ovat vapaita, on käytävä auttamaan sorrettuja kristittyjä
lähimmäisiämme. Kristuksen rakkaus vaatii meitä tähän. Juuri siitä syystä me
olemmekin täällä tänään.
2. Me olemme täällä Jumalan
sanan tähden
Olen sanonut muutamia sanoja
kristillisestä rakkaudesta. Pitääkseni meidät kaikki oikeilla raiteilla
rakkaus-sanan käyttämisessämme siteeraan sitä, mitä meidän Herramme ja
Vapahtajamme Jeesus Kristus sanoo apostoli Johanneksen evankeliumissa: ”Jos
te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää,
ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
totuuden Hengen. Jolla on minun käskyni ja joka ne
pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä
minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle”
(Joh. 14:15-17, 21).
Ei ole olemassakaan mitään aitoa
kristillistä rakkautta, joka olisi irrallaan Jumalan sanan totuudesta. Mikä
hyvänsä tässä maailmassa, joka vaatii itselleen rakkauden ylevää nimeä ja silti
irrottautuu Jumalan sanan totuudesta, on pelkkää ihmisten teeskentelyä eli
lammasten vaatteita, jotka kätkevät sisäänsä susilaumoja. Ei olekaan sattumaa,
että kristillisen omantunnon kirkollinen sortaminen kulkee käsi kädessä Jumalan
sanan totuuden moninaisen kieltämisen kanssa. Se, mikä alkaa Raamatun
vesittämisenä liberalismin nimissä, päätyy piankin peräänantamattomaksi
suvaitsemattomuudeksi kristillistä uskoa kohtaan.
Juuri tällaisen kehityskulun
olemme nähneet toteutuvan länsimaissa. Menneinä aikoina Pohjoismaat ovat
tuottaneet monia erinomaisia Raamatun tutkijoita koko kristikunnan hyödyksi.
Nykyajan valitettava tosiasia taas on, että useimmat länsimaiden perinteiset
enemmistökirkot ovat täysin kadottaneet Jumalan sanan valon. Kristus on kyllä
varman lupauksensa (Matt. 28:20) mukaan läsnä
kirkossaan, mutta ihmisen älyllinen ylimielisyys on siirtänyt Hänen valtikkansa
syrjään.
Jumalan sanaa koskeva kirkkojen
hätätila ei ole eilispäivän ilmiö. Sehän on ollut muhimassa monissa
perinteisissä kirkkokunnissa jo vuosikymmeniä. Anglikaanisessa kirkkoyhteisössä
kristillisiä siveellisyyskäsityksiä koskeviin Raamatun totuuksiin liittyvät
seikat, jotka ovat viime aikoina huipistuneet kysymykseen homoseksuaalisesta
käyttäytymisestä kirkossa, ovat kuluttaneet loppuun Afrikan ja Aasian kirkkojen
kärsivällisyyden. Näiden kirkkojen voimakas vastalause turmiollista Jumalan
sanasta luopumista vastaan pakotti läntisten kirkkojen johtajat harkitsemaan
kantaansa vakavasti uudelleen. Aivan sama kysymys johti Luterilaisen
maailmanliiton yleiskokouksen avoimen hajaannuksen partaalle.
Kristikunnan valtaenemmistö elää
nykyään länsimaiden ulkopuolella. On jo koittanut se aika, että Afrikan ja
Aasian kristityt ovat oppineet sanomaan selvästi: ”on” tai ”ei” silloin, kun
Jumalan sanan totuus sitä vaatii. Kuten 1960-luvun brittipääministeri Harold
Macmillanin kuuluisa lausuma toteaa: ”Muutoksen
tuuli pyyhkii yli tämän [Afrikan] mantereen. Pidimmepä siitä tai emme, tämä
kansallistietoisuuden kasvu on poliittinen tosiasia.” Me emme enää ole
eksoottisilta lähetysmailta tulevia kivoja lapsenomaisia olentoja. Me olemme
kuin olemmekin täysi-ikäisiksi tulleita kristittyjä.
Lausuessani julki nämä
kriittiset sanat en suinkaan unohda kaikkea sitä hengellistä ja aineellista
hyvää, jota me olemme saaneet länsimailta. Asia on, kuten apostoli toteaa:
”Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja
rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette
palvelleet pyhiä ja vielä palvelette” (Hebr.
6:10). Meidän kirkkomme, Kenian luterilainen kirkko, on erityisessä
kiitollisuudenvelassa ruotsalaisille luterilaisille lähetystyöntekijöille, jotka
menneinä aikoina tulivat yli ja auttoivat meitä. Me haluammekin seurata heidän
raamatullisia luterilaisia opetuksiaan ja kieltäydymme myymästä uskoamme tämän
ajan vaihtelevien muotioikkujen turhuuden markkinoilla. Ne opetukset, jotka me
saimme Ruotsista vastaanottaa jo kauan sitten, ovat nyt palanneet Afrikasta
takaisin lähtöseudulleen. Me saimme tämän opetuksen teiltä ja tänä päivänä me
annamme sen takaisin teille kiitollisin ja rohkein sydämin.
Meidän on syytä palauttaa
mieleemme, mitä ne ihmiset oikein opettavat, jotka ovat pyrkineet estämään
apostolisen jumalanpalveluksen ja apostoliset virkaanvihkimykset; verratkaamme tätä sitten siihen, mitä
opettavat heidän sortotoimiensa kohteiksi joutuneet. Kun asiaa lähestyy tällä
tavoin, asetelma käy selvääkin selvemmäksi. Ainoa oikea kirkko on se kirkko,
jossa Jumalan sana on perimmäinen epäämätön ylin auktoriteetti kaikessa ja joka
asiassa, aivan niin kuin tohtori Martti Luther kirjoittaa Schmalkaldenin opinkohdissa: ”Me emme ota kuuleviin
korviimme, mitä he kirkon nimissä käskevät tai kieltävät. Seitsenvuotias
lapsikin tietää, Jumalan kiitos, mitä kirkko on: (Joh.
10:3) sen muodostavat pyhät uskovaiset ja "ne karitsat, jotka kuulevat
paimenensa äänen". Tämän pyhyyden antaa Jumalan sana ja oikea usko” (Schmalkaldenin opinkohdat, 12).
Siellä, missä Jumalan sanaa
sorretaan niiden kristittyjen elämässä, jotka tähän sanaan pitäytyvät, meidän
kristillinen velvollisuutemme on tulla yli ja auttaa heitä, miten vain ikinä
voimme sen tehdä. Toden totta: me olemme täällä tänään Jumalan sanan
tähden.
3. Me olemme täällä tänään
luterilaisten Tunnustuskirjojen tähden
Me uskomme, opetamme ja
tunnustamme, että Jumalan sana on selkeä ja yksiselitteinen, sillä meidän
Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus juuri on tämä sana, niin kuin apostoli
Johannes suurenmoisesti opettaa meitä evankeliuminsa alussa (Joh. 1:1) [Kristuksen lihaan tulon ja Raamatun inspiraation
suhteesta ks. Oeschin artikkeli tässä lehdessä, toim.
huom.]. Totta on sekin, ettei Jumalan sana ole minkään muutoksen tai
katoavaisuuden alainen, sillä ”Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja
iankaikkisesti” (Hebr. 13:8).
Luterilaiset Tunnustuskirjat
ovat tämän sanan opetuksien oikea tiivistelmä. Tohtori Martti Lutherin työ
uskonpuhdistajana oli olennaisesti siinä, että hän asetti uudelleen voimaan
kirkon ainoan laillisen auktoriteetin, nimittäin Jumalan sanan auktoriteetin.
Kaikki erimielisyydet kirkossa on ratkaistava Jumalan sanalla ja Jumalan sanan
mukaisesti. Luterilaiset Tunnustuskirjat ovat selvääkin selvemmät, kun on kyse
auktoriteetista kirkossa, jumalanpalveluksesta, sananpalveluvirasta ja virkaanvihkimyksestä.
Kun sain kutsun tulla yli ja
auttaa, kysymyksenasetteluni oli, oliko Pohjoismaiden luterilaisten kirkkojen
erimielisyydet ratkaistu kirkon laillisen auktoriteetin, nimittäin Jumalan sanan
ja luterilaisten Tunnustuskirjojen, alaisuudessa, vai oliko seurattu ja toteltu
muita auktoriteetteja. Me kaikkihan tiedämme vastauksen siihen kysymykseen. Ne,
joita kirkossa sorretaan, joutuvat kärsimään Raamatun ja luterilaisten
Tunnustuskirjojen tähden. Sortajat taas seuraavat muita auktoriteetteja. Näin
ollen asetelma on hyvin selväpiirteinen.
Muistutan meitä vain maineikkaan
ruotsalaisen teologin, piispa Anders Nygrenin, vuonna 1958 [jolloin
naispappeuspäätös tehtiin Ruotsin kirkossa] puhumista profeetallisista sanoista:
käymällä muuttamaan sananpalvelusvirkaa, joka on ollut voimassa aivan
kristillisen kirkon alusta asti, käymällä tällä tavoin kapinaan Herran
käskyä (1. Kor. 14:37) vastaan, kirkko on ottanut
suunnan, jossa edessä ei ole mitään muuta kuin gnostilaisten harhaoppien tie.
Nykyään jokaisen, jolla on hengellistä arvostelukykyä, on myönnettävä, että
Anders Nygren -vainaja oli kuin olikin oikea profeetta.
Mutta, Jumalan kiitos, yhä on
olemassa uskollisia raamatullisia luterilaisia, jotka tekevät kaiken, mikä on
heidän vallassaan, hoitaakseen Jumalan lamppua Hänen pyhäkössään (1. Sam. 3:3). He ovat luterilaisen uskonpuhdistuksen
oikeita perillisiä. Tämä on syy siihen, että me olemme täällä tänään. Me olemme
täällä luterilaisten Tunnustuskirjojen tähden.
4. Me olemme täällä kirkon
järjestysmuodon ja kirkko-oikeuden tähden
Voisi ajatella, että tämä on
kylläkin heikoin perustelumme oikeuttamaan paikallaolemisemme tänään. Kristillinen rakkaus, Raamattu ja
luterilaiset Tunnustuskirjat: nämähän nyt voisivat vielä ollakin meidän
puolellamme, mutta entäpä laillinen kirkollinen järjestysmuoto ja kirkko-oikeus?
Ovathan Pohjoismaiden kansanedustuslaitokset ja kirkolliskokoukset tehneet
enemmistöpäätöksensä ja hyväksyneet nykyiset lait. Laillisesti pätevät
kirkolliset toimielimet ovat soveltaneet näitä lakeja kirkon
päivittäiskäytäntöön. Näistä syistä tämä väitteemme voisikin näyttää huteralta
ja menestysmahdollisuutemme sen toteennäyttämisessä todella kyseenalaisilta.
Nytpä on kuitenkin niin, että
tämäntapainen järkeily, joka erottaa kirkon järjestysmuodon ja kirkko-oikeuden
Jumalan sanasta ja luterilaisista Tunnustuskirjoista, ei ole ensinkään
luterilaista. Eikä se ole ensinkään raamatullista. Raamatun ja luterilaisen opin
erottaminen omaksi korikseen ja kirkon järjestysmuodon ja kirkko-oikeuden
sijoittaminen omaan erilliseen koriinsa on epäsyntyistä huijausta luterilaisessa
viitekehyksessä. Kyse on valistusajattelun lapsen, 1700- ja 1800-lukujen
saksalaisen filosofisen idealismin perillisen, ristisiitoksesta ikivanhan
valtiokirkollisen mielenlaadun kanssa.
Tämä ajatusmalli on peräisin
Friedrich Schleiermacherilta eikä suinkaan
kirkon uskonpuhdistajalta, tohtori Martti Lutherilta. Tämä Schleiermacherin ja hänen seuraajiensa tyylinen
idealistinen perinne teki jyrkän eron uskonnon ja oikeuden välille. Tämän
ajatusmallin mukaan oikeus ymmärrettiin täysin maalliseksi asiaksi, siis
uskonnosta erilliseksi. Uudet, maalliset näkemykset ovat sittemmin vielä
entisestään sekoittaneet tätä oikeusajattelun sekamelskaa. Se ajatus, että
kansan omaehtoinen tahto, ”yleinen mielipide”, on kirkossakin ylin
auktoriteetti, on peräisin sveitsiläisfilosofi J. J. Rousseaun kirjoituksista, ei siis Raamatusta eikä
luterilaisista Tunnustuskirjoista. Kaikkea ”yleistä mielipidettä” vastaan me
olemme oppineet rukoilemaan: ”Isä meidän, joka olet taivaissa ... tapahtukoon sinun tahtosi.” Tämä
jumalallinen, isällinen tahto ei ole minkäänlainen kehittyvä, yleisesti
tunnettava tietoisuus tai itseään toteuttava ”ajan henki”, vaan se on säädetty
ja ilmoitettu Jumalan sanassa.
Ainoa ylin auktoriteetti
kirkossa on Jumalan sana. Tämä iankaikkinen sana ei ole jonkin arvoinen
ainoastaan uskonnon kannalta. Sillä on yhtä lailla kirkko-oikeudellinen
merkitys, sillä kirkossa ei voi olla kerta kaikkiaan yhtään mitään laillisesti
sitovaa, joka on ristiriidassa tämän sanan kanssa. Kaiken ja joka asian kirkossa
on tapahduttava Jumalan sanan mukaan. Tämä on luterilaisten Tunnustuskirjojen
opetus.
Tämä oikeusperiaate on selvästi
kirjoitettuna myös Ruotsin ja Suomen luterilaisten kirkkojen omissa perustavissa
oikeusnormeissa. Onkin onnetonta, että tätä kirkko-oikeutta ei toteuteta
käytännössä kirkon järjestysmuodossa. Olemme joutuneet havaitsemaan, kuinka
uskon ja oikeuden epäluterilainen erottaminen yhä jatkuu niiden keskuudessa,
jotka ovat irrottautuneet kristillisestä rakkaudesta, Raamatusta ja
luterilaisista Tunnustuskirjoista.
Näin ollen meidän tulisi taaskin
palauttaa mieleemme Dietrich Bonhoefferin
esimerkki: hänen oman kirkkokuntansa hallintoelimet julistivat virallisesti
hänen toimensa ”laittomiksi” joulukuun 2. päivänä vuonna 1935. Vain kolme
kuukautta sen jälkeen, maaliskuussa 1936, Finkenwalden
”laittoman” pappisseminaarin toinen ”laiton” vuosikurssi sai lämpimät
tervetulotoivotukset Ruotsissa. Jopa maineikas Upsalan arkkipiispa, tohtori
Erling Eidem
otti Bonhoefferin ja hänen seminaarilaisensa
virallisesti vastaan maaliskuun 4. päivänä 1936. Näin toimimalla arkkipiispa
Eidem tunnusti sen totuuden, joka meidänkin on tänään
muistettava ja jota meidän on kunnioitettava, että näet hätäoikeuskin on oikeutta. Kotona Saksassa Bonhoeffer taas julistettiin valtion viholliseksi ja
julkisuudessa esitettiin vaatimuksia, ettei hänen pitäisi antaa kouluttaa
saksalaisia teologeja.
Näin ollen meidänkin läsnäolomme
ja toimintamme Göteborgissa ovat kirkon järjestysmuodon ja kirkko-oikeuden
kannalta legitiimejä, ovathan ne Jumalan sanan valtuuttamia. Siitä syystä
päätänkin siteeraamalla luterilaisia Tunnustuskirjoja, tiivistäen sanottavani
Schmalkaldenin opinkohtien sanoihin, jotka koskevat
vihkimystä ja virkaan kutsumista. Tämä lainaus ei ole pelkkä teologinen
mielipide, vaan se on kirkon järjestysmuoto ja kirkkolaki jumalallisen oikeuden
mukaan, koska se on raamatullinen:
”Jos
piispat tahtoisivat olla oikeita piispoja ja pitää huolta kirkosta ja
evankeliumin julistamisesta, niin voitaisiin rakkauden ja yksimielisyyden
tähden, vaikka asia ei välttämätön olekaan, suostua siihen, että he vihkisivät
ja vahvistaisivat meidät ja saarnaajamme virkaan, jos he nimittäin tekisivät sen
ilman pakanalliseen menoon ja prameiluun kuuluvia tyhjiä
seremonioita. Mutta nyt he eivät ole eivätkä
tahdokaan olla oikeita piispoja. ... He jopa vainoavat ja tuomitsevat niitä,
jotka kutsuttuina hoitavat sellaista virkaa. Mutta heidän tähtensä ei kirkkoa
saa jättää ilman palvelijoita. Siksi me tahdomme ja meidän tulee vanhan kirkon
ja sen isien esimerkkiä noudattaen itse vihkiä kykeneviä henkilöitä virkaan”
(Schmalkaldenin opinkohdat, 10).
Lopuksi:
Me kiitämme Jumalaa Hänen
uskollisuudestaan. Hän on tehnyt meidät, omat palvelijansa jo tässä nykyisessä
heikkouden tilassammekin, kykeneviksi tarkkaamaan Hänen jumalallista kutsuaan ja
toteuttamaan sen, mitä Hän on nyt antanut tehtäväksemme. ”Hän astui ylös
korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille”
(Ef. 4:8). Me kiitämme nöyrästi Häntä siitä. Toivomme
myös sydämemme syvyydestä, että se, mitä olemme tänään tehneet Göteborgissa,
koituisi avuksi Pohjoismaiden luterilaisille kirkoille.
Onhan selvää, ettei
jumalanpalveluksen ja virkaanvihkimyksen
kuninkaallista valtatietä voida loputtomiin pitää tukittuna; eikö siis nyt,
vastoin kaikkia inhimillisiä vedonlyöntisuhteita ja poliittisia laskelmia, olisi
oikea aika istuutua neuvottelemaan, sysätä syrjään kaikki ylimielisyys ja
katkeruus ja puhua, niin kuin kristittyjen veljien ja sisarten tuleekin, yhdessä
uskossa, yhdessä Herrassa, yhdestä kasteesta osallisina ja yhden ainoan
toteltavan auktoriteetin alaisuudessa, nimittäin Jumalan sanan, Hänen, joka on
yksi ”Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja
kaikissa” (Ef. 4:5,6)?
Puhe Arne Olssonin piispaksivihkimyksessä Göteborgissa, Ruotsissa helmikuun 5.
päivänä vuonna 2005. Suomennos: Petri
Kivenheimo.